Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Musta tuntuu, että mulla ainakin on melkein kaikki päivämäärät pielessä mun neuvolakortissa... Eikö kukaan osaa niitä oikein täyttää?

Ensinnäkin varhaisultran tehnyt lääkäri on laittanut päivämääräksi 10.5. vaikka tuolloin oli 2.7. (11.5. mulla oli viimeiset menkat) ja viikoiksi 7+5 (vaikka menkoista laskettuna tuolloin olis ollu 7+3 ja ultran mukaan vastasi 8+0). No ei siinä kaikki, aiemmat raskaudet kohtaan neuvolantäti merkkas 1/2013 tuulimuna?, vaikka se kkm/tm todettiin 2/2013, toki olin raskautunut 1/2013. No Nt-ultrassa kätilö merkkas viikoiksi 12+2, vaikka tuolloin oli mielestäni 12+1. Sikiö vastasi kuitenkin viikkoja 12+5, mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Todella hämmentävää, mutta en anna sen hämätä.

Mennään siis menkkojen ja 28p kierron mukaan vaikka ei todellakaan pidä paikkaansa. Mulla siis kierto 24-29 päivää ja ovulaatiotesti näytti plussaa jo kp11, joten tärppi on varmaan käyny kp11 tai kp13. Enemmän siis luotan ovistestiin + ultriin jotka samoilla linjoilla, mutta lasken kuitenkin neuvolan la:n mukaan, jotta en mee sekaisin :)

Muutama viikko sitte oltiin niskapoimu-ultrassa ja vauvelilla oli kaikki hyvin <3 Raukka ois halunnu nukkua ja kätilö käski herättää sen yskimällä :D

Munki neuvola korttiin on välillä merkitty väärin nuita päivämääriä. Tai sitte jätetty välillä merkihtemättä ja oon hoksannu sen vasta kotona.

Mulla viikkoja tänään 15+1 eikä neuvolassa saatu sydänääniä kuuluville. Kävin kotona itkemässä silmät päästä ja sit päivystyslähetteen kanssa äitipolille. Pikkuisella oli kaikki kunnossa. Silmiä kirvelee edelleen siitä itkemisestä, kaikki pahimmat vaihtoehdot tuli kyllä käytyä mielessä läpi.

Voi säikähdys Ninna. :( Onneksi kaikki on hyvin. :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Mä kävin tänään 14+3 ekaa kertaa neuvolassa :) ravintojutut ja liikunta yms läpi kielletyt ruoka-aineet (parempi myöhään kun ei ollenkaan) mutta sain lähetteen lääkärille että tarkistetaan tuo lantio mahtuuko ulos pingispalloa isompaa, kätilö otti vakavasti ja lähetti eteenpäin eikä kyseenalaistanut gynen mielipidettä tehdään sitten viikon 20 rakenneultran yhteydessä.
Verenpaineen olin mitannut kotona joten sitä ei enää mitattu volla.
Samoin sokerit ja proteiini jätettiin virtsasta tarkistamatta kun ne katsottiin perjantaina kun menin lääkäriin vti epäilyn vuoksi ja ne oli vallan mainiot. Tulokset viljelystä saan huomenna toistaiseksi mennään vedellä ja karpalokapseleilla.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huh, Ninna, olipa säikäytys. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin ja hyvä myös, että neuvola lähetti heti eteenpäin eikä sanottu vain, että näillä viikoilla voi joskus käydä vielä näin, ettei saada ääniä kuuluviin.

NaNNa: Onnea hyvistä ultrauutisista! :)

Mju: Hyvä, että säkin pääsit vihdoin neuvolaan ja että sait sen lähetteen.

No kun ei meinannut edes lähettää. Sanoin jo siinä pitkällään ollessa että haluan lähetteen äitipolille, niin tuumaili vielä tämä sijainen josko antaisi terveyskeskuslääkärille päivystysajan. Kokeili soittaa äitipolille ohjetta (ei päässyt läpi) ja soitti sitten toiseen neuvolaan ja sieltä tuli päivänselvä ohjeistus että päivystyslähetteellä suoraan äitipolille. Mulla kuitenkin riskiraskaus niin osoite on aina automaattisesti sairaala jos vähänkin jotain on.

Eka lääkärineuvola tänään rv 15+6. Aika turhaan oli mun mielestä tuo lääkäri.. eivät enää tee sisätutkimusta ilman jos jotain häikkää joten kuunteli sydänäänet ja jutteli mukavia, eipä siinä mukava rouvahan se on :-D terkka otti eka muut kokeet ja ne kaikki ok. Hb ei ollut obneksi enempää laskenut ja oli 115. Seuraava lääkäri sitten loppuraskaudessa jos kaikki menee hyvin. Keski raskauden lääkäri jäänyt pois..

