Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oo, mä näin unta, että poltin tupakkaa. Kun ei se enää tässä vaiheessa haittaa. (Väärä ketju, mut kun nyt tuli ton luettua mieleen :) )

No mä näin unta, että juoksin isolla mahalla kun siitä eilen keskusteltiin! Hyllyi kuin Baywatchissa ;)

Oo, mä näin unta, että poltin tupakkaa. Kun ei se enää tässä vaiheessa haittaa. (Väärä ketju, mut kun nyt tuli ton luettua mieleen :) )

Öö, pakko kysyä, että miten perustelet tuon, ettei tupakan poltto tässä vaiheessa haittaisi?

Neuvolassa käyty taas, kahden viikonpäästä uudestaan ihmettelemään sf mitan kasvua. Päästään varmaan äitipolille ihmettelemään miten tuo masukki kasvaa, ihan kiva kuulla jotain paino arviota.. Nyt ei ollu sf mittakaan kasvanu, jospa se vähän tasottuis nytyen. Sit varataan ens käynnillä
pelkopoli käyntiä.. Rv32-34 nää sit näillä näkymin.

Poitsukka siellä raivotarjonnassa pötköttelee niinku siskonsanki on hänkii ajoissa kääntyny oikein perin, tosin vielähä tuolla mahtuu kääntyilemään. Painoa tullu nyt 5 kiloa.. Äääk. Ahistaa ku esikoisesta nousi 6 kiloa vaan Koko raskausaikana. Kaikki muuten oikein hyvin, tää poitsu on alkanu liikkumaan ihan mahdottomasti nyt parissa viikossa, hyvin näkyy mahan päältäkin jo, näytän varmaan ihmisten ilmoilla tosi huvittavalle, kun oon hymy korvissa aina kun masussa myllerretään.

Lenkille pitää koittaa lähtee useammin, et ei nousis enää kauheesti paino, oonki kyllä liikkunu ihan tooosi paljon vähemmän nyt tässä raskaudessa, tosin on noita vaivojakin enemmän riesana ollu.

Pikaiset kuulumiset ja terkut osastolta. Vauvalla kaikki hyvin, mitat ok, istukka toimii ja vettä riittävästi. Mutta kohdunsuun tilanne heikko, ei radikaalisti huonompi kun aikasemmissa raskauksissa, tää tilanne on vaan aikasemmilla ollu vasta rv 28 ja nyt siis 26+5. Viikonloppu seurantaa ja jos ei tilanne muutu ni sit su tai ma kotiin.. Kovasti on surettanu, en osaa olla tästä tilanteesta huolissani kovinkaan paljoa kun ei ole uutta mutta niin olisin mieleummin kotona perheen luona makaamassa.. Kiitti kaikille tsemppauksesta!!

Kiitos Touhotin tiedoista ja hyvä kun pääsit kotiin isänpäivää viettämään. :) Mulla on kans kohdunsuu pehmennyt ja ulkosuu jo sormelle auki, sisäsuu tiukasti kiinni. Ultralla 4 cm. Tämä tilanne oli siis kolme viikkoa sitten. Halusin vaan tietää missä vaiheessa mahtavat ottaa osastolle jos pahenee tilanne... To neuvola ja varmaan passittaa lääkärille, joka ehkä lähettää TYKSiin ultraan. Eli voi olla että jään kans sairaalaan yöks tarkkailuun sen jälkeen, siihen ainakin varaudun (pakkaan hammasharjan, lääkkeet, puhelimen laturin ja kirjan käsilaukkuun). :D

Neuvolassa käyty taas pitkästä aikaa. Tuntuu että esikosta oltiin koko ajan neuvolassa ja nyt 1.5 vuotta myöhemmin kun käyntejä vähennetty valtakunnallisesti ja uudelleen syynyttäjällä käyntejä vähemmän ni neuvola käynnit tosi vähässä.
Rv 27+6. Painoa tullut 307g/vk eli ihan ok. Paineet kunnossa. Hb 112. Sf mitta 27 :O syke 140.

Juteltu jo synnytyksestä ja nyt etsintään TENS laite synnytykseen. Onneksi ikävä paineen tunne alapäässä jäänyt oikeastaan kokonaan pois. Supistuksia tulee etenkin iltaisin paljon mutta niin tuli esikostakin.. nyt ei vaam kerkeä lepäämään samalla lailla..

