Ultra- ja neuvolahöpinät

sokeri84: Ei meillä oo mitään lääkärikäyntejä enää. Meillä kuuluu yksi joka oli 26-27 viikoilla ja siinä se.

Olis kyllä hyvä jos olis vielä yksi kun tietäs mikä on tilanne tuolla alhaalla.
Mulle ne on neuvolassa käsikopelolla vaan sanonut että ihan hyvän kokoinen tuntuu vauva olevan, ei mitään painoarvioita oo tiedossa.
 
Onko siellä sokeri84 vielä yhessä koossa? Kuulosti pahasti synnytyksen oireiluilta :)
Meillä taitaa olla yhteensä kolme lääkärineuvolaa, mulla on ens viikolla viimenen käynti. En usko että tulen saamaan mitään kokoarviota vauvelista.

Aika jännä että siellä bofinkillä ei ole loppuraskaudesta yhtään tarkistusta!
 
siis on liikkunut mutta ei niin usein voi enää laskea sitä kymmentä potkua/pv kuin ennen...

Tarkoititko 10 liikettä päivässä vai tunnissa?

Jos ei ole tuntenut vauvan liikkeitä päivään..niin 10 liikettä tuntiin pitää saada vähintään!

Mä jouduin synnärille käyrille kun en saanut ja siellä kanssa piti laskea ja sitten sain just sen 10 niin päästiin kotia!
 
Kasassa ollaan vielä. Kohta on neuvolaan lähtö, niin pitää sielläkkin ihmetellä onko tuo limanen vuoto nyt mitä..emoticon viikonlopun huitelin menemään aamusta iltaan, ku täälä kuopiossa oli joulumarkkinat, nii pakkohan sinne oli lyllertää. meinas hieman ihmistungoksessa alkaa ahistaa a) eteenpäin puskevat mummot b) ylimaireet myyjät ja c) omat vaatteet :) enää mahtuu tallitakki päälle ja toppahousut on vaan vyöllä kiinni, nii tarttee paidan roikkua tyyliin polvissa, ja koko ajan saa nykiä, ettei vaan nousis ja paljastais raitakalsareita (ukon). niin ihan sellanen saamesta karanneen noitaeukon näkönen olo..

Mut pääasia, et löysin ihanan käsinsidotun kirjan muksua varten, mihin saapi sitten ite kirjotella muistoja ja liimailla kuvia. Yhen vauvakirjan ostin jo ihan alkumetreillä, mut en tykännykkään yhtään. Nyt saapi sit ihan omannäkösen, ja ei ainakaan sivut lopu kesken. Ja olipa vielä se paperilaatukin sellasta paksumpaa, melkein kartonkia. Oon ihan fiiliksissäemoticon

eilen vielä innostuin askartelemaan mobilenkin muksulle, kaapista löyty kaikkee askartelukrääsää, nii ei maksanukkaan mittään! ja ihan kelpo mobile siitä tulikin. vielä joku soittorasia viereen, jos tuntuu et muksu kaipaa jotakii renkutusta kuunneltavakseen. jos löydän vielä sen meiän "tee ite" ketjun, nii voisin koittaa lisätä kuvan tuosta virityksestä..

mut nyt aamupalaa!

niin joo meilläkin täälä kolme lääkärikäyntiä/normi raskaus. alku, keski ja loppuvaiheessa. harmi ku ei sitten kuulu kaikille tuo sama. sais mun mielestä olla jotenki vähempi näitä kaupunki kohtasii eroja näissä raskaus-ajan käytännöissä.
 