Mullaki oli tänään eka lääkärineuvola, ja aika "peruskauraa" taas, teki kyllä sisätutkimuksen. Hemoglobiinia taas ei otettu, ja unohdin siitä kysyäkin, kun olis ihan kiva tietää ne arvot. Aika pikasia noi neuvolakäynnit tuntuu olevan ekan käynnin jälkeen.

Huomenna ensimmäiseen ultraan :) Jänniittää hirmusesti, saa nähdä kuinka lyhyiksi yöunet jäävät.. Onneksi aika on heti aamusta ettei tarvitse töissä yrittää ensin kärvistellä muutamaa tuntia, ja odottaa kieli pitkällä koko päivää :D
Jännittää jännittää ja jännittää... Onneksi mies tulee mukaan ettei tarvitse yksin panikoida.

Tsemppiä ultraan Femmina90 :)

Vaihtelee ilmeisesti aika paljon noi käytännöt että missä vaiheessa raskautta on lääkärineuvolat. Kävin tänään tokalla neuvolakäynnillä ja siellä sanottiin, että mulla eka lääkäri on vasta joskus viikolla 22-25. Ilmeisesti ovat siirtymässä kuitenkin pikkuhiljaa siihen, että ensimmäinen olis aika alkuraskaudessa ja toinen loppuvaiheessa.

Neljäs lapsi jo tulossa joten neuvolakokemuksia on kertynyt monen moista vuosien varrella. Uudelleen synnyttäjät käyvät meilläpäin alkuraskauden ultrassa n. rvk 12 jonka jälkeen seuraava onkin sitten rakenneultra. Lääkäriä pääsee tapaamaan kerran raskauden aikana. Tietenkin edellyttää että kaikki kunnossa.
Itselläkin käynnit harvakseltaan olleet.

Tänään oli ensimmäinen äitipolikäynti ja kaikki oli vauvalla hyvin. Mitat täsmäsivät päivälleen oikein, sydän sykki vinhasti ja kaikki rakenteet näyttivät olevan kunnossa, mitä näillä viikoilla nyt nähdä voi. <3 Hirmuisesti pieni liikkui ja viuhtoi, mulle ei vaan tunnu vielä mitään. Sikiökalvojen reunalla oli kaksi senttiä pitkä hematooma, minkä takia olen vuodellut jo muutaman viikon, tosin hyvin vähän sitä on tullut sen alun kovan vuodon jälkeen. Lääkäri kyllä sanoi että vuoto lisää keskenmenon riskiä vielä tässäkin vaiheessa. :/

rv 12+4

Pidetään, jeliina, peukkuja!

Mitä kokeita siellä toisessa neuvolassa otetaan? Mulla on ens viikolla (15+4 silloin) aamulla klo 8, pitääkö mun olla kaks tuntia pissaamati vti:tä varten? Jotain se siitä puhui, mut siitä on reippasti toista kuukautta, niin enhän mä muista!

Mullakin eilen eka lääkärineuvola 16+1. Lääkäri kyseli kaikki mahdolliset sairaudet ja lähettikin sitten kyselyn äitiyspolille, koska mulla veren yksi hyytymisarvo ollut aina korkealla (migreenin takia) ja vuosi sitten eteisvärinä, että tarviiko sen kautta enempiä seurailla.

Teki sisätutkimuksen ja kuunteli sydänäänet vauvalta ja keuhkot multa, kun on ollut yskää jo kolmatta viikkoa. Seuraava lääkäri oli vasta viikolla 32, jos en nyt ihan väärin muista.

Minulta katsottiin toisessa neuvolassa virtsanäytteestä vain proteiinit ja sokerit. Lisäks katsottiin hb, kun on taipumusta alhaiseen. Muita kokeita ei. Eikä siis tarvinnu olla pissaamatta.

Mulle taas neuvolasta neuvottiin että 4h pissaamatta. Meillä kyllä neuvolassa edellytetään omatoimisuutta - pissan proteiinit ja sokerit katotaan ite, jos häikkää niin se jätetään terkan tarkistettavaks. Samoin paino ja verenpaine pitäis mitata omatoimisesti siellä paikanpäällä ennen sitä neuvola-aikaa. En kyllä viimeksi muistanut kun avoneuvolassa olin, mutta eipä sillon kaikkia arvoja tarvinnutkaan kattoa.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Jaa jossain neuvoloissakin toimitaan itsepalveluperiaatteella.. Meillä jätetään näyte veskiin ja terkkari käy sen tsekkaamassa. Verenpaineet hää mittaa ja puntarillakin käydään terkkarin valvovan silmän alla :D

Minusta se näytteen jättäminen veskiin on jotenkin hurjaa! Jos joku ehtii sinne minun ja terkkarin välissä, nii sehän joutuu näkemään toisen pissaa :D

Muoks. Pitää tähän vielä lisätä, että meidän neuvola on evakossa ihan erillään terveyskeskuksesta kunnan hallintorakennuksessa, ja tämä wc on sisääntuloaulan ainoa vessa!

Muokattu viimeksi:
Takaisin