Ultra- ja neuvola

Meillä oli ultra eilen. Kaikki hyvin ja vastaa viikkoja..:) Pikku prinsessaa lupailivat. Jännä kun näin pari viikkoa sitten semmoista unta missä näkyi pieni tyttö minun sylissä. Ennen sitä oli ihan poika olo. Halusi varmaan pikkuinen ilmoittaa ajoissa että ei oo poika..:D Istukka etuseinämässä keskellä mahaa, liikkeet oon tuntenut jo kolme viikkoa. Taitaa vain olla ni vahvat potkut, että tuntuu..

Meidän ultra meni kivasti, kaikki oli oikeen priimalleen ja vatsakin oli sulkeutunut, vaikka sillon ekassa ultrassa aiheuttikin hieman huolta❤️ ja painoarviolta noin 320 g, mitä myös jännitin, kun nyt syksyn aikana on tullu herkuteltua sallittua enemmän. Pelkäsin että omat himot kasvattaa jättivauvan! Nyt takas ruotuun!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

gifuna, mä näin kanssa unen, jossa mun sylissä istu tyttövauva. Sen näin jo aika alkuraskaudesta. Ennen sitä ajattelin lapsen poikana, mutta sen unen jälkeen oon ajatellu tyttövauvaa. Vaikka ultrassa ei varmaks mitään osattu sanoo (tai just siks) niin oon aika varma että tyttö tulee :) Ei varsinaisesti mitään erityisiä "tyttömerkkejä" raskaudessa mutta se uni jäi niin mieleen.

Meillä oli tänään neuvola. Mun Hb oli laskenut entisestään vaikka olen aloittanut raudan.. viimeksi se oli 118 ja nyt 116.. paineet 104/76 ja kohdunpohjankorkeus 17 cm. Vauvan syke 140 :) ens viikolla sit rakenneultra :D

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Huomenna neuvola, johon sain ajan varattua tänään - meinasi täti puhelimen toisessa päässä tehdä hommasta turhan vaikeaa ja etti ensin liian pitkää aikaa. Onneksi kysyin, ja sanoin, että näytteenotot tehdään itse ennen varsinaista aikaa, niin sitten järjestyikin huomattavasti helpommin. Voikin sitten käynnin jälkeen tilaillla äitiyspakkauksen =).

Saa nähdä joutuuko rautakuurille, kun pientä väsymystä on ollut. Tosin voihan se olla, että ihan vaan aktiivisempi kausi töissä vie mehut. Tänään nukuin illalla melkein 3 tuntia.

Nyt pitää täytellä toi voimavarakysely, kun täti käski. Taitaa mennä yksi risti kaksi menetelmällä =D

Rakenneultraan!!!!!! Vihdoin :D kamalaa kun ei saa käydä pissalla ja kuitenkin ultra-aika on vasta 10:05 huhhei, toivottavasti ei ala aivastuttaa kauheasti kun tää flunssakin on.. :D

Meillä oli eilen neuvola ja hemoglobiini oli 117, edellisellä kerralla 131, eli nyt pääsen sitten rautakapseleita popsimaan.
Sain myös sen raskaustodistuksen ja heti illalla reippaasti täyttelin kaikki hakemukset Kelan verkkopalvelussa. Kiva että on taas jokin muistettava asia pois päiväjärjestyksestä. :) Seuraava eli neljäs neuvola onkin sitten lääkäri lokakuun toisella viikolla. Neuvolan täti tällä kertaa ylitti itsensä ja oli niin valpas, että huomasi että hänen pitääkin tehdä vielä lähete äitiyspoliklinikalla, koska esikoinen syntyi niin pienipainoisena. Taisi ensimmäistä kertaa lukea aikaisempien raskauksien tiedot. Rakennu-ultrassa kätilö vähän ihmettelikin, että eikä ole enää aikoja sinne varattuna.:confused:

Karkki, mulle sanottiin nt-ultrassa että rakenneultraan saa tulla tyhjällä rakolla.

Me täyteltiin kanssa kelan lappuset viikonloppuna. Oli aika kettumaiset :D

mä kanssa ihmettelin, et kuin Karkin pitää pantata. Itte kävin vielä Jorvissakin juuri ennen ultraa vessassa =).

Murma onnekas pääsee kattelemaan lasta useammin, vähän oon kade...

Kyllä minullekin vielä ilmoittaumisessa sanottiin, että vielä pissalle ennen ultraa.

