Ultra-kuulumiset

Hätäsektioon ei pääse. Siinä sit nukutus, masu auki ja vauva pihalle välittömästi.

Mulla on silloin 39+1 :)
Joo en jotenkin saa sellaista ajatusta että tää päättyis hyvin :(
Vaikka kaikki siis on oikein hyvin mun pää ei vaan ota sitä vastaan. Tarviin sen yhden positiivisen kokemuksen [emoji4] eli mies ei kerinnyt mukaan?

Ehti. Mutta jos synnytys käynnistyy siitä tulee kiireellinen sektio ja sinne ei mies mukaan saa tulla vaan jää odottelemaan vauvaa synnytys saliin minne hoitajat vie vauvan ja itse pääsee sitten kun parsittu kiinni.

Sehän menee sitten niin että sairaalaan,supistuksia estävä lääkitys suoneen ja leikkuriin kiireellisenä sektiona jos suunniteltu sektio käynnistyy ennen sovittua aikaa.

Näin ainakin täällä.

Ilmeisesti siis sairaalakohtaista millainen käytäntö on, toisaalla pääsee ja toisaalla taas ei.

Niin varmasti tapauskohtasta. Meillä ei vielä siinä vaiheessa tiedetty kuinka huonosti kaikki tulee menemää. Isä lähti myös lääkäreiden kanssa viemään vauvaa teholle.

Nii ja siis ettei sekoiteta hätäsektiota ja kiireellistä sektiota?
Hätäsektiot on oikeesti tilastojen mukaan tosi harvinaisia ja se meinaa jo sit, että vauvan tai äidin tila on kriittinen. Kaverille tehtiin kun vauvalla ei enää ollut sykettä.

Eli mun käsityksen mukaan kiireelliseen voi päästä, mutta oikeeseen hätäsektioon ne ei ota sit. Siis sillee pääpiirteittäin

Joo en mä ainakaa niitä sekota :D Mut kaikissa paikoissa ei pääse siihen kiireelliseenkään mukaan.

Kyllä en sekoita :D Itsellä 2kiireellistä eikä isät päässy mukaan. Vaikka toiseen lähdettii ihan rauhassa kun olin saanut suppareita estävän lääkkeen ensin :)

Nämä on ihan sairaala kohtaisia . Suunniteltuun sektioon pääsee mukaan täällä.

Aika jännä kuinka eri tavalla. Siis tosiaan luulis tilanteessa kuin tilanteessa sen puolison tuen olevan tärkeä sille äidille. Oli sitten kyse hätä- tai kiireellisestä tai sit ihan suunnitellusta sektiosta.

Suomessa on muutenkin moni synnytyssairaalan käytäntö tosi erilaista mitä muualla. Just vaikka, että tukihenkilöiden määrä, synnytystapa, paikka ja muut. Maailmalla kun on yksityisiä sairaaloita niin on paljon enemmän vaihtoehtoja sairaalasynnytykselle. Siis ihan sellaisia ”synnytyskoteja” ja senkaltaisia enemmän. Meillä tää monesti tuntuu kauheen sairaalakeskeiseltä ja medikalisoituneelta. On kyllä jännä, että täällä ei oo paljoo vaihtoehtoja sille missä ja miten synnyttää.

Ja samaten kun jossain on mahdollista sairaalassakin tutustua ja suunnitella omaa synnytystä oman kätilön kanssa ja hän on sit kans mukana siinä ni täällä ei mitään sellaista. Vähän jo hirvittää, että lukeeko kukaan toiveita sairaalassa. Siis kävin siellä polilla niin siinä se kätilö kirjasi. Mutta tosiaan on hyvin erilaiset käytänteet

