Tyttö vai poika?

Tyttö vai poika?

  • Kaksi tyttöä

    Äänet: 0 0.0%
  • Kaksi poikaa

    Äänet: 0 0.0%
  • Tyttö ja poika

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    71
Sukupuolineutraaliudesta olen itse miettinyt sitä, että eikö lapsen kehitykseen kuulu myös vaihe, jolloin lapsi samaistuu siihen "oman sukupuolen" roolimalliin (äitiin, isään, kuka sitten siinä onkin ), joka myös lapselle tärkeää...? Lapset myös käsittääkseni leikeissä hakevat ja kokeilevat omaan sekä toiseen sukupuoleen liittyviä rooleja (Kotileikit ym). Mitenköhän se sitten vaikuttaa jos lapsen ei anneta tätä tehdä, vaan annetaan esim. Pojalle vain ja ainoastaan "ne barbiet ja prinsessa mekot", tai tytölle "spidermanit"..? Ja kuinkahan lapsi sitten kokee itsensä kun se laitetaan ryhmään (päiväkoti tai vastaava) jossa muut lapset ovat pienestä asti olleet tietoisia sukupuoleensa liittyvistä "määritteistä"? Mietin myös mitä tuolla äärimmäisellä sukupuolineutraaliudella haetaan? Mikä on sen "etu" lapselle? Ja loppujen lopuksi, onko se sukupuolineutraaliutta jos esim. poika puetaan tiedostaen vaaleanpunaisiin ja annetaan tälle ainoastaan "tyttöjen" leluja..? Vai lapsen kasvattamista väkisin johonkin "yhteiskunnan normien" vastakkaiseen muottiin vanhempien omista lähtökohdista ja halusta toimia eri tavoin....? Nämä siis ajatuksia jotka itselle herännyt kun on tästä aiheesta lukenut joitain artikkeleita, en ole asiaan kuitenkaan mitenkään erityisesti perehtynyt, eikä tarkoitukseni ole ketään "sukupuolineutraalisti" kasvattavia Vanhempia mitenkään päin Tuomita tai mollata.
 
Nannaniina, nostat esille hyvän pointin. Olen itsekin sitämieltä, ettei sukupuolisensitiivisyys tarkoita, että poika pakotetaan pukemaan hameita ja leikkimään barbeilla ja tyttö vastaavasti pakotetaan leikkimään autoilla. Enemmänkin näen, että sukupuolisensitiivisyys tarkoittaa sitä, että lasta opetetaan leikkimään kaikilla leluilla, pukemaan kaikkia vaatteita ja vältetään lasten kuullen puhumasta siitä, kuinka "pojat on aina reippaita ja villejä" tai "tytöt on aina siistejä ja kauniita".

Tuo yhteiskunnan vastakkaiseen normiin kasvattaminen on nähdäkseni yhtä huono juttu, kuin että kasvattaisi siihen, että on pakko olla tyttömäinen tyttö prinsessamekoissa ja reipas, raju poika spiderman-asussa. Siis, ettei tarvitse olla ensisijaisesti "tyttö" tai "poika" vaan saa olla "Milla", "Lauri" tai "Vilja" ja kiinnostua itseään innostavista asioista, harrastuksista, väreistä, ilmiöistä jne. Koska yhteiskunta kuitenkin "pakottaa" hyvin rajattuun sukupuolinormiin (esim. pojat ei itke tai tytöt ei sotke -ilmaisuilla), on hyvä vanhempana tiedostaa, ettei pakota lastaan tähän ja ettei viljele näitä tahattomia sukupuolittavia normeja omassa toiminnassaan.

Itselläni meinasi tässä taanoin pinna palaa, kun serkun kolmevuotias poika ilmoitti vuotta nuoremmalle sisarelleen, ettei tämä saa käyttää isoisän IPadia, koska "tytöt ei osaa käyttää tekniikkaa". Tämä on sukupuolittava, opittu, lausahdus, jota lapsen vanhemmat ja ilmeisesti isovanhemmat ovat viljelleet. Oikea syy olisi voinut olla vaikka "olet liian pieni" (Tästäkin olen erimieltä, kaksivuotias harjoittelee niitä taitoja, joita kolmevuotias jo osaa...) tai "nyt on minun vuoroni", mutta ei se, ettei tytöllä ole munia. Valitettavasti se mitä sanot päiväkotilapsista pitää paikkansa: Moni tietää jo alle 3-vuotiaiden ryhmään tulleessaan, millaisia tyttöjen ja poikien "pitää" olla. Jos varhaiskasvatushenkilöstö ei aktiivisesti puutu stereotypioihin ja anna tilaa lapsille kokeilla muitakin kuin perinteisiä leikkejä, rooleja ja aktiviteeetteja, näistä käsityksistä on sitten vaikea oppia pois.
 
