Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Mites isomman vauvan vaipanvaihto ja peppupesu? Mä oon tähän mennessä nauttinut vaipan vaihdoista, kun se on ollut samalla hauska seurusteluhetki vauvan kanssa, mutta nyt vauva ei ollenkaa enää malta hoitotasolla olla, vaan kääntyy vimmatusti mahalleen tai nostelee jalkoja mahan päälle ja vaipanvaihto alkanut joka kerta jo melkein ahdistamaan, kun se on niin vaikeaa 🥴

Onko se tälläistä sitten koko loppuaika? 😅 Ja miten pesette pepun vedellä, kun lasta ei saa enää lavuaariin järkevästi nostettua? Suihkussa? Sekin tuntuu kauheen vaivalloiselle hommalle, jos kakkaa tulee 5 kertaa päivässä 😅
Minä siirryin tuossa kiemurtelu-# vaiheessa turvallisuus syistä hoitotasolta pois ja riisuttiin kaikki muu paitsi vaippa pois muovitetun froteen päällä lattialla, sohvalla tai sängyssä. Vaippoja, rasvaa yms tarvittavaa oli irtokarkkirasiassa jonka varasin jo ennen vessaan menoa valmiiksi myös siihen valmiiksi.
Vaipan avasin aina vasta vessassa.
Enimmät kakat voi ensin yrittää pyyhkiä paperilla ennen veden alle laittoa. Ja veden lämmitttää valmiiksi ennen vauvan altaaseen nostoa. Pylly on vaan pestävä siinä lavuaarissa.
Vaan onneksi tuo on vaan varsin lyhyt vaihe, joka helpottaa kun vauva oppii seisomaan tai menemään kyykkyyn pyllyn pesua varten...
Meillä pestään yhäkin, taaperon ollessa jo lähes 2v / 12kg lavuaarissa niin kylässä kuin kotona.

Mites isomman vauvan vaipanvaihto ja peppupesu? Mä oon tähän mennessä nauttinut vaipan vaihdoista, kun se on ollut samalla hauska seurusteluhetki vauvan kanssa, mutta nyt vauva ei ollenkaa enää malta hoitotasolla olla, vaan kääntyy vimmatusti mahalleen tai nostelee jalkoja mahan päälle ja vaipanvaihto alkanut joka kerta jo melkein ahdistamaan, kun se on niin vaikeaa 🥴

Onko se tälläistä sitten koko loppuaika? 😅 Ja miten pesette pepun vedellä, kun lasta ei saa enää lavuaariin järkevästi nostettua? Suihkussa? Sekin tuntuu kauheen vaivalloiselle hommalle, jos kakkaa tulee 5 kertaa päivässä 😅
Mä olen pessyt lavuaarissa isommatkin taaperot. Pelkkä peppu siis altaassa ja polvitaipeista lavuaarin ulkopuolella, yleensä housut nilkoissa vaan. Yhden käden varassa kannatellut kainaloiden alta kuten vauvaakin. Mummit pessyt suihkussa kun eivät jaksa nostaa. Olen mä myös joskus satunnaisesti pessyt bide suihkulla pöntöllä istuessa esim kun on ollut viimeisillään raskaana ja oma selkä ei ole enää kestänyt tuota asentoa.

Okei, eli lavuaarissa voi jatkaa pesuja! Hyvä kuulla kokemuksia 😄 Aattelin, että kun vauva on pidempi ja painavampi, ettei mitenkään mahdu lavuaari-pesuille 😅

Okei, eli lavuaarissa voi jatkaa pesuja! Hyvä kuulla kokemuksia 😄 Aattelin, että kun vauva on pidempi ja painavampi, ettei mitenkään mahdu lavuaari-pesuille 😅

Meillä pestään vielä melkein 2-vuotiaankin pylly lavuaarissa. 😄 Muutoin toki vaippa vaihdetaan lattialla tai tehdään pottaan tavara, mutta lavuaari tuntuu kätevimmältä pyllypesuun.