Suomessa ollaan todellakin sairaalakeskeisiä. Kotisynnytykset on kalliita, eikä KELA tue niitä millään tavalla. Esim. briteissä tuetaan kotisynnytyksiä. Lisäksi kotisynnytykset aiheuttaa myös neuvoloissa aikamoisen paperisodan suunniteltuina. On kyllä täälläkin (en muista millä paikkakunnalla) mahdollisuus vuokrata synnytyshuone, joka on kodinomaisessa ympäristössä. Mutta sinne pitää palkata sitten erikseen se oma kätilö mukaan. Eli kätilölähtöistä synnytyskotia ei lainsäädännön takia ole mahdollista vieläkään toteuttaa, ja asiat menossa siihen suuntaan että ei ole lähitulevaisuudessakaan muutokselle toivoa :(

Tai siis eihän ne ihan mahdottoman kalliita ole, mutta hinnat on sen luokkasia ettei kaikilla ole siihen siltikään madollisuutta.

Mitä kotisynnytys siis maksaa? Ihan uteliaisuudesta:) meen siis enemmän kun mielelläni sairaalaan synnyttämään tätä esikoista, ku ei yhtään tiedä et millaista se synnyttäminen sitten omalla kohdalla on:)

Minulla ei kyllä ole mitään halua kotisynnyttää. Vaikkakin suurin osa synnytyksistä menee ihan hyvin niin on kuitenkin niitä hätätapauksia joissa on todella tärkeää olla siellä sairaalassa. Siellä on lääkärit ja kirurgit, leikkaussalit, pelit ja vehkeet. Koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää, joten minä ainakin haluan ne riskit minimoida.

Mitä kotisynnytys siis maksaa? Ihan uteliaisuudesta:) meen siis enemmän kun mielelläni sairaalaan synnyttämään tätä esikoista, ku ei yhtään tiedä et millaista se synnyttäminen sitten omalla kohdalla on:)

Se vähän riippuu yrityksestä mutta 2000-3000€ välille menee. Siihen kuuluu mm. kahden kätilön neljän viikon päivystysaika ja synnytyksen jälkeen hoidettavat verikokeet yms. jotka kätilö ottaa ja tarkastukset. Kyllä siihen muitakin juttuja kuulu mut en enää muista mitä. Ja eihän toi työmäärään nähden ole kallis, mut tälläselle jolla sitä rahaa ei ole, niin se sulkee kok vaihtoehdon pois.

Minulla ei kyllä ole mitään halua kotisynnyttää. Vaikkakin suurin osa synnytyksistä menee ihan hyvin niin on kuitenkin niitä hätätapauksia joissa on todella tärkeää olla siellä sairaalassa. Siellä on lääkärit ja kirurgit, leikkaussalit, pelit ja vehkeet. Koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää, joten minä ainakin haluan ne riskit minimoida.

Kotisynnytykseen ei edes pääse kaikki halukkaat. Sairaalaan esim. saa olla maksimissaan puolen tunnin ajomatka. Raskaus ei myöskään saa olla millään tavalla riskiraskaus ja on pitänyt edetä muutenkin ongelmitta. Kätilöt ovat koko ajan läsnä ja sairaalaan lähdetään herkästi jos näyttää että se on tarpeellista :)

Hui, on se kyl kallista puuhaa:) kyl sitä sit ihan tosissaan on haluttava, et viitteis ton verran siitä maksaa vs. Sairaalan päivän maksu. Mut toki, pieni hinta työmäärään nähden.

Laitanpas tännekin puolelle ultrapäivityksen. 1700g ja tyttö edelleen tulossa. Viikkoja 32+1 (32+0). Kohdunkaulaa jälkellä ultrattuna 3cm, käsikopelolla 2cm. Kohdunsuu kiinni ja takana. Lapsivettä normaali määrä ja kaikki hyvin ♡ Jes! Jospa tää ei syntyskään ihan liian aikaisin.

Joo ja kun muualla on vaihtoehtoja myös muita kuin täysin kotisynnytys ja sairaala. On siis välimuotoja ja myös sellaisia sairaaloita, joissa tosiaan pääsee valitsemaan ja tutustumaan etukäteen omaan kätilöön ja hän tulee vaikka päivystyksenä sitten synnytykseen mukaan. Ja tukihenkilöiden määrää ei oo rajoitettu. Eli kyllä täällä on musta paljon vielä siihen nähden tarjolla vain yhtä vaihtoehtoa.

