Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miulle muute viime perjantain ultrassa se ultraava lääkäri jotai mainitsi ohimennen et kalkkeumaa istukassa vähän, mitähä se niiku meinaa siis? Ku ei siihen sanonu mitään ja kaikki oli kunnossa niin en ees sit tajunnu kysyä.. :o
Vissii melko yleistä että loppua kohen istukka kalkkeutuu = toiminta huononee/loppuu siitä kohin. Mulla oli maanantaina lääkäri ja todettiin myös että istukka on alkanut kalkeutumaan. Mutta lääkäri selitti ettei mitään hätää, istukasta on 85% ylikapasiteettia tarpeesen nähen. Eli vaikka se alkaa kalkkeutumaan niin toiminta jatkuu edelleen ja vauva saa omansa. Mulle sano vaan että tällä istukalla pärjäät vallan mainiosti ainakin 2vko vielä. Silloin itellä seurava kontrolli. Jos istukka alkaa kovasti toimintaansa lopettaa ni sehän näkyy esim. Vauvan koossa ja kasvun hidastumisena. Vaikuttaneen myös tietenkin virtauksiin ja vissii lapsiveden määrään? Ja jos tilanne tarpeeks etenee niin käynnistys on varmasti mietinnän alla. Mutta siis tuntus että asiaan olis otettu kantaa jos lääkäri ois vauvasta huolissaan.

Jännä, miten luonto on suunnitellut ton, että istukasta loppuu virta, kun sitä ei enää tarvita :) Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikkien istukat kestää loppuun asti!

Tänään oli neuvola. Maha kasvaa omaa tasasta käyräänsä vähän yläkäyrän alla, sf 34 cm (rv 35+4), plissat ja verenpaineet ok, syke 140. Paino noussut 800 g kahdessa viikossa. Terkka hymähti vaan, että eihän se ole kiloakaan, kun huokailin kuinka paljon.

Terkka käski liikuskella ainakin puolisen tuntia päivässä kun kerran pystyy, käydä kaupungilla tai vaikka vaan kotona puuhastella eikä täysin jämähtää sohvaan. Helpottaa kuulemma liitoskipuja ym. jos niitä tulee.

Mulla ei ole enää mitään lääkäreitä, ellei terkasta ala tuntumaan, että tarttis olla. Eli ei mitään kokoarvioita eikä kohdunkaulan tiloja tai muuta. Höh. Seuraava neuvola taas kahden viikon päästä. Siitä 2 viikkoa onkin sit jo la. Hui!

Riipitii, mulla kans eilen oli sf 34 (rv 35+2). Toivottavasti viikon päästä saisin painoarvion lääkärikäynnillä, kun ainoa on viikolta 26+ (1,1kg). Vähän kyl hirvittää et kuin suuri jäbä meille onkaan tulossa :)

Mulla on ollut 23+4 600g, sen jälkeen ei mitään tietoo :) Mut sillon samaan aikaan se on ollut siinä käyrällänsä, niin kaipa tuo kasvaa tasasesti. Yöllä unta ootellessani mietin sitten, millä kaavalla saan semmosen paraabelin, joka kertoo vauvan painon suhteessa käyrään ja mun painoon. Eiköhän uni tule (en siis ole mitenkään matemaattisesti lahjakas) :D

Kiitti! Mut pitääkö mun tulkita toi niin, että mulla on melkein 3,3kg vauvaa mahassa, kun rv melkein 36 ja käyrä melkein yläkäyrällä :eek:

Mä vähän veikkaan et jos ei oo tarkistusmittausta välissä, voi olla ettei muksu ihan niin iso oo. Meilläkin loikkas käyrältä toiselle nää pojat. Mut eihän sitä tiedä, jos ei oo ultrattu ja tehty painoarvioo. Nää nyt antaa vaan osviittaa :)

Muoks: siis nyt meillä mennään keskiarvokäyrällä.

Niin ja onko ne neuvolakortin käyrät + ja -2 SD? Koitin googlettaa, mut en äkkiseltään löytänyt miten SD ja neuvolakortti mäppäytyy toisiinsa.

Ei kun se äitiyskortin käyrä on sf-mittaa varten. Noi oli painokäyriä sikiöille. Vai käsitinkö nyt kysymyksesi väärin?

Mutta voiko tulkita niin että jos sf-miyta menee yläkäyrällä niin myös painokäyrä on toi ylin? Ton toisen linkin perusteella on vielä hälyyttävämpi tilanne... :o

Ei ne aina kohtaa kyllä. Sf-mitta on kuulemma huono indikaattori oikeen millekään painoarvioon liittyvälle. Ultralla se painoarvio selviää vasta varmasti, nää on vaan käyriä. Jos ei lääkäri tai terkkari oo huolissaan, ei teidänkään tartte olla :)

Okei, mä palaan tänne tietämättömyyteeni ennen kuin meen kokonaan sekasin ja revin sitten itteni synnytyssalissa, jos niin on määrätty :D

Joo, mä luotan kans mun kätilö-terveydenhoitajaan. Eiköhän tuo osaa näppituntumalla arvioida vaikkei mulle mitään lääkärintarkastuksia tai synnytystapa-arvioita olekaan tehty :)

Mut olis se silti kiva tietää, kun kerran konstit on olemassa. Vaikka kohtahan sen näkee (iik!) ;)

Joo, mä olisin sun tilanteessa ihan samoilla linjoilla. Olis inhottava epätietoisuus. Mut joo, ei mee kauaa :)
Jotenkin tuntuu ihan epätodelliselta koko synnytys silti vaikka se on väistämätöntä :)

Takaisin