Mäkin mietin Bofink että onhan meillä vielä lopussakin yksi lääkärikäynti..olikohan joskus 35 eteenpäin..en muista. Mut ite kävin sillon keskiraskaudessa ja lopussa yks jonka kävin tosin aikasemmin sen takia et samalla hain sairaslomaa. Kantsii kysyä neukkulassa koska mun mielestä ne siellä kuokkalassakin sano että lopussa on vielä yksi vaikkakin tän halssilan kautta kävin toisessa. Et täällä on tiputettu se alkuraskauden lääkäri pois. Siellä se teki sen koko arvion (tosin huonomilla laitteilla eikä mitään kauheen virallista.) Se mun halssilan oma neukkutäti puhu myös et tekee kaikille ensi synnyttäjille sen et mahtuuko synnyttää mutta ei oo siitä ollu mitään puhetta enää sen jälkeen johtunee ehkä myös siitä että aina on eri täti niin paperit siellä ihan sekasin. Mutta epäilen et ne enää tässä vaiheessa sitä tekis. Mut kuitenkin pitäis olla kaks lääkäri käyntiä jkl keskellä ja lopussa. Outoo jos ne on toisin siellä sanonu?
 
synnytystapa/koko- arviointi ja minkäkokoinen vauva mahtuu syntyy niin ne tehdään vasta loppuraskaudessa. tapa/koko n.rv 36 ja mahtuvuus ehkä vastalaitoksella jos tarve epäillä että ei mahu.
 
tänään lääkärissä käyty... tällä kertaa lääkäri oli mukava vaikka viimeksi jäi paskanmaku suuhun... vauvan paino 2950g ja hieman vatsanseudulla pyöreyttä, mutta ei vielä haittaa synnytystä ajatellen.. jalkapohjan pituus oli 8cm emoticon ja lantion seutu oli erittäin hyvänkokoinen/tilava alatiesynnytystä ajatellen, sanoi että hyvin mahtuu 4kiloinenkin syntymään... kertoi kohdunkaulan olevan hieman pehmentynyt, mutta kaulaa on hyvin jäljellä ja edelleen sormelle auki... eli kuulemma ei vielä tarvii synnyttämään lähteä... laittoikin seuraavan lääkärikäynnin vielä 3.1 kun 7pv on laskettu aika.. vielä silloin mitataan lapsen kokoa, mikäli ei ole syntynyt vielä siihen mennessä, mutta niin se arveli että joulun ja uudenvuoden saan olla yhtenä kappaleena kotona... VOI HARMI!!!

tuleva mummokin oli mukana ultrassa kun en enää yksin uskalla lähteä tuonne pitemmille matkoille ajelemaan autolla (vaikkei mummosta ole ajajaksi kun ei omista korttia).. mutta kyyneleet valui sen silmistä kun näki pienen mahassa köllivän ihan livenä... mun äippä kun oli niin innoissaan...enemmän ku minä. :) oli ihan onnessaan kun ei ole ikinä käynyt itse ultrassa eikä silloin ultrattu kun äippä odotti itse eikä kukaan muu lapsista ollut voinut pyytää mukaan katsomaan vauvaa... mutta minä pystyin :) oon niin happy happy nyt kun saanut toisen mielen onnelliseksi näin joulun alla!!! sai mukaansa sieltä oman kuvankin meijän pojasta... :) emoticon 

ainiin ja siitä sanoi ettei ole mitään kiirettä mulla jos tulee säännöllisiä supistuksia alle kymmenen minuutin välein ja lapsivedet ei ole vielä menneet... kivun sallimissa rajoissa edetään ja voin rauhassa lähteä kotoa vaikka matkaa on n. 1h sairaalaan... kuulemma kohdunsuu aukeaa n.1cm/1tunnissa ja kerkeisin vielä saamaan perillä lääkitystäkin... mutta saas nähdä... systeri ekaa tekiessään ei kyllä kerenny mitään lääkettä saamaan kun sairaalaan pääsi ja 1h matka hänelläkin oli...  että luulempa vaan jos täällä kotona rauhassa odottelen että se joko syntyy kotiin, matkan varrelle tai luomuna sairaalaan... :) 
 
Neuvolassa käyty. Olipa taas turhahko reissu, jotenki se neuvolatäti on nii kyllästyneen olonen, ja aina samat lätinät. ja kun kysyy jotaki, nii kaartelee taas peruslätinöihin. Ihan ku sillä ois valmiina vastaukset kaikkiin kysymyksiin, kysyjästä riippumatta. Ei kommentoinu mitenkään vuotoja, eikä kohdunsuun aukeamista. No ei se mitään, huomaahan tuon sit itekkii millon alkaa muksu tulemaan.

