Ultra- ja neuvolakuulumisia

satumaista88: miksi sinulla käynnistettiin synnytys viikolla 39?

Oon koko ajan toivonut että vauva syntyisi etuajassa (enne laskettua aikaa ) mutta nyt tuntuu, että haluaisin ollakin miehen kaa vielä tän ajan kahdestaan ..että tulkoon, kun on tullakseen!  Mies on reissussa ja nyt kun tiedän hänen tulevan viikon päästä kotiin, teen takuulla romanttisen illallisen ja haluan olla moooonta päivää vaan miehen kainalossa rauhassa. :) Ossaa taas arvostaa sitä kahdestaan olemista nyt, kun tässä yksin palloilee kotona.

Huomenna se sitten olisi! Tuomiopäivä! Minä niiin pelkään sitä leikkausta ja huomenna olis se synnytystapa-arvio! Vaikka onhan ne lääkärit jo sanonukkin että jokaiseen synnytykseen lähdetään tavoitteena alatiesynnytys, ellei jokin sitä estä, eikä minulla ole mitään tiedettävää estettä! Nii, ainakaan ei vielä ole huomattu, mun on niin vaikee luottaa siihen ennen kun synnytys on jo siinä vaiheessa että pää näkkyy! Noh, jospa se huominen edes vähän rauhottas mieltä! Mutta oli miten oli niin minä haluun jo synnyttämään! Minä en jaksasais olla enää raskaana! Olen jo niin turhautunut ja ärtynyt ja niin kipee joka puolelta! Mutta ei vaan supistuksia kuulu kun pari hassua melko kivutonta! Anteeksi tämä purkaus! Sunnuntaitkaan ei ole kivoja! [;)]

aurora83 mulla on ollut lievään verenpainetautiin lääkitys ennen raskautta mutta nyt oon saanut olla ilman lääkkeitä koko raskausajan. Paineet pyörii siinä 120/86-144/96 välillä pääsääntöisesti koholla, mutta onneksi pissassa ei ole ollu proteiinia kertaakaan, ei päänsärkyjä eikä ylävatsakipuja, jotka varoittais raskausmyrkytyksestä. Jalat on tosi turvoksissa välillä ja sormetkin [:)] tuo turvotus tekee kyllä sen painonnousun, uskon näin!

Hyvä että pääset jatkotutukimuksiin niin ei tarvi huolehtia...eipä sullakaan enää kauaa mene ennenku saat murun kainaloon [:)]

Tää mamma se miettii vaan näitä painoasioita...
4d ultrassa sanottiin et sillon vauva kasvoi yläkäyrillä, ja sen jälkeen sit varmaan jääny kauhee pelko et sielt tulee joku jättiläisvauva. Oma paino noussu tasaseen tahtiin ja nyt vähän alle 10kg tullut ekasta neuvolakäynnistä. Muutama viikko sitten sanottiin sokereista ja painonnoususta (kun oli reilu +800g/vko) ja lisäsin kyllä vihannesten määrää ja lopetin pullan mussuttamisen. Nyt kuitenkin paino sitten jämähtäyt paikoilleen ja vähän aina miinusta tulee kun neuvolassa käy (muutama 100g). Ni tottakai nyt piti sit huolestua ku se paino ei nousekkaan enää! Et onko vauvalla kaikki hyvin ja saako tarpeeksi ravintoa? Mistä sen voi tietää? Eiks vauvan paino kuitenkin nouse aika paljon vielä näin viimesillä viikoilla? Mulla nyt siis viikkoja 37+4. Tai voisko sit olla et vauvalla paino kyllä nousee, mut itse sitä niinku laihtuu? en mää tiiä.. auttakaa..

Käsittääkseni vauva saa tarvitsemansa ravinnon, mutta itse laihdut. jos olet kovin alipainoinen valmiiksi,se on tietysti huono juttu! Jos taas sulla on ylipainoa, se lienee ihan hyvä, ettei paino nouse liikoja. Vauva saa kuitenkin ravintonsa, mikäli muuten vointi on hyvä ja normaali eikä häiriöitä istukan toiminnassa ole ollut. Monipuolinen ravinto ja juoma - sillä voit vaikuttaa tietysti siihen, millaista ravintoa se vauva saa. Liian vähästä ravinnosta se ei kärsi vuoksesi, ellet nyt sitten ihan paastoile. Jos taas jotain häiriöitä ilmenisi vauvan kasvussa, ne johtuisivat vuorostaan siitä istukan toiminnasta (luultavasti).

