Tyttö vai poika?

Tyttö vai poika?

  • Kaksi tyttöä

    Äänet: 0 0.0%
  • Kaksi poikaa

    Äänet: 0 0.0%
  • Tyttö ja poika

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    71
Olen huomannut, että olen jo kehittänyt jonkun suuren inhon sellaisia lastenvaatekauppoja kohtaan, joissa vaatteet on jaoteltu "tyttöjen" ja "poikien" hyllyihin, en voi edes kävellä katsomaan valikoimaa. Lelu- ja tarvikekaupoissa lienee sama ongelma, mutta en ole vielä ehtinyt käymään.

Itse vuosia päiväkodeissa työskennelleenä ihmettelen tätä, koska siellä tuntui, että kaikilla alle 3-vuotiailla oli samanlaiset sukkahousut, collarit, bodyt ja paidat, ja ulkona samanlaiset saappaat ja haalarit, vain värit erosivat (ja nekään eivät niin kamalasti, kaikilla oli sinistä, punaista, keltaista, oranssia, vihreää, mustaa...lähinnä vaaleanpunaista näki vain tytöillä). Onkohan lasten muoti muuttunut viimeisten 5-vuoden aikana ja joutuuko lapsiparka kärsimään, kun ammattikasvattajaäiti varoo hysteerisesti sukupuolinormeihin alistamista ja pakottaa tyttärensä käyttämään unisex-vaatteita (jos niitä jostain saa). :) Ehkä siltä lapselta pitää muistaa kysyä vuoden ikäisenä, jos se vaikka sattuisi tykkäämään mekoista (tosin olisin kysynyt pojaltakin).
 
Mulle on tosiaan ihan sama löytyykö vaate tyttöjen vai poikien hyllystä! Mutta en koskaan ostakkaan vaatetta, jossa on tyttö/poikakuvitusta tai muita krumeluureja. Prinsessa ja autopaidat, yäk :D Oon myös esikoisen myötä huomannut, että halvemmaksi tulee usein ostaa ns. laatumerkkejä, jotka kestää pesun 60 asteessa ja joista ei langat purkaannu heti. Ärsyttää kun HM:t ja Lindexit lähtee purkautumaan heti ja menettää muotonsa äkkiä!
 
mä haluun taas että vaatteissta näkee että kumpion. en iki maailmassa pukis poikaa vaaleenpunasee.. :D mutta tyylinsä kullakin
 
Eihän sillä kai muuta merkitystä ole, kuin että ulkopuoliset ihmiset tietävät kumpi siellä vaunuissa pötköttää (ja sehän on kamalan tärkeää... :D) :wink Nykyään on kyllä paljon sukupuolikoodattuja vaatteita, että on vaikeaa ostaa mitään ilman, että tietää valmiiksi sukupuolta. :sad001
Kyselin muuten äidiltä ja anopilta, niin vielä heidän aikanaan (siis kun olivat raskaana, eli n. 1986-1990) ei ollut tavallista kysyä sukupuolta ultrassa, vaan kaikki vauvat tulivat "yllätyksenä". :O Itse luulin, että tämä sukupuolen kysyminen on ollut normi siitä asti, kun tuo ultraaminenkin on kuulunut osana raskauden seurantaan.
 
Unisex vaatteet on ihan vauvalle munkin mielestä suloisimpia. Mutta vähän jo vanhemmalle on vaikea löytää edes. Vaatteet on enemmänkin tyyliltään poikien ja tyttöjen vaatteita, eikä se väri niinkään.. Ja kyllä mä tytölle pukisin mekkoja ja hameita, joita taas pojalle en. :)
Ja kyllähän ihmiset mieltää pinkkiin tai siniseen puetun pikkuvauvan sukupuolen vaatteiden mukaan, enkä mä nää siinä mitään ongelmaa :)
 
Hih...mä haluan kyllä ehdottomasti tytölle autopaitoja. Jos se on tullut isäänsä, niin eiköhän sen tuolta autotallista ruuvimeisselin ja pihtien kanssa löydä, tutti suussa, heilumassa jo ennen kahta ikävuotta. Toki jos se kiinnostuu enemmän näistä mun harrastuksista, niin sitten autopaidat ei oo niin tarpeen :)

Mutta siis vakavammin, jos poika tykkäisi vaikka prinsessoista ja keijuista ja hulmuavista helmoista, joilla tanssia, niin miksi ei. Ja toisin päin, jos tyttö tykkää autoista, vasaroista ja pienelektroniikan askartelusta niin saa kai lempiharrastukset näkyä vaatteissa. Mutta vauvalle, joka ei vielä ilmaise kiinnostuksiaan niin, että aikuiset ymmärtäisi, en ymmärrä, että pitää pukea sukupuolinormien mukaisesti.