Samaten mua hirvittää jo valmiiks ihan sellainen kuin synnytyksen jälkeen tikkaaminen. Moni sanoo sen olevan jopa kivuliaampaa kuin mitä synnytys on ollut. En tiedä, että saako siihen lisää epiduraalia tai spinaalia. Tuskin? Mut siis parsittiin leikkaussalissa synnytyksen jälkeen ja siellä sai aimo annoksen kivunlievitystä. Tuntuu vähän hassulta, että siinä koko synnytysrupeaman ja ponnistuksen jälkeen suorilta vaan aletaan tikkaamaan. Missään muissa asioissa ei noin herkkää aluetta aleta parsimaan kasaan jollain pudentaalipuudutuksen voimin.
Eli mitkä on teidän kokemuksia tästä? Sattuiko tikkaus synnytyssalissa ponnistuksen jälkeen?

Mä nimittäin huusin kuin tapettava kun ne koitti ees kattoa. Tosin mulla oli vaikeat repeämät ja kaks lääkäriä sit lopulta paikkaamassa siellä leikkaussalissa. Tääkin mua pelottaa suoraan sanottuna...

Muistaakseni Oysissa laittoivat mulle puudutteen ennen tikkausta. Satavarma en oo. Ei se kuitenkaan tuntunut miltään, oli siis puudutettu tai vanhat puudutteet vaikutti yhä. Mulle tehtiin eppari ja se ommeltiin, ja sit yks pieni nirhauma mihin tuli tikki. Suurimmat traumat mulle koko synnytyksestä jätti just se eppari sit kun puudutteet lakkas toimimasta, se kipu ja turvotus oli kyllä aivan järkyttävää koko sen 5 päivää mitä siellä sairaalassa oltiin. Nyt haluan kyllä viimeiseen asti sitä vältellä ja oon neuvolassakin puhunu siitä.

Joo ja kun muualla on vaihtoehtoja myös muita kuin täysin kotisynnytys ja sairaala. On siis välimuotoja ja myös sellaisia sairaaloita, joissa tosiaan pääsee valitsemaan ja tutustumaan etukäteen omaan kätilöön ja hän tulee vaikka päivystyksenä sitten synnytykseen mukaan. Ja tukihenkilöiden määrää ei oo rajoitettu. Eli kyllä täällä on musta paljon vielä siihen nähden tarjolla vain yhtä vaihtoehtoa.

Samaten mua hirvittää jo valmiiks ihan sellainen kuin synnytyksen jälkeen tikkaaminen. Moni sanoo sen olevan jopa kivuliaampaa kuin mitä synnytys on ollut. En tiedä, että saako siihen lisää epiduraalia tai spinaalia. Tuskin? Mut siis parsittiin leikkaussalissa synnytyksen jälkeen ja siellä sai aimo annoksen kivunlievitystä. Tuntuu vähän hassulta, että siinä koko synnytysrupeaman ja ponnistuksen jälkeen suorilta vaan aletaan tikkaamaan. Missään muissa asioissa ei noin herkkää aluetta aleta parsimaan kasaan jollain pudentaalipuudutuksen voimin.
Eli mitkä on teidän kokemuksia tästä? Sattuiko tikkaus synnytyssalissa ponnistuksen jälkeen?

Mä nimittäin huusin kuin tapettava kun ne koitti ees kattoa. Tosin mulla oli vaikeat repeämät ja kaks lääkäriä sit lopulta paikkaamassa siellä leikkaussalissa. Tääkin mua pelottaa suoraan sanottuna...

Mulle tuli häpyhuuliin pieniä repeämiä, joihin sitten laitettiin 4 tikkiä per huuli. Välttämättä ei olisi tarvinnut. Se siis ennen tikkaamista ruiskutti ruiskupullolla jotain ainetta tuonne alakertaan. Se aine kirveli aivan saatanasti, mutta tikkaamista en tuntenut yhtään, sen verta hyvää puudutetta.

Takaisin