Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja bobcat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään neuvolassa sf-mitta 30cm ja aavistuksen noussut alakäyrältä ylöspäin. Tädin mielestä siro vauva tulossa kun käsin kokeili :)

Rv 35+0

Mitattiin tänään myös, hieman koholla sf-mitta 33cm, viikolla 33. Etuistukka voi vaikuttaa myös tohon kohoamiseen.. Laitettiin lääkärille lähete varmuuden vuoks. Oon niin väsynyt näiden käyntien kanssa ja nukkuminen kyljellä on jdshfljdshfjsd....

Sf mittaan vaikuttaa tietysti vauvan asento mittaushetkellä, mutta myös äidin pituus eikö? Mun maalaisjärki ainakin sanoo että pitkällä äidillä on tilaa kohdulla kasvaa ylöspäinkin ha lyhyemmällä taas kasvua tulee nopeammin eteen. Näinollen pienikokoisilla äideillä olisi suurempi sf-mitta?
Mulla on silti yksi tosi pienikokoinen ystävä enkä ymmärrä mihin sen vauva kohdussa asettui kun raskaus näkyi takaa selvästi vyötäröltä, mutta vatsa oli eteenpäin tosi pieni, samoin sf-mitta! 3,5kg tyttö sieltä silti tuli! Liekö silti poikkeus ja mysteeri, enpä tiedä :P

Itsellä sf-mitta ollut keskikäyrällä, mutta viimeksi oli pompsahtanut. Vauva kuitenkin ultrassa keskikokoa pienempi. Minä olen siis sellainen pitkä äiti.
Ensi viikolla taas muuten neuvola.

Nyt rv 33+3 :)

Täällä itsellä pituutta 158cm ja vatsa todellakin kasvaa suoraan eteen ja sf-mitta ollut joka kerta yläkäyrällä.. Neuvolan th oli tietty kauhuissaan mutta äpolin lääkäri joka itsekin oli yhtä lyhyt kuin minä sanoi hänellä käyneen juuri samoin joten en ole huolissaan :-)

Mä olen 162cm ja lyhytselkäinen ja vatsa todellakin kasvaa eteenpäin. Sf-mitta on ollut viimeisissä mittauksissa yläkäyrillä ja nyt on sit kokokontrolleja edessä.

Täällä kasvaa maha yläkäyrän yllä ihan himppusen, kaksoset kyseessä. Tänään rv 34+5 sf-mitta 34cm :).

Mä oon 165cm pitkä ja sf-mitta ollut alakäyrällä, mut tiedä sit mikä on pitkän naisen määritelmä ;) Mulla on pitkä selkä joten vaikuttaa varmasti sf-mittaan niin kuin sekin että kyseessä on toinen raskaus..

Mulla oli viikolla 28+jotain sf mitta jo 31cm (jos muistan oikein, mutta yli 30cm joka tapauksessa) :D ja sen jälkeen ei ole mitattu, mutta se oli varmaan osin mittavirhe kun meinasin pyörtyä tutkimuspöydälle ja th joutui mittaamaan aika kiireessä. :D
Huolissani ei mun tarvitse olla vauvan koosta, kun ravaan äitiyspolilla muusta syystä ja joka kerta siellä on ultrattu ja edelleen vauva menee ihan keskikäyrän tuntumassa. :) Ei se mitta siis hirveästi välttämättä kerro. Ekassa raskaudessa pääsin kyllä sen hyppääminen vuoksi synnytystapa-arvioon, mikä osin taisi sitten käynnistää synnytyksenkin...
Lyhyt olen minäkin joten kaipa sekin voi selittää tuota mittaa.

Minulla pituutta kokonaiset 167 cm ja sf mitta oli rv 31+3 jo 34 cm. Mutta tämän vauvan onkin arvioitu olevan iso, ja mahakin kyllä on isompi kuin edellisistä (tai ainakin tunnostaa isommalta).
Jospa kasvu olisi tasaantunut, maanantaina seuraava neuvola.

