Ultra- ja neuvolakuulumisia

Näin aamutuimaan neuvolakäynti jo takanapäin.
RV 38+2
Painoa tullu TAAS lisää +800g/vko, miks se jo ei voi pysähtyä..
Tosin, turvotusta on ++
Paineet vähän normaalia korkeammat, 135/74, johtuu varmaan aikas paljon huonosti nukutusta yöstä.
Sf mitta sentään pysyy aisoissa näin loppumetreillä, 35-35,5 eli sama ku viime kerralla.
Vauva raivotarjonnassa ja hyvin hyvin alhaalla, mutta ei kuitenkaan kiinnittyny. Pikkuruinen sydän löi 147 molemmin puolin. Hyvin liikuskeli.

Äitipolille ens maanantaina aika ultraan. Neuvolatäti sitä itte kerkes ehottaa ennen mua. Paastosokerit ei vaan pysy kurissa [:(] Polilta vaan sanovat että nyt vielä tarkemmin olla dieetillä ja kiinnittää huomiota syömisiin, mutta eikö ne muka tajua sitä ite vaikka mullekki siitä toitottavat, että eipä niihin paasto arvoihin juurikaan voi ite vaikuttaa, ainakaan paljoa!!

melela: Älä tuosta painosta stressaa, raskauden aikana se on normaalia -toisille tulee enempi ja toisille vähempi :) Ja mitä moon kuullu niin loppuraskaudesta se paino useimmiten nousee jopa 1kg/vko.

melela, oi ihanaa sä pääset viel ultraan. Ajattelin kanssa soitella, että jos pääsisin viel kerran tai sitte menen yksityiselle. Ärsyttää niin kovasti noi ihmisten sanomiset "voi ku sulla on pieni maha, samanlainen ku mulla oli kolmannella kuulla." Sitten alkaa huolestua enee ja enee, että onko vauvalla ny varmasti kaikki kunnossa.
Niin juu ja sitten vielä ne jotka kehtaa sanoa, että no hyvähän sun on olla ku vatta on noin pieni. Eihän tuo edes ahdista mitään! No juu kiitos vain ja haistakaa paska!!! Ihanaa, että mun mahaani verrataan 3kk raskaana olevien vattaan ja olotila tietty pitäisi sitten myös olla sen mukainen. AAAARRRGGSS....olis ihan mukava, että noi älypäät ottais huomioon, että toi vauva tuolla masussa on silti semmonen 8kk kokoinen, joten kyllä vaan; ahdistaa, ei taivu, potkii kylkiluihin jne. Ärsyttää nuo ihmisten puheet! Tietty juu, ei mulla ole kokemusta semmosesta isosta vattasta, mutta kenkien sitominen tässä vaiheessa lähes mahdotonta, sängystä saa oikein pöngätä itteensä ylös jne. Joten se niistä kuinka helppoa nyt on ku on näin pieni vauvamasu...

Sori pieni purkaus![:D]

Tarunen, onpa tosi ärsyttäviä kommentteja![:@] Täytyyhän niiden ihmisten tajuta, ettei se ulkoisen mahan koko vaikuta tosiaan siihen sisuksissa olevan vauvan kokoon, että kyllä ne kaikki krempat on yhtälailla iso- ja pienempi mahaisilla. Ja sitte huolestuttaa toista tuommosila typeryyksillä, voi että ihmiset voikin olla joskus niin ajattelemattomia, grrr! Tekisi mieli tirvasta..! Älä sinä huoli, varmasti sielä on kaikki kunnossa, kyllä ne neuvolassa ois sanonut jos joku ois vialla[:)] Jos on pitkä eikä mahassa oo pahemmin ylimääräistä täytettä sen vauvan lisäksi, niin eihän sen voi olettakaan olevan kovin valtava[:)]

Mua jännittää se huominen synnytystapa-arvio[:)] Kiva päästä vielä kurkkamaan vauvaa ja saada se kokoarvio, ja tietty kuulla, että miten mun nyt olisi viisain synnyttää. Otan esikoisen mukaan ultraan, se on niin tohinoissaan tämän vauvan kanssa ja osaa kuitenkin ikänsä puolesta jo käyttäytyä siellä nätisti. Mieskin pääsee sitten iltapäivällä töistään mukaan synnytysosastokierrokselle, hauska nähdä onko sielä kaikki vielä ennallaan.. :)

Oih, Tinkerbell! Meillä ei ole mitään mahiksia päästä OYS:iin tutustumaan. Aivan ihana, ett sulla on mahdollisuus tutustua synnärille.
Kiva myös, että pääset ultraan. :) Mä odotan innolla, että saisin kutsun ylimääräiseen ultraan. Lääkäri vähän ehdotteli. Että kun on tuo vatta niin iso, että josko sieltä on tulossa jättivaavi ... o.O

Tarunen: eihän sun raskaus välttämättä oo yhtään sen helpompi kuin jonkun muun. Pieni raskausmaha on minusta söpö, mutta toisaalta isot vatsat on sit taas oikeen mahottoman hienoja kanssa. Ei se vatsan koko kerro mitään, voi olla että sulla on yhtä lailla kankea olla. Voit sanoa ihmisille, että pitävät läpensä ummessa. Tai sanoa, että voitte joskus itse kokeilla, miltä tuntuu olla 9 kk raskaana. Siinä ei mahan koko päätä ihan kaikista oireista..
Tsemppiä sinne rakennuspuuhiinki. Toivottavasti saatte mökkiä hiljalleen valmistumaan.

