Ulkomaan loma raskausaikana

jemuli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuun äidit 2019
Hei minä mietin kun on tulossa puolan reissu ensiviikolla. Onko mitään erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon? Onko jotain erityistä varottava esim.ruuan ja juoman suhteen? Kiinnostaa myös sitten tulevan kesän aikana mahdollisesti tehdyt lomat jonnekkin lämpimään, kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. :)
 
Lentokoneessa on tärkeä juoda ekstrapaljon, koska ilmastointi kuivattaa ja köydä välillä kävelemässä + tukisukat, koska veritulppariski on suurempi raskaana.

Me lennettiin viime raskauden kanssa muutamaan otteeseen Suomeen ja menin siskon kanssa myös löhölomalle Kreikkaan kun olin 24vk. Ei kannata juoda hanavettä ja muista pyytää kaikki juomat ilman jäitä, koska ne tehdään hanaveteen. Hedelmien kanssa olisin myös extratarkka ja pesin kaikki hedelmät pullovedellä, ellei sitten kuori esim appelsiini ja banaani yms.

Kuumissa maissa tietysti pitää muistaa juoda enemmän ja raskaushormonit saa myös ihon ruskettumaan/palamaan helpommin varsinkin sitten kun vatsa on isompi ja iho jo venynyt, eli suosittelen korkeampia kertoimia kuin muuten.

Puolessa ei suurinosa juustoista taida olla pastöroitu eli olisin siinä tarkka, mutta ei ole muuten Puolasta kokemusta kohteena joten en enempää osaa neuvoa :-)

Ainoon, kesällä kannattaa tarkistaa lentoyhtiöltä, että millä viikoilla he haluavat lääkärin todistuksen lentokyvystä. Finnairille esim tais olla jo jopa 25vk lähtien :O
 
Joo tosiaan aamupalalla pitää olla tarkkana kyllä. Mietin noita juustoja että uskaltaakohan niitä sitten syödä ollenkaan?
Onko tukisukat tarpeelliset jo näin alussa raskautta?
 
Mä en oo juustoekspertti, kun oon vegaani :-D mut eikös nii et ”kovat” juustot on ok?

Kyl se verenmäärä jo tässä alussa kasvaa niin on ne sukat varmaan ihan hyvä jo hommata. Ite kyllä unohdin kun lennettiin vk8/9 Suomeen viimeks ja ei mitää ongelmaa mut mulla on matala riski kyllä muutenkin ja en tietenkään uskalla suositella kun en oo ammattilainen :’D
 
Olin ite Puolassa ykköstä odottaessa joskus raskauden puolivälissä, Krakovassa, ja tykkäsin tosi paljon!

Tukisukat oli ihan ehdottomat, sekä lennolla että kun käveltiin tosi paljon! Olin tosiaan vähän tarkempi ruokien suhteen, mutta en niuhottanut kuitenkaan ihan kaikesta ja aamupalalla vedin kyllä just niitä kovia juustoja ihan tyytyväisenä leivän päällä. Ja kuten tuolla jossain aiemmin mainitsin niin söin vähän vahingossa kylmää vuohenjuustoakin... Kananmunat on hyvä syödä läpikypsänä! Söin sillä reissulla ihan järkyttävän paljon ku tuli liikuttua niin paljon ja vauvakin vaati osansa. :rolleyes: Aamupalalla söin varmaan enemmän ku moni raavas mies. :hilarious:

Ehkä isoin "pulma" mulla oli reissussa herkistely. Oltiin yhtenä päivänä Auschwitz-Birkenaussa, ja voi luoja sitä itkun määrää! Mulla kuitenkin jo maha näkyi selvästi niin se tunne kun seisoi siellä missä ihmiset on kavunnut junasta pois ja osa pistetty suoraan kaasukammioon niin oli ihan karsea kun tajusi mikä olisi oma kohtalo ollut..... Ei siellä varmaan herkistelemättä voi käydäkään, mutta jotenkin se siinä tilassa kyllä oli todella musertavaa...

Kannattaa muuten tarkistaa matkavakuutuskin, kun yleensä ne ei korvaa sitä jos tulee jotain raskauteen liittyviä ongelmia reissussa! Ja jos ei jo ole niin yritä ehtiä Kelalta tilata Eurooppalainen sairaanhoitokortti.
 
