Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin pitää nykyään sokerit ja valkuaiset katsoa itse ja lääkärineuvolaan mennessä pitää itse myös käydä puntarilla ja ottaa verenpaine. Terkkarineuvoiloissa th ottaa paineet ja hempan ja vaa'allakin käydään siellä hoitajan huoneessa, vaikka itse saakin lukeman katsoa ja koneelle näpytettäväksi huudella.

Tytärtä kun odotin silloin reilu 9 vuotta sitten, niin itse ei tarvinnut kuin purkkiin pissata. Terkkari kävi sen sitten testaamassa ja ennen lääkärineuvoloita käytiin ensin hoitajan luona punnittavana ja verenpaine ja hb mittauttamassa.

Niin ne ajat muuttuu. Jos tehdään kolmonen seuraavan 10 vuoden päästä, niin silloin saa varmaan jo itse ultratakin. :p Ei toi omatoimimalli mua kyllä haittaa. Eipä noilla nykyisillä digilaitteilla tarvii juuri vaivaa nähdä.

Eka ultra takana! Kaikki oli hyvin, sydän löi hurjaa vauhtia, kaveri liikuskeli aikalailla :) Vastasi päivälleen viikkoja, eli 12+4.
Onnen kyyneleet siinä tuli kun kuuli sydämen sykkeen ja näki että pikkusella on kaikki hyvin.
Kasvoja ei suostunut meille näyttämään, koko ajan oli vain selkä meihin päin :D

Mullakin iloisia ultrakuulumisia! Niskaturvotus 1.7 mm, vastasi viikkoja 12+6 (tänään neuvolan laskujen mukaan 13+0) ja muutenkin hyörijällä kaikki hyvin! Piti käsiä naaman päällä (kiva, oon jo sikiön mielestä nolo mutsi :D) ja pyöritti peppua. Ihanuus!

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Takana on heinäkuun loppupuolella tehty nt-ultra ja eilinen toinen neuvolakäynti. Niskaturvotusta oli 1,1 mm ja tulokset siitäkin on jo kotiin saatu sekä riskiluvut kuultu eilisellä neuvolakäynnillä. Kaikki on tähän mennessä ollut vallan mainiosti. Nyt jännitellään ensi kuun loppupuolella olevaa rakenneultraa. Hui! Nt-ultrassa oli ihan huippua nähdä, kun pikkukaveri otti jaloilla vauhtia "seinästä" ja heilutteli käsiä. Eilen kuunneltiin neuvolassa sydänääniä. Terkkaria nauratti, kun dopplerilla kuului enemmän vauvan liikkeitä kuin sydänääniä. Virkeä kaveri siellä pyöriskeli. Rakenneultraan on vielä noin kuukausi....miten sinne malttaa oottaa :) Heti-kaikki-mulle-nyt!

15+4 ja toinen neuvola takana. Kaik ol mainiosti. Pissa puhas, vahva syke ja painoo mulle on tullu 1,8kg. Seuraava neuvola onkin vasta 22+4?! Ei ainakaan turhan tiuhaan tarvii ravata. Onneks väliin mahtuu viikon päästä oleva ylimääränen ultra hematooman takia ja tietty rakenneultra syyskuun lopulla. Vaikka tää on neljäs kerta jo ja tiedän että tätä raskaana olemista tuun kaipaamaan varmaan aina (ei oo ollu ruusuilla tanssimista) mutta silti ei malttas odottaa.. :)

Vihdoinkin ensimmäinen kauan odotettu ultra takana ja raskaus olikin pidemmällä mitä osasin oottaa. Eli nyt on viikkoja 14+1. Oli kuulma viime hetket saada tuo muksu mitattua :) Kaikki oli hyvin muuten ja riskiluvut oli1:1500, mitkä oli todella hyvät. Rakenne ultra onkin sitten vasta 6.10. Nyt voi huokasta helpotuksesta ja ehkä nauttia olosta :)

15.8 kävin ekassa ultrassa ja tämmöinen ihanuus siellä on, vilkutteli ja oli todella vilkkaana ja hyppeli miten sattu :) Rv mulla oli tuolloin 12+5 ja vauvalle vastas 12+2, laskettu aika ei siis muuttunu mihinkään, edelleen on 22.2.2015 :) Niskaturvotus oli normaali ja mitään kromosomipoikkeavuuksia ei ollut, rakenneultra vasta 15.10...

