Ulkomaan loma raskausaikana

Käsittääkseni siitä, että perinteiseen majoneesiin käytetään kypsentämätöntä kananmunaa, joka on kieltolistalla salmonellan vuoksi. Jos on vegaanimajoa, voi siis käyttää ihan huoletta. :)

Just tosta, tuore majoneesi tehdään raasta keltuiasesta ja öljystä. Usein ne mitä kaupasta saa ja mitkä säilyy pienen ikuisuuden on tehty kananmunajauheesta ja niitä voi huoletta käyttää, myös ainakin Hesen majoneesit taisi olla ok tämän takia. Ja jostain luin että Suomessa kanoista ei löydy sen sortin salmonellaa joka pääsisi munien sisään, eli kotimaiset munat pitäisi huoletta voida syödä myös raakana, tai ainakin pehmeäksi keitettynä, mutta ulkomailla sitten taas on olemassa se salmonellariski.
 
Meidän pitäis elokuussa lentää Suomeen, saa nähdä miten lento sujuu niin tukevassa kunnossa reilu 1,5v taaperon kanssa :-D onneks mies tulee mukaan!
 
Okei tää majoneesi on mullekki uus juttu mutta aina oppii jotain uutta. :angelic:

Me ollaan lähdössä myös kesäkuussa lentäen etelään lasten kanssa pariksi viikoksi. Ajattelen että kun raskausviikot silloin noin 20-23, ei huolta lentämisestä. Tietysti paljon pitää jaloitella ja juoda vettä lennon aikana.

Sitä mietin, onkohan meressä uiminen ihan turvallista vielä noilla viikoilla?

Mua kiinnostaa kans loppu kesästä nuo uimis hommat... o_O
 
Me oltiin kuukausi SriLankassa kun odotin kakkosta viikoilla 18-21... Matkat oli ostettu jo aikasemmin ja kärsi. Rv7-16 tosi kovasta pahoinvoinnista. Olin sen ajan saikulla ja sit 2 viikkoa ennen reissua just ja just pysty tekee töitä mut paha olo oli jatkuvaa. Siellä pahoinvointi oli vähemmän mut tosi heikko olo oli edelleen ja kokoajan piti syödä ettei paha olo tuu..
Yhdestä asiasta haluan muistuttaa .. niin raskaus+melatoniini+aurinko. Mulla tuli aivan järkyttävät maksaläiskät silmien alle ja ylähuuleen.. siis aivan järkyttävät. Ja just raskaana pitäis välttää sitä aurinkoa kun riski saada niitä kasvaa huomattavasti.. silmien alta lähti pois pikkuhiljaa vasta syntymän jälkeen seuraavana talvena.. ylähuuleen ylle jäi haaleat jäljet... Ja siitä lähtien suomessa aina aurinkoisena päivämä rasvat ja erityisesti nyt kun olen raskaana taas.
Aivan helvetillinen vaiva ja en ois tällästäkään tiennyt ennen kun mulle tuli...
 
Just tosta, tuore majoneesi tehdään raasta keltuiasesta ja öljystä. Usein ne mitä kaupasta saa ja mitkä säilyy pienen ikuisuuden on tehty kananmunajauheesta ja niitä voi huoletta käyttää, myös ainakin Hesen majoneesit taisi olla ok tämän takia. Ja jostain luin että Suomessa kanoista ei löydy sen sortin salmonellaa joka pääsisi munien sisään, eli kotimaiset munat pitäisi huoletta voida syödä myös raakana, tai ainakin pehmeäksi keitettynä, mutta ulkomailla sitten taas on olemassa se salmonellariski.

Hesen majoneesi on tehty pastöroidusta munamassasta eli on ok. Just eilen tarkistin kun teki niin mieli juustohampparia :grin
 
Käsittääkseni siitä, että perinteiseen majoneesiin käytetään kypsentämätöntä kananmunaa, joka on kieltolistalla salmonellan vuoksi. Jos on vegaanimajoa, voi siis käyttää ihan huoletta. :)

Aika harvoin taitaa Suomessa olla ihan tuoreesta kananmunasta majoneesi ainakaan peruspaikoissa. Ainakin mitä oon kysellyt niin on ollut pästöroitua eli voi huoletta syödä. Mua kyllä ärsyttää nykyisin toi muoti-ilmiö että jauhelihapihvi jätetään raa'aksi. Kunnon pihvi on sitten eriasia
 
Minäkään en tykkää medium jauheliha-ilmiöstä hampurilaisissa yhtään. En vaikken olisikaan raskaana.
Esim. Memphisissä (ei mielestäni mitenkään erikoisempi hampurilaispaikka) juuri kyselin majoneesien koostumukset ja niissä oli raakaa kananmunaa. Mutta, heillä oli myös vegaaniia majoneeseja (vähän juoksevampaa perusmajoon nähden), niin niissä ei luonnollisestikaan ole kananmunaa. Vinkkinä siis muillekin, tämä pelasti makuelämystä.
 
