Ultra- ja neuvola

En vain ymmärrä kun näköjään kaikki saavat sekä painoarvioita että synnytystapa-arvioita. Synnytin esikoiseni 2012, joten ei kai käytäntöjä ole niin paljon muuttuneet, mutta en saanut yhtäkään painoarviota silloin, ja kun meillä oli ultra viikolla 36 niin kysyin lääkäriltä uskooko hän että pystyn synnyttämään alateitse. Hän vain nauroi minulle että "noin pitkällä naisella ei voi olla vaikeuksia ponnistaa vauvaa maailmaan".
Ei nytkään ole puhuttu synnytystapa-arviosta. Kysyin viime ultrassa (kaksosia yhteisellä istukalla joten meillä on ollut aika montaa jo) että milloin "saa" synnyttää alakautta, niin sain vain ympäripyöreän vastauksen lääkäriltä että se menee vauvojen voinnin mukaan. Riski ennenaikaisesta synnytyksestä on aika iso meillä.

Ei minusta ainakaan PK-seudulla normiraskaudessa mitään painoarvioita sen kummemmin tehdä. Neuvolassa hoitaja ja kai sitten ehkä lääkäri ihan vatsan päältä vauvan koon arvio (iso, normaali, pieni). Näin ainakin olen käsittänyt.

Esikoisesta pääsin painoarvioon, kun SF-mitta romahti alaspäin ja epäiltiin, että kasvu olisi pysähtynyt. Toisessa raskaudessa olin vko:lla 28 ultrassa esikoisen pienipainoisuuden vuoksi, mutta tuolloin kasvu todettiin normaaliksi ja sen jälkeen ei painoa enää arvioitu. Tässä raskaudessa sitten ensi viikolla (vko 33+) pääsen ultraan SF-mitan nousun takia.

Pitänee ottaa parin viikon päästä neuvolassa asia puheeksi. Tuskinpa asia perinnöllinen on, mutta omalta äidiltäni on kaikki kolme jouduttu ottamaan sektiolla kun ei ole mahtunut normaalisti syntymään, sama hänen siskoillaan.. Ei tahtoisi kyllä vaaraa, että vasta synnytyksessä huomataan, ettei mahdukaan tulemaan.. Neuvolan hoitajien kokoarvioon (jos heiltä sellaisen saisi) en kyllä viime käynnin perusteella luota yhtään.. Oli sellaista arvuuttelua, että onko pää vai peppu kyseessä kun tunnustelivat opiskelijan kanssa vatsaa, muutenkin oli varsin epätietoista toimintaa kaikessa. Melkeinpä toivoo, että sf mitta heittäisi jonnekin suuntaan ja lapsi kasvaisi normaalisti silti, jotta pääsisi vielä siihen yhteen ultraan.. Ei Kelakaan taida korvata enää "ylimääräistä ilman syytä tehtyä" omakustanneista ultraa..

Saa nähdä kuin mun käy, vieläkö pääsen jonnekin tarkempaan arvioon, ylimääräinen neuvola sovittiin ens viikolle. Ei ollu kahdessa viikossa SF-mitta muuttunut yhtään, mutta toisaalta painoa on kyllä tullu lähes kilo per viikko tahdilla. Epäilen kyllä, että ei mitannut tarpeeksi alhaalta aloittaen, mutta ihan hyvä että tarkastetaan nyt sitten yhden kerran tässä välissä ennen vkon 36 lääkäriä.

Painoarvio olis kyllä kiva saada, mutta kun tähän asti on kaikki mennyt hyvin, niin kovin korkeella ei toiveet ole siitä, että mihinkään ultraaan enää pääsee.

Hui, kuulostipa minun edellinen viestini kärttyisältä. :) En ihan noin vihainen ole asiasta, vaikkakin pikkaisen masentunut fiilis on tänään ollut. Mutta tunnustan että esikoisen pienikokoisuus tuli pienoisena shokkina!