Liitteet

• WP_20140815_008.jpg
    WP_20140815_008.jpg
    851.7 KB · Katsottu: 61
Tässä hieman erilaiset neuvola yms käyntini...

Raskaus on ollut kiva,ei pahoinvointia,ei kipuja yms.
Hoitohenkilökunta on vaan pilannut kaiken intoni kyseiseen lapseen,
en koskaan hingunnut lasta,mutta nykyinen mieheni sai ajatukset kääntymään ja sovittiin että,tulee jos tulee.

Aluksi rävähti diagnoosi tulevasta raskausdiabeteksestä, no, kotikonstein, luontaistuotteilla renkkasin sokerit parempaan malliin.

Tämä siksi,koska neuvola sanoi: jos ei sokerit tipu, saat piikki-insuliinin.
(tää oli eka kettuilu)

Kun et liiku, ei ihme että on painoa ja arvot persiillään, syötkö salaa?
(tää oli aika paksua jo neuvolalta)

Sairastin burn-outin ja keskivaikean masennuksen v.2010, mutta neuvolan th oli sitä mieltä,ettei paino ole sen takia voinut nousta.

sitten olikin ultran aika, LA oli pielessä, neuvola laski 2-3viikkoa väärin.

Saatuani sokeriarvot laskemaan, sain lähetteen diabetes-hoitajalle,koska thn rasituksessa oli paasto koholla.
(koska sä olet nyt diabeetikko,totes neuvola)

eli aamuarvo oli sokerirasituksessa 6.0,sais olla 5,5.

Kotimittailtuna uudella ruokavaliolla sain sokerit hyvinkin alas,kunnes huomasin mittari vian.

(Muuten ihan jees, mutta pshp käyttää kotimittarina laitetta,jonka heitto on jopa 1.0 mmol ja he tietävät sen!.)

Nyt ei ole hajuakaan kuinka paljon ne on todellisuudessa laskeneet.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...e1j2fDc7601SmjCpG6SNMBg&bvm=bv.73612305,d.bGE

Uusi rakenne-ultra oli 11.8, kaikki näytti ihan hyvältä,oli kinttuja,käsiä,varpaita, parit aivolohkot, sydämessä kammioita yms, NT- 1,13, eli todella ok.
Sitten putos pommi...

sikiö-seula tulokset oli kamalat, mulle todettiin että kiireellisesti TAYS:iin otattamaan neula-näyte istukasta.. Ellei ehdi mennä kesken kun on niin vammainen..

3 yötä mietin ja valvoin,ehkä vähän itkinkin, mutta järki sanoi,ettei kaikki ole nyt oikein.

7h ennen näytteenottoa tarkistin omakanta sivuilta verikokeen tulokset,( koska neuvola ilmoittaa ne tekstarilla odottajalle,joka näyttää viestin ultraavalle yksityis-kätilölle)

Ja kuinka ollakaan...neuvola oli sotkenut verikokeen tulokset.

TAYS:in ihana kätilö uskoi mua ja tarkasti kokeen tulokset.. Istukka-näyte oltais otettu turhaan.

Ei paljon lämmitä käydä terkalla enää :)
Ja usko nk. ammattilaisiin on kyllä totaalisesti romuttunut.

Mutta kiva lukea, että muita sentään kohdellaan inhimillisesti :)

No huhhuh!! Ootko miettinyt neuvolan vaihtoa?? Aika järkyttävää touhua, en oo aiemmin tollasta kuullut, kyllä tollasesta "kiusaamisesta" ja mokailusta pitäis ilmoitus tehdä! Mut vaihda nyt hyvä ihminen sitä terveydenhoitajaa, usko mua, kaikki ei todellakaan ole tollasia...

