Naurava kulkuri 83
Jostain jotain jo tietävä
Vauva syntyi 28+5 ja painoi 930g. Istukassa oli vikaa lopullinen kuolinsyy oli massiivinen aivoverenvuoto.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vauva syntyi 28+5 ja painoi 930g. Istukassa oli vikaa lopullinen kuolinsyy oli massiivinen aivoverenvuoto.
Mä en oo vielä kertaakaan saanut muuta painoarviota kuin mitä käsikopelolla on annettu. Tytöistä käsikopelolla annetut (neuvolassa) piti paikkansa eli arviona oli noin 4kg. Toinen oli ihan vähän alle ja toinen taas vähän yli. Pojasta ei neuvolassa oikee osattu arviota antaa, kätilö synnärillä veikkas 3,8kg ja melkein kilon isompi sit synty. Nyt meillä on nuori ja innokas naislääkäri, joka haluaa oppia ultralla antamaan jonkinnäköstä painoarviota, joten seuraavassa lääkärissä sellasen saan. On sit kiva päästä myöhemmin kertomaan osuiko kuinka lähelle todellisuudessa sitten :) Vielä ei ole varattu sitä lääkärinaikaa mut ens viikon keskiviikkona on neuvola ja siel sit päätetään onko neuvolalääkäri viikolla 35 vai 36. Nyt rv33+4.
Mulla ei tule olemaan edes koko synnytystapa-arviointia.. pitäs olla riskisynnyttäjä tai olla ollut ongelmallinen synnytys aiemmin. Jotenkin olin kuvitellut että ensisynnyttäjille se on kaikilla..
Joo ei täälläkään oo lääkärikäyntejä tai mitään arvioita tälleen normiraskauksissa. Lääkärintarkastus oli mulla rv 26 ja siinä tsekattiin nopeesti vauvaa ja kohdunkaulan tilanne. Mitään painoarvioitakaan ei silloin tehty - ainoastaan rakenneultrassa arvioitiin. Rv 36 eteenpäin neuvoloita on 2 viikon välein. Torstaina mulla onkin seuraava neuvola ja silloin 38+1. Kohtapa sen pikkuisen sitten näkeekin ihan tuossa sylissä. Mut ois kyllä kiva ollu päästä useemmin katsoo kuinka pikkuinen masussa elelee ja kasvaa, mut kai nää neuvolassa tehdyt tarkastukset (esim. sydänäänten kuuntelu, asennon tutkiminen, sf-mitta) on sit ihan riittäviä.
Tekis mieli sanoa, että ne neuvola tarkastukset riittää, mutta mitä tässä raskaudessa huomasin niin eipä riittänyt!! Ei mitenkää pelotellakseni tai paniikkia muille luoden, niin vaikka sf-mittaa on otettu ja mun painoa mittailtu jne. ei oltaisiin huomattu että vauva kasvaa heikosti! Ja tämä huomattiin ihan vain kun kävin lääkärissä saikkua hakemassa ja sillä olikin ultralaitteet jolla katsottiin vauvaa vaikka ei olisi ollut edes tarpeellista. Hän halusi sitten, että 3 viikon päästä pitää käydä uudestaan kokoa katsomassa. No tämän jälkeen olenkin käynyt äippäpolilla viikoittain tutkimuksissa.
Joten kyllä mun mielestä ois ihan hyvä jos myöhäsemmällekin viikolle kuin rakenneultra niin joku ultra järkättäisiin ilmatteeks kaikille!!
Mullaki sf-mitta vaan tuntuu laskevan, mut ei neuvola oo huolissaan ku vauva on kuulemma niin matalalla jo. 37+3 sf oli 31,5cm eli alakäyrä lähestyy. Seuraava neuvola vasta 39+0!
En tiiä pitääkö vaan luottaa siihen, että kaikki on oikeesti hyvin vai häh. Mitää tietoa minkä kokoinen vauva on ja onko sillä kaikki hyvin.