Huomenta kaikille! :)

Äitipolilla käyty tälle aamua eli rv 39+0 (en taho itekkään uskoa että jo noin paljon viikkoja kasassa)
Ei kyllä ollu mitenkään kiva se käyrä osio ku oli niin ajattelematon täti siellä. Ensinnäki ne laitteet oli niin aatamin aikaset että jouduin itte pitämään kiinni niistä antureista että saatiin sydän äänet kuulumaan kunnolla. Siinä istua töröttelin ja täti lähti välillä hoiteleen omia asioita ja jätti oven auki käytävään jossa istu porukkaa!!!! Kiva siinä raskausarpisen mahan kans istua ku ovi auki käytävään. Onneksi oli mies mukana nii se aina nyki sitä ovea kiinni. Meinas vähän tympästä... Sitte tämä samanen täti alko kyseleen, että onko mulle annettu mitään ruokavalio ohjeita kun ollu sokeriarvot korkeita. Voi hohhoijaa, ei varmaan oo jos ollu raskausdiabetes heti alku metreistä lähtien ja oon ravannu ravitsemusterapeutit ym läpi! Ärinmurin! [:@]
No sitten kävin pissanäytteen jättämässä, ja kas, protskut plussalla ! Eka kerta tässä raskauden aikana ku pissasta löytyy jotain häikkää. Onneksi oli vaan yhellä plussalla, jotenka sain purkkeja ja tikkuja kotiin että pitää stixailla. Jos on protskut ++ nii häätyy soittaa polille ja lääkäri vähän puhu et sit käynnistetään synnytys. Paineetki oli pikkasen koholla verrattuna mun edellisiin paineisiin, nyt siis oli 131/80.. Mutta painoa oli mulle onneksi tullu enää vain 200g lisää. Nyt tullu tasan 13kg.
Päästiin vihdoin ja viimein lääkärin juttusille. Kyseli voinnit sun muut sellaset normi jutut. Sit tutkimuspöydälle ja AUTS ! Kohdunsuu auki niin että lääkäri "härnäili" vauvaa päästä ja venytteli kohdunsuuta tarkotuksella. Pää on jo niin matalalla, että ei aluksi saanu edes luotettavaa pään mittaa vauvalta. Lapsivesi vähentyny jo kovastikki. Virtaukset hyvät ja istukka toimii hyvin joten vauvalla ei mitään hätää niiden suhteen. Kovin on ahtaat oltavat jo vauvalla tietysti... samoten ku mulla itelläki [8D]
Vauva tällä hetkellä 3,5kg ja syntymäpainoksi lääkäri arvoi 3,6kg! Ei kuulemma enään kasva ku korkeintaan 3,7kg. Eli keskikäyrällä suurinpiirtein menee tää meijän rakas pötkylä <3
Jos synnytys ei oo käynnistyny laskettuun päivään mennessä, tapahtuu käynnistys. Ei anneta tän raskauden mennä sinne 41+5 saakka joka on käynnistyksen raja. Mutta kyllä on kumma jos ei ala supistuksia tulemaan tuon ronkinnan jälkeen! Huh!
Nyt vaan jännityksellä ootellaan millon synnytys käynnistyy. [:)]

Voi vitsi melela, sulla on todella lähellä synnytys, kohta on pieni tuhiseva käärö sylissä Ihanaa! Kunpa aika menis nopeesti että mäkin saisin sen omani!!

tinkerbell84: en tietenkään tarkoittanut kenellekään henkilökohtaisesti sitä viestiä, varsinkaan mitenkään "loukkaavana"[:)] tarkoitin vain yleisesti että vielä voi mennä useampikin viikko, ettei liikaa kannata intoilla ettei sitte harmita jos lähtö ei ens yönä tulekaan