Silloin vauvana opetin tuossa kimpoiluvaiheessa siihen, että hoitoalustalla ei kimpoilla. En nyt muista miten sen tarkalleen tein, mutta olisinko vähän toruvaan sävyyn puhunut, jos alkoi riehumaan ja jotenkin rauhoitellut vauvan paikoilleen. En siis vaihtanut vaippaa ennen kuin se viuhunta lakkasi vaan opetin rauhoittumaan ja sitten vaihdoin sen vaipan. Helpotti kummasti sitä touhua, kun pelkäsin kovasti, että tippuu siitä alustalta!

Ja meillä mies käytti hoitoalustaa vaipanvaihtoon vielä pitkään ja isompanakin rauhoittui aina siihen alustalle, kun oli vauvasta oppinut ettei se ole riehumispaikka. Vasta tänä syksynä heitin alustan pois, kun alkoi olla niin rikkinäinen jo ja totesin, että isänkin on aika opetella vaihtamaan muksun vaipat seisaalteen. 😁

Meillä myös taaperonakin pesty pylly lavuaarissa. Polvitaipeet lavuaarin reunalle ja jalat roikkuu ulkopuolella, kuten joku jo sanoikin. En ihan tarkkaan muista, missä iässä, mutta ainakin kuopuksen vaippaa alettiin aika pienenä vaihtaa sylissä. (Kuopus on touhuavampi.) Vaihdettiin siinä kohtaa myös housuvaippoihin. Märkä vaippa pois seisaaltaan (vaatii toki, että lapsi osaa seistä ainakin tukea vasten), pesu lavuaarilla ja sitten kuivaus sylissä ja uusi vaippa päälle.

Mitä pitää tehä, kun vauvan pää heiluu turvakaukalossa? Aina kun otan vauvan pois autosta, on pää mennyt lysyyn eteen ja näyttää todella pahalle 😬 Onko turvakaukalo huono vai onko vauva väärin laitettu sinne? Kaukalon asentoa ei pysty säätämään, on vain yksi asento ja on myös telakalla kiinni autossa.

Mitä pitää tehä, kun vauvan pää heiluu turvakaukalossa? Aina kun otan vauvan pois autosta, on pää mennyt lysyyn eteen ja näyttää todella pahalle 😬 Onko turvakaukalo huono vai onko vauva väärin laitettu sinne? Kaukalon asentoa ei pysty säätämään, on vain yksi asento ja on myös telakalla kiinni autossa.
Turvavöiden korkeuden tarkistaisin 🤔 ettei tule liian alhaalta olkapään takaa, vaan siitä just olkapään tasolta / sormen leveyden verran alta. Jos ne kunnossa niin sit vaan yritettävä asettelulla saada vauva hyvin 😬 Ja näin talvikaudella autopipoksi joku ohut vain, paksu pipo tai hupulliset vaatteet voisi periaatteessa myös vaikeuttaa hyvin asettumista 🤔

Oikeassa olet ettei tuo asento kyllä oikein hyvälle vaikuta vauvan kannalta. Autojen penkit ovat kovin erilaisia, kuten ovat telakka+ kaukalo yhdistelmätkin.
Telakan jalkojen puoleisen reunan alle on joihinkin autoihin laitettava kiila, jotta telakka ohjaisi turvakaukalon oikeaan asentoon. Joihinkin tekakoihin sitä kiilakorotuspalaa myydään lisävarusteena... Myös vauvan vaatetuksella on iso merkitys, paksu huppu/ päähine työntää päätä herkästi eteenpäin.

Pitää tarkistaa ne turvavyöt, ne on varmaan liian alhaalla 🤔 Ja autonpenkki ehkä kallistukseltaan huono, tuntuu että sekin saattaa aiheuttaa tuota kallistumista, auttaiskohan sit sellainen ylimääräinen kiila.

Meillä oli ensimmäisen turvakaukalo+auto-yhdistelmän kanssa sama juttu. Laitoin silloin pari käsipyyhettä taiteltuna vauvan alle, jotta sain hänen asentonsa paremmaksi. En tiedä kuulostaako tuo pahalta, mutta sillä mentiin silloin. Toista lasta odottaessa ostettiin suosiolla uusi kaukalo. Silloin kävin kokeilemassa kaukaloa autoon ja onneksi niin, sillä ensimmäinen kokeiltava oli myös todella pystyssä asennossa. Toinen oli sitten parempi. Eli kaukalojen asettumisella autoon on eroja.

Muokattu viimeksi:
Takaisin