En tiedä etsiikö kukaan muu halpoja vaatteita esim. tori.fi:stä, olen huomannut, että vaatepaketit "poika" on usean kympin halvempia kuin vaatepaketit "tyttö". Luulisin, että tässäkin näkyy joku tiedostamaton sukupuolinormi.
 
Pitäisi varmaan perustaa oma putiikki, jossa myytäisiin vaatteita vauvoille ja lapsille, ilman että niitä on mitenkään kategorioitu edes mallin (väristä/kuosista puhumattakaan) perusteella tytöille tai pojille. Onkohan missään päin maailmaa tällaista liikettä? :eek: Nopealla googlailulla kaikki "gender neutralit" näyttää olevan beigeä, valkoista ja harmaata...Värikkyys antaa heti ilmeisesti sukupuolen vaatteelle, vaikka malli olisi perusbody :D
 
Tykkään kans ihan perusvaatteista. Ei liikaa söpöä kuviointia eikä vaatteita mitkä selkeesti näyttää olevan tytön tai pojan. Ja tykkään kyllä myös mustasta vauvojen vaatteista.
 
Kyselin muuten äidiltä ja anopilta, niin vielä heidän aikanaan (siis kun olivat raskaana, eli n. 1986-1990) ei ollut tavallista kysyä sukupuolta ultrassa, vaan kaikki vauvat tulivat "yllätyksenä". :O Itse luulin, että tämä sukupuolen kysyminen on ollut normi siitä asti, kun tuo ultraaminenkin on kuulunut osana raskauden seurantaan.


Lieneekö silloin alussa ollut edes mahdollisuutta selvittää pelkän ultran perusteella. :) Tai minulla sellainen käsitys on ainakin, ettei ole ollut, koska laitteisto ei ole ollut tarpeeksi hyvää.
 
No meillä ei selvinny sukupuoli ultrassa eli loppuun asti pysyy jännitys. Kätilö sano et jos nyt olis ihan pakko veikata ni tyttö kun ei mitään miehistä vilahtanu mutta alapää oli niin piilossa et ei voi tosiaan tietää..
 
Mulla oli rakenneultra 19.2 (rv tuolloin 20+3). Alkuun pikkuinen nukkui pylly ja selkä vatsaa päin, ja lääkärillä oli tekemistä saada vauvaa heräilemään että pystyis katsomaan kaikki jutut. Sitten tuo heräs pienen "koputtelun/tökkimisen" jälkeen, mutta liikkui sen jälkeen niin vauhdilla ympäri ämpäri, että lääkäri oli jo ihan epätoivon partaalla ja alkoi jo puhumaan että "pitää varmaan varata uusi aika..."

No sitten sai ajan kanssa katsottua että kaikki kunnossa, ja kun kysyin sukupuolta; "..kyllä se pojalta näyttäis..." Kysyin että "onko selkeä poika vai ehkä poika", jonka jälkeen vauva kääntyi hitaasti ympäri ja avasi haarat auki jolloin lääkäri alkoi nauramaan ja sanoi "tais kaveri kuulla sun kysymyksen, ja halus näyttää ettei jää kellekään epäselväksi" :D

Eli poika tulossa :)
 
Noista vaatteista, oon itse löytänyt aika paljon sellaisia vauva bodeja ym. jotka voisi (ainakin omasta mielestäni) pukea kummalle vaan? Varsinkin kaikki vähän "retro" -kuviot on Musta ihania, ja kaikki eläinkuvat, pikku apinat ym. Mutta en mäkään kyllä pikkuiselle pojalleni selkeästi tytöille tehtyjä pinkkejä prinsessa Vetimiä lähtis pukemaan.... :D