Mulla käynnistettiin esikoinen sikiön takykardian vuoksi rv 39+0. kaikki oli ollut kunnossa koko raskauden ajan, ei mitään ongelmia, mutta aamulla normaalissa neuvolassa sydänäänet oli kovin läpättävät ja lähdin suoraan äippäolille käyrille, sielä käyrät eivät piirtäneet mitään  vaikka ääni kuuluu.. kiireellisessä ultrassa syy selvisi, sikiön sydänäänet olivat reilusti yli 200 joten koneissa ei riittänyt piirtokapasiteetti. parissa tunnissa mulle nousi 39,6c kuume, mutta rytmihäiriö meni ohi siinä välissä kun lähdettiin toiseen kaupunkiin synnyttämään. Kuopioon siis lähdettiin synnyttämään ihan sen vuoksi että mikäli sydämessä olisi ollut rakenteellista vikaa, täällä meillä ei olisi ollut tarpeeksi osaavaa henkilökuntaa.

Tyttö on nyt tosiaan 2,5 vuotias, kaikessa kehittynyt aina hieman ikäisiään edellä, eli siis rytmihäiriö oli vain hetkellinen, mutta kyllä se säikäytti!! nyt elinvuosinaan tytöllä on ollut kaksi rytmihäiriötä, ohimenneitä, sydänrakenteet kunnossa. epäilevät hieman vilkasta luonnetta syyksi[:D]

neuvolassa en ole käynyt aikoihin, täällä ollaan tosiaan nyt viikoittain käyty ultrassa, heikentyneiden napavirtausten vuoksi.[:(] poika ei oikein kasvakaan kunnolla, painoarvio oli viime viikolla keskiviikkona 2,7kg, edellisellä 2,6kg, ja nyt keskiviikkona taas uudestaan, ja mikäli heikentyneet lisää eikä poika kasva, käynnistetään synnytys... harmittaa kun olisin kerrankin halunnut kokea ihan täysin luonnollisen synnytyksen käynnistymisen[&:] mutta onhan se poika parempi saada ulos jos ei masussa kerran kasva, niin nopeammin sitten ulkoruokinnassa[:D] keskiviikkoa odotellessa... nyt rv 38+4

Oi, ihana melela kuulla, että siellä alkaa kans pian synnytys [:)] on niin mukava seurata, kun alkaa marrasvauvoja jo tulla maailmaan.

satumaista88 toivotaan, että sielläkin kaikki menis hyvin ja saisit vauvan terveenä ja hyvinvoivana maailmaan, vaikka tuiski sitten vähän aikaisemmin.

Mulla ois taas ensviikolla neuvola-aika ja ootan innolla, ku on se lääkäriaika samalla. Josko se osais hiukan arvioida vauvan kokoa ja muutakin tietäis sanoa. Nyt kun itte tietää vain, että tuolla se vattassa kasvaa ja tila alkaa olla tiukilla, ku pitää äitin kylkiluiden väliin itteensä jatkuvasti tällätä [:D]

Heipparallaa! Nyt olis synnytystapa-arviossa käyty ja kaikki oli niinku pitääkin! Painoarvio oli 2800g ja syntymäpainoarvio siinä 3200g - 3400g. Jeps, mutta ylläri pylläri siellä oli hoitajatätin mukana harjoittelija ja ihan kuin ne olis lukenu jotain mun painajaiskirjaa kun lääkäri oli tietty mies ja vielä kandi ja kyllä tarkisti protokollan mukaan myös kakkosreijän kautta! Noh, onneks kutenkii kaikki meni muuten niinku pitääkin! Noista kohdunkaulan tilanteesta ei sanonu mitään eikö kirjottanu neukkukorttiinkaan, mutta sano että jos vauva päättää syntyä niin tervetuloa vaan ja EI TARVII LEIKKAUSTA! JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! Siis tietenkään ei koskaan tiedä mitä voi tapahtua mutta ei ole ainakaan vielä mitään syytä miksi pitäis leikata! Huoh!

Ermu, oi ku ihanaa ku kaikki meni hyvin ja sait hyviä uutisia. Ne aina voittaki sitten tuollaiset epämielyttävät kokemukset [:D]

huiiii melela, ei enää kauaa [:)][:)]

hitto, mitenhän sitä pääsis itekin vielä lääkärin puheille/arvioon, olis kiva tietää että onko tuolla alakerrassa tapahtunut yhtään mitään yms...

