Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muistaakseni ensiapuohjeet sanovat että jos lapsivesi on mennyt, ei ois kauheen hyvä kauheesti ainakaan kävellä ja tulis kuljettaa äiti hoitoon makuuasennossa. Tiedä häntä sitten...parhaimmat ohjeet saa varmaan oman alueen ä-pkl:lta.

Mulle neukku täti sanoi aikaisemmin myös tuon saman ambulanssi ohjeen. Mun vauva ei oo kiinnittynyt eikä varmaan laskeutunutkaan, mut sanoi viimeksi että vaikka vedet menisi niin vauva on kuitenkin niin asemissa että varmaan menisi pää tulpaksi ennen kuin napanuora kerkeisi luiskahtaa. Toivon että tääkin synnytys alkaa supistuksilla, niin ei tarvii tollasia miettiä..

Tuosta napanuoran pihalle luiskahtamisesta, meillä sanottiin valmennuksessa että on todella harvinaista että se napanuora sieltä pihalle luiskahtaisi. :) huomannut kyllä paljon eroja kuinka neuvoloissa yms neuvotaan.. Mun ystävä joka on nyt ihan rv40 raskaana niin on kysellyt multa melki kaiken synnytyksee yms liittyen koska neuvolassa ei olla ohjeistettu juuri yhtään? Esim yhtenä vklp ei tuntenut vauvan liikkeitä kunnolla yms ja sitten mietti mitä pitäisi tehdä.. Ja sanoin että soittaa synnärille tai menee käymässä ja kuulemma neuvolasta ei oltu kertaakaan sanottu että sinne soittoa kun neuvola on kiinni tms.. Ihmettelin että miten eivät olleet noin olennaista asiaa kertoneet kun kuitenkin nuori ensisynnyttäjä kyseessä .. -.-

Mulle ei oo sanottu tosta et napanuora luiskahtas pihalle. Sanottiin et jos vedet menee ja lapsi ei oo laskeutunu ni napanuora voi jäädä jotenki jonku jutun :joyful: (en muista mikä) ja lapsen pään väliin puristuksiin ja sillon vauvan hapensaanti heikentyy tai jotain... jotenki tollee mulle selitettiin. :rolleyes: Ja siksi makuulteen ja ambulanssilla. Emmä tiiä.... :shifty:
Onneks on kiinnittyny ni voi mennä omalla autolla :)

Ei oo kyllä täälläkään paljo mitään neuvoja annettu, ihan itse oon kirjoista ja netistä lukenut. Onhan siitä ollu uutisissakin juttua, että ei neuvoloilla oo enää resursseja valmennuksiin tai neuvolakäynneillä jaaritteluun niinku ennen vanahaan. Kaikki pitää hoitaa nopeasti ja tehokkaasti, joten minkäs teet.

Ensihoitajat kun on tullu ambulanssilla hakemaan niin ne ei ole antanut minun kävellä metriäkään. Eli heillä on se napanuoraprolapsi ajatus siellä taustalla. Uskoisin tuon napanuoran ulos luiskahtamisen tapahtuvan esim.silloin kun ne lapsivedet hulahtaa kerralla. Eli kuten äidilläni kävi, sitä tuli niinku sankosta ois kaadettu. Itselläni on tullut tirahdellen tai pikkusen kerrallaan pulppuamalla.

No niin mä luinkin aiemmin, että Masc olit kirjoittanut tuosta ehkä jo. Onkohan tuo joku uusi juttu vai alueellinen (vaikka ihmiskeho toimii kyllä ihan samalla tavoin missä päin maailmaa vain) kun mulle ei ole tuosta puhuttu mitään. Ihan järkeenkäypältä kuulostaa. Vaikka aina se poikkeus vahvistaa säännön kun äidin viimeisin synnytys käynnistyi vesien menolla, mutta synnytys ei meinannut edetä kun vauva ei meinannut laskeutua millään.

Otapa näistä sitten selvä. Taidan soittaa kyljeltään synnärille, jos menee vedet.

Laitoksen synnytysvalmennuksessa ei puhuttu muuta vesien menosta, kuin 12 tunnin kuluttua pitää mennä vaikkei supistaisikaan ja heti, jos on vihreä vesi. Siellä mistään ambulanssista puhuttu eikä napanuorasta. Tai sitten en kuunnellut :o

Onneks on ke neuvola, pitää muistaa kysyä a) onko kiinnittynyt, b) mistä sen tietää ja c) mitä jos menee vedet.

Pitääpä myös yrittää muistaa kysyä neuvolasta, mikä täällä on ohjeistus, kun tänään sinne menen.

Meillä pitäisi vaihtua neuvolantäti kohtapuoliin, en oikein tiedä vieläkö on sijainen vai onko uusi tullut jo töihin.

Mitäs te muut olette pitäneet omista neuvolantädeistä?

Muokattu viimeksi:
Kyllä täällä isolla kylälläkin sama terkka hoitaa äitiys- ja lastenneuvolan. Kivaa, että on sama ihminen vastassa aina. Tosin meidän perheen täti juuri vaihtui, kerran oon vasta tavannut uuden tädin. Mukavalta vaikuttaa, mutta kyllähän siinä hetki menee ennenkuin on saanut kunnon suhteen eakennettua. Vanha täti kuitenkin oli kuvioissa yli 2v

Mullakin vaihtui joulukuussa terveydenhoitaja. Vähän harmitti kun asiasta kuulin, mutta mukava ja rento on tämäkin. Lastenneuvolan puolella on eri henkilöt.

Esikoisen aikaan minulla oli sama kätilö/terkkari joka oli ollut äidilläni minua odottaessa. Sanoi niin nätisti, että "ympyrä sulkeutuu".

Meillä th määräytyy osoitteen mukaan, joten sama henkilö hoitaa niin mun kuin vauvankin käynnit. Meidän alueen oma th jäi eläkkeelle tänä syksynä ja oli sitä ennen lomilla ja sitten taisi mennä marraskuulle ennen kuin vakituinen seuraaja nimettiin, joten aika monta eri sijaista ehdin tänä aikana tavata. Kaikki olivat ihan mukavia, mutta olihan se vähän tylsää, kun joka kerta oli eri tyyppi vastassa.

Entiseen terkkariin meillä ei ehtinyt oikein muodostua suhdetta, koska esikoinen oli 2-vuotias, kun muutimme tänne, eli kerrat olivat jo harventuneet vuositarkastuksiin. Lisäksi kun tyttö on syntynyt keskikesällä, niin usein tapasimme silloinkin jonkun lomatuuraajan.

Tämä uusi th on rento ja mieliyttävä ja hänelle on helppo puhua. Käynnit tuntuvat aina kiireettömiltä, mitä arvostan. Hän kyselee ja kuuntelee ja tuntuu siltä, että häntä oikeasti kiinnostaa. Ikinä ei ole sellainen olo, että pitäisi miettiä onko joku kysymykseni tai tuntemukseni hölmö. Olen tyytyväinen. :)

Mulla on ihan mukava terkkari, pysyy kokoajan asialinjalla eikä tuputa omia mielipiteitään. Kovasti se tuntuu luottavan mun omaan tietotaitoon, kolmas raskaus kun kyseessä. Innolla odotan mimmonen siitä kuoriutuu kun vauva syntynyt, lähinnä siis miten sitä käsittelee ja muuttuuko tyyli :)

Takaisin