Ultra- ja neuvolakuulumisia

Iines: kummallista että jaksavat noin pienestä valittaa! Mulla viikkoja noin 1vko vähemmän ja kiloja tullut jo kuukauden ajan noin 1 kg/vko. Eikä olla valitettu. Sanottu vain että "se on yksilöllistä". Täällä Oulussa mulla onkin tosi ymmärtäväinen terkka.
Mutta muista Iines tosiaan että sulla on ihan maltillista ollut toi nousu ja sf voi todellakin pomppia välillä. Mulla se menee jatkuvasti ihan omia menojaan tuolla yläkäyrien Yläpuolella. Vauva on toistaiseksi arvioitu kuitenkin ihan kohtuullisen kokoiseksi, eli alle nelikiloinen pitäis syntyä. Tiedä häntä sitten, mutta....
No, tsemppiä kuitenkin sulle <3 ja koita jaksaa vaikka olo on kurja. Yritä miettiä jotain kivoja vauvajuttuja, jospa se hieman lieventäisi niitä kurjia mielialoja.

Jos meijän vauvan kokoa arvioitas pelkän sf mitan ja mun&miehen syntymäpainojen ym mittojen perusteella, niin se ois varmaan jotain 5kg !! Mutta ultran mukaan syntymäpainoarvio on siis n.3,6kg. Eli mä en luota yhtään noihin sf mittoihin siinä suhteessa et kuin iso vauva on tulossa. Ei ne anna todellista arviota... Mulla kans tuo sf mitta ollu koko raskauden ajan yläkäyrällä ja silti on normaali kokoinen lapsi tulossa (i hope so).
Huomenna ois taas neuvola käynti. Toivottavasti proteiinit on pysyny kurissa pissassa. Huolestuttaa myös hiukan yläkantissa olleet verenpaineet kun siihen lisätään vielä päänsärky jota on jo 3 päivänä peräkkäin..

satu`: mä en oo päässyt tapaamaan edes lääkäriä, joten kaikennäköset arviot puuttuu. Terkkari käsikopelolla koittelee ja aina on sanonut et suunnilleen käyrien mukaan menee paino, mutta vaikeehan se on arvioida.

Mulla särkenyt myös muutaman päivän päätä ja ainakin nilkat on turvoksissa... Ens viikolla neuvola, joten sitä odotellessa...

RV 39+3 neuvolakäynti takanapäin. Tais olla nyt se vihonviimenen neukkukäynti [:D]
Menin lähinnä pissassa olleiden proteiinien takia käymään, ja kas, pissa oli puhdas! Mitenkähän kotimittaukset näyttää eriä ja äitipolillaki oli proteiinit 1+. No, jatkan mittailua kuitenki kotona aamuisin.
Sitten seuraava asia jota en ymmärrä vaikka kuin yritän. Nimittäin painon nousu. Ei voi olla mahollista, että painoa tullu lisää 3 päivän aikana +1400g ????? [&:] Ymmärtäsin jos esim viikon aikana koska on niin järkyt turvotukset, mutta että kolmen päivän aikana. Huhhelihuijaa!!
Verenpaineissakaan ei ollu mitään huolestuttavaa, 129/80, jotenka ei tarvinnu käydä verikokeissa tai huolestua muutenkaan. Huh!
Sf mittakin pysyny samana kuin viime neuvolakerralla, 35,5.
Vauva vihdoin kiinnittynyt ja vieläpä kuulemma hyvin jämäkästi [:)] hyvä vauva <3
Pieni sydän löi 125 paikkeilla.

Nyt vain ottelen kovasti tiistai päivää. Sillon ultraan taas aika. Toki saa vauva sitä ennen syntyä, mielellään otan jo pikku tuhisijan vastaan [:)] Nyt tää emäntä painelee ukkokullan viereen vielä koisimaan ku jäi nuo yöunet hiukan liian lyhyeksi...

iines* jotkut terkat vaan on niin tyhmiä laukomaan asioita [;)] Sulla ja vauvalla on kaikki ihan normaalisti kertomastasi päätellen, toivottavasti saat jostain taas positiivista tuulta purjeisiin [:)]

Ja neuvolauutisista päivää [:D]

peukkis
-edelleen hyvin asettunut lantioon (kuten polilla viime viikolla todettiin)
-sykkeet 140, liikkeet ++

emo
-edelleen raskaana [:D]
-painoa +744g/vko, ei turvotusta tällä hetkellä
-pissa puhdas
-hb 128
-sf 31 eli tasaisesti jatkuu kasvu keski- ja alakäyrän välissä
-verenpaine 141/105!