Synnytystapa-arviossa käyty ja kävi sitte niin, että ens viikon keskiviikkona 27.10 käynnistetään synnytys [:)]
Poika siellä mellesti edelleenki ja painoa noin 3.5kg. Ja oli kääntyny raivotarjontaan poika, fiksu kaveri [:D]
Lääkäri pääty käynnistykseen näitten minun kipujen vuoksi. Häpyliitos, koko alapää ja kohtu ihan hullun kipeät koko ajan.
Jännää [:)]

Carina79: WAU!! Teillä on ihan kohta pikku nyytti! Ihanaa!! <3 Kumpa tää meijän pötkylä syntyis myös.. En taho enää jaksaa tätä olotilaa..

Carina vau, onnittelut![:)]

Terkut synnytystapa-arviosta täältäkin rv 35+5. Vauvelin (joka visusti piilotteli kinttuväliään joten se sukupuoli jäi varmistamatta) painoarvio on noin 2900g, eli ihan kivan kokoinen olisi tulossa[:)] Saan synnyttää normaalisti alakautta kera suonensisäisten antibioottien, mikä oli ihan mukava uutinen. Vauvan pää on toooosi alhaalla, minkä oon kyllä tuntenutkin kun kävellessä painaa julmetusti ja lantion luut napsuu inhasti. Kohdunsuuhan on ollut jo pehmeä, nyt kanavaa oli jäljellä enää 1,5 cm ja jo sormelle auki. Eli tämä vauva tulee syntymään koska tahansa, todennäköisesti melko pian, kuulemma ei tule varmastikaan menemään laskettuun aikaan saakka! Toivottivat meidät tervetulleiksi synnyttämään kun siltä tuntuu [:D] Synnytysosastolla käytiin myös, saatiinkin aika kattava kierros ja paljon infoa. Nyt tuntuu ihan luottavaiselta mennä saattamaan vauva maailmaan kun sen aika on, pieni jännitys on ilmassa[:)]

Voi vitsi Carina, tulee varmaan jännä loppuodotus [:)] ihan huikeeta että nyt alkaa porukka poksahdella!
Eikä taida tinkerbell sullakaan enää mennä kauan...mua alkoi ihan jännittään kun meillä taitaa olla samoina päivinä laskettu aika ja huomenna kuulen mitä mulla alakertaan kuuluu [:)]

voi carinalla ei oo enää kauaa ku saa pikkusen syliin <3 ja tinkerbellilläki jännät ajat [:)] onnea molemmille [:)]

Ihanaa Carina, kohta jo käärö sylissä! Tuntuu niin jännältä, kun on sama laskettu aika [:)]

Oi täällä alkaakin kohta olla tohinaa nuiden syntyvien kanssa [:)]
Itse odottelen neuvola-aikaa joka ois parin viikon päästä. Ois samalla lääkärineuvola ja niin toivon, että siel ois joku joka osais jotain sanoakin.
Poika potkii hillittömästi ja eilen tuli itku ku mietin, että munhan tulee ikävä tätä ihanaa vattaa ja näitä potkuja [:D]

Mäkin jo vähän haikeudella ajattelen että kohta ei oo enää tätä ihanaa masua ja niitä potkuja. Vaikka palkinto onkin mitä suurin. Silloin esikoisen kohdalla oikein kummaksuin miten kova ikävä mulle tuli sen potkuja. Nyt vielä kun ollaan miehen kanssa ajateltu että kaksi lasta riittää niin täähän olis sitten mun viimeinen raskaus. Mutta onneksi mitään ei ole kiveen kirjoitettu. [;)]

Täällä on neuvolakäynti taas takana 35+5. Kaikkia tietoja ei otettu, kun eilen olin kuitenkin siellä äitipolilla. Painoa tullut lisää 500g, ja kohdunpohjan korkeus nyt 34, eli ihan yläkäyrällä, vaikka vauva onkin laskeutunut jo ihan alas. Pienen kasvuspurtin ottanut vauveli tässä parin viikon aikana[:)] Sydänääniä kuunneltiin kyllä aika kauan, olivat nimittäin melko matalalla koko ajan (110-128), mutta kun ei laskenut tuon 110 alle, niin normaalin rajoissa juuri ja juuri. Vähän pisti kyllä mietityttämään tuo mataluus, mutta onneksi liikkeitä on tuntunut koko päivän ihan hyvin.

