Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan

Jos ei varsinaista ylipainoa oo, nii miusta on ainakin parempi, et lähtöpainoksi merkataan mielummin enemmän kun vähemmän, nii ei tarvi stressata niin paljon, jos/kun se paino sitten nousee ☺️
 
Siitä ennen raskautta painosta määritellään se bmi ja sen myötä katsotaan esim tarve solerirasitukselle ja katsotaan ensikäynnillä, että kuinka paljon sitä painoa saisi tulla raskauden aikana lisää. Ylipainoiselle ei saisi tulla juurikaan yhtään kiloa lisää ja normaalipainoisella +12kg on aika normaalia.
 
Miulle merkattiin viimeeks kans se paino mikä oli ekassa neuvolassa. Eli noin +2kg lähtöpainosta :rolleyes:
 
Lilyee jos sinulla näkyy että oot saanu multa arvion: tyhmä ja sen jälkeen se on poistettu (en tiedä miten nuo toimii) niin OLIN NAKKISORMI KUN SELASIN TÄTÄ KETJUA tabletilla, eli siis täysi vahinko :facepalm::sorry:

Tosiaan nuita kokoja ei voi mitenkään yleistää, riippuu ihan lapsesta, minkä kokoisena syntyy ja kun jokainen kasvaa omaa tahtiaan.. Meijän 1v käyttää esim nyt 68cm :grin
 
Pikkupaapu, onpa teilläkin pieni 1v :) meillä 11kk käyttää 68/74 kokoja :p
 
Heippa. Taas nähdän kun sähö on yksin liikkeellä neuvolassa. Kaikki info menny korvast sisäl ja ulos :D Mulla olis huomenna (9-11 viikkon) verinäyte sitä np-ultraa varten. Tarviiko mun olla syömättä aamulla??
 
Paitsi jos on pissapurkki ja putkilot jo kotona, niin riittää että sinne loristaa sen 4h pissan. :wink Käytännöt kun vaihtelee tässäkin. Itse sain pissapurkin mukaan ekalla nla käynnillä ja otan näytteen kotona ja vien labraan mennessäni.
 
Paitsi jos on pissapurkki ja putkilot jo kotona, niin riittää että sinne loristaa sen 4h pissan. :wink Käytännöt kun vaihtelee tässäkin. Itse sain pissapurkin mukaan ekalla nla käynnillä ja otan näytteen kotona ja vien labraan mennessäni.

Juu. Sain kanssa noi pissa purkit fölii :)
 
Joo tosiaan vielä tuohon alkupainoon ennen raskautta: Siinä mielessä se alkupaino olisi hyvä tietää, jos BMI on lähellä sitä normaalipainon ylärajaa. Mullakin on/oli aivan siinä normaalin ylärajalla, mutta jouduin kyllä sokerirasitukseen pelkästään jo sukurasitteen takia. BMI on kyllä muuten ihan hanurista, kun kehon koostumus ei merkkaa siinä mitään, vaan pelkkä painolukema. Mullakin on urheilun takia aika paljon kertynyt lihasmassaa, mikä nostaa painoa.

Ja en aina ymmärrä noita painon nousun "suosituslukemia" raskauden aikana. Tosi monilla on noussut paino paljon enemmän kuin mitä suositellaan. Itsekin harrastin aktiivisesti liikuntaa ja söin suht normaalisti (terveellisesti), mutta 18kg napsahti. Sitten kuitenkin raskausaikana pitää välttää dieettejä ja laihduttamista. Hoh! Vaikeaa, varsinkin, kun mieli tekee eniten kaikkea roskaruokaa just nyt!
 
Siittiöiden, miehen sukupuolikromosomit ovat XY ja naisen XX, eli mieheltä tuleva kromosomi määrittää sikiön sukupuolen.
 
No mulla kävi ton veriseulan kans niin, et olin ekas neuvolassa nii pirun väsynyt et en muista siitä oikeen muuta ku et jankutettiin vaan et ensviikolle varaat sen verikokeen ja sokerirasituksen. Varmistin sen viel monta kertaa et ite varataan ja plaaplaa ja juu kyllä näin. Menin sinne verikokeeseen ja tadaa ei lähetettä. Kysyin silt hoitajaltaki et meniks tää nyt ihan oikei. Meni kuulemma ja otti sen kokeen kun hänen mukaas ei voi lykätä. Sit mul sanotaan et se aika tulee sen ultra-ajan mukana ja se pitää ottaa just eikä melkei sillon.
Eli onks se nyt niin et tää mikä otettiin jo ei kelpaa ja joudun uudestaan siihen? Sinänsä vaan kivaa tämmönen "sähellys", kun tosiaan oon päivätöissä ja aina mulla on joku meno. No mut ompahan ainaki varmistettu.
 
Marilin, kuinka pitkällä raskaus oli verikokeiden aikana? Ne saa ottaa kun on 10 viikkoa täynnä eli 10+.
 
Marilin, onpa outoa toimintaa :/ Mulla lapuissa lukee että verikoe tulisi ottaa 9+0-11+6 viikoilla ja 2viikkoa ennen nt-ultraa että kerkeävät analysoida ne.
 
Tässäkin voi olla paikkakuntakohtaisia eroja, koska terkkari sanoi, että pitää olla 10+ verikokeisiin ja ultraan 12+, kun lääkäri sen tekee.
 
Kaivoin esille esikoisen odotuksen aikaiset ohjelaput, tällä kertaa en saanut mitään kirjallisena. Tässäkin lukee että np-ultran verikokeet 9+0-11+6 ja itse ultra 11+6-13+6. Ja rakenneultra rv 19-21.
 
Mulla oli sillon 9+1 tai 9+2, en oo ihan varma. Mut tein niiko käskettiin ja katotaan nyt miten tää tästä etenee.
 
No sittenhän se menee kirjallisten ohjeiden mukaan.
 
Takaisin
Top