Ultra- ja neuvola

Meillä neuvolassa punnitaan, otetaan hb, mitataan verenpaine ja joka kerta pissitään purkkiin josta tikutetaan sokerit ja proteiinit. Niin ja tietty kuunnellaan sydänäänet. Nämä kaikki tokasta neuvolasta alkaen. Ekassa vaan paino ja paineet. Labrat sit viel erikseen neuvolaohjelman ja voinnin/testitulosten mukaan. Lääkäri tais osua vk18.

Vähän harmittaa kun on noin vähäistä tuo tutkiminen, että kaikki on niinkuin pitää, itsekään ei sitten niin tiedä raskaudestaan. Moni täällä on kirjoittanut, että kohdun kokoa on koitettu yms.. Minulla ei koskaan missään ole kokeiltu missä se menee.. Eikä tosiaan mitään muutakaan..

Multa on otettu 3 virtsanäytettä. Ekan annoin seulojen aikaan, toinen viime viikolla ja tänään kolmas. Hb otettu nyt 3 kertaa samoin kuin verenpaineet, paino ym. Ultrattu 2 kertaa (toinen oli nt-ultra) ja sydänäänet kuunneltu 2 kertaa. Tuo toinen kerta kuunneltiin lääkärineuvolassa viime viikolla ja silloin lääkäri tunnusteli kohdun. Lääkäri teki myös sisätutkimuksen jne. mitä normaalistikin.

Meillä neuvolassa mitataan verenpaine ja paino ja katsotaan pissasta sokeri ja valkuainen. Viikolla 16 kuunneltiin sydänäänet ensimmäisen kerran ja kohdun korkeutta aletaan mitata vasta myöhemmin, olisiko jotain vko 25 tai jotain. Hb otettiin ekalla kerralla ja vissiin joskus keskiraskaudessa toisen kerran.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä myös katsotaan aina pissasta proteiinit + sokerit, mitataan verenpaine ja punnitaan. Hb otettiin eka käynnillä ja jatkossa tarpeen mukaan. Ekalla käynnillä otettiin verikokeet (veriryhmä ym.) ja sain pissapurkit mukaan ja vein näytteen labraan (poissuljettiin tulehdus). Kohdun pohjan korkeutta tosiaan aletaan mitata myöhemmin, tähän asti terkkari on kyllä tunnustellut kohdun ja kertonut missä kohtaa pohja on. Sydänäänet kuunneltiin jo ekassa neuvolassa, joka oli 10+6. Mä oon käynyt nyt kaks kertaa neuvolassa ja nt-ultrassa. Viikkoja nyt 16+6, ens viikolla 17+5 on lääkärineuvola. Sen jälkeen sit rakenneuä 20+5 ja neuvola joskus 22+.

Meillä kans ekalla neuvola käynnillä sanottiin, et joka kerta, kun tulet tänne (neuvolaan) käyt samantien jättämässä pissanäytteen veskiin. Sokerit ja protskut katsotaan siis joka käynnillä. Samoin paino ja verenpaineet. Ekalla neuvolakäynnillä kyseltiin kaikki asiat maan ja taivaan väliltä, alkoholin käytöstä, sukulaisten sairauksiin.

Tähän mennessä ollu kaks neuvolakäyntiä, toisella käynnillä myös lääkäri (huhhuh, mikä juuri valmistunut panikoiva tumpelo) ja ultra. Ens viikolla taas neuvola ja siitä vk päästä rakenneultra.

Jotkut lääkärit osaa kyl olla aikamoisia tumpeloita ja sosiaaliset taidot ihan nollassa. Meil neuvolassa nuori naislääkäri, joka on ihan jees. Mulla pyöri esikoisen synnytyksessä kandeja. Kaks niistä oli sellasia, et kaikkien kipujenkin keskellä aiheuttivat hirveetä myötähäpeää. Ei mitään tahdikkuutta, mä puuskutan kivuissani ni nää alkaa kyseleen et "miten sulla on raskaus sujunu". Ymmärrän kyllä, et kaikkea ei voi osata, mutta toi sosiaalinen puoli on kyl tärkeä. Itse sh/th:na siihen kiinnittää paljon huomiota, kun omassa koulutuksessa se oli tärkeää. Viimonen kandipoika oliki sit ihana, oli mukana synnytyksen lopun ja ompeli mulle parit ompeleet synnytyksen jälkeen. Hänelle annoinkin sit positiivista palautetta. :) Menipä ohi aiheen. :D

Onpas outoa miten edes virtsaa ei ole otettu! Meillä myös joka neuvolakäynnillä täytyy jättää pissanäyte ja on mitattu verenpaine ja paino.

Hei mites muuten nuo viikot nyt on kun eilen oli 20+5 kun ultrattiin ja vastasi 20+3? Kumman mukaan siis mennään?

Mulla sama kuin Sumpilla. Pissaamassa saa käydä joka kerta, verenpaine ja paino katsotaan myös aina terkkarineuvolassa. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja mittasi kohdunpohjan.
Eka neuvola oli laskettu viikolle 10, tosin viikoista tipahti viikko sitten pois.
Nt-tutkimuksen yhteydessä otettiin veriryhmä, Hb, hiv, klamydia, kuppavasta-aineet ja raskauden riskiseulat. Myöhemmin sokerirasitus, ja vielä uudelleen joskus reilun kuukauden päästä.