Paineet ok
sf-mitta 32, sama ku kaks viikkoo sitte
ja hemo oli noussu 122--136, ilman mitää rautalisiä, hyvä homma!

huomenna pitää soitella ens viikon aikaa, ku siellä oli tietokoneet rikki..muistankohan..? aika hajamielistä ollut meno jo jonkun aikaaemoticon
 
Neuvolalääkäri oli meilläkin tänään.
Hemppa oli noussut niin ettei välttämättä tarvitse enää lisiä syödä (Litroittain mustaherukkamehua tehnyt tehtävänsä ;)), verenpaineetkin oli ihan kunnossa. Painoa ei ollut tullut viime kerrasta ollenkaan lisää.

Kohdunsuu oli hieman pehmennyt ja vissiin hieman auki alhaalta mutta täyspitkä ja kiinteä vielä ja ylhäältä visusti kiinni. Sanoi että eiköhän tällä ens vuoteen päästä :) .

Sf-mitta oli sama kuin viimeksi ja sen vuoksi pitää käydä ens viikolla hoitajalla kontrollissa. Todennäköisesti johtuu vain tuosta laskeutumisesta mutta ei mua kontrollit haittaa.

Kovin alhaalla on jo ja lantio vaikuttaa siltä että alateitse saadaan synnyttää :)
 
basura: Mulle ne sano että ei oo ku se yksi lääkäri jos ei oo mitään ihmeitä. Eikä mulla oo muita lääkäreitä ollutkaan ku se viikon 27.

 
Onpa outoo bofink..mä kävin sillon 20 jotain kuokkalassa sitten 30 jotain halssilan kautta..varattiin jo sen saikkulapun jälkeen "virallinen" lääkäri aika parin viikon päähän mutta ei tarvinnut sit mennä sinne kun ne samat tutkimukset tehtiin kun sen saikun hain. eikä mullakaan oo mitään poikkeavaa ollut..ei sinne äippä polille pitäny mennä ku ihan terveyskeskus lääkäri ja vanhat laitteet jne.. ei nyt luulis samassa kaupungissa tällästä eroo olevan..outo juttu.
 
Neuvolassa käyty. Tällä kertaa oli mieskin mukana kuuntelemassa. Arvot oli ihan hyvällä mallilla. Painoa on tullu reipas 10 kiloa raskauden aikana, ei olis tarvinnut ihan noin paljoa tulla kun sitä painoa on jo muutenkin.. Huonompikin tilanne voisi olla.
Pikkuisella oli kauhea vauhti päällä kun alettiin kuuntelemaan sydämen sykettä. Neuvolatäti sanoi että ei ole ihan hetkeen nähnyt noin vilkasta yksilöä. Ei meinannut oikein millään saada kunnolla sykettä kuulumaan kun kaverilla oli niin kiire. Pienellä saattoi myös olla hikka kun tuntui sellaista tasaista sytkytystä jota en ollu aikaisemmin tuntenut.
Varattiin aika viimeiselle lääkärikäynnille ensi viikolle. Täällä on virallisesti kaksi käyntiä lääkärissä eli alussa ja lopussa. Itse olen käynyt monestikin näyttämässä paikkoja niiden suppareiden takia. Nauvolatäti oli joutunut buukkaa mulle ajan toisen kanssa samaan aikaan kun seuraavat vapaat ajat olisi kuulemma ollut vasta synnytyksen jälkeen..

Pikkuinen oli edelleen raivotarjonnassa ja majailee aika tasaisesti oikealla puolella. Pää oli kuulemma vielä ylhäällä.
Tästä lähtien saakin sitten alkaa hyppää neuvolassa useammin. On edes kerran viikossa jotain tekemistä emoticon
 
Uah, kirjoitin pitkät jaarittelut ja sitten kaikki hävisi emoticon
Kävin siis neuvolassa tänään.
Painoa tullut nyt koko odotusaikana tasan 10kg... emoticon Toivottavasti noista ja muistakin ylimääräisistä pääsisi synnytyksen jälkeen eroon, jos saisi itseään otettua niskasta kiinni. Paineet 118/78, SF-mitta 35. On kuulemma niin ylhäällä vaaveli vielä, että siksi mitta on noin paljon. Pääkin heiluu vielä hyvin, eli ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt. Tosin esikoinenkin tuli vasta päivää ennen syntymäänsä alaspäin, joten eipä tuolla niin väliä olekkaan.
Kahden viikon päästä seuraavaksi, ensi viikolla kun on tuo ylimääräinen ultra, koska esikoisen synnytys oli epäsäännöllinen imukupin takia. Toivottavasti eivät anna mitään järin isoa painoarviota, ettei mene loppuodotus hermoillessa. Toivottavasti näyttäisivät 4d:lläkin, niin näkisi häiskän nassun emoticon
Täälläkin podetaan ärsyttävän sitkeää flunssaa... Välillä jo parempi ja sitten tulee taas takaisin. Noh, toivottavasti menisi pian ohitse. Muutenkin yöt menee huonosti, syytän hormooneja, jotka herättävät neljän-viiden aikaa emoticon
Luulisi kyllä että näillä pakkasilla kuolisi kaikki pöpöt!!

 
Tälläkin tänään neuvola takana. Oli laskeutunut maha jo paljon mutta ei ollu vielä kiinnittynyt pää. Ekaa kertaa meinas selällään maatessa lähtee taju..onneks neukkutäti huomas et lähti väri naamasta ja sano et käännyppä kylelles. Painaa vauva vissiin niitä isoja suonia..nyt onkin sitten jotenkin tosi huono ja heikko olo. Liekkö säikähti sen verta että ei nyt osaa rentoutua tai jotain.

Muuten kaikki hyvin. Paineetkin ihan ok mut sain silti niitä tikkuja kotiin et päivittäin katon ettei vaan tuu protskuja pissaan. Oli se edellinen täti sit unohtanut sen mun vasta-aine verinäytteen lähettää eteenpäin niin piti ottaa uus verikoe ja eihän siihen tarvittu ku kolme ihmistä ja kolme reikää..ihania nää mun suonet. Hirveet kuumat aallot alko ku ne hääri siinä mun ympärillä neulat ojossa ja mä vaan hikoilin ja tuskailin.. Onneks oli se oma neukku täti se on kiva.

Mut ah ku on nyt jotenkin ihan plah olo..johtunee varmaan myös siitä että en oo kaheksaan herännyt piiiitkään aikaan niin ei oikein pääse mukaan päivään. Koirat pitäs käyttää ja sanoin jo ukolle et se sais hoitaa ne ku on niin paska olo mutta eihän se saa itteensä tuolta sängystä ylös ja koirat kattoo jalat ristissä et joko mennään..kai se on sit vaan noustava ja mentävä ite..jos tuo taju pysyis kuitenkin mukana sen verta.
 
Täälläkin taas yksi lääkäri takana. Vauveli todettiin kiinnittyneeksi jo viime käynnillä ja nyt sitten kohdunkaula oli pikkasen lyhentynyt, mutta oli sitä vielä 2 cm jäljellä....

Kaikki kunnossa edelleen, eikä tässä muuta oikein voi kun odotella synnytystä.  :D
 
Täällä kanssa käytiin tänään äippäpolilla kokokontrollissa. Rv 34+4 vauva voi hyvin,on laskeutunut mutta ei kiinnittynyt. Oli pää alaspäin. painoarvio oli n.2,2kg Kuulemma kasvaa juuri viikkojen vastaavalla käyrillä ja jos näin jatkuu sekä menee loppuun asti niin n.3,5kg arvio syntymäpaino. Uusi aika varattiin kuitenkin viikoille 38 niin katellaan miltä silloin näyttää. Enään ei estellä jos päättää syntyä..vaan toivotettiin tervetulleiksi synnyttämään jos aikaisemmin lähtee tulemaan. emoticon
 
nukka kirjoitti:
Täällä kanssa käytiin tänään äippäpolilla kokokontrollissa. Rv 34+4 vauva voi hyvin,on laskeutunut mutta ei kiinnittynyt. Oli pää alaspäin. painoarvio oli n.2,2kg Kuulemma kasvaa juuri viikkojen vastaavalla käyrillä ja jos näin jatkuu sekä menee loppuun asti niin n.3,5kg arvio syntymäpaino.

Hassua, mä kävin vauvan sydänäänien takia kontrollissa rv 34+2. Saatiin ultrassa kokoarvio 2,2 kg ja mulle sanottiin, että on keskimääräistä pienempi ja jos loppuun menee niin painoarvio lopussa noin 3200 g. Ei sillä, että väliä olis mutta hassua vaan.
 
Mulla oli tänään viimeinen lääkärineuvola.

Vauva on laskeutunut mutta ei vielä ihan kiinnittynyt, kohdunsuu oli hieman pehmennyt mutta kaulaa jäljellä vielä 2 cm. Ihan normaali tulos näille viikoille (36+2). Sf-mitta 34 cm eli jatkaa samalla linjalla kasvuaan. Verenpaine on hieman nousussa ollut, sitä pitää vähän tarkkailla loppuaika, ja painoa oli puntarin mukaan tullut viime viikosta 1,3 kg... Mutta turvotustakin on nyt jo jonkin verran, kun villasukkakin jättää jäljet nilkkoihin. Pitää muistaa juoda paaaljon enemmän! emoticon

Lopuksi tunnusteli vielä vähän lantiota, ei todennut ainakaan mitään estettä normisynnytykselle, mutta kovin tarkasti ei siis tätä tutkaillut edes. Lääkärin loppukaneetti: nyt vaan synnytystä odotellessa. Niin, mitäpä sitä muutakaan enää voi!! emoticon
 
tänään neuvolassa käyty... painoa mulle kertynyt 700g 2viikossa... vaavi ei kyllä potkiskellut kovin eikä hytkynyt vaikka torvella toitotteli, mutta sydänääniä kuunnellessa käyrässä näkyi että hereillä oli ja liikuskelikin massussa imeisesti ihan normaalisti vaikken tuntenutkaan liikkeitä.. 

neukkutäti huolestui mun proteiinipitoisesta ruokavaliosta ja sanoi ettei tämmönen peli vetele että täytyy voida syödä hiilihydraattejakin se 150g/vrk... ja kun ei maistu vaan se pihvi ja muna ja salaatti niin on tietty nälkäki sitten... pakko ottaa vähä leipää ja ykski leipä nostaa sokerin sinne 9:n että näin... käski tänään seurailemaan sokruja ja huomenna ilmoittamaan... josko sitten insuliini aloitetaan loppu metreille... VOIS TÄMÄ MUKSU SYNTYÄ JO TÄNÄÄN NIIN EI TARTTEIS ENÄÄ SYÖMISTÄ VAHATA!!! sanoikin että nyt vaan suostuttelet miehen petipuuhiin ja lenkille ja kaikkee mahollista mikä kohdunsuuta valmistaa ettei tartteis kovin kauaa kärsiä tuon ruoan suhteen... kivan kalliita onkin ne insuliinit että senki puoleen... 

ei kait siinä.. kun tulin neuvolasta kotiin niin matot pihalle ja hakkasin ne siellä siivosin muutenki vähä ja aloin laittaa ruokaa.. ihmettelin sitten että miks kädet tärisee ja jaloissa ei ole voimaa niin verensokeri olikin 3,2 emoticon.. ei ihme että vähä heikko olo... 
 
Nonni, kävin mittauttamassa uudestaan sen Sf-mitan ja täysin oltiin keskikäyrällä ja oltais oltu viimekin viikolla jos olis ollut sama mittaaja ja sama pöytä :)

Sen viime viikkoisen lääkärin pöytä oli ihan eri asennossa kuin tuo oman neukkutädin pöytä (pöytä=peti) ja eri mittaaja voi vaikuttaa myös. Harmittavan näköinen monttu tuli käyrään mutta pääasia että mitta oli kunnossa, 32,5.

Mittailtiin muutenkin kaikki normijutut sitten ja kaikki kunnossa emoticon
 
Takaisin
Top