Toi verenpaine nousi varmaan kun vakiterkan lisäksi mua tutki ja haastatti opiskelija. Ihan kiva ja näppärä ja pätevänoloinen tyttö, mutta oli ehkä vähän hermostunut niin se tarttui sitten minuunkin...se puhui aika paljon paineenmittausten välillä kun yleensä ollaan ihan hissunkissun mittaustilanteessa.

No sitten piti vielä käydä heittämässä verta kun valitin kutinaa. Koko eilisen sain kyhnyttää mahanahkaa eikä mikään rasvaaminen auttanut. Varmaan johtuu ihan nahkan venymisestä, mutta terkka pisti kuitenkin labraan että saadaan poissuljettua maksa-arvojen kohoaminen. Enpä usko että tarvii olla huolissaan kun ei mitään muita oireita ole enkä oo kellastunut [:D]

Mulla kanssa tuota vattanahkaa kutittaa tosi paljon. Mutta luulen myös, että johtuu vain nahan venymisestä. Ja jotenkin kun vatsa on ihan pinkee, en pysty siihen paljaaseen ihoon koskemaan vaan pitää aina olla paita välissä, jotta pystyy rapsuttelemaan.

Mulla toi painonnousu on pysähtynyt nyt ihan täysin. Viime viikolla ei painoa tullut yhtään eikä tälläkään viikolla suunta ole ylöspäin. Luulen, että mulla toi närästys vie näläntunteen eikä oikein uskalla syödä, kun pelkää sitten taas yön tuomaa närästystuskaa. Kaikki välipala maistuu kyllä ihan hyvin (jogurtit, hedelmät, leipä ym) mutta kunnon ruokaa syön ehkä joka kolmas päivä [:-]. Ei vain maistu. Sain tästä vähän noottia neuvolassa, mutta vauva kuitenkin kasvaa hyvää tahtia ja HB on mulla nyt jo 140, joten eipä kai tässä syytä huoleen.

Saa nähdä sitten miten tämä raskausajan ruokavalio vaikuttaa lapsen vatsapuruihin synnytyksen jälkeen? Esikoisesta olin supertarkka ruokailun ja ruuan terveellisyyden kanssa enkä pahemmin mihinkään makeaan koskenut. Hänellä ei ollut mitään vatsavaivoja ja edelleenkin on todellinen teräsvatsa. Nyt kun mun ruokavalio on ollut ihan huningolla, pelkään, että saattaa vaikuttaa vauvan vatsantoimintaan. No aika näyttää....

Melela: ihanaa että vauva on jo siellä tukevasti kiinnittynyt. Kyllä se sieltä sit alkaa tulemaan :)!
Ja mitä painonnousuun tulee, I FEEL YOUR PAIN. Mulla oli tullut viikossa 2,5 kg lisää tuossa jossain vaiheessa. Että morjens...enkä tajua edes et miten voin lihoa/kerätä rasvaa niin paljon kokoajan... koska en mä ny omasta mielestäni NIIIN hirveän paljon syö herkkuja tai muutakaan. Kyllä sitä tietysti sen pullan on ottanut kun on tarjottu, mutta en mie istu kotona suklaalevy kädessä tai ravaa viikottain pizzeriassa. Joku kumma näitä kiloja silti mulle ostelee.

Toivotaan, melela, että pian sulla ois jo vaavi sylissä! Enää ei kauaa, mieti, 40 VIIKKOA oot oottanu kohta, nyt ei enää mee oikeasti kauaa:)

rechaka.. tuskin sä sitä rasvaa keräät tai varsinaisesti lihot, vaikka paino nouseekin reilusti. Suuri osa on nestettä, joka sitte "haihtuu" synnytyksen jälkeen kyllä poies. Jostain luin, että naisen kroppa on niinkin viisas, että alkaa just näin viimosilla viikoilla kerätä nestettä talteen (jollain enemmän, jollain vähemmän), jotta sitten synnytyksessä keho voi käyttää sitä keräämäänsä nestettä nestehukan välttämiseen - aikas koneita siis ollaan! [:)] ..miehellekin kun tota samaa selitin, ni kummasteli ja tokas että tuskinpa miesten kropat noin fiksuja olis! [:D]

satu` sitä se mieki ajattelin et voiko oikeasti viikossa saada 1400g lisää LÄSKIÄ. Et en mie mitenkää kykene syömään niin paljon ylimääräistä. En oikeasti vaan PYSTY. Kiitos lohdutuksesta<3