Mutta kyllä mua harmittaa kaikki ns sukupuolineutraalit "laimeat" harmaa/valko/kelta-raita/pallo/viiva kuviolla... Kyllä niitä vois mun puolesta olla just värikkäitä ja kivoilla kuvioilla tehtyjä vähän enemmän saatavilla :wink
 
Esim. Tämä on mielestäni aivan ihana... ♡ Sain sen ystävältä sellaisesta "kiertävästä vauvan vaate paketista", ennen kuin oli mitään tietoa kumpi tulossa, ja tämän kyl pukisin kummalle vain :)
 

Liitteet

  • 1425417998726.jpg
    1425417998726.jpg
    55.6 KB · Katsottu: 39
Pistetääs tänne galluppiinkin että poika on meille tulossa.

Vaatteiden suhteen tunnen helpotusta tästä poika-tiedosta. Jotenkin minusta on aina ollut helpompi ajatella mitä kivoja juttuja voisi pojalle hommata. (Omassa lähipiirissä onkin ollut enemmän poikalapsia ja itsekin olen ehkä enempi ollut poikamainen kuin oikein tyttömäinen).
 
Juu, noi Tutta retrot on aivan ihania.
Regina veritas IHANA toi lehtileike. ja pinkki ollu poikien väri ;-D En selkeestikään ole vanhanaikainen =D
Me&I vaatteissa on tosi paljon värejä sekä pojille että tytöille..
Mulla on tälle nuorimmalle aika paljon vaatteita just siks että sieltä saa pojalle muutakin kun sinistä ja vihreää.
Leluista: Mulla on pojille aina ollut myös nukkeja ja nalleja ja leikki keittiö jne... mutta tossa neljän-viiden ikävuoden paikkeilla ne on vaan jääneet pois. Sukupuolineutraalius on musta tosi hyvä juttu tiettyyn rajaan asti. Eli sit kun lapsi haluaa itse leikkiä ja tehdä poikien juttuja tai tyttöjen niin pitää antaa.
Tiedän yhden naisen joka oli niin fanaattinen ton sukupuolineutraali jutun kanssa että hänen lapsella joka oli poika oli kymmenkunta barbia eikä autoja ollut kun se yks kaks. Joka päivä poikaa opetettiin leikkimään niillä barbeilla vaikka olis halunnut leikkiä autoilla. Eli se meni mun mielestä yli. Muuten on musta vaan hyvä että ei ole ns. poikien töitä ja tyttöjen töitä vaikka aikuisena tietyt työt meneekin just miehille koska ne vaatii enemmän voimaa.
Tärkeämpää kun vaatteet, sukupuolineutraalissa opetuksessa on mun mielestä venhempien esimerkki :)
Jos se ihme kävis että mulle tulis tyttö niin Luultavasti saisin pukea niitä prinsessavaatteita siihen asti että muksu olis sen 2 vuotta ja kun alkais se minä itte kausi niin muksu laittais sinistä päälle =)
Mä vaan olen pukenut niitä poikien vaatteita nyt sen 19 vuotta. jotenkin olis niiiin ihanaa vaihtelua välillä pukea muutakin kun sinistä ja vihreetä eri muodoissaan. Onneks "löysin" viimevuonna lipfishin ja meekkarin :Heartred

Niistä toppapuvuista: Aika hyvin on mun mielestä unisex pukuja ja värejä. Mun nuorimmalla on nyt Tumman punainen kokopuku ja jatkossakin ostan mielummin jotain muuta kun sinistä.
Eniten ärsyttää spiderman ja disneyn autot, jotka on ollu poikien vaatteissa jo liian monta vuotta..
5 päivää ja ehkä pääsen äänestämään=)
 
Oi, Lipfishit on niin kivoja! Esikoiselle löysin ison läjän t-paitoja kirpparilla ihan pilkkahinnalla, mutta nyt ne siirtyy jo kohta pikkuveikalle, niin pitäs jostain hankkia niitä lisää :) Miikkariakin on meidän pojilla paljon, just siksi kun on värikkäitä ja käy siskolle(/siskoille) sitten myöhemmin. Harmi vaan kun hinnat on ihan ryöstöä kirpullakin :/
 
Takaisin
Top