Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä eilen taas verenpaine piikkasi ja selkä ja vatsakivut olivat kiusana koko yön, mikään asento ei ollut hyvä 10 minuuttia pidempään.
Paine käväisi 100/137 ja laski jo 30 min jälkeen tasolle 80/120 tänään neuvolassa otin puheeksi tuon mutta kuulemma ei edelleenkään kannata välittää kun pissa puhdas eikä turvotuksia eikä muita oireita kuulemma on mun kropan tapa valmistautua koitokseen, vauva himpun alle 3 kg syke hyvä. Painoa alkupainoon nyt 13.2 kg lisää.
Yö meni kylkeä kääntäen 5 min välein joten tänään taitaa uni tulla :)
Vauvan pää alhaalla mutta liikkuu ihan pienesti ja kätilö sanoi any day tulee lähtö joten nauti nyt ja tee sitä mikä hyvältä tuntuu ;) sain myös kommentin että jos tuntuu siltä että jäätelö tai joku muu herkku on se mikä maistuu niin antaa palaa painon ja sokereiden puolesta.. Ehkei kummankaan :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

kiitos, juu viikkoja olis vaadittavat 37+ ja kaikki on oikeastaan valmiina.

Ukko on tietysti ihan kauhuissaan, itsellä on joku helvetin tyhmyyshormooni, joka aiheuttaa uskomatonta depressiota, heti kun joku vihelteleekin mollissa.

Kuitenkin, hoitovirheistä selvittiin, diabetes ei puhjennutkaan, kaikki arvot on pysyneet hyvinä, paljon on ollut positiivisia asioita, niin ei nyt sais viimeiseksi 10 päiväksi päästää mieltä maihin.

Paino arviossa kävästy.. Keskikäyrällä poitsu kasvaa 3,4-3,5kg huh :) et eipä tarvinnu lantioo kuvata, kuulema hyvin ihan mahtunee :) ja ehkä kokonaan sormelle auki, ei ihan yltäny kunnolla kokeilla ja kohdunkaula lyhentyny 2cm ja pehmeet paikat oli, 40+2 sain uuden ajan, mut oon päättäny synnyttää ennen sitä

Täällä tänään (37+6) neuvolakäynti. Verenpaine 106/60, pissa puhdas, kohdunkorkeus 34 ja painoa kertynyt alkupainosta 9,4 kiloa. Poitsu raivotarjonnassa ja hieman laskeutunut, mutta hyvin kuulemma vielä pää heiluu. Sydänääniä kuunnellessa hoitaja oli varma että on selkä minun vasenta kylkeä vasten ja yritti kuunnella sieltä suunnalta, mutta ei saanut ääniä kuuluviin. Kokeili uudestaan kopeloida mukulan olinpaikan ja uskoi että on itse asiassa selkä minun mahaani vasten aika keskellä. Heti kun siirsi dopleria hieman vasemmalta keskemmälle, niin rupesi tasainen jumpsutus kuulumaan. Hetken rupesi jo pelottamaan kun sydänääniä ei kuulunut, vaikka olin tuntenut liikkeet hetkeä aikaisemmin. :confused: No mutta selittää sen, että en juurikaan potkuja tunne vaan sellaista venyttelyä. Varmaan ottaa jaloilla tukea minun sisäelimistä ja punnaa takapuoltaan ylämassua vasten. Eli se mikä ahdistaa minun kylkiluitani on sitten pojan pylly. :)

Neuvolassa pyörähdetty rv 37+1, toivon mukaan vika kerta :) Varattiin kyllä viikolle 39+1 aika mut toivotaan että jää käymättä.

Sydänäänet saatiin kuuluviin pienen etsiskelyn jälkeen mut hyvin pamppaili. Proteiini oli taas yhden plussalla mut niin se on ollu koko raskauden ajan. Verenpaineet koholla yli 150/100 vastaanotolla niinku nyt tässä viime aikoina ollu. Aamulla kotimittaukset sentään 154/84 ja 146/90 eli vähän parempaa kun ottaa rauhassa. Painoa taas parissa viikossa 1,5 kg lisää. Nooooouuuuuu. Turvotusta jaloissa mukavasti ja vatta painaa ku tuhat moukaria.

