Ultra- ja neuvolahöpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Epäilemättä [8|]. Varsinkin näin raskaana ollessa pitäisi jonkun muun varmaan ensin lukea kaikki tekstit mitä uskaltaa silmiinsä päästää [;)]

Minäki kävin tänään neuvolassa. rozie, meitin O-J:lla kans sykkeet yli 160, mutta mahan päältä kyllä näkyikin hillitön möngerrys. Neuvolan täti vaan sanoi: oho, joa se myllästää, ei ihme, että sykkeet on korkeat. Aika jännä, että on näin erilaiset suhtautumistavat neuvolan täteillä. Muuten kaikki kunnossa

Wii: No tää ei myllertänyt koko aikaa näkyvästi, niin ilmeisesti siksi halus pelata varman päälle. Sit kun se asento on semmoinen ettei siinä ihan parhaiten tunnu liikkeet... Heti kun siitä nousi niin alkoi ihan mahoton myllerrys joka näkyi ihan villatakinkin läpi [:)]

Monesti hoitohenkilökunnan ja yleislääkäreidenkin suhtautuminen asioihin on jotenkin liioiteltua, mutta parempi niin! Mullakin on noita esimerkkejä jo kertyny. [:D]

Neuvolan täti laittoi minut kiireellisenä äitipolille, koska sf-mitta oli yli käyrän. Just oli pari viikkoa aiemmin ultrattu ja napero kasvoi kauniisti keskikäyrällä. Kahdessa viikossa ei mitään ihmeitä ehdi tapahtua, vaikka sokerit onki ongelmana.

Äitipolilla gyne hyppi tasajalkaa kattoon, kun se näki mun sokerilukemavihkon. Se oli vähintään varma, että minä ja Pirjo-Petteri kuollaan tai jotain. Kamala moraalisaarna, ihan ku voisin ite vaikuttaa asiaan, kun kaikkeni olin ruokavaliolla tehnyt. Kun pääsin erikoislääkärille, niin hän katsoi vihkoon ja totesi, että tämähän ei ole edes pahalla mallilla! Pikkusen oli se kannustava asenne mukavampi...

Tänään tuli käytyä äippäpolilla, kun kaveri tosiaan noiden sf mittojen mukaan yli yläkäyrän [:)] Eli nyt on viikkoja 34+2, ei kuulemma mikään jättiläinen kuitenkaan ole, painoarvio oli 2552 tällä hetkellä. Sain nyt vielä uuden ajan just ennen joulua, ni näkee miten kasvaa! Ja neuvolatäti kävi meillä kotona, tekemässä jotain varhasen vuorovaikutuksen haastattelua [:D] Onks teillä muilla neuvolasta ollu kotikäyntiä jo ennen synnytystä? Ku täällä kai uus juttu ensareille, ja sithän eka neuvola synnytyksen jälkeen on kans kotikäynti.

Kotikäynti? no huh... seki vielä että pieni paikkakunta niin melkein työkaverin sitten päästän omaan kotiini... jotenki tuntuu että menee yli kun muutenki täällä kaikki tunnetaan toisemme ja tiedetään toistemme asiat niin sitten vielä seki yksityisyys menis siinä että neuvolatäti tulis kotiin :) en tiedä... onhan se ok. sitten ku se muksu on ja sen juttuja käsitellään mutta... no kiva kuulla että tällainenki voisi edessä olla vielä :) huomenna olis joku äidiksi ja isäksi luento neuvolassa... jos sitä käväsis siellä kuuntelemassa mitä niillä on sanottavaa :)

Meillä oli psykologin kotikäynti. Väittivät että tarjotaan kaikille, mutta ehkä se oli vaan tekosyy saada se käymään näin hölmöjen vanhempien kotona... [:D] Tuohan ei ollut pakollinen, mutta lähes pakollisena se neuvolasta tarjottiin. Kävi lähinnä höpöttelemässä vanhemmuudesta ja meidän lapsuuden kokemuksista, ja loppuun totesi vaan, että lapsi syntyy hyvään perheeseen. Tiedä siitä sitten... [;)]

Meillä on neuvolasta kotikäynti tietääkseni vain sillon kun ollaan just kotiuduttu laitokselta, eli se eka vauvan tarkastus tapahtuu kotona. 

