Ultra- ja neuvola

Osanotto MarinaMelinalle, todella rankkoja aikoja olette joutuneet elämään, toivottavasti kaikki menee hyvin toisen pikkuisen kanssa <3 Voimia!

Toivotaan hyviä ultrakuulumisia kaikille! Täälläkin odotellaan rakenneultraa 9.9. suurella jännityksellä, ennestään löytyy poika ja tyttö, eikä yhtään uskalla veikata kumpi tuolla potkiskelee :) Ja tietenkin tärkeimpänä, kunpa hän olisi terve.

Viikko vielä rakenneultraaaaaan 26.8 miten sitä jaksaa ootella ku nyt jo vilkuilee kelloa koko ajan. Tänään hetkeksi hammaslääkärin tuoliin, en tykkää kyllä yhtään

Mä kävin tänään lääkärin luona eikä siellä mitään kummempaa. Verenpaineet yms perusjutut läpi ja juttelua. Ja sit ultrattiin❤️ siellä se vauveli heilu, ja lääkäri mittaili pään kokoa yms. Vastasi viikkoja! Nyt tasan kolme viikkoa rakenneultraan, mut aika menee varmasti nopeesti, kun ens viikko matkoilla, seuraavalla viikolla töissä, jollon luulen että tarkkasilmäsimmät huomaa masun kasvun, ja sit onki ultra jo! Meillä toi ultra näyttäis olevan rv 20+3..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä on kärsitty erittäin voimakkaista supisteluista, jotka eivät meinaa rauhottua millään konstilla. Pääsin ylimääräiselle lääkärikäynnille neuvolaan, jossa sisätutkimus ja ultraus tehtiin pikaiseen ja kaikki vaikuttaisi olevan ok. Huoli meinasi olla kova kun ei mitään pystynyt tekemään ilman että supistaminen alkoi. Ihanan helpotuksen tunteen toi myös se ultraus:) vaavilla kaikki hyvin ja vaikutti erittäin vilkkaalta liikkeissään:) Nyt yritetään mennä voinnin mukaan, jota kyllä hankaloittaa se, että olen tällä hetkellä yksin vastuussa pienestä liikkeestä, joten jos on paljon asiakkaista nii ei kerkiä oikein rauhottuun ja oottaan että supistus laantuu. Saas nähdä kotilepo ei kuulosta mielekkäältä vielä ainakaan, mutta jos meno muuttuu kivuliaaksi niin ei varmaan ole vaihtoehtoja. Rakenneultra olis 5.9 ja ootan innolla saada tietää kumpi tuolla navan alla köllii:))

Sama mulla kans kovasti supistelee...tosin lääkäri arveli uudelleensynnyttäjyydellä ja kaksosraskaudella olevan suurin osuus asiaan. Nyt tietenkin myös toisen pienen menehtyminen vaikuttaa varmasti kohdun tilaan ja lisää omalta osaltaan supistuksia. Kovasti minuakin pelottaa tekeekö noi harkkarit pahojaan kohdunsuulla vaikkeivat kipeitä olekaan. Onneksi on ultra torstaina niin saa selvyyttä tilanteeseen taas...

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Meillä oli eilen neuvola. Kohdun koko vastaa jo 20. viikon kokoa, nyt vasta 17+4. Kovasti oli liikettä, kun kuunneltiin sydänääniä..:) Muuten kaikki hyvin, mutta hemoglobiini oli laskenut 103, joten nyt aloitettu rautakuuri. Meillä rakenneultra vkolla 20+3 eli 8.9..:)

Oho gifuna! Mullakin kohtu oli jo noussu aika ylös, mutta vastas viikkoja.. Oli jo navassa menossa :)

Ps. Muuten ihan turha neuvola ja ärsyttävää kyselyä! Eikä mitään neuvolalääkäriä tai aikaa vieläkään :/ unohdin kysyä koko asiaa..