Me oltiin just Budapestissä. Lennot ja kävely sujui onneks vielä ongelmitta kun viikkojakin oli vasta 7+. Kävin sen takia varhaisultrassakin et siellä ei tuu yllätyksiä (yksi kohdunulkopuolinen takana) ja se lääkäri sanoi et just veritulppariskin takia kannattaa ottaa verenohennuslääkettä lennolle heti jos lento on yli 4 tuntia. Meillä lento siis 2,5h ja Puolaankaan ei tarvitse mut esim. Espanjaan kun ollaan kesällä luultavasti menossa niin suositteli. Sanoi, että soita jos tarvitset niin hän kirjoittaa reseptin. En oo tätä koskaan ennen kuullut!
 
Me oltiin just Budapestissä. Lennot ja kävely sujui onneks vielä ongelmitta kun viikkojakin oli vasta 7+. Kävin sen takia varhaisultrassakin et siellä ei tuu yllätyksiä (yksi kohdunulkopuolinen takana) ja se lääkäri sanoi et just veritulppariskin takia kannattaa ottaa verenohennuslääkettä lennolle heti jos lento on yli 4 tuntia. Meillä lento siis 2,5h ja Puolaankaan ei tarvitse mut esim. Espanjaan kun ollaan kesällä luultavasti menossa niin suositteli. Sanoi, että soita jos tarvitset niin hän kirjoittaa reseptin. En oo tätä koskaan ennen kuullut!

Enpä itekään ollut tällaista kuullut. o_O Mulla kyllä mieluummin jäisi reissu tekemättä sitte jos näin tosiaan on. Muutenkin vältän kaikkia lääkkeitä ku ruttoa niin syödä nyt sitte raskaana jotain rotanmyrkkyä... (Tai kai ne raskaana olevalle määrää jotain muuta?) Toki siinä punnitaan varmasti hyödyt ja haitat, mutta jotenkin silti tuntuu hurjalta...
 
Meillä on myös tulossa vappuna Amerikan reissu, eli lento 8h, ja juttelin tuosta lääkärin kanssa. Se ei onneksi välttämättä (hlöstä riippuen) tarkoita mitään Marevania.

Esim aspirin/disperin käytetään estämään veritulppia eikä niistä jatkuvanakaan pienillä annoksilla ole todettu haittaa raskauden aikana, päin vastoin tietyissä tilanteissa jopa hyötyä mm. istukan veren/ravinteiden kiertoon sekä ehkäisemään pre/eklampsiaa niillä joilla siihen taipumusta ja esim näistä syistä useita peräkkäisiä alkuraskauden keskenmenoja. On näissäkin omat rajoitteensa sitten viimeisellä kolmanneksella. Netistä löytyy tutkimustuloksia tarkemmin.

Mutta joo, kaikkea ekstraa kannattaa välttää.
 
Ainiin, joku kyseli siitä uimisesta, niin siitä juttelin kans ennen reissua neuvolassa, kun kyseessä oli kuitenkin kylpylöistä tunnettu kaupunki. Sanoi, että kun kalvot on ehjät niin sitä ennen voi huoletta käydä missä vaan ☺ Ei pääse mitään sisälle
 
Mun kaverilla olisi häät Englannissa elokuussa jolloin olisin rv30. Tosi vaikee päätös. Haluaisin tosi paljon mennä, mutta jos olis edes pari viikkoo aikasemmin niin epäröisin ehkä vähemmän.. Sehän on aika lyhyt lento, mutta silti..
 
Me ollaan lähdössä kolmen viikon päästä Dubaihin viikoksi, joten täältähän sai tosi hyvin tukisukkavinkin! Sellaiset löytyy kyllä omasta takaa jo, mutta oon ollut viimeaikoina tosi huono niitä käyttämään lennoilla. Nyt siis ne mukaan ja paljon juotavaa koneessa. Tuleepahan sitten käveltyäkin, kun on juonut paljon :D Ja paikanpäällä toki pitää jatkaa tuota kunnon nesteytystä, mahtaa olla jo aika kuuma maaliskuun lopulla tuolla.
 