Onhan se ihan kiva päästä lasta useammin katsomaan, tosin hiukan mietityttää tosiaan tämän neidin koko. Ensimmäinen painoi 2075 g syntyessään ja toinen 3860 g. Tämä kolmas toivottavasti jotakin noiden väliltä. :grin

Huomenna tähän aikaan rakenneultrassa :rolleyes: Ei malttaisi odottaa ja sama tunne on ollut jo monta viikkoa :p
Vähän kyllä jännittää ja pelottaa jollei kaikki olekaan niinkuin pitäisi, vaikka tähän asti kaikki sujunut vallan mainiosti.. Ja toivotaan, että suostuisi näyttämään sukupuolen :) Luulen kyllä, että tuolla hyörinällä mitä pieni pitää kaiket päivät on ultraajan työ haastavaa :rolleyes:

Enpä oo mäkään kuullu ettei sais pissalla käydä ennen rakenneultraa? :o Minne meet ultraan Karkki? Kyl kans oon ite käyny joka kerta viel siin ilmoittautumisen jälkeen pissalla :)

Meillä oli kans ultriin mennessä ohjeena, että rakon pitää olla täysi tai oliko se, että pariin tuntiin ennen ultraa ei saa käydä pissalla tms. Eli sama homma, kun Karkilla.

No tääpäs on hassua! Mut passitettiin pissalle ennen ultraa vielä, olisiko laitteissa eroja sitten...?

Kättärillä oli seinällä odotustilassa muistutuksena, että käy wcssä ennen ultraa.. Eli tosiaankin ohjeistukset poikkeaa paikasta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täydellä rakolla sikiöllä on ahtaammat oltavat. Jos se nukkuu ja on siellä sopivasti painuksissa niin sitä on vaikea saada liikkeelle sopivien kuvakulmien vuoksi. Itse sain esikoisesta käskyn mennä täydellä rakolla ultraan mutta koska tilanne oli juurikin se, että likka nukkui silloin niin minut passitettiin kesken ultran pissalle. Sen jälkeen tilaa oli enemmän ja vauva pääsi hieman liikkeelle. Ultraaja sai paremmin mitat ja tutkimukset tehtyä. Nyt sain ohjeen mennä tyhjällä rakolla.
voi olla muitakin syitä? Mutta näistä minulle puhuttiin :)

Itselle sanottiin Tyks:sa, ettei juuri ennen ultraa saisi käydä pissalla.

Aloin miettimään noita edellisiä lukiessa, että pitääkö pissalla sitten käydä vaiko eikö kun ei ole mitään sanottu :grin Onneksi ultraääniyksikön sivuilta löytyi ohje; "Ultraäänitutkimuksessa virtsarakon on oltava tyhjä." Helpotus, SAA käydä pissalla :grin

No meillä ei oo koskaan oikein puhuttu, miten pitäis toimia ennen ultraa. NT-ultrassa kyllä sanottiin, että näkyy usein paremmin, jos rakko täysi. Rakenneultraan en ole uskonut sen vaikuttavan enää. En käynyt kyllä tyhjentämässäkään rakkoa ennen rakenneultraa ja pari tuntia, ku oli wc-käynnistä niin kyllähän se alkoi melko täys olla. Jos ois ollu aamusta niin ei puhettakaan, että ois pystyny pidätteleen aamupissaa. :D Meidän sintti liikku kyllä hyvin ultran ajan. Lääkäri mainitsi siitä, että helpompi tutkia.

Tänään oli Hb pudonnut taas sen 10 pykälää (114), mutta ei täti ollut millänsäkään, piti ihan normaalina. Sano, että syö vaan ruisleipää ja punaista lihaa, ja jos itsestä tuntuu, niin ota lisärautaa. Olin jo viikonloppuna ostanut maksamakkaraa, niin pistin sitä sitten vähän ruisleivän päälle, kun ei sitä lihaa just nyt ole ollut ruokana. Pitää varmaan viikonloppuna tehdä lihakastiketta tai muuta rautaista ruokaa, pinaattikeittoa on tehny mieli ja ehkä kasvispitoista lihakeittoa.

SF-mitan ottivat, ja mutu-tunne mahan kasvusta vahvistui, kun keskikäyrän yläpuolella mentiin:happy7. Polvet ei tosin ollu koukussa, joten en tiedä kuinka "virallinen" mitta sitten on.

Takaisin