Huomenna olisi taas painoarvioultra. Eniten huolestuttaa tuo kohdunkaulan tilanne...

Mä siis meen sinne synnytystapa-arvioon, koska esikoinen leikattiin synnytyksen etenemättömyyden takia. Nyt selvitetään että pystynkö ylipäätään synnyttään alakautta (mummi ja äiti ei oo pystyny, ja toi lantion kapeus on periytyvää) ja muutenkin sitä suunniteltua sektiota kun toivon niin sain lähetteen. Vaikka meillä neukkutäti sano eka käynnillä jo että hänellä on tapana laittaa lähete kaikille joilla on takana sektio. Ja tavallinen neukkulääkäri otetaan vielä väliin, siellä tarkistellaan kohdunsuun tilanne kun kuitenkin supistelee ihanpäivittäin kipeestikin.

Minä käsitin, että synnytystapa-arvio äitiyspolilla ruukaaki olla viikon 37 kieppeillä silloin kun siihen peruste/tarve. Synnytystapa-arvio ei ole rutiinitoimenpide. Se tehdään ainoastaan, kun on epäilys sektion tarpeellisuudesta. Suunniteltu sektiokin tehdään vasta aikaisintaan viikkoa ennen laskettua aikaa.

Itellä sattuis just tuo aika ennen joulua, jos sen rv 37 saan. Toki pyhätki varmasti vaikuttaa nyt noihin aikoihin. Mulla kans hätäsektion vuoksi synnytystapa-arvio ja se ylimääräinen ultra kokoarvioineen yms. ja käsitin, että yleensä kaikki lähetetään synnytystapa-arvioon hätäsektion ollessa taustalla. Selkeää syytä sille ei ole, miksi mulla synnytys ei edennyt toivotulla tavalla, vaan lapsella laski arvot. Voi olla, että tarvittaessa kuvaavat lantiota. Tosin jostain luin, ettei sitä enää välttämättä herkästi tehtäisi, jos tarjonta oikea. Olen toivonut nyt suunniteltua sektiota.Pitää tähän vielä todeta, että meillä neuvolassa laittoivat lähetteen kyllä äitiyspolille myös esikoiselta juurikin suurikokoisuuden (yli 4000 g) vuoksi ja koska olin ensisynnyttäjä. No sainkin ajan, mutta rv 40+6 eli eipä paljon kiirehditty. Ehkäpä ajatus, ettei menisi enempää yli/kasva sitten enää niin tuolloin olisi käynnistetty. Esikoinen ehti syntyä ennen tätä ja tosiaan hätäsektiolla tuli.

Meillä lääkäri ultraa ja tekee painoarvion. Meidän kunnassa kuuluu ainakin toistaiseksi kolme ultraa kaikille eli nt, rakenne ja sit tämä painoarvio ns. ylimääräisenä. Onhan se tietysti totuudenmukaisempi kuin mahan päältä tunnustelu. Nyt varsinainen neuvolalääkäri ois ollu suunnilleen samoihin aikoihin äitiyspolin synnytystapa-arvion kans, joten terkkari (ja kyllä iteki) piti sitä turhana. En esikoiseltakaan hyötyny niistä neuvolalääkärikäynneistä mitään.

Muokattu viimeksi:
Meilläkin synnytystapa-arvio liittyy toiseen lääkärikäyntiin, eli olen ollut kertaalleen lääkärillä, toisen trimesterin alussa. sitten on tuo 20 viikkoa väliä ja viikolla 36 toinen neuvolalääkäri, joka arvioi kokoa ja kädellä ilmeisesti synnytyskanavaa. Tekee samalla myös ultran, vaikkei virallista koulutusta olekaan. Eli ei se mikään virallinen synnytystapa-arvio ole, mutta varmaan jos on kovin pieni tai suuri vauva, tulee lähete sairaalaan, samoin kuin jos sf-mitta heittää seurannassa ylös tai alas. Tuota sf-mittaa on nyt otettu kolme kertaa ja viikolla 36 tulee sitten 4. kerta. Että ei sitäkään ihan hirveän usein ole seurattu. Toisaalta eipä voinnissakaan ole valittamista, enkä ole ylimääräisiä käyntejä pyytänyt.