Minäkään en tykkää medium jauheliha-ilmiöstä hampurilaisissa yhtään. En vaikken olisikaan raskaana.
Esim. Memphisissä (ei mielestäni mitenkään erikoisempi hampurilaispaikka) juuri kyselin majoneesien koostumukset ja niissä oli raakaa kananmunaa. Mutta, heillä oli myös vegaaniia majoneeseja (vähän juoksevampaa perusmajoon nähden), niin niissä ei luonnollisestikaan ole kananmunaa. Vinkkinä siis muillekin, tämä pelasti makuelämystä.

Vegaaniseen hampurilaiseen itsekin päädyin juuri kun oltiin kavereiden kanssa syömässä. Varsinkin kun listalla luki, että pihvit ovat parhaimpia mediumina, enkä mitenkään olisi voinut pyytää pihviä kypsänä jäämättä kiinni raskaudesta.
 
Ollaan lähdössä rv 15-16 Espanjaan. Matka oli varattu jo ennen iloista uutista, mutta nuo viikot saattaisi olla sitä kultaista keskiraskautta, kun vointi on parhaimmillaan. Piti olla vaellusmatka, mutta katsotaan mihin pystytään. En näe matkustamisessa ongelmaa, ainakaan maihin jossa perushygienia on hyvä, ja jos osaa olla tarkka ruokien suhteen. En kyllä lähtisi kovin pitkällä raskaudessa enää matkoille. Onkohan kohdemaassa sopivaa sairaalahoitoa? Kannattaa ainakin tarkistaa, että matkavakuutus korvaa synnytyksen tai hätätilanteessa kuljetuksen kotiin.
 
Mun kaverilla olisi häät Englannissa elokuussa jolloin olisin rv30. Tosi vaikee päätös. Haluaisin tosi paljon mennä, mutta jos olis edes pari viikkoo aikasemmin niin epäröisin ehkä vähemmän.. Sehän on aika lyhyt lento, mutta silti..

Ja mäku täällä voivottelin, että mentii jo sanoo et mennään kavereiden häihin lokakuun ekalla viikolla ja mietin, että mitenköhän jaksan sen pitkän päivän. Meidän taaperokin kyllä kutsuttu, että eipä me varmaan yömyöhään siellä tietty olla :-D Sit pitäis löytää vie joku mekkokin mikä menee RV37 päälle ja mis näyttää siedettävältä.

Just katoin kalenterista et mul on rv27/28 kun tullaan Suomeen elokuussa, et just sillain et tarvii Finnairille jo lääkärintodistuksen.
 
Toivotaan että Suomessa olisi sen verran hyvä kesä nyt niin ei tulisi niin suurta kaipuuta ulkomaille. :grin
 
Onkos jollain aikaisemmin raskaana olleella kokemusta aurinkokapseleista, siis lähinnä et uskaltaako syödä raskauden aikana? Kysyin eilen neuvolalääkäriltä ja hän sanoi, että kaikkea ylimääräistä tulee välttää, mikä nyt on ihan loogistakin. Kerroin kuitenkin lukeneeni valmistajan sivuilta, että olisivat turvallisia raskauden ainana ja lääkäri sanoi, että voinee käyttää reissun ajan. Palan siis tosi herkästi ja olen kalmankalpea, oon syönyt noita yleensä ympäri vuoden. Toukokuussa olis tarkoitus vielä yksi reissu tehdä, mies ei päästä mua enää myöhemmin :grin
 
Onkos jollain aikaisemmin raskaana olleella kokemusta aurinkokapseleista, siis lähinnä et uskaltaako syödä raskauden aikana? Kysyin eilen neuvolalääkäriltä ja hän sanoi, että kaikkea ylimääräistä tulee välttää, mikä nyt on ihan loogistakin. Kerroin kuitenkin lukeneeni valmistajan sivuilta, että olisivat turvallisia raskauden ainana ja lääkäri sanoi, että voinee käyttää reissun ajan. Palan siis tosi herkästi ja olen kalmankalpea, oon syönyt noita yleensä ympäri vuoden. Toukokuussa olis tarkoitus vielä yksi reissu tehdä, mies ei päästä mua enää myöhemmin :grin
Beetakaroteenivalmistetta vai jotain muuta? En kyllä sitä ainakaan söis, sehän on vahvaa A-vitamiinia vaikka tai A-vitamiinin esiastetta ja A-vitamiinia pitäis isoja määriä välttää raskausaikana.
 
Beetakaroteenivalmistetta vai jotain muuta? En kyllä sitä ainakaan söis, sehän on vahvaa A-vitamiinia vaikka tai A-vitamiinin esiastetta ja A-vitamiinia pitäis isoja määriä välttää raskausaikana.

Joo en minäkään söisi. Suojaisin vaatteilla ja hatulla sekä mahdollisimman vahvalla aurinkorasvalla.
 
Takaisin
Top