Pitääkö se paikkaansa,että pojalla on matala syke ja tytöllä korkea? Meille ei ultra tuonnut vastausta sukupuoliasiaan, mutta syke on koko ajan ollut n. 130. Siskolla oli pojilla matala syke ja tytöllä huiteli n.160. Sattumaako? :)
 
Ei meillä oo ainakaan pitänyt, pojilla ja tytöllä(/tytöillä) molemmilla sykkeet on pyörineet 130-145. Mulla on enemmän mahan muodosta voinut veikkailla sukupuolta, pojista on jalkapallo ja tytöistä tyyny :D
 
Meille sanoivat et varma poika ja syke on ollut aina tällä Tyypillä siellä 150..
Ei kai sitä lopulta oikein mistään voi ennustaa.
Mekin ollaan vielä naurettu että nyt jos oikein alkaa lupausten mukaista poikaa odottaa niin se "päivänselvä vehje" onkin joku ihme harha ja tyttö tulee :D
 
Eli ylläriksi jäänee. Tästä mahasta ei vielä osaa sanoa mitään, vyötärö on kyllä edelleen paikallaan. Vaikka ei kai mahastakaan voi ennustaa. On niin piinaavaa kun ei tiedä kumpaa odottaa, minä kun oon niin malttamaton luonne. :D Kaikki ennustukset, unet, kiinalaiset kalenterit ja pahoinvoinnin vähyys viittaa poikaan. Siksi poikaolo on vähän vahvempi.
 
Meillä mies väittä raskauden alusta asti, että tyttö on ja minä väitin et poika on. Kiinalaista kalenteria koitin ja se väitti tyttöä. Syke huitelee 150-160. Mitään tyttö/poika oireita mulla ei oo ollu koska melko oireeton raskaus on ollu. Yllätys oli silti suuri kun kätilö pamautti, että poika tää on:D en tahdo vieläkään uskoa mutta pakko kai se on kun lääkäri monta kertaa sen tarkisti:D mies saakin siis alkaa miettimään pojalle nimeä kanssa kun oli varma, että tyttö tulossa:D
 
Minulla oli sekä esikoisa (tyttö) odottaessa, että nyt (vielä mysteeri) tyypillinen ''poikamaha''. En siis todellakaan usko tuohon mahan muodosta ennustettavuuteen. :wink
 
Juu ja sykkeet kertoo kuulemma vauvan aktiivisuudesta, ei sukupuolesta :) Eli ei voi ennustaa kun merkkeihin ei voi/kannata luottaa :)
 
Lyydia, mullakin merkkeihin ja itseasiassa kiinalaiseen kalenteriinkin luottaen piti olla poika, mutta tyttölupaus tuli.

Unissa kyllä näin aina tyttöjä ja oli tyttöolo.. Kyllä äiti tietää :P
 
Mä en haluaisi pukea pientä, jolla ei ole vielä omaa (tai kavereilta opittua) tahtoa, sukupuolen mukaan. Lähinnä, koska en tykkää vaaleanpunaisesta tai perus poikien jutuista. Nyt kun saadaan tyttö, niin saadaan varmaan kaikki vaatteet siskoltani eli vaaleanpunaista tulee. Eikä oo varaa olla kranttu.

Toisaalta vaatteet on aika merkityksetön osa kasvatusta pieneksi ihmiseksi, joten en jaksa liikaa vaivata päätäni sillä, ettei lapsella tuu olemaan just sellasia vaatteita, mistä mä tykkään.
 
Pahempi musta on kun tiedän perheitä, missä pieneltä tytöltä on kielletty kaikki vaaleanpunainen prinsessajuttu. Tietyssä iässä se on kuitenkin tärkeä osa kaverisuhteitakin. Eri asia on sitten kannustaa myös muuhun ja kyseenalaistaa vaikkapa satujen tarjoamia sukupuolirooleja.
 
