ultra

Onnea hyvistä ultrakuulumisista <3

Meillä on kunnallisella raskauden todentamis ultra ennen seulontoja eli nt-ultraa. Meillä eka ultra perjantaina. Sit vasta kätilö soittaa ja varataan nt-ultra aika.

Onnea iloisista uutisista! Mä en raaskinut lähteä omilla rahoilla ultraan joten nt-ultra on vasta 25.1. Ei oikein saatu vapaita ultra-aikoja sopimaan mun töiden kanssa joten meni siksi tuonne vaikka edelliselle viikolle yritin... :( Pitää malttaa odottaa aika kauan siis...

Mäkin kävin siis yksityisellä varhaisultrassa rv 6+1 (menkoista laskettuna 7+3). Normi ultra vasta 1.2 jolloin viikkoja hmm.. 11 jotain. :? En jaksa laskea :D

Tänään käyty varhaisultrassa. Kaikki hyvin, löytyi ihana vahva syke. :Heartred Omien laskujen mukaan 7+1, lääkäri tarkensi 7+0, eli lähelle meni. Sentin pituinen sintti siellä kasvaa! Mahtava lääkäri, joka vakuutteli että nyt voi suurimmat stressit unohtaa, vaikka tottakai jänskättää.

Ei ole ehkä meidän pavun paras profiili kuvassa, tai sitten on yhtä kaksimielinen tyyppi kuin äitinsä. :grin:p

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    75.9 KB · Katsottu: 99
Muokattu viimeksi:
Ellinorsu, mahtavaa, että teilläkin syke löytyi. <3

Arwen, ei oo todellista mikä kuva!! :) :) :) Onnittelut teillekin. :) <3

Ja muille tsemppiä tuleviin ultriin.

Meillä mies sano että nyt voi lakata jännittämästä. Tarkotti siis mua, etten jatkuvasti panikoisi. Stressi ei oo hyväks. Helpommin sanottu kuin tehty... :) Mä yritän nyt vain nauttia! On kyllä hyvä olo. :)

Rv 6+4 (omien laskujen mukaan 6+6)

Mulla huomenna kello 12 jo toinen ultra, ja viikkoja pitäisi olla 9+2 :) Jännätään onko kaikki ok tuolla.

Mulla ensi maanantaina kans jo toinen ultra silloin 9+0 ja jännitetään miten on toiselle käynyt joka oli pienempi. :) jänniä aikoja varmistuu onko se nyt 1 vai 2 <3

Meilläkin tänään ultra et saisin mielenrauhan taas.. kyllä se vaan pelottaa että onko kaikki hyvin ku ei juurikaan enää oireita. Yöllä heräsin siihen kun käännyin mahallee nukkuu ja sit pistävä kipu alko mahassa. Papu ei selvästikkään tykänny paineesta.. :D

Jaksaisiko joku ihanainen kertoa nuo ultrasanastot ja ajankohdat?
Löysin googlettamalla, että RV 12 ja RV 18 rakenneultra...
Millä RV:llä olette aivan ekan kerran menneet ultraan?

Jaksaisiko joku ihanainen kertoa nuo ultrasanastot ja ajankohdat?
Löysin googlettamalla, että RV 12 ja RV 18 rakenneultra...
Millä RV:llä olette aivan ekan kerran menneet ultraan?

Täällä moni on mennyt ns. varhaisultraan eli n. vkoilla 6-8 tai ehkä jopa 6-10, missä nähdään vaan että siellä on sikiö (tai sikiöitä) ja jos viikkoja on tarpeeksi, niin sitn sykkeenkin näkee. Joissain harvoissa kunnissa sen saa ilmaisena, mutta muuten se pitää ostaa yksityiseltä tai sitten jos kuukautiset ovat olleet tarpeeksi sekaisin, niin sinne pääsee selvittämään raskauden keston.

Sitten n. vkolla 12 on niskapoimu-ultra (np-ultra) eli niskaturvotusultra (nt-ultra) jos vaan haluaa osallistua sikiöseulontoihin. Eli sitä varten käydään verikokeessa ja sen ja ultran avulla määritetään riskiluvut mm. downin syndroomalle ja jos riski on suuri niin voi osallistua jatkotutkimuksiin (ei pakollista). Ultrassa mitataan sikiön niskapoimun turvotusta, mikä viittaa kehityshäiriöihin ollessaan suuri (siitä nimet). Jos ei seulntaan halua osallistua, niin suurin piirtein samoilla viikoilla on ultra jossa katsotaan vaan aivan päällisin puolin onko kaikki ok (eli esim. sykkiikö sydän).

Sitten vkon 18 jälkeen on rakenneultra, jossa katsotaan sitten tarkemmin rakenteita ja silloinkin vielä voi käydä ilmi pahoja vammoja, joten se tehdään yleensä ennen 20.viikkoa että keskeytys voidaan tehdä helpommin (olikohan että pahan vamman ollessa kyseessä keskeytys voidaan tehdä jopa viikolle 24 asti). Eli minulla ainakin neuvolan täti silloin kyseli että onko meillä edes harkinnassa keskeytys jos jotain tulee ilmi ja kun sanoin että on, niin sitten ultra oli mahdollisimman aikaisin.

Auttoiko? :)

Aion odotella sinne rv12. Sit voi jo vähän huokaista, jos kaikki on hyvin. Sitä ennen, kun voi vielä tapahtua mitä vaan. Odottavan aika on piiiitkääää....

Takaisin