Tänään oli taas neuvola. Kaikki ok ja hemoglobiini oli huimat 134(!) vaikka en ole syönyt lisärautaa muuta kuin sen, mitä on Multivita-raskaustableteissa. [:)] Tästä eteenpäin neuvolassa pitääkin sitten käydä viikon välein. Painoa on tähän mennessä tullut +14 kiloa, mutta tuosta on neuvolantädin arvion mukaan 3-4 kiloa helposti pelkkää turvotusta. Sf-mitta on edelleen keskikäyrillä ja vauvan sydänäänet hyvät. Kyseli ajatuksia tulevasta synnytyksestä, miehen isyysloman pitämisestä ja siitä, onko meillä kaikki valmiina jo vauvaa varten.

Mun supisteluista arveli, että vauva voi tulla etuajassa tai olla sitten tulematta. [:D]

Astetta jännittävämpi neuvolapäivä takana. Hb 117, sf-mitta 29 cm (eli alkaa jäämään keskikäyrästä), painoa tullut taas 550g/viikko, eli kokonaisuudessaan paino on tähän mennessä noussut 10,1 kg.  Paineet 126/82.

Mutta sydänäänet täällä(kin) herätti kummastusta, ensin vauva väisteli parhaansa mukaan mittausta, sitten alkoi näyttää siltä että sykkeet on 180 (vaikkei kyllä siltä kuulostanut...) ja sen jälkeen oltiinkin jo 110 tasolla. Lähete äitiyspolille. Jotenkin en kyllä siltikään osannut asiasta hermostua, jotenkin vaan tuntui siltä että kaikki on kunnossa.

Äitiyspolilla sitten sydänkäyrät, jonka jälkeen myös ultrattiin. Käyrä oli kunnossa, eikä pitkän ja hartaan ultraamisenkaan jälkeen löytynyt mitään poikkeavaa. Paitsi se, että tämä pikkukaveri on harvinaisen vilkas kaveri, siellä se harjotteli kovasti hengittämistä ja väisteli ultraamista. <3 Sukupuolta en vieläkään kuvasta nähnyt, ja hyvä niin. [:D]

Painoarvio nyt 2200 g (viikolla 34+2). Niin ja paikat supistelujen seurauksena ehkä ihan pikkasen avautumassa, mutta mitäpä siihen muutakaan näillä viikoilla kun että "tervetuloa synnyttämään, jos niikseen tulee". [:D]

no joo mäkin kuulin et synnytyksen jälkeen neukkutäti tule kotikäynnille ensisynnyttäjien luo.. enpä juurikaan hypi riemusta. Ihan tulee semmonen olo et se tulee kattoo et onko tää nyt varmasti lapselle hyvä paikka olla ja arvostelemaan.. Koirat hyppii päälle ja haukkuu..on tää ihan kiva koti [:D] Itse en kyl henk.kohtasesti sitä innolla oota..menee tuo holhous vaihteeks ehkä vähän yli. Vaikka onkai se toisaalta hyvä et jos joku oikeesti asuu jossain rottaluolassa niin voi asialle tehä jotain. Mun mielestä menee vähän yksityisyyden loukkaamiseks jos kuitenkin on ihan "normaali" ihminen joka asuu ihan normaalissa talossa. Siitä kunniasta tuskin saa kieltäytyäkkään ja mitä siitä seuraakaan jos kieltäytyy..pitääköhän sille ihan kahvitkin keittää? Onneks ei ainakaan vielä oo puhuttu että jo ennen synnytystä tulis kylään..plah.

Täällä pääkaupunkiseudulla on tapana ollut jo pitkään että eka neuvola syntymän jälkeen hoidetaan kotona. Viimeksi 9v sitten juuri näin tapahtui. Mutta minusta siitä saa kieltäytyä ja valita neuvolaan käynnin jos niin haluaa. Lähinnä tällä tarjotaan mahdollisuus siihen että ei tarvitse lähteä synnytyksen jälkeen kenties väsyneenä vauvan kanssa liikkeelle. Ja jos on kovasti pakkasta niin vauvaahan ei saa aluksi edes ulos viedä. Mutta en tiedä onko asiat muuttuneet..pakollisiksi 

niin.. oli neuvolakin taas viime perjantaina.. sf-mitta piirtyy hienosti vaakasuoraan ollen edelleen 27 senttiä niikuin kahdella edelliselläkin kerralla [:D] muttakun sälli on poikittain ja muuttaa mun mittaa sit vaan periaatteessa leveyssuunnassa niin eipä huolta siitä kummemmin.. painoa tullut lähtöpainoon lisää seittemisen kiloa ja edellisestä neuvola käynnistä +300g/vko. Verenpaineet oli 111/74 ja hemppa 127. Hemppa lukema yllätti kun en ole muistanut edes multivitoja ottaa edes säännöllisen epäsäännöllisesti, pitäis koittaa skarpata kunhan siivouksen jäljiltä löydän sen purkin siitä kätevästä paikasta johen olen sen silloin tuupannut [:D] Aika möngerrystä piti sälli mittailujen aikaan, niinkuin muutoinkin on suhteellisen vilkas.. Eilen illalla supisteli nukkumaan mennessä pariin kertaan jo pikkusen kipiästikin, mutta sälli ei tosiaan tee elettäkään et kääntyis johonkin muuhun asentoon kuin tuohon loikoilu asentoon [8|]..

