Ultra- ja neuvolakuulumisia

Täällä foorumilla käyminen on kuin joulukalenteria avais. Aina jotain uusia kuulumisia [:)] Mulla eilen muutamia kipeitä supistuksia. En tajunnu edes ensin, että ne on supistuksia. Menin vaan sohvalle könöttämään, kun tuntui niin kipeeltä alavatsassa ja selässä. Nyt on taas ihan hyvä olo. Tänään neuvola. 

Täällä kans neuvola käynti takana. Pissa ok, verenpaine 132/89, vähän noussut, mutta vielä ok. Painoa tullut 1050g/vk, hyvä vaan kun on niin niukasti tähän asti noussut, yhteensä nyt 7,5 kg. Vauvan syke 140 ja kovasti liikekannalla [:D] Ja sf-mitta nyt 33, huolestutti jo, kun ollut kolme edellistä kertaa 31.

Tänään myös neuvolassa. Paineet 146/90 eli nousua ei ole kuitenkaan tapahtunut, turvotusta edelleen, mutta paino oli kuitenkin jopa hieman laskenut. Jes! Harmiksi pissassa lievästi proteiinia, joten huomenna antamaan aamunäyte. Perjantaina olisi sitten äippäpolilla käynti, jotta raskausmyrkytys saataisiin suljettua pois. SF-mitta 35 eli sama kuin viikko sitten. Jälleen hieman kauhulla odotan yötä, yleensä kun tulee herättyä kahdelta ja sitten kuudelta vasta nukahdan. No, tässä on vaan pakko elää ihan omassa rytmissä ja nukkua kun nukuttaa... Outoa ajatella, että kohta tämä piiiiitkä raskausaika sitten on viimein ohi. [:D]

Neuvola + neuvolalääkäri tänään.. viikkoja tasan 36 ja paino senkun nousee, 1950g/vk! No rikoinpahan taas ainakin oman ennätykseni.. tosin turvotusta onpi taasen aivan sairaasti. Verenpaine myöskii vähän koholla ja viittais lievään raskausmyrkytykseen. Ei kuitenkaa tarvi olla kauhean huolissaan kuulemma, kun pissa on vielä puhdas.. Jos tulee lisää oireita, ni sit yhteyksissä äippäpolille.. mut eipä nekään tälle juuri mitään voi tehdä ja kun viikkojakin alkaa oleen jo ihan mukavasti, ni elämä on :D ..ja on muutenkin kuulemma tälläi loppuvaiheessa aika yleistä tämmönen. Hemoglobiini tippunu nyt 107, kun viimeks oli vihdoin alkanu jopa vähän nousemaan. Rautaa pitäis siis oikeesti muistaa ottaa joka päivä, eikä vaan sillon tällön :D

Mahamakkaralla kaikki hyvin.. raivotarjonnassa edelleen, mut paikat vielä tiukasti kiinni.. joskin kai vähän pehmenneet. Minkäänlaista kokoarviota ei lääkäri antanu tai muutenkaa ronkkinu sen tarkemmin. Kysyessä sano, et lantio tuntuu kyllä käsikopelolla sen verta tilavalta, et kyllä sieltä mahdutaan tulemaan. Että siis näin [8D]

Eilen tuli käytyä sekä neuvolassa että lääkärissä (rv 35+4)

Painoa ei ollut tullut yhtään JEE! ja kokonaisnousu siis 2kg, turvotusta oli pikkasen, verenpaineet 116/70, Hb oli noussut 109:stä 120:een, pissassa valkuainen haaleella plussalla, mutta ei syytä huoleen.

Lääkärissä sitten ultralla mitattiin pojan koko ja saatiin sitten painoarvioksi 3,5kg! lääkäri vaan totesi että on komean kokoinen, eikä häntä sitten päästetä yliajalle. Tuskin kuulemma silti edes menee yli, koska kohdunsuu on lyhentynyt ja pehmeä ja oli jo sormelle auki. Poika liikuskeli paljon, sykkeet 150 ja raivotarjonnassa on.

Anemwa: Ymmärsinkö oikein, että sulla on koko raskauden aikana tullu VAIN 2kg ??? :0

Tänään oli neuvolakäynti..jotem laittelen tänne vähä tietoo.Koko raskauden aikana tullu vaan 8,7kg painoa [:)] verenpaineet 134/89 ja pulssi 100.SF-mitta oli 32.Vaavi ollu jo 4 viikkoo täysin raivotarjonnas.Ja tänää on viikkoja kertyn 35+1 :D Yöunet alkaa tätä nykyy jäämää vähälle,ku joutuu aina parin tunnin välein vessas ravaamaa.Neuvolantätin kyselles vointii,totesin että viime viikost asti on alkan ilmaantuu kohdun alueelle tosi polttavaa kipuu,joka leviää selän alueelle kans.Toissa yöhö asti oli vähä pienempää kipuiluu mut sitte toissa yönä kesti päälle puol tuntii niin kauheet kivut et oli kyl yhtä tuskaa.Vaikeuksii tuottaa jo pelkkä suihkussaki käyminen :( Ja neuvola lääkäri aika tungettii vast parin viikon päähä.

fjansku toivottavasti kivut hellittää, siellä se vauva vaan ilmoittelee pian tulostaan [:)]
On se hassua, että ne joilla kipuja on antais ne mielellään pois ja ne joilla ei ole haluais niitä...
No minä en halua, sais pysyä poissa kokonaan. Eilinenkin selkäkipu oli ihan tarpeeksi ku alkoi just ku mun piti tehdä yx tentti ja tenttihän meni sit iha pyllylleen, ku en malttanu istua ku puol tuntia ja sitten oli pakko päästä lähtemään, ku tuntui että selkä ei kestä..

