Ultra- ja neuvola

Ahaa, ku kuulosti niin erikoiselta että meette uusiksi. Mietin että what, oliko niitä enemmänkin kun kaksi kertaa :) Ei siis muisti renannut, oli vain aukko tietämyksessä! Kiitos tarkennuksesta!

Itseasiassa asia ei oikein selvinnyt meillekään. Ilmeisesti katsotaan sitä, että siirtyykö laskettu aika aikaisemmaksi ja tehdään kokoarvio. Aiemmassakin raskaudessakin kävin äitipolilla kontrolleissa, kun maha kasvoi niin valtavasti. Raskausdiabetestä minulla ei ole. Enpä valita, kiva päästä katselemaan taas masuasukkia :Heartred

Mulla on nyt 11.9 soittoaika diabeteshoitajalta ja sit se ultra sen tekee lääkäri. Muusta en tiedä rv28 on se ultra

Mulla on kans sairaudesta johtuen 16.9. lääkäri ja käsitin et ultraa siellä myös... no toivottavasti :D mut ei se nyt niin pakollista muuten olis kun liikkeet tuntuu hyvin ja just käyty ultrassa niin ei enää semmonen hätä ole. Vaan kivahan se vaan on :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Bluemoon, mulle merkattiin painoarvio äitiyskorttiin. pituusmitoista ei sitten ollu mitään puhetta, eikä niitä kirjattu. Taisi se jotain jalanluiden mittojen ääneen sanoa, mutta muutoin noi mittatiedot jäi vaan sinne järjestelmiin.

Meillä taas tehdään varsinainen painoarvio vasta kuukautta ennen laskettua aikaa eli on vielä kolmas ultra. Päälakimitta kyllä otettiin. Meillä oli kans suhteellisen nopea käynti ja sen verran jäi selityksistä mieleen, että kaikki ok. :)

Meillä oli eilen rakenneultra ja pieni tyttö siellä kovasti liikkui:Heartbigred. Meillä Nokialta käydään ultrissa Tampereen terveystalolla ja ei voi muuta kuin kehua. Jo nt-ultrassa selitettiin kaikki hyvin ja tarkasti ja nyt oli vielä tarkempi ja perusteellisempi selvitys, kaikki käytiin läpi ja kerrottiin meille. Oltiin vastaanotolla varmaankin 45 min.
Istukka on alhaalla ja siksi vielä uusi ultra viikolla 28, no nähdäänpä neiti sitten vielä kolmannen kerran ennen syntymäänsä.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Tänään käyty aamutuimaan neuvolassa. Se olikin päivän ainut iloinen hetki.
Sykkeet oli 140 tienoilla, kohtu vähä alikokonen (14,5cm, vk19+5) ja hempat laskennu vähän. Mut kaikki hyvin silti. :grin
Vielä ku selviää tästä työviikosta hengissä, ni hyvä minä! Ens viikolla rakenne!:dance008

Onko jollain parempaa tietoa siitä, että kannattaako siihen sytomegalovirusseulontaan osallistua?

Sain siis r-ultrassa lapun, ja kätilö sanoi, että lue ja kerro sitten ennen synnytyssairaalasta poistumista, että otetaanko lapsesta näyte vai ei. Tämä seulonta taitaa olla lapun mukaan tarjolla vain Helsingin, Espoon ja Lohjan sairaaloissa synnyttäneille, eli vissiinkin joku tutkimushanke. Voiko positiivisesta tuloksesta tulla lapsen papereihin joku merkintä, joka estää esim. joidenkin vauvavakuutuksesta saatavien korvauksien saamisen. Muutenhan toi varmaan olis ihan kiva, jos positiivisen tuloksen saaneita seurataan tarkemmin, mutta jos tarkastuskäyntejä on 3 ja sitten jää jotain korvatulehdus tms. yksityislääkärikäyntejä korvaamatta, niin ei kiva.