Kyllä tuntuu oudolta kun kahden viikon sisällä on maha pullahtanut esiin kun aikaisemmin sitä ei edes huomannut. Ei oo epäselvää muille olenko raskaana vai en..:D Taitaa nuo neuvolakäytännöt riippua ihan paikkakunnasta. Itsekään en ole käynyt neuvolalääkärin vastaanotolla kuin yhdesti ja sekin oli pääsäryn takia. Meillä kuitenkin neuvolatäti on kätilö ammatiltaan, joka on hyvin ammattitaitoinen, joten ei vielä ole tarvetta lääkärille. Ultran yhteydessä on aina ollut lääkärin vastaanotto.

Kuulin, että uusi ohjeistus suosittelisi laajaa tarkastusta siinä 2. kolmanneksen alussa. Joissain kunnissa ollaan kuitenkin palattu vanhaan käytäntöön, jossa neuvolalääkäri olisi joskus viikolla 26, koska muuten tarkastuksissa on n. viikko 12 nt-ultra, 15 lääkäri, 20 rakenneultra, 35 synnytystapa-arvio sekä lisäksi hoitajaneuvolat.
Vanhalla systeemillä hoitajaneuvoloiden lisäksi ultra tai lääkäri olisi viikoilla 12, 20, 26, 35 jolloin ne menee paljon tasaisemmin.

gifuna ja Äm85, mulle ei mainittu viimeks neuvolassa mitään siitä, että vastaako kohdun koko viikkoja vai ei. Silloin oli siis 16+6, ja kohdun yläreuna menossa navassa. Tosin voi olla, että ei se kokeilemalla arvioituna ole niin tarkkaa.

Täälläkin on siis ollu vaan yksi lekuri ja sekin verenpaineen takia ekalla kolmanneksella. Seuraava on kuulemma joskus vkolla 26 tai jotain.

Mulla eka lääkäri vasta 19+5, samalla viikolla myös ru 19+3.. Neuvolahoitajan oon tavannut kyl jo 3 kertaa.

Onko kukaan käyny 4d ultrassa esim. Femedassa, paljonko mahtaa olla omavastuu kelakorvauksen jälkeen?

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Meillä oli ultra tänään. Viikkoja nyt 20+4. Kaikki oli hyvin, siellä kovasti hörppittiin lapsivettä, kun leuka liikkui, mikä oli hauskan näköistä :D Mies kysyi loppuvaiheessa näkyykö kumpi on tulossa ja lääkäri katsoi vielä uudestaan ja sanoi, että kai täällä prinsessa taitaa olla tulossa <3 Painoa oli 385g.
Ihanaa tietää, että kaikki on kunnossa. Jotenkin olen ollut varpaillani koko ajan, joten josko nyt jo pääsisi nauttimaan :D
Tsemppiä kaikille odotukseen :)

Mullakin on ollu 4d harkinnassa. Yleisellä puolella on vanhempaa keskustelua tästä, ja muistelen, että itselle saattoi jäädä maksettavaa lähes mitä vaan 200-300 euron väliltä, joku oli kai maksanut lähes 400€. Hintaan kai vaikutti se, että paljon meni aikaa, ja saiko kelakorvauksen vai ei. piti kai käydä ennen vkoa 24, jotta saa korvauksen ja joku taho on kai ollut tiukkana siitä, että jos on käyny normi rakenneultrassa julkisella puolella, niin 4d:sta ei sitten enää saa korvausta, jos ei ole jäänyt jotain epäselvää, mitä on syytä tarkistaa tarkemmalla ultralla.

Itselle jäi kuva, että hiukan on sekavat käytännöt. Mulla oli ajatuksena, että käyn ensin ton normiultran, ja sitten ehkä soitan Femedan, Terveystalon ja Aavan ja kysyn hinnat ja käytännöt, ennenkuin ehkä varaan sen ajan.

MariaMelina, lämpimät ajatukset täältä teidän perheelle! Teidän pikkuB sai nyt oman enkelin vierelle kulkemaan. Jaksamista ja hyviä vointeja loppuraskauteen. Pidetään peukkuja, että B voi hyvin myös jatkossa!

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin