Ultra- ja neuvola

KoBe, tätä kouluasiaa juurikin pelkään ja kun kyse vieläpä pojasta... ;)

Jeb, täälä kanssa poika kyseessä (tosin näin viimeyönä unta et synnytin tytön :s ), ni parempi ois jos ois tammikuinen :)

Tänään lääkärissä ultralla mitattuna 2cm kohdunkaulaa jäljellä (lyhentynyt parissa viikossa melkein 3cm). Vauva on jo hyvän kokoinen, melkein 50cm ja 2,7kg ja kiinnittynyt jo ja tosi alhaalla. Voi kun tietäisi kauan vielä menee!?!?

Neuvola takana (samantien edit, kun kosketushiiri karkasi loukustaan).

Kaikki ok. Vauva kiinnittynyt, vissiinkin aika hyvin laskeutunut. Eikä terkkarin mielestä tarvetta ambulanssikyydille, vaikka vedet menis. Totes kans, että synnäriltä sitten kuulee, että mikä kyyti paras. Ei sit katottu veriarvoja, joten jatketaan sitten tehostettua rautapitoisen ruuan syöntiä.

Mikä ihaninta, tädin mielestä ei erityistä estettä reissaamiselle, kun vaan muistaa jaloitella välillä ja varautua siihen, että jos nyt sitten päättää kesken matkaa enteillä, niin kääntyy vaikka takas. Erityistä riehumista ei enää kyllä suositellut. Vaikka ihaili kyllä sitä miten ketterästi tää mamma kiipesi pöydälle ja pois.

Muokattu viimeksi:
Neuvolalääkärillä käyty.
Hemppa laskenu vähän (oli nyt 118), tarkistetaan seuraavalla käynnillä, muuten kaikki normitestit ok.

Lääkäri sitte kokeili paikat ja jotain pehmenemistä tapahtunu, mut kohdunkaulan pituus pysyny ennallaan. Ei o poika viel laskeutunu, eikä kiinnittyny, eli pitäis pysyä matkassa vielä tovi. Pää oli sentää alhaalla.
Kokoarvioksi veikattiin normaalikokoista, mitään kiloja lääkäri ei alkanu arvailee ilman laitteita.

Miten kaikilla on ollu neuvolalääkäri tässä parin viikon sisään, kun itellä on jo 35+3 ja ens viikolla on ihan normi neuvola. Onkohan meilläpäin enää lääkäriä, jos ei ole mitään erikoista? Kiinnostais tietää tuo alakerran tilanne kun noita polttoja ja supistuksia on ollut ihan kiitettävästi.

Meillä sanottiin kun kyselin synnytystapa arviosta, että viikoilla 36-37 yleensä pitäisi olla.. olivat unohtaneet antaa edes aikaa, eikä sitten ollut enää vapaitakaan, joten meni aikaisemmalle ja viikolle 34+4.. Olisiko sielläkin päässyt unohtumaan koko lääkäriaika?

Vähän siltä vaikuttaa, täytyy kysyä neuvolassa. Tehdäänkö synytystapa arvio kaikille, vai vaan niille joilla mahdollisesti tulee ongelmia synnytyksessä?

Torakka, Jykylässä ei tehä normiraskaudessa sitä arviointia :(
Mullakin ensviikolla neuvola (37+5) ja sit on 39+6 neuvola ja sit jos vielä menee yli ni yks neuvola ja sit se 41+5 käynti olikohan siellä synnärillä ja käynnistys sen jälkeen. Kysyin nimittäin viimeviikolla neuvolassa..

Milloin sulla sande oli viimeks neuvolalääkäri? Mulla ei ole ollut koko aikana kun vaan yks nlääkäri, eikai noi svo:lla käynnit vaikuta siihen. Olis kiva että jo raskauden alussa annettas kalenteri jossa kerrottas suunnilleen milloin on mitäkin, kun kaikilla paikkakunnilla tuntuu olevan ihan omat rytmit ja käynti määrät.

Ei teillä torakka kaupungin sivuilla ole neuvolan kohdalla noita tietoja? Meillä on aikataulut nähtävillä kaupungin neuvolan sivuilla, sieltä saanut seurata mikä kaikki on jäänyt toteutumatta..

Mulle kerrottiin aika alussa, että uuden velvoituksen myötä lääkärikäynnit on joskus viikoilla 15 ja 34-36. Turussa tähän ei olla siirrytty, vaan on about viikoilla 27 ja 36, mikä tuntuu järkevämmältä, jos mun kohdunsuu olis ollut pehmeä jo sillon viikolla 15, niin ei varmaan mitään olis ollut tehtävissä. Miestäkään en huolinut mukaan, kun en uskonut että saa siitä mitään irti.

Meillä on neuvolassa vanha ultralaite, jota neuvolalääkäri osaa sen verran käyttää, että tekee painoarvota. Ei kuulemma virallista koulutusta ole, mutta antaa vähän osviittaa.

Kokeilee varmaan myös vähän väylää ja kohdunsuun ja hoitaja ottaa streptonäytteen, pissat, verenpaineet ja sf-mitan, oletan. En kyllä tiedä, montako kertaa pitää riisua ja pukea kun tarkastukset on peräkkäin, sisätutkimuksessa ollaan ilman pöksyjä mutta ultra on vatsan päältä, strepto otetaan sisältä mutta doppler ja sf-mitta vatsalta...

Oletan, että jos mentäis yläkäyrillä tai jos ultralla toteaa ison lapsen, lähetetään
Tyksiin jossa tehdään virallinen synnytystapa-arvio. Todennäköisesti tätä viikon 36 tarkastusta kutsutaan vanhasta tottumuksesta synnytystapa-arvioksi, mutta toisaalta sitä kyllä myös arvioidaan.

Asutaan kyllä niin väärässä osassa Turkua kun tuota KoBe sinun tekstiäsi lukee :grin Meillä ei neuvolassa ole minkäänmoista ultra laitetta.. Meillä ei tehty muuta tässä "synnytystapa-arvio" käynnillä kuin samat mitä muutenkin neuvolassa + sitten koitti kohdunsuun ja -kaulan tilanteen sekä häntäluun ja lantion alueen.. Olettaisin, ettei epäilyksiä syntymään mahtumisesta sitten ole kun ei mitään erityistä maininnut.. Elättelin kyllä kauhukuvia ennen toimenpidettä kun luin miten se arvio tehdään.. En sitten tiedä tekikö kaikkien oppien mukaan kun ei tuntunut kyllä missään.. o_O

Onko jollain veriryhmä vasta-ainetestit läpikäyneellä tai sellaiseen menevällä tietoa kuinka tarkka tuo testin ajoitus on kun lääkäri sanoi, että viikolla 36.. Tarkoittaako se sitten, että 35+ jotain vai 36+ ..? Itse varasin ajalle 36+3, ja tänään labrassa sanoivatkin, ettei niitä nyt ennen joulua tehdä lainkaan, että 29. päivä alkaa taas ja sattumalta tuohon päivään varasinkin..

Mariel, mulle neuvolassa sanoi että viikoilla 35-36 vasta-aineet ite olin menossa 35+5 mutta labrasta sanoi, että parempi tulla uudestaan joku toinen päivä kun näyte ei olis lähteny enää mihinkään (oli perjantai) kävin sitten 36+1. Neuvolasta sanoi, että ihan viimeistään silloin rv 36, mutta nää on taas näitä neuvola kohtaisia.

Ei ole mitään tietoa mistään netissä. Muutenkin tuntuu että tuo neuvola touhu on ihan turhan kanssa, kun kaikki asiat pitäisi itse kysyä ja varata. Se on vaan vähän vaikeeta kun ei ole mitään aavistusta näin eka kertalaisena. Olen vaan lukenut palstoilta kaikkea ja sitten ihmetellyt kun ei ole neuvolassa mitään sanottu. Varsinkin kun on pieni neuvola kyseessä ja resurssit eivät taida muutenkaan olla kovin isot.

Ai :eek: Toivottavasti tuo 36+3 ei sitten mene liian myöhäksi :confused: Tänään kuitenkin labrassa sanoi, että nyt ei enää ennen joulua tehdä ja, että vasta tuolloin 29. päivä alkaisi taas.. Eikä auta katsoa aikaisempaakaan kun nuo Joulunpyhät ovat niin tiiviisti viikonlopussa kiinni :sad001 Harmittaa kun ei tajunnut kysyä sitä sitten samalla, että onko tuosta vielä jotain hyötyä tuolloin otettuna..

Samaan asiaan kyllästynyt jo neuvolan kanssa kuin Torakkakin.. Onneksi on tämä foorumi ja google! Paljon enemmän tietoa kuin neuvolasta.. Kun veljeni vaimo synnytti vakavasti vammaisen lapsensa, jonka tilanne olisi näkynyt ultrissa ja verikokeissa niin päättelin, ettei tämä kyseinen nainen ole viitsinyt käydä niissä eikä näin ole saanut tietää asiasta.. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta mieheni kanssa puhuttiin, että jos käy ilmi, että oma lapsemme tulisi olemaan niin pahasti vammainen niin haluamme tietää mahdollisimman aikaisin ja keskeyttää raskauden, koska tuon pikkupojan ja hänen vanhempiensa elämä tätä hoitaessa ei ole enää ihmiselämää :sad001 Puhuin jo kauan ennen raskautta, että menen joka ikiseen tutkimukseen mihin vain pääsee, jotta on koko ajan ajantasalla missä mennään.. Ja nyt kun tajusi, ettei ole mahdollisuutta päästä mihinkään!! :mad: Kamalalla soittelulla ja selvittämisellä pääsi tutkituttamaan, ettei raskauden alussa ollut ainakaan samaan tilanteeseen vaaraa..

Torakka
Mulla oli lokakuun alussa neuvolalääkäri eli about öö 27-28 vkoilla.. Ja sielläkin olin max. 15min. Housut pois, sormet ja ultralaite alapäähän, joo kaikki on ok, onks sulla mitään mielenpäällä? Kerroin miten selkä ei kestä töissä ja liika rasitus alkaa supisteleen. Kirjotti äitiyslomaan asti saikkua ja heihei.
Jäi vähän semmone, mitätässäjusttapahtu-fiilis.
Käytkö ihan Jyvässeudun neuvoloissa vaai ootko sää tuolta "sivukyliltä" :D Ite kuulun keskustan alueelle, vaikken keskustassa ees asu, vaan tässä 3km päässä.. Hassua että hammaslääkärissä pitää kuitenki sit käydä Palokassa..

Mulla oli tänään se ns. virallinen synnytystapa arvio -täytyy sanoa että siitä 1kk takaperin olleesta alustavasta oli paljon enempi hyötyä! Nyt kättärillä odotti hoonosoome puhuva mies, joka ei osannut edes lukea/lausua mun lääkkeiden nimiä oikein, joten jäi arvoitukseksi ymmärtääkö hän niiden vaikutukset vauvaan.. No, pääasia että tiedot on oikein heidän koneillaan, niin että synnytyksessä mukana olevat tietävät missä mennään (vauva siis joutuu mun lääkityksen takia erityistarkkailuun heti syntymän jälkeen).

Ultrasi pikaisesti ja totesi tytön olevan 2600g ja pääalaspäin. Ei kokeillut kohdunsuuta, ei kertonut onko kiinnittynyt tai laskeutunut tai mitään.. Kun kysyin uskallanko ottaa rennosti joulun ja vuodenvaihteen yli toisessa kaupungissa, lääkäri vaan totesi, että se syntyy kun syntyy, he ei enään estele silllä on jo niin kehittynyt ja periaatteessa valmis ulkomaailmaan :rolleyes: vähän jäi epävarma olo. Sanoi vielä että 8 päivän päästä tyttö on täysviikkoinen ja saa syntyä koska vaan. Lohdullista. Toivon totisesti että ko herra ei ole vuorossa silloin, kun itse synnytän!!

Asutaan 8km Keskustasta, että ei olla ihan peräkylillä:) Mutta meidän alueen neuvola on tosi pieni. Eipä se munkaan lääkäri käynti ollut silloin tuota kummoisempi, mutta tulee turvallisempi olo kun välillä tarkastetaan, normi neuvolassa kun ei kuunnella kuin sydän äänet ja sf-mitta.
Lähinnä vaan mietityttää ohjeet synnärille menon kanssa, jotkut kun ovat saaneet ohjeeksi mennä vaakatasossa jos vedet menee ennen suppareita, mikä on alapään tilanne kun siellä on jo tapahtunut muutoksia, jotkut puhuivat tässä ketjussa jostain vastaaine ja streptokokki testeistä... Kaikkea mitä nyt täälläkin kuulee, kaikkia testejä ja tutkinmuksia kun ei rutiinin omaisesti tehdä, mutta olisi kiva tietää mitä nää kaikki on.
Ylipäätään tuntuu että raskauden seuranta on mennyt vähän siinä vasemmalla kädellä, kun itse haluaisin enemmän ohjeistusta ja "faktoja" asioiden kulusta. Tällein ekalla kerralla kun kaikki on ihan uutta ja pelottavaa, niin enempi asioista kertominen rauhoittaisi mieltä. Ehkä neuvolassa ei sitten olla sen kummoisemmin kiinnotuneita kun raskaus on sujunut ilman isompia ongelmia.
Aion laittaa palautetta asiasta, kun tuntuu että on ihan oman onnensa nojassa.

Takaisin