Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ohjeistus on, että yli 25-vuotiaat ja ne, joilla bmi yli 25. Ja jos on muuten riskiryhmässä, esim. lähisuvusss diabetesta. Siinä otetaan ensin paastoverikoe (paastotaan 10-12 h), sit juodaan iso mukillinen sokerilitkua ja sit siitä 1 ja 2 tunnin päästä otetaan verikokeet. Jos yksikin arvo on viitearvojen yli, diagnoosina on raskausdiabetes. Tää niinkun tiivistettynä. :)

Mulle tuli tänään jo np-ultra aika postissa. Se olis 3.3. HUI!!!! ja ihanaa ♡ Mie joudun ikäni takia sokerirasitukseen just tuolla 20 viikon paremmalla puolella. Ällöttää jo vähä valmiiks :(

Kiitti Miuk. Itellä vielä BMI vajaa 22, mut iskällä on 2.tyypin diabetes, et periaatteessa suvusta löytyy ja mulla puhjeta, jos ja kun paino nousee raskauden myötä. Kaverilla nimittäin tuli raskausdiabetes, vaikka pieni ja laiha kuin huusin ovi ennen raskautta.

Myky, iän puolesta? Mä oon viel sua vanhempi, et kai mäkin joudun ton läpikäymään :S

yli 25 oli se raja, jonka neuvolassa sano... Hitto soikoon, jos ei o viel ollu ikäkriisii nii kyllä nää viranomaiset sen sitte mulle tekee ;)

Ei ollut kylllä mukava kokemus, etenkin se nälässä olo. Se ei sovi raskaana olevalle ei :D

Mä kauhulla ootan jo sokerirasitusta..Viimeks meinasin oksentaa sen litkun. Esikoisesta oli yks arvo koholla ja täyty sit tarkkailla kotona. Kotona oli aina arvot ok, joten lopussa en enää jaksanu mittailla. Tiesin ite et jos hedelmiä syön, nii sokerit nousee. Muuten sain vapaasti syödä vaikka pussillisen karkkia eikä sokerit noussu. Hedelmät oli mulle ihan myrkkyä ja ennen sitä testiä söin tyyliin kaks kiloa hedelmiä päivässä. Nyt en hedelmiin uskalla ees koskee.

Mä oon kaks kertaa rasituksessa ollut, mun mielestä se oli helppo juttu. Vähän tietenki höntti olo tuli, mut esimerkiks päänsärkynymmärsi pysyy poissa, kun sitä pelkäsin. Eväät mulla oli kassissa mukana, söin ennen ku lähdin ajelemaan kotiin. :)

Mun neuvola-aika siirtyi päivälle 12.2. Harmitti ensin mutta eiköhän ton malta odottaa kun pääsen kummiskin ar-ultraan jo 29.1. eli vajaan viikon päästä. En malta odottaa! :woot:

Ja maanantaina olis labra-aika verikokeeseen. Se onkin jo vähän turhan jännä koe. Multa testataan löytyykö multa semmonen veritulppariskiä nostava hyytymistekijägeenivirhe jota on mun lähisuvussa paljon. Pitäkää peukkuja ettei sitä ole meikäläisellä. Jos on, mä joudun pistelemään itseeni jotain hyytymisenestolääkettä joka päivä raskauden loppuviikot. :meh:

Pidetään Snuzzle peukut pystyssä!

Voi herranjestas oon jääny jälkeen näissä raskausajan jutuissa! Mää oon ollu yli 25 kaks edellistä lasta saatuani, eikä silloin ( no joo 10 vuotta sitten...) ollu puhettakaan, että joutuis sokeritasitustestiin.

12 tuntii syömättä tulee olemaan yhtä kidutusta. Siinähän on jo nälkäkuoleman partaalla!

Mie kans en odota innolla tuota paastoo, koska nytkään ei kestä 2 tuntii syömättä, saati aamulla herätessä ei meen edes 2 minuuttia ilman jotai ruokaa...

Helmi0915 tykkäys peukutukselle siis, ei tuolle paastolle.

Taitaa olla sokeritesti mullakin edessä kun on tuota ylipainoa. Pitää tutkailla jostain siitä tarkemmin infoa kun eka raskaus ja tuokin uusi asia mulle...

Uskoisin kanssa joutuvani sokerirasitukseen. Tai haluan sinne ellei se täällä automaattisesti minulle tule, kun Suomessa kuuluisin siihen porukkaan joka tapauksessa. Kuopuksesta taisin siinä ollakin, enkä muista että se olisi ollut mitenkään kamalaa. Siitä on tosin aikaa jo yli 6 vuotta :P

Mulla se taitaa olla edessä jo rv14 ensimmäistä kertaa kun oli viimeks se radi. En kyllä kokenu mitenkään hankalana, sokeriliemikin oli jääkylmää "vadelmamehua" lasillinen ja pahin jatkuvanälkä oli jo ehtinyt helpottaa siihen mennessä ettei se paastokaan niin ihmeellinen ollut, tosin se oli silloin puolen välin jälkeen vasta.

No mut jos aika labraanon varattu klo 9 aamulla, niin illalla klo 9 vetäsee hyvän iltapalan, kohta voikin jo käydä nukkumaan, aamulla voi juoda pienen lasin vettä, ja aattelee vaan et käväsee labrassa ennen aamupalaa xD Eihän se sitte ihan käväisy oo, mutta kyllä se sokeriliemi nälän vie hetkeks.. ainoonet juoda tekis mieli mut pitää odottaa se 2h.

Siis mitä muuta siinä tehdään kun paastotaan ja juodaan sokerilientä? Otetaanko siinä verensokeri ennen ja jälkeen sen sokeriliemen?

Ja millä viikolla tuo testi yleensä tehdään?

Rasitukset edess minullakin, ainakin uskoisin niin kuin määreet täyttyy. Viimeksi kävin kahdesti (äkkiseltää kurkattuna noin vko 11 ja 23) ja kaikki ok. Jos sit sais ne tulokset siirrettyä tähän odotukseen. En kyl sitä niin kaameena pidä. Kaikkiaan oon käyny siin 3 kertaa ja selvinny kunnialla. Eli rasitushan toimii siten et paastosokeri otetaan eka eli heti kun menee sinne. Sitten odottele = tylsistyt tunnin ajan ja taas verta otetaan ja sitten taas istutaan tunti. Kaikkiaan suurin ongelma et ihan pirun tylsää! Kannattaa muistaa lada puhelimeen akku :D
Mie joudun muutenki kahteen kokeeseen veren hyytymisarvojen vuoksi. Oon saanu verta onnettomuuden yhteydessä 2003 ja edelleen kuulema vaikuttaa. Mielenkiintoista! Luulis nuitten verien jo uusiutuneen, mut näköjää testaavat... Ainaki viimeksi nii eiköhän nyttenni

Takaisin