Ja oli muuten vika kerta kun tää tyttö istui ratin taakse, ratin ja penkin väli kävi turhan ahtaaksi :wideyed:

Meillä oli nla aamulla. Pissa puhdas, rr 111/65, strepto nega ja mikä huikeinta ja minkä jo itsekin huomasin ja TUNNEN: Tirppa on laskeutunut! Pää on kuulemma mukavasti siellä alhaalla, ei kuulemma puutu kuin että vedet menis niin se ois siinä! Sykkeet neitillä on edelleen sitä 150 luokkaa. Ei kuulemma mikään jätti vaan sirompi tapaus. Sf oli nyt 32, me ollaan vähän kasvettu... Mutta mun paino... Huusin vaakalla "Ei herranen aika", terkkari kysyi, alkaako kasilla? No ei ihan mutta melekein!! No Ok, hän rauhotteli minua että vaaka on vaihtunut ja siks toisekseen, mä en ole ulostanut sen jälkeen kun Tirppa laskeutui. Eli tulin kotiin apteekin kautta→laksatiivit kehiin. Vauva ei nyt paina keuhkoja vaan se tukkii mun suolentoiminnan. Terkka oli ihana, sanoi että älä käytä peräruisketta→voi toimia synnytyksen kannalta liiankin tehokkaasti!
Niin ja viime yönä mulla oli ne ekat poltot, onneks niitä vain pari. Mutta veikkaanpa että kun tämä lähtee tulemaan niin sitä sitten tullaan eikä meinata!

Siis tuosta painonnoususta... kahteen viikkoon 3kg :cool::eek:
Eikä mulla ole turvotuksia! Mieletön nälkä vaan!

Toinen neuvolalääkärikäynti (36+3) takana ja kaikki hyvin :). Pissa puhdas, paineet 113/83, painoa tullut (kotivaa’an mukaan :D, olis pitänyt jaksaa neuvolassa riisua kengät ennen punnitusta…) 9.5 kg. Sf 30.5 cm, eli taidetaan olla normaalin rajoissa, tosin eri mittaaja ja olin pystymmässä kuin aiemmin. Vauva raivotarjonnassa ja syke normaali, kohdunsuu kokonaan kiinni ja 3 cm pitkä. Hemoglobiinia ei mitattu, mutta ensi viikolla on normineuvola, niin eivätköhän siellä tsekkaa.

Oli oikein mukava lääkäri ja nopea käynti kun ei ollut mitään ihmeempiä. Oon tykännyt enemmän näistä lääkärikäynneistä kuin hoitajalla käynneistä, vaikka ei meidän hoitajassakaan ole mitään vikaa. Jotenkin vaan kun kaikki sosiaali/mielenterveyspuolen asiat on todella hyvällä mallilla, niin tykkään kun keskitytään ihan vaan fyysiseen terveyteen.

Nyt onkin kiva jatkaa lomailua (näillä voinneilla lasken äitiysloman ihan lomaksi :D) kun tietää että vauvalla on kaikki kunnossa :)

Eilen synnytystapa-arvio Tyksissä, rv 37+1. Vauvan painoksi arvioitiin lähemmäs 3,8kg ja ensi viikon keskiviikkona käynnistetään. :) vauva ollut koko raskausajan ennemmin iso kuin pieni, samoin sf-mitta. Myös minä ja mies ollaan oltu isoja syntyessämme, joten osasin odottaa vauvan olevan tämän arvion perusteella iso. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että tilaa on syntyä ja mainitsi minunkin olevan keskivertoa pidempi nainen. Hyvä fiilis siis jäi, vaikka aluksi kuulostikin hurjalta tuo paino. Niin ja mittojen perusteella vauva ei vaikuttanut ollenkaan ns. sokerivauvalta, eli vartalon ympärys ei poikennut muista mitoista. Tää oli hyvä kuulla, sillä mulla on ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes ja joitain ylityksiä tässä puolessa vuodessa on ollut arvoissa. Nyt viimeinen viikko tiukkaa ruokavaliota niin vauvan sokerit pysyy toivottavasti hyvinä. On tää hurja ajatella, et ens viikolla vauva on maailmassa. Lääkäri oli sitä mieltä, et vauva saattaa kyllä syntyä ennen käynnistyspäivääkin, kaikki on siis valmiina jo.

Neuvolassa käyty taas, rv 37+5. Pissa puhdas, paino hiukan noussut, turvotusta ++, vauvan liikkeet ja syke ok. MUTTA rr noussut! Nyt 158/106 ja 165/98! Lähettivät äitiyspolille tarkempiin tutkimuksiin. Nyt oottelen vuoroani. Ekan kerran äpolilla laitettiin heti vastaanotossa jo ranneke käteen! Se sai kyllä vähän jänskättämään että mitäs nyt tapahtuu... Kävin pikaseen kotikautta ja hain varmuuden vuoks sairaalakassin mukaan.
Ei periaatteessa muita raskausmyrkytyksen oireita mutta aivan tolkuton väsymys, hiukan huono olo ja hiukan ehkä sumee näkö mutta oon pistänyt sen väsymyksen piikkiin.