Hei täällähän alkaa tosiaan synnytykset lähestymään...melelalla jännät paikat [:)]

Neuvolatäti oli tänään sitä mieltä et oireiden perusteella tuskin ens viikol menen enää neuvolaan.... =) viime yönä alaselän polttelua lisäksi ollut maha ihan sekaisin ja tähän asti oon kärsinyt tosi pahasta ummetuksesta... jospa se siitä...

melelalla on kahta jännemmät paikat nyt sitten! Ja ei kun odotellaan kuulumisia[:)] Nyt se marrasmurujen maailmanvalloitus taitaa tosiaan alkaa[:D] Kulu aika, kulu!!

Toivotaan satumaista, että vauva kasvaa masussa hyvin. Onneksi vauva on kuitenkin jo lähes kolmikiloinen, äkkiäkös sitä painoa täällä ulkomaailmassa sitten saa lisää jos sitten täytyykin vähän aikaisemmin ulostautua[:)]

Kiva ermu, että sait hyviä uutisia!

neuvola ja polikäynti : check.

Eli kävin sit neuvolassa ja sieltä OYS:iin synnärille. verenpaineet olivat nousussa ja painoa oli TAAS tullut+1300g/vko (tää on siis aivan uskomatonta). Nyt on RV 36+5 ja painoa tullut puntarista riippuen 16-18 kg. Oma puntari sanoo,että 16 kg. Neuvola, että 18 kg.

Menin oys:issa käyrille, eikä vauvan sykkeessä vikaa. Sitten ultrattiin ja painoarvioksi saatiin 3000g. Syntymäpaino voi lähetä 4000g sit kai.
Lapsivettä oli aika paljon mutta meni vielä normaalin rajoissa. Vauva oli terveen ja virkeän oloinen ja kohtu näytti normaalilta, istukan virtaukset myös ihan OK.

Ylävatsakipujen selitykseksi ei osattu sanoa mitään, toksemiaa ei epäilty nyt  mutta 5.11 uudestaan äippäpolille tarkistuttamaan tilanne.
Oli ihana nähä vaavi ultrassa ja katsoa kun se sohi siellä nyrkkiensä kanssa.

Neuvolassa käynti täälläkin takana:

Kaikki muuten ok (verenpaine 112/70, sf-mitta 34, oma paino +-0 edelliseen viikkoon, sykkeet 144) mutta meillä vauva kääntynyt mitä ilmeisimmin perätilaan [:@]! Sain lähetteen äippäpolille, mistä otettiinkin heti yhteyttä, koska viikkoja huomenna 37. Nyt sitten huomenna eka ultraan varmistamaan asento, sitten mahdollinen kääntöyritys. TOivottavasti lopulta kuitenkin kävisi niin, että sektioon ei tarvitsisi mennä, vaan saisi normi synnytyksen. Nyt täytyy toivoa, että ainakin kääntö onnistuu, jos todella on kysymys perätilasta.

Oi että, ihanaa ku alkaa olla synnytykset noin lähellä!

Miimi, toivotaan että vauva käntyy itse tai saadaan käännettyä. Mun pikkuveljeni ollut viel edellispäivänä perätilassa, mutta syntyny silti oikein päin. Mieheni taas syntynyt perätilassa ja sekin silti mennyt ihan hyvin. Tsemppiä sinne ja toivotaan parasta [:)]

Viiminen neuvola käynti takana [:D] Pissa puhdas, hb 144 ([:-]) verenpaineet 138/98 jotenka käski jo tänään hipsiä synnärille jos tulee vähääkään huono olo ku alapaine nuin korkeella. Vauvan syke 155 ja pyöri ja hyöri sitä kuuntelulaitetta pakoon koko ajan [:D] Neuvolatätiä jännitti huominen enemmän ku minua itteä [:)] Niin ja painoa ei ollu tullu ko+200gr/2vk, wuhuu [:D] Oliski pysyny tuommosena koko ajan. 16kg tullu kokonaisuudessaan.. [&:] No eiköhän ne saa pois ku pääsee vaunuttelemaan.

Takaisin