Kolmas neuvolakäynti takana (yksi lääkärineuvola ollut myös). Mielialakysely (hyvällä mielellä olen ollut - tosin ihan äärettömän tunteellinen!). Kohtu kasvaa tasaisesti. Painoa tullut alusta laskien n 10 kiloa mikä on ihan kohtuullista. Hemppa oli alhaisehko 115 mutta vähän epäilen että jos otettaisiin näyte suoniverestä eikä sormenpäästä niin olisi paljon parempi lukema. En usko että alan syödä rautalisää vaikka sieltä niin suositeltiin. 

Sydänäänet vauvalta kuului vahvasti ja hyvin. Ei näin 32-viikolla vielä osattu kumpikaan oikein sanoa missä asennossa vauva on.... jotain osia tuntuu käteen hyvin mutta päätä en löydä alhaalta enkä ylhäältä (päätön vauva!!). Ehkä jotenkin poikittain. Etuseinän istukka vähän vaikeuttaa tunnusteluja. 

Ikävä juttu: pissassa oli sokerit plussalla ja joudun menemään uudestaan sokerirasitukseen. Tuntumani on, että siinä arvot ihan hyvät ja tässä nyt vain edellisen illan halvalla mässäily antoi väärän hälytyksen, mutta kun mulla sitä sukurasitusta diabetekseen on niin haluan kuitenkin käydä tsekkaamassa rasituksen. 

Älkää hei sitä kotikäyntiä stressatko. Ei tarvitse kahveja keitellä, ehkä voi tarjota lasin mehua terkkarille jos on pitkän matkan päästä tullut :-) Eivät he tule kyttäämään kotioloja (tietysti JOS jotain järkyttävää ilmenisi ottaisivat puheeksi) joskin ehkä tarkoitus on tehdä vähän havaintoja siitä millä lailla vaikutatte pärjäävän vauvan kanssa arjessa, sehän ei neuvolakäynnillä sillä lailla välity. Missään tapauksessa neuvolantäti ei odota supersiistiä ja järjestelmällistä kotia, sellainen olisi epäilyttävää pikemminkin! Mutta jos olisi kakkavaippoja siivoamatta pitkin pöytiä ja pelkkiä pizzalaatikoita pöydillä niin eikö se olisi ihan aiheellistakin kysyä että miten te jaksatte, tarttisitteko apua :-) 

36+2 neuvolakäynti
Pissassa oli heikko+ proteiinin kohdalla, joka voi johtua vähäisestä näyte määrästä kun kävelin puoltoista kilsaa neuvolaan eikä pysty aamupissaa pidättää niin pitkään. Lirahtais välille kävellessä. :D
Hemoja ei katottu tällä kertaa, paineet oli 99/74, matalaa linjaa jatketaan. Paino oli 71,4kg. Raskauden alusta tullut +11kg.
Sf-mitta oli 32,5, kauniisti keskikäyrillä mennään. :) Pikkuisen sydän jyskytteli +140 ja liikkuvainen oli. Mätti sitä anturin päätä minkä kerkes ja karkuun kokeili välillä lähteä. :D Raivotarjonnassa oli, toivotaan että loppuun asti siellä jaksaa ollakkin. Ollut siellä jo lokakuusta asti.
Seuraava neuvola jouluviikolla maanantaina ku ei oo ihmeitä ollut. Sanoi vaan että jos tulee maailmaan ennen seuraavaa kertaa niin onnea synnytykseen ja peru sitten aika. :D

Jäi kirjoittamatta että mä en oo kanssa kuullut noista kotikäynti jutuista.
Mutta ihan ymmärrettävää jos tulevat kotiin kattomaan ku vauvahan on siinä vaiheessa vielä niin pieni. Eikö ne suosittele että syntymän jälkeen olis ainakin 2 viikkoa kotona eikä lähtis ulkoilmoille vielä vauvaa viemään. Varsinkin näin talvella ku ja jos on pakkasta paljon.

Pitääkö ne neukku testit tehä aamu pissasta!? emoticonEn oo koskaan tehny! Herranen aika eihän sitä nyt voi pidätellä niin kauaa.. Eikä mulle kukaan muistaakseen ainakaan oo sanonu niin eikä se aika heti aamusta aina oo.. No jos huomenna kokeilen täällä kotona kun sain niitä tikkuja.