Tsemppiä Janna nyt vaan niin rennosti kuin sairaalaoloissa voit ottaa <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tsemppiä, Janna! Toivottavasti ei oo myrkytyksestä kyse ja jos onkin, niin pääasia että oot nyt hyvässä hoidossa. :love022 Pidä meidät ajantasalla!

Nyt ootan veri- ja pissanäytteisiin pääsyä ja rakko räjähtää kohta!!! Etenkin kun vauva möngertää päätä tuolla alapäässä koko ajan.

Th-käynti takana. 39+6. Paino laskenut 100 grammaa. Verenpaine huiteli omissa sfääreissään, alapaine yli sata (105 ja 103) Luulin, että nyt tuli lähtö tutkimuksiin, mut terkkari totesi edelleenkin että ei hätää kun pissa puhdas eikä muita oireita. Käski vaan levätä, juoda vettä ja kaikki ylimääräiset suolat pois. Ja toki jos ilmenee jotain oireita, niin heti soittoa.

Vauva oli rt ja ehkä hieman laskeutunut. Sf-mitta viimeksi 35 cm ja tänään 34,5 cm. Tosin mittaaja oli eri viimeksi, joten voi olla käsialaero. Itsestä tuntuu kyllä, että ois hieman laskeutunut, mutta samapa tuo. Syke oli vaavilla hyvä ja hillumaan alkoi heti kun vähänkään terkkari mahaan koski.

Näillä mennään. Ens viikolla 40+6 seuraava kerta, jos ei ennen sitä synny. Sit aletaan suunnitella miten menetellään, käynnistetäänkö vai mitä häh. Mut lupas, että ennen juhannusta ulos tulee :D

Eriika, mitä sulla oli yläpaine, oliko sekin koholla?
Mä olen nyt käyrillä mutta otetaan vaan syke ja liikkeet, ei supistuksia?! Ja hoitsu sano että riippuu siitä kuinka kiire labrassa on, voi mennä 1-2 TUNTIA ennen kuin saadaan sieltä vastaukset ja sit vasta lääkärille että otahan mukava asento! Ja tää tuoli on niin epämukava, huono selälle! :(

Eriika, mitä sulla oli yläpaine, oliko sekin koholla?
Mä olen nyt käyrillä mutta otetaan vaan syke ja liikkeet, ei supistuksia?! Ja hoitsu sano että riippuu siitä kuinka kiire labrassa on, voi mennä 1-2 TUNTIA ennen kuin saadaan sieltä vastaukset ja sit vasta lääkärille että otahan mukava asento! Ja tää tuoli on niin epämukava, huono selälle! :(

155/103 oli tuo toinen mittaus, joka kirjattiin. Ekan yläpainetta en enää muista, mutta oisko ollu pikkasen enemmän. Heti laski toisella mittauksella, joten saattoi sitä ite vähän jännittääkin kun viimeksikin oli vähän koholla. Oli miten oli. Otan ihan rauhallisesti kotona ja tarkkailen tilannetta, kun kuitenkin muuten olo on aivan mainio.

Ja tosiaan tällä neuvolakerralla ois pitäny saada strepton tulos, mutta ei sitä sit tullu kun se mun hieno lääkäri (joka oli jossain kamoissa???) ei ollu tehny ees siitä mun näytteestä mitään lähetettä, että sitä ei sit vissiin oo ikinä tutkittu. Nauratti vaan, kun muistelin sitä eukkoa, että ei ihmekään jos ei oo muistanu ihan kaikkea tehä! Noh, mut eipä se haittaa, sen voi tutkia sitten kun mennään synnyttämään, joten nou hätä :)

Mulla oli strepto negaa. :) Niistä täällä TYKSissä otetuista näytteistä ei ole vielä tuloksia tullut. Odottelen edelleen prenatan kahvihuoneessa kun hoitsuilla on just vahdinvaihto. :D Mies on matkalla tänne töistä, lähti kesken päivän vaikkei mikään kiire ois ollut tulla vielä, ei pysty keskittymään töihin enää. :D Ja järjesti pekkasia loppuviikoks itelleen.

Takaisin