Ymmärrän sen et alkuaikana paino  nousi hitaasti mutta koko ajan ja se johtu syömisestä. sit tää loppuajan painonnousu on ollu ihan käsittämätöntä. Viikkonousu ollut välillä 1400-2 500 grammaa /viikko. Et ei kai kukaan pysty vetämään niin paljon ruokaa et lihoisi pelkästään. Yksi kilo rasvaa tarkoittaa 7000 kcal ylimääräistä. Se tarkottais , et söisin päivässä 1000 kcal liikaa. Not possible!

Satu, muistaakseni me kuljetaan aika samoissa nousulukemissa tällä hetkellä. Sovitaanks sit niin et jos ei olla saatu imettämällä kiloja veks, niin aloitetaan sitte yhessä tsemppaamaan :D et saadaan ylimääräiset pois. Varmaan alkuaika on vaan siedettävä sitä et kilot lähtee omia aikojaan ja että siihen voi mennä tovi.

Juu ei voi olla mahollista et tulee läskiä 1400g viikossa.. Se on sitä nestettä.. [:)]
Kohtahan noista pääsee (ainaki osasta kiloista)

Olipahan todella tapahtumarikas aamupvä. Huoh...
Illalla oli tosi vaikea saada unen päästä kiinni ja koko yö meni sit vessassa juosten ja valvoen vähän väliä. Ukkelin kello herätti sit pual 5 ja päätin nousta samalla ylös. Oli sit ylävatsa kipeenä ja päätä särki ja rupesin miettimään raskausmyrkytyksen oireita. Onneks oli sit 8.15 neuvola ja kerroin huoleni neuvolatädille. Verenpaineet oli 145/93 ja toisella kerrall 144/92 (aina siis ollut paljon vähempi). Painoa oli tullu viikossa +1200g!! Mut jo nilkoista huomas et turvotus oli aikamoista. Mielestäni meinaan paljon vähempi syöny ku yleensä. Neuvolatäti päätti sitten laittaa Kätilöopistolle kuitenkin päivystykseen tarkistuttamaan tilanne. Sinne siis lähdin. Kuuntelivat sillä masupannalla vauvaa puolisen tuntia, kaikki ok. Pissa puhdas ja verenpaineetkaan ei enää ollu ku 125/79. Kävin vielä labrassa ja verenkuva ok, maksa-arvoja en kerennyt saamaan. Lääkäri kattoi vauvan vielä ultralla ja mittailikin, josta olinkin sitten tosi iloinen :) painoa vaavilla tällä hetkellä 2,8-2,9kg ja viikkoja siis tasan 38. Tarkisti paikat sisältäkin ja kohdunsuu pehmeä ja kaulaa jäljellä 1,5-2cm. Aikasemmin siis on ollut kiinteä ja 3cm. Eli jotain edistystä siis tapahtunut:) vaavi ei kuitenkaan laskeutunut vielä lähtökuoppiin. Ei siellä sitten oikeen muuta kun kotiin tarkkailemaan tilannetta ja jos päänsärky jatkuu ja paineet nousee kovin, niin yhteys suoraan sinne. Että näin..

Aika samoissa joo mennään rechaka. Nyt viimisen reilun kuukauden tullu painoa 1-2kg/vko.. enkä oikeesti jaksa enää ressaa. Neuvolassakin sain jo armahduksen ja sanoivat et sitä vaan joillekin tässä lopussa tota turvotusta ja nestettä kertyy vaikka mitä tekis. Nyt siis raskauden puolen välin jälkeen tullu semmoset 20kg.. ja vielä ehtii varmasti tuleen enempikin. Voidaan sit synnytyksen jälkeen pistää oma kiloklubi sun kanssa pystyyn! [:D]

Susuna hyvä että kaikki kuitenkin lopulta hyvin. :)

Neuvolakäynti täälläkin takana rv 36+5, kaikki tuntuu olevan ihan kunnossa. Hb oli nyt noussut 130 saakka, joten saa rautalisän lopettaa. Painoa tullut n 0,5kg/viikko. Paineet ok. Vauveli on tiukasti lähtökuopissa edelleen, liikkeet + (ollut näitä hiljaisia päiviä..)pulssi 120-130 ja sf pysynyt 34cm. 

Eilen oli neuvola ja lääkäri. Lääkäri ei meinannu ensin löytää sydän ääniä ollenkaan. Rupes jo itelle iskeen paniikki. No ne lopulta löyty ja ihan hyvin kuulu sitten n.130. Mutta äänet kuului niin ylhäältä että lääkäri nyt epäilee että vauva olis perätilassa. Ens viikolla siis ultraan tarkistaan asia. Tosin se lääkäri ei edes käsikopelolla koittanu mun mahaa että miltä se tuntuu.
Siiltä olen ihan hyvilläni että pääsen vielä ultraan, saa sitten vähän sitä painoarvioo samalla.
Mutta oloo ei yhtään helpota se että itte toissapäivänä mietiskelin että mitenkähän päin se poju siellä masussa on kun tuntu niin erilaiselle. Se alkuviikosta piti sellasen möyrimiskohtauksen että mua ihan sattu kun se meni mahassa niin hirveesti. Eli nyt pelkään että jos se ihan oikeesti onkin siä kääntyny. Noh, ei kai auta muuta kun odottaa sinne ultraan pääsyä.
Jotenkin eilinen päivä meni vaan asiaa murehtiessa...[:(]

Hoo, mulla kyllä tuntui pää selkeenä tuolla kylkiluissa ja alavatsalla ei tuntunut yhtään mitään. Samoin en tuntenut mitään painon tunnetta alapäässä eikä pissaamisen tarvetta ollut. Nyt kun kääntö on tehty, voi tosiaan sanoa heti, että vauva on oikein päin pää alaspäin. Sen verran painaa tuonne lantioluihin ja tilaa on tullut kylkiluihin tuonne ylös. Mutta jos hyvin menee, sullakin saadaan vauva käännettyä (riippuu tietenkin monesta asiasta). Itellä tuo kääntö tehtiin 37+1 ajalla. Itse kääntäminen mulla ei tuntunut missään vaan vauva kääntyi helposti. Mutta nyt on kyllä edelleen vatsa hellänä (ilmeisesti päällimäiset vatsalihakset) ja tietenkin tuo lantionseutu, kun sinne työnnettiin se reilu kolme kiloa tavaraa [:D].
Mä kyllä edelleen ihmettelen kuinka erilasia neuvolapalvelut ja käytännöt eri neuvoloissa on raskauksien suhteen. Mulla tuo HB ollut nyt 140 ja silti käskettiin syömään rautalisää loppuajan,koska synnytyksessä voi menettää verta jonkin verran ja sitä mukaan myös HB laskee... Näin siis mulle sanottiin. Samoin toi varmistus tuosta perätilasta laitettiin kiireellisenä synnärille, kun raskausviikkoja oli 36+6. Pääsin siis heti sinne, jotta kääntäminen päästiin tekemään seuraavana päivänä. Yleensä tuo kääntö tehdään viikoilla 35-36.

Tänään iski paniikki. aamulla vauvan liikkeitä ei vaan alkanut kuulua eikä tuntua.... Oottelin jonkun aikaa kunnes soitin sit polille ja käskivät vielä laskee tunnin ajan.Laskin puoli tuntia koska edelliseen puoleen tuntiin ei ollut tullut yhtään liikettä. Sitten lähdettiin sairaalaan tarkistamaan tilanne. Tunnin ajan olin piuhoissa kiinni ja onneksi sydänäänet kuuluivat heti, liikkeitä ei vain tullut...kun olin maannut noin 40 min niin vauva heräsin. Pääsin vielä lääkärin tarkastukseen joka tuumasi että vauvalla on ollut pyhäpäivä ja se on levännyt.... Liekö eilisellä ahertamisellani ollut osuutta asiaan... noh pääasia että kaikki kunnossa eikun takasin kotiin odottamaan että synnytys käynnistyisi... niin ja paino tällä hetkellä 3800 g eli meille tulossa iso pötkylä!

Mahtavaa hattiwatti, että kaikki oli kuitenkin hyvin masukilla ja kunnioitettavan kokoinen vauvelihan se siellä pötköttelee[:)]

Tiedän tuon kamalan tunteen vähän turhankin hyvin parin viimeisen päivän osalta, meilläkin on vauskilla ollut toosi hiljaisia päiviä nyt tässä. On ollut hyvin lähellä, etten ole hypännyt itsekin autoon ja syöksynyt polille, kun on saanut murheissaan laskea liikkeitä, tihrustaa itkua ja murehtia. Liikkeitä on kuitenkin tullut juuri ja juuri se tarvittava määrä, vaikka eilen aamulla oli muutama tunti lähes täysin hiljaista. Tänään on luojan kiitos ollut taas vilkkaampi päivä ja on voinut taas hetkeksi huokaista helpotuksesta[:)] Hieman helpotti kuitenkin kuulla, että esimerkiksi sisko on kokenut samanlaisia hiljaisia päiviä ihan loppuraskaudessaan. Jospa se todellakin olisi sitä tyyntä myrskyn edellä.

Mulla kans tullut loppuajasta suurinosa kiloista, mut ihan hirveä turvotus! Ihan varmasti on 3kg pelkkää nestettä, en meinaan saa kenkiä jalkaan ja aamuisin käsiä nyrkkiin!

Olen liikkunut edelleen kevyesti salilla 4krt/vk, mut ei auta. Makeaa tulee syötyä ihan hirveästi kyl joka ilta..joku kirjoitteli et voisi aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja? voiko olla? eikö rintamaitokin ole aikasta makeaa? Nyt tuli aika syyllinen olo, jos olen aiheuttanut vauvelille jotain :(

AInakin imetysaikana niitä vatsavaivoja voi aiheuttaa omalla syömisellä mm. suklaa ja kahvi kuulemma voi aiheuttaa vauvalle vatsakipuja. Mut en mä käsitä miten syöminen tässä vaiheessa vaikuttais, eihän sen vatsaan ruokaa vielä mene. Ja jotenkin en usko, että lapsivedessäkään niin paljon olis mitään, jos sitä nielee. No en tiedä...

Joo, tuttua tuo vauvan liikkumattomuus ja sen aiheuttama paniikki. Kerran kanssa käynyt polilla samasta syystä, mutta sen jälkeen olen rauhoittunut huomattavasti. Vauvalla oli silloinkin kaikki hyvin. Nyt olen jo oppinut että välillä senkin on vain levättävä :) vaikka se aiheuttaakin pientä stressiä. Meillä liikutaan usein (ei aina) aamuisin reippaasti tai ainakin jonkun verran. Sen jälkeen koko päivä voi mennä muutamalla potkulla ja illalla alkaa taas iltavilli. Tai sitten potkua tulee aamusta puoleen yöhön lähes taukoamatta. Yleensä odottelen iltaan asti ja jos iltavilli jäisi tulematta, niin sitten polille taas. Nyt onneksi ollut taas ihan reippaalla päällä.[:)]

Muistakaa ottaa jotain makeeta, jos mahassa on hiljaista. Mun käskettiin ottaa tuoremehua tai suklaata tms. mikä nostaa nopeasti verensokeria, saattaa auttaa vauvaa heräämään tai sitte ei...[:)]

Taas käyty neuvolassa. Verenpaine oli yllättävän korkee 146/88 mutta neukkutäti vaan siihen että normaalia kun on jo raskaus tässä vaiheessa. Tänään siis on LA. [:)] Proteiinia virtsassa yhden plussan verran, siihenkin täti tokaisi että johtuu kai valkkarista... Tulee meinaan aika runsaasti, kai se on sitä limatulppaa tai jotain. Muuten kaikki oli hyvin vauvan syke oli siinä 14-150. Ens viikolla olis viel yks aika ja sitten saakin tilata ajan yliaikaiskontrolliin jos ei pikku jepukka ala syntymään. Toivotaan kuitenkin että tällä viikolla syntyisi. Jännittää!!!! SF mittakin oli vielä hieman kasvanut nyt 34,5. Painoa ei ollut tullut yhtään lisää (mikä on ihan hyvä juttu). Nyt nauttimaan tästä yhdestä vapaa-ajan hetkestä kun esikoinen nukkuu. Kohta tuskin nukkuvat samaan aikaa ja esikoinen ei varmaan alkupäivillä nuku päikkäreitä ollenkaan. Sitten se on menoa 24/7 vaikka välillä tuntuu että niin on jo nytkin.

Takaisin