Meillä toistaiseksi käytäntö, että kaikille ensisynnyttäjälle tehdään synnytystapa-arvio äitipolilla ultraten. Tämä käytäntö on nyt poistumassa vuoden vaihteessa, on pari vuotta ollut ymmärtääkseni käytössä. Itse pienikokoisuudestani johtuen pääsisin siihen kuitenkin, mistä olen hyvilläni. Toivoisin, että vauvan kokoa tarkistettaisiin hieman, jottei "yllättäen" tarvitse olla 4,5kg vauvaa synnyttämässä ja todeta kesken ettei mahdu. Toki sellainenkin voisi mahtua, en tiedä, mutta hyvä silti että tarkistelevat vähän. Ainoa pieni stressi asiaan liittyen nyt tosiaan se, että jos lapsi alkaakin syntyä ennenaikaisesti ennen tuota tutkimusta.

Neuvolassa käyty. Neiti laskeutunut ja pää kiinnittynytkin kaiketi, ei löytänyt th päätä ollenkaan enää. Kohtu ylettyy vain tohon navan ylle..Auts! :/ nyt sit hissunkissun oloa että saadaan muutama viikko edes pidettyä sisällä. Oma henk.koht tavoite ois kyllä se nelisen viikkoa. Muutoin kaikki ok. Paitsi obsidan aloitettava, hemppa 115.

Oon huomannu että tossa rautalisän suosituksessa on kyllä tosi paljon kunta-, neuvola- tai hoitajakohtasia eroja. Onhan se tietty respavapaa et kuka vaan voi ottaa jos itestä tuntuu.
Mulla oli maanantain neuvolassa hemppa 108 ja neukkutäti sano et jos vielä laskee nii sit pitää alottaa. Kysy se kyllä et oonko ollu väsyny ja kielsin, vaikka kotona älysin et oonhan mä ollu niin pirun väsyny, mut oon varmaan yhdistäny sen tähän flunssaan.. Nii ja neukku sano myös et voin vaiks joka toinen päivä ottaa jos haluan.. Kävin eilen apteekis mut unohdin ostaa...

O-ou Mellu! Nyt sit TOSI iisisti! Jos edes sen pari viikkoo malttais tyttö vielä pysyä kyydissä....! Tietty joka ikinen päivä on nyt kullan arvonen... Tsempit sinne!

MarinaMelina kaavailee siis ihanaa joulupakettia! :) Mä taas melkein toivosin, että syntyisi joko ennen joulua, tai sitten vasta uuden vuoden puolella. Saa nähdä ottaako vaavi mun toiveet huomioon.

Mulla oli Hb 113, eli pysyny käytännössä samana viimeisen puolentoista kuukautta. Puhuttiin kyllä, että aloitetaanko jo lisärauta vai ei, ja sovittiin sitten että kokeilen vielä ruokavaliolla, sillä vaikka aikomus jo oli, niin en silti ole oikeasti panostanut tuohon ruokavalioon niin että olisin siitä erityisesti lisärauta saanut. Nyt on sitten pari viikkoa aikaa nostatella, ja jos ei nouse tai väsyttää lomalle jäännin jälkeenkin, niin sitten seuraavalta käynniltä apteekin kautta kotio...

Tai no katotaan sitten arvot vissiin ens viikolla välissä jo kerran, kun sain ekstraneuvolan sen takia, että ei ollu SF-mitta kasvanut yhtään kahdessa viikossa. On kyllä edellen lähes yläkäyrällä, joten ehkä laps on vaan vähän alempana ja jos mittasi häpyluun reunan hiukan ylempää kuin aiemmin, ainakin siltä tuntui, niin kenties tää on ihan turha huoli. Painetta tuntuu kyllä alhaalla, ja ajoittain pientä kirvelyäkin, joten taitaa joku tehdä itselleen alas tilaa.