En tunne suomalaisia matkavakuutuksia, kun sillon kuin olin Suomessa vielä iskä hoiti :-D mutta mulle ainakin sanottiin täällä, että ei tarvi mitään lisäjuttuja kun on raskaana, koska raskaus ei ole ”medical condition” niin ne ei laillisesti saa vaatia siihen mitään lisäjuttuja ja kaikki ois korvattu kyllä. Mutta siis kannattaa todella soittaa ja kysyä mikä homma on!

Tosi hyvä huomio noista kananmunista! Tääl englannissakin vielä viimevuonna sano, että pitää olla läpikypsiä ja vasta hiljattain päivitti että yhdet tietyt englantilaiset kananmunat on ok :’D itse en uskaltais sitä riskeerata, jos kananmunaa söisin. Onko se puola missä käytetään paljon majoneesia? Sehän ei myöskään raskaana käy :O
 
Me ollaan kanssa lähdössä Ranskaan häämatkalle kesäkuun alussa eli 23-24. Ollaan sovittu että otetaan rennosti ja mennään sen mukaan mitä jaksan
Vähän jänskää kyllä ja harmi että jää mm. Viinit juomatta mutta tietysti hyvästä syystä :)
 
Me ollaan kanssa lähdössä Ranskaan häämatkalle kesäkuun alussa eli 23-24. Ollaan sovittu että otetaan rennosti ja mennään sen mukaan mitä jaksan
Vähän jänskää kyllä ja harmi että jää mm. Viinit juomatta mutta tietysti hyvästä syystä :)
Mitenhän hyvin viinit säilyy.. Jos ostatte tuliaisiksi ja juotte kotona sitten myöhemmin kun se on mahdollista ja muistelette häämatkaa.. :Heartred Meilläkin on vielä häämatka tekemättä (häät oli jo 6/18) mutta uhkaavasti näyttää siltä että ei keretä enää. :laughing002
 
Mitenhän hyvin viinit säilyy.. Jos ostatte tuliaisiksi ja juotte kotona sitten myöhemmin kun se on mahdollista ja muistelette häämatkaa.. :Heartred Meilläkin on vielä häämatka tekemättä (häät oli jo 6/18) mutta uhkaavasti näyttää siltä että ei keretä enää. :laughing002

Meilläkin vielä häämatka tekemättä vaikka häistä jo hyvän aikaa :grin ehkä sitten joskus.. Ranska kuulostaa ihanalta kohteelta :Heartred
 
Tukisukille iso peukku! Lennolla ja myös kohteessa ihan ehdottomat, jos kävelee paljon. Itsellä tosin on suonikohjuja ja käytän niitä muutenkin satunnaisesti töissä. Ja nyt päivittäin heti alusta asti. Illalla huomaa jaloissa, jos ei ole ollut päivällä käytössä.
 
Mistä ootte nuita tukisukkia ostaneet ja niitäkin on ilmeisesti useampia niin osaatteko suositella jotakin, itsellä ei mitän kokemusta niistä? :wideyed:
 
Mistä ootte nuita tukisukkia ostaneet ja niitäkin on ilmeisesti useampia niin osaatteko suositella jotakin, itsellä ei mitän kokemusta niistä? :wideyed:

Mulla on ainakin ihan urheilukaupasta sellaiset kunnon kompressiosukat, merkkiä ZeroPoint. Ja sitten on parit jotkut vähän köykäisemmät jostain Zalandolta tilatut, ne on kivat sillai arkikäytössäkin kun ei niin paljoa tiukkaa ja on helpompi pukeakin. :grin Ne oikeat kompressiot meinaan saa oikein kiskoa ja nykiä jalkaan, mutta ne kyllä on sitte hyvät jos koko päivän joutuu olemaan jaloillaan. Kaapista löytyy myös kompressiosäärystimet, ostin ne lähinnä testatakseni koko kompressiojuttua kun ne sukat on melkoisen hintavat noin niin kuin sukiksi...
 
Joo ja äiti vinkkasikin että ihan marketeistakin löytyy hyviä. :grin
Huomenna pitää käydä etsimässä.
 
Minä myös suositan tukisukkia/säärystimiä. Käytin niitä viime raskaudessa päivittäin ja ihan urheiluliikkeestä olivat hankitut. Lentomatkoille vetäisin suosiolla päälle ne tiukkaakin tiukemmat sukat, on aikamoinen prosessi saada ne jalkaan mutta auttavat hyvin.
Vähän nyt jo etukäteen harmittaa kun loppuraskaus osuu kesäaikaan, normisti en käytä kesällä kuin urheillessa sukkia ja nyt sitten pitäisi yrittää löytää joku kompromissi.. eli jos jollain tiedossa kesäkenkiin/balleriinoihin sopivia tukisukkia niin vinkatkaa..