Rv 33+4

Mä olen 163,5cm pitkä ja sf-mitta oli 28,5cm rv 31+1. Keskikokoista vauvaa lääkäri povasi. Moni sanoo, että onpa jo iso maha ym ja tuntuu se itsestäkin aika isolle, mutta käyrien mukaan keskikäyrällä aikalailla mennään...

Täällä aloitettu vaatteiden pesu härdelli. Mietin tuossa että kannattaako äitiyspakkauksen toppapukua miten pestä? Oletteko pesseet? Tottunut itse vain että toppapukujen materiaalit ja varsinkin pinta kärsii pesusta aina, niin en tuota ole vielä laittanut pestäviin (onneksi ei ole kiirekkään), mutta pakkauksessa suositeltiin taas kaikki pestäväksi ennen käyttöä.

Mä oon ainakin pessyt äitiyspakkauksen puvun vaan 40asteen pesussa. Ei oo menny miksikään pinnat eikä muut materiaalit :)

Oon 157 cm pitkä ja sf-mitta on pysytellyt aika lailla keskikäyrällä. Vaikka suoraan eteenpäin tuo maha tuntuu kyllä kasvavan, takaa päin ei edelleenkään nää että olisin raskaana (viikko 33+2). Alkaa muuten jo mahalla olla painoa!

Mitä mieltä muuten täällä ollaan uimisesta (uimahallissa) raskauden loppupuolella? Tykkään ite uimisesta, kun siinä ei huomaa mahan painoa juurikaan, mutta kun siitä on niin ristiriitaisia mielipiteitä että onko se nyt sitten infektioriski etten tiedä pitäisikö sitä tässä nyt harrastella vai ei. Neuvolassakaan en taaskaan muistanut viime käynnillä kysyä... Mutta tuskin on vaarallista niin kauan kun paikat ei oo vielä lähteneet aukeemaan? Tosin eihän sitä multa oo tarkistettu ikiaikoihin että tiedä sitten. Mitään kipeitä supistuksia tms. ei ole kuitenkaan ollut, niin voinko turvallisin mielin uiskennella? Luonnonvesissä uiskentelun jätin veden kylmyyden takia tekemättä kuitenkin juhannuksena.

Mä pesin hienopesuohjelmalla 40 asteessa puvut, makuupussin ja hanskat ja töppösetkin. Ei menneet miksikään

Melilot mä olen käynyt uimassa vielä, viimeksi tänään uimastadionilla ja juhannuksena joessa. Rv 31+6. Sit en ehkä kävis jos olis ollut paljon supistuksia sen jälkeen kun kohdunkaulan tilanne on viimeksi tarkistettu, mutta nyt en kyllä näe mitään syytä olla käymättä. Tuskin näin ensisynnyttäjänä mikään aukeaa ilman tuntuvia harkkasupistuksia nyt vähintäänkin. Mut tää raskaana olo on just vähän tällaista, kun yhtä kieltää joku yksittäinen terkka tekemästä jotain asiaa syystä x niin seuraavaks se on keskustelupalstoilla täyskielto kaikille riippumatta koskeeko niitä se syy x vai ei :)

Mä pesin haalarin, töppöset ja tumput sekä makuupussin 40 asteessa eikä menneet miksikään. Tuntuivat sen verran olevan käsittelyainetta täynnä, ja kummasti se lapsi saa kuitenkin niitä hupun tai makuupussin reunoja imeskeltyä.

No tuota reunuksien imeskelyä itsekin mietin juuri, ei sitä voi estää kuitenkaan. Taitaa siis nuokin lähtee pesuun vielä. Mutta hyvä tietää etteivät ole menneet miksikään pesussa.

En tiiä, voiko tällaista asiaa täällä kysyä, mutta kokeillaan. Eli: olen nyt kolmatta viikkoa sairaalassa. Toinen viikko ihan muista syistä, mutta nyt siis taas siksi, kun supistelee ja kohdunkaula on pehmentynyt, lyhentynyt ja auki. Onkohan mistään mahdollista saada avustusta sairaalamaksuihin ja toimeentuloon yleensäkin? Muualta kuin sossusta siis?

Takaisin