^Se on sellanen kivunlievitykseen käytettävä pieni laite joka antaa lieviä sähköiskuja :)

Edit: Googlella vielä tarkemmin: "TENS lyhenne tulee sanoista “Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation”. TENS –laite on pieni paristokäyttöinen laite, joka lähettää kehoosi sähköimpulsseja selkään laitettujen elektrodilappujen kautta. Nämä impulssit vaikuttavat positiivisesti niihin hermoihin, jotka ovat tekemisissä aivoihin vietävien kipuviestien kanssa. Impulssit auttavat myös lisäämään kehon omia kipua lievittäviä kemikaaleja, endorfiineja. Sähköimpulssit tuntuvat selässä pienenä kihelmöintinä, ja niiden voimakkuus on täysin synnyttäjän säädettävissä."

seri, eikös me oltu samassa kaupungissa? Kuinka usein sul sit on tai harvoin? Ku mulla on kerta kuukauteen vaik ootan kakkosta..

^Tää oli mun neljäs neuvolakäynti (th+lääkäri). Ja viikkoja se 27+6. Ja yksi käynti on joulukuun lopussa ja lääkäri tammikuun puoli välissä.. naureskelin että hyvässä lykyssä näillä supistuksilla sit jo synnytänkin :-D
Ja juu eikös me samassa kaupungissa olla.. käyn MK:n neuvolassa..

Eilen oli tosiaan ainoo neuvola lääkäri + th viikoilla 25+5. Kaikki oli normaalit eli paino on -5kg lähtöpainosta, paineet 127/70, hb 127 ja sf mitta 23cm.
Kohdunsuu oli kiinni sisältä mutta auki ulkoa, on kuulemma normaalia uudelleensynnyttäjällä (epäilen silti).
Sydänäänet hyvät ja liikkuvainen apina oli :)
Rauhoittavia emätinpuikkoja kuitenkin sain, vaikka hiivaa ei ollutkaan ja tänään apteekissa sain kuulla että niissä onkin kahta eri antibioottia :eek: Unohti lääkäri täti tämmöisen kertoa eilen sitten.
Mutta se että odotin saavani saikkua, niin enhän sitä saanut koska väsymys ja supistukset ovat normaalia raskautta nykyään.

Tässä tän alueen perusrunko käynneistä:

Äitiysneuvolakäyntien perusrunko

6.–8. raskausviikko
Ajanvaraus terveydenhoitajalle
8.–10. raskausviikko
Terveydenhoitaja
11.–12. raskausviikko
Varhaisraskauden ultraäänitutkimus, niskaturvotus- ja veriseulontatutkimus äitiyspoliklinikalla
13.–18. raskausviikko
Terveydenhoitaja
13.–18. raskausviikko
Lääkäri
21.–22. raskausviikko
Rakenneultraääni äitiyspoliklinikalla
22.–24. raskausviikko
Terveydenhoitaja
22.–36. raskausviikko
Terveydenhoitajan/perheohjaajan vastaanottokäynti tai kotikäynti ensisynnyttäjälle
26.–28. raskausviikko
Terveydenhoitaja
30.–32. raskausviikko
Terveydenhoitaja
35.–36. raskausviikko
Lääkäri ja terveydenhoitaja
37.–41. rvk kahden viikon välein
Terveydenhoitaja
Kotikäynti synnytyksen jälkeen
Terveydenhoitaja
Jälkitarkastus 5–12 viikkoa synnytyksestä
Terveydenhoitaja ja lääkäri

Mulla toistaiseksi menny tuon mukaan eli 4 käyntiä takana joista 1 oli lääkärille, ens vko terveydenhoitajalle viidennelle käynnille.

No onpas siinä käyntiä kerrakseen...mulla huomenna vissiin 3. neuvola ja eka neuvolalääkäri. :-)

Juuh :D ja ens vko käynti siis tuo 26.-28. vko käynti. Pitää yrittää saada toi perheohjaajakäynti neuvolaan, mä en jotenkin tykkää vieraita ihmisiä päästää kotiini.

Oulusta jälleen kotiin menossa, ultrassa kaikki hyvin  poitsu painaa 763g ja kasvaa hyvin. Mitraaliläppä vuodosta ei ollu enää tietoakaan ja aivoverisuonen virtaus oli rauhottunu myöskin aikaisemmille lukemille  epäilivät että nämä muutokset ois voinu johtua siitä että b-vauvan napanuora olisi tukkeutumassa!!!! Ei löytyny taaskaan virtausta!! (Ilon tanssia)  ensviikolla jälleen mennään ja sit mahdollisesti ruvettais kattelee josko ei joka viikko tarttis tulla!  oltiin taas komeella ultraajalla  ensviikolla aattelin pistää jo koville että millon viimestään otetaan pihalle, jos ei muuten ni saavat kysyä saksasta neuvoa, niinku lääkäriki tänään sanoi niin tämä tila on kaikille niin outo että mennään vain joka viikko kerrallaan ja löydöksien mukaan.. ai nii, tiuhti oli työntäny kaiffarin ihan tuonne alas, lääkäri ku alko sit mittailee tätä b:tä ni meni hetki löytää se ku tiuhti oliki siirtäny sen oikeelle ylös 

Takaisin