Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Outoa muuten että vaikka mulle on povattu jo pitkään ennenaikaista synnytystä ja molemmat aiemmat on alkaneet vesien menolla ei nyt ole kertaakaan edes mainittu että pitäis mennä kyljellään tai ambulanssilla synnärille jos menee vedet mutta ei ole kiinnittynyt. Esikoinen ei ollut edes laskeutunut kun vedet meni ja ihan istualteen menin autolla synnärille... :/

Meillä on yli 80km matkaa ja mulla nopeet ponnistusvaiheet kaikissa aiemmissa raskauksissa. Siksi kehoitettu ambulanssilla menemään. Toki jos supistelemalla alkaa, oma kyyti Ok silloin.

Mulle myös th sanoi nyt, että makuuasennossa pitäis mennä, jos vauva ei oo laskeutunut. Ei vaan esikoisen aikana kukaan moisesta maininnut, vaikka neiti laskeutui vasta sairaalassa.

Mulla on nyt seurannat viikon välein, kun on ollut paineet koholla ja proteiinia pissassa. Muuten mentäis sillä 2 vk:n välillä täälläkin.

Minkäs takia muuten se ambulanssi jos ei ole kiinnittynyt? Mulle ei oo kans ohjeistettu vaikka sektio on luvassa.

Manna, kuulemma jos ei ole kiinnittynyt ja menee lapsvedet voi napanuora jäädä kohdunsuun ja vauvan pään väliin jumiin, siks pitäis mennä makuuasennossa tai ambulanssilla. Näin ainakin olen täältä ymmärtänyt.

Se on napanuoraprolapsi eli napanuora luiskahtaa esiin lapsivesien mukana. Silloin vasemmalle kyljelleen ja soitto 112, voi olla syy myös hätäsektiolle. En tiedä kuinka yleisiä nuo on.

Ok, en kyllä tiiä onko kiinnittynyt. Lääkärin piti tsekata mutta muhun sattu niin alapäässä kun se yritti tutkia et katto ilmeisesti vaan kohdunkaulan tilanteen. Se oli 2,5 cm kiinni ja pehmeä.

Niin, mitä jos vedet menee eikä tiedä onko vauva kiinnittynyt vai ei? Ei oo mullekaan mainittu mitään ambulanssin soitosta, vaikka viimeksi neuvolassa katsottiin että ei ollut kiinnittynyt vielä kunnolla. Pitää yrittää muistaa huomenna neuvolassa kysellä..

Kysy vaan huomenna neuvolasta vielä. Mulla on tosiaan nuo nopeet synnytykset/ponnistusvaiheet takana ja tunnin matka mikä synnärille mikä vaikuttaa.

Meillä on tunnin ajomatka (77 km) sairaalaan. Neuvolassa ja äippäpolilla sanovat et jos ei tiedä onko kiinnittyny sit ambulanssilla sairaalaan. Ja käsitin et ambulanssilla siks et jos se päättää tulla sieltä nopeempaa ni on apu lähellä (jos syntyy autoon) varsinki pitkillä matkoilla. En sit tiiä...
Kannattaa tieten kysyä omasta neuvolasta miten toimia. :happy:
Meille sanottiin viime lääkäri käynnillä et on kiinnittyny ni voidaan mennä omalla autolla. :)

Vauva ainakin huomaa :( Täällä tulee myös toisella ambulanssilla lääkäri vastaan tarvittaessa.

Mulle taas sanottiin et jos ei oo vauva kiinnittyny ja vedet menee, kuten meillä uudelleen synnyttäjillä voi käydä, nii sitten pitis olla kyljellään joku 15-30 minuuttia ja sen jälkeen voi nousta ylös ja oottaa supistuksia. Näköjään tääkin on vähän lääkäri tai hoitaja kohtanen asia.
Mä luotan taaskin niin siihen ettei mulla mee vedet, ennenku kalvot puhkasevat :)

Ääk, mulle ei oo puhuttu tommosista kylkiasennoista tai ambulansseista mitään. Ei toi kyllä ole kuin 10 min taksin soitosta synnärin ovelle - paitsi jos viikonloppuna aamuneljältä yrittää :)

Täytyy kysellä itsekin tosta asiasta tarkemmin huomenna neuvolassa. Perhevalmennuksesta mainittiin tosta, että jos ei oo laskeutunut, niin sitten ambulanssilla sairaalaan. Mutta ois kiva tietää onko tää vaaveli laskeutunut!!! :eek:

Meille ei valmennuksessa puhuttu mitään ambulanssista jos vedet menee eikä ole laskeutunut tai kiinnittynyt. Mut kätilö sano että jos vedet menee kuuluu mennä heti synnärille! Mä kysyin sit että oikeestiko?!? Mulla molemmat synnytykset on alkaneet vesien menolla ennen ainuttakaan supistusta ja olen odottanut että tulee säännöllisiä supistuksia ennen kuin olen lähtenyt mihinkään. Siihen tää kätilö sit vastas että joo, jos ei supistuksia tule vielä niin sit ei ole kiirettä mihinkään mutta on kuulemma harvinaisempaa että alkaa vesien menolla.

Mun sisko (valmistuva kätilö-sairaanhoitajaopiskelija) ja neuvola on sanonut mulle samat ohjeet joten niillä meen. Esikoinen ja kuopus alkoi kans tulemaan vesien menolla, silloin kävelin joitain metrejä mutta vauvat olikin laskeutuneet jo. Tämä ei tuskin laskeudu vasta kuin synnärillä jos sielläkään.

heittäytyy kylkiasentoon lattialle..just in case...

Ei mulle kans ole mitään sanottu, jos spontaanisti päättää vetet heittää mäelle :wtf

Takaisin