Nostaisin esille myös ilmakuivatut kinkut ym makkarat, niissäkin taisi olla riskinsä ja olen vältellyt niitä. Samoin tuo majoneesi on hankala ja vältettävien listalla. Sitä vaan on kaikissa hampurilaisissa.. joten olen pyytänyt nyt raskaana ilman majoneesia, kyllä se maku hieman kärsii mutta onneksi harvoin syö eikä tämä ole pitkä aika. ja näistä ravintolahampurilaisista (pl.heset ym) tuli mieleen että muistakaa pyytää jauhelihapihvit aina ihan kypsänä. On lähes vakio että ne ovat medium..
 
Minulla alkaa olla aika laaja valikoima noita tukisukkia :grin Kompressiosukkia, marketista ostettuja ja viime aikoina olen tilannut Tukisukat-shopista. Siellä on laaja valikoima myös värillisiä sukkia. Ja myös sellaisia, missä varvasosa on auki, kesällä aivan loistavat. Viime raskaudessa käytin jostain puolivälistä sellaisia nivuseen ulottuvia isomman kompression sukkia, jotka olin aiemmin hommannut suonikohjuhoitojen yhteydessä.
 
Minä myös suositan tukisukkia/säärystimiä. Käytin niitä viime raskaudessa päivittäin ja ihan urheiluliikkeestä olivat hankitut. Lentomatkoille vetäisin suosiolla päälle ne tiukkaakin tiukemmat sukat, on aikamoinen prosessi saada ne jalkaan mutta auttavat hyvin.
Vähän nyt jo etukäteen harmittaa kun loppuraskaus osuu kesäaikaan, normisti en käytä kesällä kuin urheillessa sukkia ja nyt sitten pitäisi yrittää löytää joku kompromissi.. eli jos jollain tiedossa kesäkenkiin/balleriinoihin sopivia tukisukkia niin vinkatkaa..

Nostaisin esille myös ilmakuivatut kinkut ym makkarat, niissäkin taisi olla riskinsä ja olen vältellyt niitä. Samoin tuo majoneesi on hankala ja vältettävien listalla. Sitä vaan on kaikissa hampurilaisissa.. joten olen pyytänyt nyt raskaana ilman majoneesia, kyllä se maku hieman kärsii mutta onneksi harvoin syö eikä tämä ole pitkä aika. ja näistä ravintolahampurilaisista (pl.heset ym) tuli mieleen että muistakaa pyytää jauhelihapihvit aina ihan kypsänä. On lähes vakio että ne ovat medium..
Mistä toi majoneesi oikein tulee? Ei oo missään thl:n listalla? Onko siinä listeriariski vai mikä? Toki ymmärrän et esim ulkomailla lämpimässä siinä on riskinsä vatsatautiin mut en oo kyllä Suomessa vältellyt, vaikka ei erityisen usein tuu syötyäkään.
 
Me ollaan lähdössä myös kesäkuussa lentäen etelään lasten kanssa pariksi viikoksi. Ajattelen että kun raskausviikot silloin noin 20-23, ei huolta lentämisestä. Tietysti paljon pitää jaloitella ja juoda vettä lennon aikana.

Sitä mietin, onkohan meressä uiminen ihan turvallista vielä noilla viikoilla?
 
Mistä toi majoneesi oikein tulee? Ei oo missään thl:n listalla? Onko siinä listeriariski vai mikä? Toki ymmärrän et esim ulkomailla lämpimässä siinä on riskinsä vatsatautiin mut en oo kyllä Suomessa vältellyt, vaikka ei erityisen usein tuu syötyäkään.
Käsittääkseni siitä, että perinteiseen majoneesiin käytetään kypsentämätöntä kananmunaa, joka on kieltolistalla salmonellan vuoksi. Jos on vegaanimajoa, voi siis käyttää ihan huoletta. :)
 
Mä myös olen suunnitellut kesälomalle reissua Berliiniin, mutta saa nähdä kuinka käy. Kakkosta odottaessa alkoi puolivälissä raskautta jo iskiasvaivat ja lopussa en kävellyt enää kuin 300m. Voi olla että haaveeksi jää matkustaa enää heinäkuussa :confused:
 
Takaisin
Top