Ultra-kuulumiset

Oli se tikkaus kyllä kivuliasta, se laitto puudutetta ja lisäksi ilokaasua siemailin siinäki. Kaippa ne on pakko tikkailla samantien että tyrehtyy verenvuoto.. Ihan vaan epsiotomia mulla oli.
 
Mulle tuli toistakymmentä tikkiä, eikä puudutuksesta tietoakaan. :sad001 Sattui ihan hullusti tietysti. Odottelin niitä tikkejäkin muutaman tunnin, kun sattui useampi kiireellinen sektio siihen väliin ja minunkin salin henkilökunta kaikkosi niihin.
 
No toi on just tosi hurjaa! Siis kun ei MISSÄÄN muualla aleta alapäätä tolleen tikkaamaan ilman mitään.

Tai siis oliko teillä alla ees epiduraalia ennen ponnistusta? Mulla ei ollut mitään ja oli epparin leikelty myös ilman mitään ja ne repeämät. Mutta siis saisivat luvan kyllä laittaa sitä puudutetta vaikka lisää sit siihen tikkaukseen jos se on kipeää. Kun sit ei oo ainakaan enää sitä synnytystä siinä mietittävänä. Tyyliin vaimeneeko supistukset tms
 
Huij! Vaik mä aattelen täl hetkel synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä! :) Ni kyl mä haluun tikkauksiin puudutetta!! :eek:
 
Epiduraalin kyllä sain ja se oli ihan huippu siihen avautumisvaiheeseen (= nukuin 2h!) Ei siitäkään ollut iloa sitte sen jälkeen enää, kun aikaa kului niin paljon, eikä sitä lisätty.
 
Minä tulen haluamaan kyllä kaikki kivunlievitysmenetelmät, mitä vaan sairaalasta löytyy. :) Kuten kätilö pelkopolilla sanoi (sanamuotoja ehkä hieman muutettu) niin nykyajan ihmiset ei kestä minkäänlaista kipua ja monesti valittavat vähän turhan herkästi... Että annan hänen olla oikeassa ja haluan kaiken! :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä yritän kestää sen mitä kestän kun ei mtn kokemusta tollaisesta kivusta. Normaali kipukynnys mulla on tosi korkee eli kestän hyvin jos tiedän mistä kipu johtuu ja että kaikki on normaalia.. luulen kuitenkin että tää on niin eri ja iskee paniikki kun sattuu :D annan itselleni myös mahdollisuuden ottaa lievitystä heti jos alkaa tuntua siltä.
 
Joo, sama, luonnollinen synnytys kiinnostaa, mutta en todellakaan sulje pois lääkkeellisiä kivunlievitysmahdollisuuksia, jos onki ihan kamalaa!
 
Onneksi jokainen synnytys on uniikki ja edes omista aiemmista kokemuksista ei voi oikeastaan mitään päätellä. Se on kai ainoa lohdutus omallakin kohdalla. :) Siksi ei kannata ottaa toisten "huonoja" synnytyskokemuksia kovin raskaasti, eikä kannata antaa niiden pelotella itseään. :)
 
Kyllä mäki esikoista synnyttäessä olin valmis ottamaan ihan kaikki kivunlievitykset.Ilokaasua sain, mut en osannu ottaa oikein. Tein kuten kätilöt sano, ja se ei mulla toiminut silloin. Sitten sainepiduraalin ja lisäannoksenkin. Silloin mä myös pelkäsin sitä kipua ihan selkeästi enkä osannu ottaa sitä ollenkaan vastaan. Tosikkoa synnyttäessä halusin koittaa pärjätä ilman vähän pitempään kuin esikon kohdalla ts. haastoin itseni. Lopulta kävikin niin, että ilokaasulla pärjäsin niin pitkälle etten ehtiny saada muuta. Siinä vaiheessa kun pyysin epiduraalia, sanottiin että anestesialääkäri on kiinni sektiossa ja sit kun olisi ehtiny tulla niin ei enää ollu aikaa spinaaliakaan antaa. Laittoivat sitten pudentaalin, mutta se ei ehtinyt vaikuttaa ollenkaan. Kolmannen kohdalla halusin haastaa itseni vielä pidemmälle. Mutta ilokaasulla mentiin loppuun asti ainoana kivunlievityksenä. Oli sen verran vielä edellistä nopeampi synnytys. oli siis tarkoitus kokeilla aqua-rakkuloita ja guasha-kampaa, mutta sit ku niitä oisin halunnu kokeilla niin kätilö arvioi että ei kannata muuta kuin saliin ja ilokaasulle. Olin kuulemma niin punakka ettei kannattanu enää muuta yrittää :grin Nyt vähän jännittää miten nopea tämä neljäs tulee olemaan. Aina tietty on mahdollisuus että onkin jostain syystä hitaampi kuin edelliset. Mut jos menee samal kaaval ku noi, niin voi olla varsin nopea tapaus. Tosin joka kerta oon menny hyvissä ajoin sairaalaan, kait se on vaisto joka on sanonu et ei pidä kovin kauan kotona odotella. Mulla on ollu periaatteena se, että silloin pitää jo lähteä kun voi vielä istua autossa.
 