Joo, samaa. Kai tosta voi valittaa jonnekin tai ainakin vaihtaa terkkaa? Kuulostaa siltä että sun terkkarille on tulossa burnout... Vaikkei oliskaan tahallista, todella epäammattimaista kuitenkin!

niiin, no Valvirahan siitä älähti, nyt jo oikeastaan huvittaa, kun th soitti itkua vääntäen ja aneli anteeks, en edes vaatinut enää th:n vaihtoa, mutta kettuilu loppui kuin seinään.
Eipä se silti enää auta, uskomaton onnen tunne, jota podin ekassa ultrassa on poissa.
Mutta,kai se siitä vielä iloks muuttuu, kuitenkin kaikista yrityksistä huolimatta lapsi mulmutteli onnellisena ympyrää ultrassa :)

Metalshade, oon ihan sanaton. Mullakin paljon huonoa kokemusta mutta tuollaiseen en edes vertaa! Pistää vihaksi tollaset "ammattilaiset".

Pidetään peukkuja Metalshade, että se onni sieltä vielä tulisi takaisin. Ehkä sitten liikkeiden myötä viimeistään :)

Hienoa että veit aian eteenpäin metalshade! Toivottavasti kyseinen terkka sai sellaisen muistutuksen ole vansa palvelualalla ettei kohtele enää asiakkaita noin ylimielisesti ja asiattomasti! Toivottavasti odottamisen ilo palaa pikku hiljaa. Ja jos yhteistyö vielä terkkarin kanssa tökkii niin herkästi vaihtoon, hänen pitäis kuitenkin olla sun tukena.

Kiitos kaikki :) Kai se täsätä vielä iloks muuttuu...

Touhotin: alunperin sain laitteen nimeltä Caresense N pop, eli tämä mittari on todella huono.
Kun ottaa samasta tipsta kolmeen liuskaan näytteet ja 15sek aikaa kuluu, kone antaa lukemaksi esim. 5,5..6,2..6.6

Soitin eilen TAYSiin ja diabetes-kätilö sanoi että joka ikisellä on OIKEUS VAATIA KUNNOLLINEN MITTARI, KOSKA KYSEESSÄ ON KUITENKIN MAHDOLLINEN INSULIINI-HOITO PERUSTUEN HUONOON MITTARIIN!

Jos epäilyttää oman mittarin toimivuus, niin ota samasta tipasta useampi liuska, jos heitot ovat suuria, ota yhteys välittömästi diabetes-hoitajaan, jottei suhun pumpata insuliinia suotta.

Nyt alkaa juttu lipeen sen verta, että vois jatkaa tuolla rd ketjussa :)

Metal

Minä kun laitoin valituksen menemään hoitovirheestä, huonosta ja asiattomasta kohtelusta, puuttuvista potilastiedoista ja mitähän kaikkea muuta siinä oli, niin ylilääkäriltä tuli vastaus että on toimittu moitteettomasti ja johdonmukaisesti.. ja että nyt on hyvä olla jälkiviisas..

tee valitus potilasasiamiehelle ja vaadi kirjallinen selvitys virheistä, silloin siihen joudutan oikeasti perehtymään, jos se ei auta niin valviran sivuilta saa ohjeet kanteluun ja mahdollisiin jatkotoimiin :)

Metalshade, no jo on kokemus ja potuttaa huolella sun puolesta!! Ei tollain sais... Onneks Valvira älähti ja hoisit asiaa eteenpäin!!

Ninna, mju ehdotus hyvä, eli valitus potilasasiamiehelle nyt alkujaan sit :)

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app

Potilasasiamieheen olin kyllä juu yhteydessä.. henkilö/henkilöt ketä asiani koski antoivat molemmat kirjallisen vastineen ja sen perusteella valitukseni todettiin perusteettomaksi..

Takaisin