Paineet on kyl tolla omronilla mitattuna ollu tosi hyvät et en tiiä miten ne siellä neukkulassa näyttää niin eriä.

Mulla on kyllä varmaan vähän hankalaa olla viemättä sitä lasta ulos ku koiria ois kuitenkin käytettävä enkä voi sitä yksinkään jättää kotiin..ai mut tosin onhan mieskin sit lomilla! Mut suunnittelin muutenkin sitä kantoliinassa takin alla viedä ku yksin joudun lenkkeilee..

Ärsytys, kirjotin pitkät pätkät jo tekstiä, ja sit painoinki peruutus nappia..

Eli tännekkin lisäilen ku alkaa jo sivusto toimimaan. Eilen oli viiminen lääkäritarkistus ja ultra siinä samalla. Lapsosella kaikki hyvin, kasvanu ihan samaa vauhtia ku siinä neuvolasta saadussa opas-vihkosessa menee nuo painot ja pituudet. Syntymäpaino arvio meni vähä ohi molemmilta, ku anto samalla pari 4 D kuvaa muksun kasvoistaemoticon mut oli ehkä jotakii 3.3kg.

Onkos muilla ollu vielä tuota viimistä lääkäriä? Mitäs ovat sanoneet? Mulla oli kohdunsuu 2-3 sormelle auki, ja pehmeetä kaulaa 2.5cm. Enkä oo mitään supistuksia tuntenu lainkaan.

Tänään tullu veristä tuhrua sitten koko päivän, ja sitten nyt tullu ihan reilummin veristä klönttiä ja limaa. Limatulppako?? Ja menkka vihlonta alkanu kans. Kääks, nytkö jo alkaa synnytys? Vai onko ihan tavallista tuon lääkärin ronkkimisen jälkeen?

Mut en vieläkään jaksa tuota kassia alkaa pakkaan..

basura ei tarvii pissanäytettä antaa aamupissasta..vain se eka. meillä lukee ainakin näyte vessan seinällä ohjeet missä sanotaan isolla että jatkokäynneillä ei tarvii olla sitä 4h

mulla verenpaineet ollu tarkkailussa koko raskauden ajan ja jo sitä aikaisemminkin niin hankin kanssa omromin koneen kotia.
mulla on kanssa aina kotona mitattuna paljon alhaisemmat lukemat kuin neuvolassa/lääkärissä..lienee joku "valkotakkikammo" emoticon mutta pidä kirjaa ite mittauksista ja ota mittaus just ennen lähtöä neuvolaan ja vertaa sitten neuvolan tulosta. ja mun piti viedä oma mittari neuvolaan ja mitattiin peräkkäin ja varrattiin onko eroja koska niitäkin saattaa olla mittareissa!

täällä on kakki ollu hyvin käynneillä, painoa tullu 1,5kg lähdöstä emoticon hempat edelleen 140 luokkaa,sykkeet pikkaisen laskeneet n.120-140 mutta sf mitta menee yläkäyrän ulkopuolella ja siksi ensviikolla kokokontrolli emoticon
eli on kuin notkee norsu emoticon

minäki neuvolassa kävin ja painoa tullut nyt yhteensä 12kiloa raskauden alusta... :) hemppaa ei mitattu kun viimeksi 147 oli myös ilman mitään multitabseja ja rautalisiä... sf mitta oli 33cm ja raivotarjonnassa muksu on ja toivottavasti pysyy.... neuvola tätin piti herätellä lapsonen torvella ja hyvin hypähti kun ei ole paljoa liikuskellut enää tuolla... siis on liikkunut mutta ei niin usein voi enää laskea sitä kymmentä potkua/pv kuin ennen... syke oli 150 luokkaa... paineet mullakin hyvät 110/75...
labroissa kävin kun pitkäaikaissokerit ottivat maanantaita varten.. sillon olis se lääkäri aika mulla jossa myös kohdunsuun tilanne katsotaan... supisteluja tuntunut melko usein ja ihan kun neulaa taas työntäis virtsarakkoon ja kohdunsuulle... auts!!! nivuskivut onneksi vähän jo hellittäneet, mutta kävely silti yhtä vaappumista vaikka neuvola täti ihmettelinki että mitä oon tehny oikein itselleni kun niin reippaasti kävelin vastaanotolle ja kaventunutkin olen jokakohdasta!!! vastaus on että syöny hyvin ja liikkunu vähemmän  emoticon   

Takaisin