Mä yritin esikoisen kans pärjätä pelkällä ilokaasulla, siis ettei ns mitään riskejä vauvalle. Aqua-rakkuloita sit otin mut niiden laitto sattu niin julmetusti että se niiden ns apu n 30 min versus laittokipu, niin en enää aio kokeilla..
Tietty ku meni sit sektioksi ni kaikki mömmöthän ne laitto.
Mut kyllä nytkin aion ilokaasulla pärjätä, se toimi mulla kyllä todella hyvin.
 
Minä aion käyttää aqua-rakkuloita tällä kertaa enemmän, kun niissä on se rentouttava vaikutus, olivat viimeksikki tosi tehokkaita! Harmi ku en silloin tajunnu pyytää kerralla sekä etu- että takapuolelle, vaan laittoivat vaan toiselle.. Ne kyllä sattu tosi paljon laittaa, tällä kertaa ilokaasua siihen laittamisvaiheeseen ja sitten vaan naureskellen pötköttämään ja avautumaan :D
 
Millaset nää aqua rakkulat on tai mitä ne tekee? En ole koskaan kuullutkaan. toki vois googlata mutta.. :D
 
Millaset nää aqua rakkulat on tai mitä ne tekee? En ole koskaan kuullutkaan. toki vois googlata mutta.. :D

Mä en osaa muuta sanoo (en muista..) ku että piikillä työnnetään vettä ns rakkuloiksi jonnekki - esim alaselkään jossa supistukset tuntu kovasti - ja se kipu siirtää paikkaa.. oliks se tollee.. enhän mä muista. :sorry:
 
Apua. Ei kuulosta kivalta tuo piikki :D
 
Diann mulle kätilö viimeksi sano että laittavat niitä toisilleen hartioihin, jos niskat jumissa ja tietty siis silloin kun on hiljaista töissä :) Sanoi kyllä että se laittaminen todellakin sattuu, mutta että on siitä kumminkin hyötyä. Monet uudelleen synnyttäjät saattaa jo heti ovella vaatia aqua-rakkuloita. Mä en tosiaan ole vielä niitä päässy kokeilemaan, mut jos tällä kertaa sitten.

Suski.81 kyllä mullakin ilokaasu toimi tosi hyvin näissä muissa synnytyksissä :) Viimesimmässä sitä ei edes laitettu ns. täysille. Mut näis kahes viimesimmäs mä oon käyttäny sitä läpi supistuksen enkä vain huippuun asti (kuten kätilöt neuvo). Mulla tehoo siis paremmin tosiaan kun hengittää koko supistuksen ajan sitä ja sit ottaa supistusten välissä happea.
 
Mä oon ainakin alustavasti ajatellut etten ilokaasua haluais. Mulle tulee tosi helposti huono olo ja uskon sen haittaavan mun keskittymistä ja hengitysrytmiä. Lisäksi inhoan tunnetta, että joku peittää naamaa (se maski). Muuten oon varsin avoin kivunlievitysten suhteen. Ja ei tuokaan ole ehdoton ei, mutta aavistelen ettei sovi ehkä mulle.
 
Mä oon ainakin alustavasti ajatellut etten ilokaasua haluais. Mulle tulee tosi helposti huono olo ja uskon sen haittaavan mun keskittymistä ja hengitysrytmiä. Lisäksi inhoan tunnetta, että joku peittää naamaa (se maski). Muuten oon varsin avoin kivunlievitysten suhteen. Ja ei tuokaan ole ehdoton ei, mutta aavistelen ettei sovi ehkä mulle.

Mä oon kans auto yms pahoinvoiva ja inhoan kaikkea naamaa/kaulaa peittävää. Mutta mulla kyllä toimi toi ilokaasu. Mut sitä pitää ottaa just niinku 'määrätään', muuten tulee huono olo. Eli vaan kun tuntee supistusten alkavan, ja lopettaa samantien kun loppuu. Ja hengittää oikein syvään.
 
Takaisin
Top