Se ois sit tänää Neuvolalääkäri. Vaihdoin lääkäriä kun edellinen oli... no... pälli! Jospa tää ois fiksumpi :D jänskää!

Joo. Kävin minäkin ylimääräsessä neuvolassa tänään josta passittivat SVO:lle. Ne mun ylävatsakivut on jatkunu nyt viikon niin aattelin että parempi ruveta ehkä vähän jotain tekemään asialle.
Siellä käyrillä kävin ja kattoivat että paikat oli kiinni ja kiinteät. Tekivät painoarvion (mistä ilahduin kovasti!) 2455g :) Eli ihan oikeilla mitoilla mennään :) Mutta ei tosiaan osannu sanoa että mistä mahakivut johtuu, ehkä siitä kun kudokset venyy.. Sano myös että mulla oli aika vähän lapsivettä ja että soittaa perään (jos haluaa että käyn kontrollissa) kun kysyy toisen lekurin mielipidettä. Mutta soittoa ei kuulunu, eli kaikki ok :)

Mä kävin eilen siellä ylimääräisessa ultrassa keskussairaalassa, ku th:n mitan mukaan mun sf mitta liian pieni. Viime käynnillä tippu keski käyrän alle (joka kerta otettu sf), mut tuolla lääkäri sano jo ennen ultraa, et kohtu on tarpeeksi ylhäällä ja tuntuu ihan normaalille. Ultrassa pieni pää alaspäin nätisti. :grin päätti taas leikkiä ultralla... pienellä tapana siis potkia ultraa ja dobleria vasten minkä ennättää... :p lääkäri otti kaikki aivokäyrät ja muut vaikka ei tarvetta kuulemma olisi ollut. Niissäkin kaikki ok. Painoa pienellä 1500g ja on hyvä rv 30+6. :) sit siin oli opiskelija ni seki halusi ultrata ja toki annoin.... kyllä sitä pientä katselee mielellään. :grin sit pitää mennä vielä toiseen tarkastus ultraan parin viikon päästä jotta on varma, et se kasvaa normaalisti. :) maanantaina on sitten neuvola vuorossa. Toivottavasti hb nousussa, ku viimeksi 111 ja aloitettiin lääke. Olin kyl ollut väsynyt, mut nyt jo ehkä hieman virkeempi.:grin pää taitaa tosiaan olla alhaalla, ku painaa välillä ikävästi.

Kiva et meillä pikkuiset kasvaa niin kuin pitääkin! :)
Meilläkin meni lääkärissä hyvin, oli paljon mukavampi ja yksiössä kaikki hyvin ja kohdunsuu kiinni ja kiinteä edelleen... sf-mitta oli myös hyvä, 30cm ja just keskikäyrän ihan alapuolella mennään nyt. Verenpaineet oli koholla, ja niitä sitten kotona seuraillaan kun mulla siis verenpaine tauti ja lääkitys siihen. Muuten valtakunnassa kaikki hyvin :) ♡♡

Terkkarin kotikäynti takana. Sf-mitta aika pieni, mutta varmaan tuo mittauspaikkakin vaikuttaa, kun sohvalla otti mitan :p

Meillä oli tänään korkean SF-mitan takia ultra äitiyspoloklinikalla. Kaikki mitat vastasivat viikkoja ja tämän hetken arvio neidin painoksi oli 2221 g (33+6), hiukan keskikäyrän alapuolella mennään, mutta sopivan kokoinen on. Tämä tapaus painaa jo nyt noin 150 g enemmän kuin esikoinen syntyessään. :) Enempää ultria ei ole luvassa, ellei neuvolassa tai muuten tule jotain.

Takaisin