Ultraan pääsee viikolla 12 ja 20. Menen vielä ensi viikolla välineuvolaan ennen rakenneultraa eli ennen ru:aa olen käynyt hoitajalla kolme kertaa.

Mulla oli ensimmäinen neuvola viikoilla 8+1 ja heti perään seuraava neuvolakäynti onkin 23+0 :D

Oon käyny neuvolassa kolme kertaa, joista yksi oli lääkärineuvola 14. raskausviikolla (muut 7. ja 18. raskausviikolla). Np-ultra 12+0 (vastasi 12+2) ja rakenneultra nyt rv 20+1 (vastasi 20+3). VanillaCola, minusta mennään silti kuukautiskierrosta alunperin lasketun ajan mukaan, jos vastaa suunnilleen viikkoja eli eroa vain tuo pari päivää. Nyt seuraava neuvola on, kun alkaa olla rv 23 täynnä.

Meillä annetaan kans virtsanäyte ennen neuvolaan menoa ja siitä katotaan valkuainen ja sokeri. Hemoglobiini otetaan + verenpaine mitataan ja sitten punnitus. Nyt viimeksi otettiin eka SF-mitta, mutta minusta sitä aletaan varsinaisesti seuraamaan vasta nyt puolenvälin jälkeen.

Meillä neuvolassa on noi näytteet ulkoistettu tehtäväksi itse. Tosin viimeksi oli vielä neuvolantäti mukana. Eli pissanäytekin kait tutkitaan itse, viimeksi oli vaan kone hajalla niin ei sitä voinut opettaa. Eli neuvolaan mennessä vessaan näytteenantoon (tunti pitää olla ennen pissaamatta), sitten annetaan näytteen jäähtyä, tutkitaan, siinä välissä voi tietty mitata ihan itse painon ja verenpaineen ja merkata korttiin. Hemoglobiinin itse tutkiminen jäi viimeks vielä epäselväksi että tulisiko sekin tehdä itse.

Mä käyn kallion neuvolassa, jossa myös pissanäyte katotaan itse ja kerrotaan tulos hoitajalle. Paino ja paineet mitataan kyllä hoitajan luona, samalla kuuntelee äänet ja tunnustelee vatsan. Mä oon ollut tosi tyytyväinen mun hoitajaan. Eka käynti viikolla 8 kesti 2h kun juteltiin kaikesta. Seuraavat 2 käyntiä on ollut sen reilu puolituntia, mutta ihana ettei ole koko aika kiire ja tarvii tuijottaa kelloa! Reilun viikon päästä rakenneultra ja eka lääkäriaika.

No nyt se on ohi! Rakenneultra nääs. Kaikki oli hyvin, muutama päivä tultiin lasketusta-ajasta jäljessä, mutta ei ollut syytä huoleen. Ja mun fiilikset on osunut oikeaan, poikahan se siellä! Saatiin mekin todistusaineistoa mukaan :D Nyt sitten vaan kasvatellaan ja ootellaan. Ja shoppaillaan!

Niin ja olipa muuten hauska nähä kun toinen rupes melskaamaan ja mahassa tuntu muljahdukset. Sai konkreettista käsitystä että kyllä ne liikkeitä on ollu! Ja mulla oli istukka etuseinässä. Ihmettelin kun oon kuitenkin jo ainakin kuukauden tuntenu liikkeitä :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Sande: Saitteko tietää kumpi on tulossa? Täällä olis huomenna rakenneultra, ukko kiusaa ja sanoo et jospa ei katottais sukupuolta :grin

sande: mulla on kanssa istukka edessä ja silti tunnen liikkeet, jo viikosta 17+ lähtien, vaikka on eka... olin ihmeissäni!

Rakenneultrassa käyty ja jotenkin jäi pettynyt fiilis. Olin odottanut että nyt katsellaan kunnolla vauvaa ja käydään läpi kaikki asiat mutta se olikin ihan normi käynti jossa kätilö vaan mittaili raajat ja pään mitat. Pitkään se katseli kaikkia sisäelimiä mutta ei juuri selittänyt mitään. Ilmeisesti kaikki on kuitenkin kunnossa kun ei mitään maininnut. Oisko muutama hymy ja pieni innostuneisuus ollut liikaa vaadittu? Tää on kuitenkin mulle niin iso juttu kun on eka tulossa. Nyt ei ees huvita mennä synnyttään kättärille jos kätilöt siellä on tollasia. Paska fiilis :-(:-(

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Bluemoon: Eiks se mitää oikein sanonu? Kysyittekö sukupuolesta? Mulla ihan pelottaa huominen et millanen vastaanotto on, viimeks oli mukava

Onpa harmi Bluemoon et meni noin! Odotetaan kahden vkon päästä olevaa ru:ta kuin kuuta nousevaa ja jos se menee noin niin alan varmaan itkeen. Tai vedän kilarit, näitä 2sekunnissa 0-100 kiihtymistä kun tässä on harrastettu viime aikoina.. :rolleyes:

Ei ole käyny mielessäkään et se vois olla huono kokemus, mutta miksipä ei. Kaikki varmasti tosiaan hyvin kun ei mitään kantaa ottanut, se tietysti pääasia!

Takaisin