Nannaniina, mäkään en ihan tätä sukupuolineutraaliutta ymmärrä. Sukupuolisensitiivistä työtä oon tehnyt työksenikin ja siinä on mun mielestä järkeä kyllä, että kiinnitetään huomiota siihen, millaisia miehuuden ja naiseuden malleja ja vaihtoehtoja annetaan. Äärimmäisessä sukupuolineutrauliuteen pyrkimisestä tulee enemmän mieleen se, että tyttönä tai poikana olemisessa olisi jotain pahaa. Vähän sama ilmiö kuin se, että välillä tasa-arvolla yritetään tarkoittaa samanlaisuutta. Niinkuin naisen pitäisi pyrkiä olemaan mies ollakseen tasa-arvoinen. On vain epätasa-arvoa vahvistavaa, jos perinteisiä naisellisia ominaisuuksia pidetään huonompina kuin perinteisiä miehisiä piirteitä.

Pukeutumiseen liittyen, esim. itse, vaikken noin luonteeltani ole mikään stereotyyppinen naine, tykkään käyttää mekkoja ja koruja ja pikkulaukkuja. Aika arvattavaa on, että pieni tyttö haluaa jossain vaiheessa matkia äitiään. Ehkä ei halua. Tärkeetä siis tosiaan se, että lapsi saa olla ennen kaikkea lapsi, ei tyttö tai poika. Ennen kaikkea Liisa tai Matti. Ei tyttö tai poika.
 
Kirahvi; samoja ajatuksia mulla. Tärkeimpänä näen sen, että asenteet ja ajatusmaailma olisi kasvatuksessa suvaitsevainen, ja ettei oma lapsi oppisi niitä käyttäytymismalleja/käsityksiä jotka joskus liitetty sukupuolisuuteen; esim. Pojat ei itke, tytöt ei riehu jne jne... Mutta jotenkin uskoisin että me, jotka ollaan jo tässä ajassa kasvettu missä sukupuolirooleja on jo rankasti murrettu, niin kasvatamme lapsemme jo valmiiksi tietyllä "sensitiivisyydellä", ilman että sitä olisi mitenkään etukäteen miettinytkään?
 
Mulle toi vaaleanpuneisen pukeminen tulee kai lähinnä siitä toiveesta jota olen elätellyt pian 20 vuotta että saisin tytön. JA kyllä mun pojat on silti ihan ihania ja täydellisen epätäydellisiä ja komeita. Yksi heistä muuten vielä aikuisuuden kynnykselläkin harrastaa my little ponyja ;-)
Jos saan tyttö vauvan niin haluan nauttia siitä tyttöydestä ja pukea mekkoja ja tukkapompuloita jne. Enkä kyllä näe siinä mitään pahaa. Naiseus ja tyttöys on hienoja ja upeita asioita. Ihan niin kun miehekkyyskin. Mut kaiken voi vetää överiksi tai latistaa täysin.
Olen itse Konetila asentaja ja putkihitsari, olen myös lomautuksella ollut rakennuksilla opiskelemassa talonrakennusta , mun lapset tietää sen että naiset ja miehet voi tehdä ihan samoja juttuja, mutta mun lapset tietää myös sen että miehillä on yleensä enemmän voimaa ja hyviin tapoihin kuuluu esim avata naiselle ovi, tarjoutua kantamaan painava kauppakassi jne. Musta se että pukee lapset kauniisti ei välttämättä riko mitään. Jos tyttö ei halua olla tyttömäinen niin ei tarvitse ja jos poika ei halua olla poikamainen niin sitäkään ei tarvitse.
 
Womb, onko teillä jo ollut ru? Aiotteko kysyä kummalta vaikuttais? Monta poikaa sulla on?

Ja ei oo mitään pahaa toivoa tyttöä, että pääsee tekemään tyttöjen juttuja. Meillä on suvussa paljon tyttöjä ja onhan se kiva väsätä niitä barbien vaatteita ja piirrellä paperinukkeja yms. Ja hyvin reippaita ja raisuja tyttöjä ovat. Miekkailuhan esimerkiksi sujuu oikein hyvin ballerinahame yllä. :)
 
Eli ylläriksi jäänee. Tästä mahasta ei vielä osaa sanoa mitään, vyötärö on kyllä edelleen paikallaan. Vaikka ei kai mahastakaan voi ennustaa. On niin piinaavaa kun ei tiedä kumpaa odottaa, minä kun oon niin malttamaton luonne. :D Kaikki ennustukset, unet, kiinalaiset kalenterit ja pahoinvoinnin vähyys viittaa poikaan. Siksi poikaolo on vähän vahvempi.
Lyydia meille tulossa varma poika ja mä oksensin viikot 6-21 aamusta iltaan :D
 
Womb: Oli tosi kivasti kirjoitettu! Ihan täysin Komppaan! :wink Ja on se kiva että pojat saa siskon ja pikku tytöllä on veljiä ♡
 
Takaisin
Top