melela joo kyllä koko rauskauden aikainen painokertymä on +2kg. Mutta toi on vain hyvä asia, sillä mä oon ylipainoinen niin vauva on saanut energiat mun vararavinnosta [:D]

Mullakin oli eilen taas neuvola. Kaikki oli ok [:)] Nyt oli pääkin kiinnittynyt, jee!! Toivottavasti ei tarvitse enää neuvolaan mennä ennen synnytystä. Varattiin kuitenkin aika ens maanantaille, silloin on siis myös mun LA. Jänskättää! Äitini nukkuu puhelimen kanssa kun odottaa soittoa että koska tarvii tulla esikoista hoitaa. [;)] Neuvolassa sanoivat että voi syntyä koskavain. Ja mulla on n. viikon verran ollut todella runsasta valkovuotoa, neuvolassa sanoivat että limatulppaahan se varmaan on. Joka yö on supistellut ja nytkin supistelee.

Hoo: ollaan samoissa mitoissa.
Tänään melkein itkin, kun puntari näytti raskauden alusta +19 kg.
Neuvolassa kaikki hyvin, mut yläkäyriä paukutellaan sf-mitassa, 37 cm.
vauva ei vieläkään ole kiinnittynyt.

Suoraan sanottuna menee mielenterveys tuon painonnousun kanssa. Ja eikö se vauva vois jo tulla.
Neukkutätikin sanoi että no tuskin se ihan vielä sieltä tulee kun ei ole edes kiinnittynyt. TOSI LOHDUTTAVAA. no se ei varmana arvannut kuinka tuskassa oon, ei se pahalla.
Mut voiko nuita syntymisiä tosiaan ennakoida milllään...eihän ne vauvat vissiin kaikilla ehi kiinnittyä kovin aikasiin?

rechaka: vauva ei välttämättä kiinnity vasta ku ihan vähän ennen synnytystä! ei mullakaan ollu viime neuvola käynnillä vauva kiinnittyny.. 

Kaikki puhuu noista kokoarvioista kokoajan, mut onks täällä muita joille ei siis minkäänlaista kokoarviota oo annettu eikä ilmeisesti anneta? ..mä olin niin odottanu et tän päivänen neuvolalääkäri vähän kopelois ja kertois kokoa, mut ei mitään.. sano vaan et ihan turha arvioida kun kaikki kasvaa tässä loppuvaiheessa niin yksilöllisesti ja painoa saattaa vauvalle tulla vielä reilustikin lisää siihen mitä se nyt on.. et kyllä se sieltä kuitenkin mahtuu varmasti tulemaan [>:]

Satu ei mullekaan oo mitään koko arvioo annettu, vaikka viime neuvolakäynnillä puhuin että mua huolettaa että vauva on kauheen iso. Sano vaan että kattellaan nyt viä ja mietitään sit lähempänä. Huomenna tosin on neuvolanlääkäri aika. Vaikka olen kyllä sitäkin mieltä että ei noi lääkärit mitään tiedä, meillä ainakin vaihtuu lääkäri aina ja ne on terveyskeskuslääkäreitä suurin osa. Paremmin tuo neuvolan täti osaa käsikopelolla arvioida kokoa, sillä sentään on kokemusta asiasta. Kuitenkin päivittäin tekemisissä mahojen kanssa. [:D]

rechaka, se voi tosiaan kiinnittyä ihan vasta ennen syntymää, että älä sen perusteella murehdi [:)]

satu', ei täälläkään neuvolalääkäri/ terkkari antanut kokoarvioita ennen kuin aloin itse kyselemään. Nyt sitten kysyn joka kopelointikerralla edes summittaista arviota ja mulkoilen rumasti jos ei tietoa heru[:D] Mutta on siellä kyllä ollut aika tyly se lekuri jos ei ole suostunut kertomaan arviota edes pyydettäessä, kyllähän kaikki edes jonkinlaisen arvion haluaa saada että voi vähän valmistautua tulevaan [8|] Ootko terkkaa saanut kertomaan mitään?

No terkka on kohdunpohjan korkeuden ja mun & miehen syntymämittojen perusteella vaan todennu, että saattaapi sieltä sellanen yli nelikilonen tulla.. mut siis ei sekään oo käsikopelolla kai edes koittanu arvioida mimmonen siellä todellisuudessa on. Toivon vaan ettei tuu ylläripylläri jättiläistä ja jouduta mihinkään kiireelliseen sektioon sen takia.. [&:]

ja meillä kans Hoo noi neuvolassa piipahtavat lääkärit on kans terveyskeskuslääkäreitä, jotkut jopa ensi kertaa tekemisissä pallomahojen kanssa.. et sen puoleen olis kai voinu jo etukäteen olettaakin että tuskin mitään kauheen tarkkaa infoa mistään on taaskaan tulossa :D

Mulla oli kans viime neuvolakäynti niin perseestä että oon ollu ihan huonolla mielellä sen jälkeen.... [:(] Mulle oli ensimmäisen kerran tullut painoo viikon aikana 1500g ja tätä sitten tätikin kummasteli ja sf-mittakin pompsahti kahdella sentillä... tästä kun olin vähän apeana niin täti päätti vielä tokaista että tuleekin iso lapsi. No, kokonaispainokertymä on nyt 14kg että ihan normaalistihan se on, mutta jotenkin jäi hirvee morkkis siitä että oon puputtanu niin paljon sokeria että vauvasta kasvaa sen vuoksi iso. [:(]
Muuten oli kaikki ihan ok ja viikon päästä uudestaan jos vielä yhdessä kasassa.

Takaisin