Pikku muru, muistatko minkä niminen ultraaja teillä oli? Ollaan kanssa Nokialta ja mietin että päästäänköhän samalle. Siis jos on mukava ja kävi hyvin läpi kaiken. Muistaakseni kyllä ekassa ultrassakin oli tosi hyvä fiilis. Kuvat vaan ei ollut ihan selkeimpiä mitä saatiin :)

Tipunen; Siellä siis ihan seulotaan Sytomegalovirusta?? :eek:
Meillä veljen poika pahasti (siis todella pahasti) vammainen tuon viruksen vuoksi ja äitinsä on myös kantajana, joten alusta saakka mieltä vaivasi painajainen, että mitä jos se tarttuu itselle, mitä jos se on jo itsellä.. Koska nämä tartuttavat sitä syljessään ja eritteissään ja tämä lapsi kuolaa erittäin runsaasti. Jouduin kyselemään neuvolasta ja pariin kertaan terveyskeskuksesta ennenkuin pääsin testeihin. Tulos oli, ettei minulla ole koskaan ollut kyseistä virusta, eikä näin ollen vasta-aineita, joten kontaktia viruksen levittäjiin tulee todella välttää.. Ja jostain luin, että jos tämän saisi 16 ensimmäisen raskausviikon aikana niin olisi erittäin todennäköistä, että virus menee sikiöön. Minun mielestäni tätä pitäisi tutkia joka paikkakunnalla, kun kerran leviää niinkin helposti eikä siitä puhuta missään..

Neuvolassa käyty, ihan normikäynti, kaikki ok. Pikkuisella sydän puksutti 155-157. Lopussa neuvolantäti sanoi että katsotaan ensi kerralla aika sokerirasitukseen. Totesin vain että jaa, sekö otetaan kaikilta. Täti vastasi että vaan riskiryhmiin kuuluvilta. Minä siinä sitten kysymysmerkkinä koitin kovasti pohtia että mihinköhän riskiryhmään sitä kuulutaan. Liikunta-alalla töissä ja varmasti aktiivinen, BMI Rv 18+5 alle 23, ei kroonisia sairauksia, korkea sokeri tai mikään muukaan. Täti valaisi, että kuulun tähän uusimpaan riskiryhmään: yli 25 -vuotiaat ensisynnyttäjät! Kaikenlaista :p

No, eipä siinä mitään, mennään rasitukseen. Täytin viime viikolla juuri 28v ja olo vanheni heti niiiiin paljon että oksat pois! :grin

Ultrassa käyty ja kaikki oli just niinku piti :) pikkunen ei vaan ollut kovin yhteistyö haluinen vaan oli kokoajan pienen pienessä sykkyrässä. Kätilö oli ihana ja selitti tosi tarkasti kaiken ja välillä aina varmisti että ollaan vielä kartalla! Myös prinsessa lupaus saatiin, ei tosin kuulemma vaihto eikä palautusoikeutta ;)

Asun itse pienellä paikkakunnalla, jossa on kaksi äitiysneuvolan työntekijää. Täällä on ainakin ollut tapana, että jokaisella neuvola käynnillä pitää jättää pissanäyte. Siitä katsotaan leukkarit ym. koska oireettomat pissatulehdukset ovat niin yleisiä raskausaikana. Ja muutoinkin neuvola toimii mielestäni täällä erittäin hyvin. Töistä en juurikaan pysty soittamaan puhelinajalla, niin terkkarille voi laittaa tekstarin, mihin yleensä vastaa tunnin sisällä (riippuen tietysti onko asiakkaita).. Mutta itse olen enemmän kuin tyytyväinen neuvolan palveluihin. Myös lääkärikäynneistä on puhuttu, niitä on kolme, yhdessä olen jo käynyt ja he kuulemma kertovat kun seuraavan aika on, minun ei tarvitse siitä murehtia :D

Me kohdattiin tänään suuri suru. Neuvolassa ei löytynyt sydänääniä, ultrassa löytyi meidän vauva kuolleena. Vastasi melkein viikkoja, eli todennäköisesti on kuollut ihan hiljattain. Maanantaina osastolle tyhjennykseen. Mä toivon koko sydämestäni, että te kaikki saattr vauvan syliinne. <3 Ehkä meilläkin vielä ens vuoden aikana on pikkukakkonen perheessä.

Takaisin