Kyllä mullakin tulee tätä massua ja potkuja ikävä, vaikka jo hartaasti nyyttiä syliini odotankin. Meilläkin kun tämä voi olla viimeinen lapsukainen <3. Noh, aika näyttää, ei tässä vielä voi mitään varmaksi sanoa..[:)]

KÄYNNISTYKSESTÄ: itselläni käynnistettiin esikoinen. ei mitään lääkkeitä eikä muuta, pelkästään kalvojen puhkaisu rv39+0. tilanteeseen vaikuttaa se, onko kohdunkaulasi kypsä. Jos on kypsä, eli pehmennyt ja lyhentynyt, pelkkä kalvojen puhkaisu riittää, mutta mikäli kohdunkaula on kiinteä, se vaatii nämä alapäähän laitettavat tabletit joilla kohdunkaula kypsytetään... eikä oksitosiinitippaa anneta, jos pelkästään kalvojen puhkaisu riittää supistusten aikaansaamiseksi:) itselläni kalvojen puhkaisusta kesti 9h kokonaisuudessaan synnytys, jälkeiset mukaanlukien...

ja sitten palataan vielä myöskin siihen, että vaikka kohdunkaula on pehmeä, lyhentynyt ja sormelle auki, se ei toki tarkoita synnytyksen käynnistämistä:) en halua kenenkään innostusta romuttaa, mutta yritän vain tiputtaa takaisin maanpinnalle että täälläkin jo 6vko sitten oltu usealle sormelle auki, ja kohdunkaula kypsä ja 1,5cm... muakin peloteltiin että varsinkin kun uudelleen synnyttäjä kyseessä, lähtö voi tulla milloin vain kun supistuksiakin ollut kipeitä jo toooosi monta viikkoa...:) kaikki on mahdollista, mutta älkää liikaa odottako että nyt se tulee kun neuvolassa näin sanotiin! tulee vain paha mieli jos se ei vielä tulekaan vaan menee jopa yliajalle...:)

Kiitos teille joilla kokemusta käynnistyksestä että ootte vastaillu! [:)]
Ilmeisesti noi käynnistyksetkin on tietysti yksilöllisiä ja tehdään sen mukaan miten kypsä kohdunsuu on.
Sitä olen vielä pohdiskellut että onkohan käynnistyksellä aloitettu synnytys kivuliaampi kuin normaalisti alkanut synnytys (varsinkin jos kohdunsuu on vielä epäkypsä)? .. ja sitä että ollaanko esim. tableteilla käynnistämisen jälkeen koko ajan sairaalassa odottelemassa vai päästävätkö kotiin välillä, kun ilmeisesti nekään ei aina heti ensimmäisestä satsista tehoa ?

Käynnistyksestä vielä: joo miutkin olis laitettu kotiin just sinä päivänä kun supistukset alko, jos ne ei siis olis alkanu! Naapuri "punkassa" oli yksi nainen jolla oli käynnistelty jo viikko ja se kävi siinä välillä kotona olemassa yhen yön ja päivän! Sitte kävi vielä niin hauskasti että se oli jo ihan luovuttanu käynnistymisen suhteen niin kun se palas sairaalaan ja mies oli just kerenny takas kotiin 80 km päähän niin sillon alko tapahtua ja eikun vaan mies ajamaan lumipyryssä takasi! Eli kai se vähän niin on että kun sitä vähiten odotat...

Niinpä!! Se on kyllä hassua lähes joka asias, kun jotain odottaa ja toivoo oikeen hartaasti niin ei, ei sitten mitään.
Ja sit kun vähiten odottaa ja koko asia pois mielestä niin sitten kyllä alkaa tapahtua ;)

Onko kenelläkään muulla nousseet verenpaineet korkeiksi? Mulla on jalat olleet turvoksissa useamman viikon ja painoa tulee kilon verran viikossa... 142/92 oli viimeksi torstaina paineet. Nyt sitten laittoivat polille lisätutkimuksiin. On kyllä ihana nähdä vielä ultralla vauva ennen synnytystä. Minua kun on hirvittänyt, että kuinka iso kaveri sieltä yrittää tunkea itsensä ulos, kun yläkäyrillä on menty koko raskaus ja suvussa kaikki ovat olleet 4-5 kiloisia.
No, toivottavasti ei menisi enää kauaa synnytykseen. Yöt alkaa olla tuskasia, varsinkin jos supistelee paljon.

satumaista, joo minä kyllä tiedän, ettei sitä välttämättä tarkoita ettäkö se synnytys olisi heti tässä tulossa[:)] Ei mua hirveästi sen suhteen tarvitse maan pinnalle pudottaa.. Mutta jos yhtään esikoisen raskaudesta mitään vinkkiä voi ottaa, niin ei se turhan kauaa tuolla masussa viihdy. Voihan tässä toki mennä vielä viikko, parikin. Mutta en millään jaksa uskoa, että menee laskettuun aikaan saakka.

November10, neuvolassa joskus sanoivat, ettei olisi sen kivuliaampi synnytys vaikka käynnistettäisiinkin. Mutta tosiaan jos se kohdunsuu ei ole vielä kypsynyt niin silloin se voi kestää kauemmin ja voi hyvinkin vaikuttaa siihen kivun sietoon sillä tavalla.

Takaisin