Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan

Mulla on hygieniatarvikkeiden lisäksi nilkkasukkia useammaksi päiväksi ja puhtaat alkkarit kotiutumista varten. Kotiin päästyäni juoksin ensimmäisenä omaan suihkuun kunnon pesulle ja vaihdoin vasta sen jälkeen puhtaat vaatteet, mutta käytetyt alkkarit on inha laittaa jalkaan edes kotimatkan ajaksi. Kännykän laturi ja jatkojohto sille on myös, sillä kaikki pistokkeet olivat sairaalahuoneessa liian kaukana sängystä pelkälle laturinjohdolle. Lisäksi lukukirja ja vähän naposteltavaa: keksejä, pähkinöitä ja suolatikkuja. Iltapalan ja aamupalan välissä oli peräti 12h, mikä tuntui ainakin näin raskaana ollessa turhan pitkältä, vaikka muuten ei päässyt nälkä tulemaan. Voisi varmaan vielä pakata kameran ja vauvalle kotiutumisvaatteet, jos vaikka seuraavalta sairaalareissulta palaa nyytin kanssa.

Edit: korvatulpat!
 
Muokattu viimeksi:
Mitähän hyttysmyrkkyä uskaltaisi käyttää näin raskaana? Mietin onkohan tuo Free hajusteeton myrkky turvallista ? :eek:
 
Hei, osaisko joku kertoa, mistä oireista pitäisi olla huolissaan? Pääsin eilen osastolta kotia levähtämään ja sanottiin että herkästi takaisin, jos supistaa tms. Välillä tuntuu kovia pistoksia mahassa ja selässä, kovaa puristusta mahassa, kun kävelen tai istun ja vauva potkii jotenki kipeästi ja tosi tiheään välillä. Ja oksettaa.. Ja nukuin tyyliin 16 tuntia. Ne harjoitussupparithan on ihan normaaleja?
 
Muokattu viimeksi:
Hei, osaisko joku kertoa, mistä oireista pitäisi olla huolissaan? Pääsin eilen osastolta kotia levähtämään ja sanottiin että herkästi takaisin, jos supistaa tms. Välillä tuntuu kovia pistoksia mahassa ja selässä, kovaa puristusta mahassa, kun kävelen tai istun ja vauva potkii jotenki kipeästi ja tosi tiheään välillä. Ja oksettaa.. Ja nukuin tyyliin 16 tuntia. Ne harjoitussupparithan on ihan normaaleja?

Itselläni on myös vähän epäselvät fiilikset kotiuttamisen jälkeisistä tuntemuksista. Lääkärin ohje minulle oli, että ottaa yhteyttä, jos supistukset ei hellitä levossa tai alkavat tihentyä ja voimistua. Kuulemma jomotukset kuuluu asiaan, mitä lie tuohon lasketaan. Voithan soitella ja kysyä pitäisikö mennä näytille, jos arveluttaa. Vain sinä tiedät, miltä kropassasi tuntuu ja onko tuntemus huolestuttava. Minulla supistelut on onneksi pysyneet aika samanlaisina kuin kotiutuessa ja hellittävät pitkällään, niin elelen rauhallisin mielin tällä hetkellä.

Tuo pahoinvointi on tuttua. Siitä en ole ollut niinkään huolissani, sillä se helpottaa kunnon närästyslääkkeellä. Vuodelepo ja sairaalassa pää alaviistoon vietetyt päivät pahentavat selvästi närästystä. Nukun myös pitkät yöunet ja päikkäreitä päälle, enkä ole siitäkään huolestunut. Tylsäähän tämä jatkuva makuullaan olo on ja kroppa varmaan muutenkin väsähtänyt. Ihmekö siis, että aivot toteavat, ettei herääminen kannata.
 
Juu, pitää katella, miltä olo tuntuu.. Ei ne supparit varsinaisesti pahene, mutta tulee aaltoina eikä auta, vaikka vaihtaa asentoa. Muutenki oon tämän päivän enimmäkseen makoillu..
 
Onko totta että joillain tietyillä viikoilla ei hammaslääkäris tehä sulle mitää? Tai siis et puudutetta ei laiteta tai hampaan poistoja ei tehä tai jotai... hammas ruvennu vaivaa aina välillä ja hampilääkärikammosena venyny tää lekurille meno...
 
Onko totta että joillain tietyillä viikoilla ei hammaslääkäris tehä sulle mitää? Tai siis et puudutetta ei laiteta tai hampaan poistoja ei tehä tai jotai... hammas ruvennu vaivaa aina välillä ja hampilääkärikammosena venyny tää lekurille meno...
Mulle ainakin sanottiin, että siinä eniten haittaa se selinmakuulla olo. Se kun on aika ankeaa näin loppupuolella.

muoks. Rv 34+2
 
Onko totta että joillain tietyillä viikoilla ei hammaslääkäris tehä sulle mitää? Tai siis et puudutetta ei laiteta tai hampaan poistoja ei tehä tai jotai... hammas ruvennu vaivaa aina välillä ja hampilääkärikammosena venyny tää lekurille meno...

Mulla lohkesi hammas jossain viikolla 7-8. Väliaikaisen paikan väsäsivät ja puudutusainetta käyttivät, ettei korjailu ota kipiää, ei kuulemma haittaa, ainakaan näköjään noilla viikoilla. Varsinainen paikka laitetaan vasta synnytyksen jälkeen, koska pitää purukalustoa kuvata. Varmaan asia selviää parhaiten soittamalla hammashoitolaan...
 
Onko muilla perusrokotukset kunnossa? Huomasin että mun jäykkäkouristusrokotteesta on se 10v aikaa ja polio mennyt jo vanhaksi. Vauvahan saa äidin vasta-aineet alkuun kun äiti on rokotettu niin nyt sekin huoli iski. Mitenkään viitsisi mennä nyt noita ottamaan vaikka ainakin tetanus on kuulemma "turvallinen" ottaa odotusaikanakin....
 
Mulla on muuten rokotukset kunnossa, mutta poliota ei ole vahvistettu aikuisiällä. Katsoin THLn sivuilta, että poliorokotuksen vahvistuksen tarvitsee vain matkustaessa polioalueilla. En kyllä hirveästi olisi huolissani vauvan riskistä, vaikka jäykkäkouristuskin olisi myöhässä, jos edessä on normaali vauva-arki Suomessa. Ensimmäinen jäykkäkouristuksen sisältävä rokotus vauvalle on rokotusohjelman mukaan jo kolmekuisena. Jäykkäkouristushan vaatii tarttuakseen haavan, johon pääsee taudinaiheuttajia maaperästä. Muiden tautien osalta kuvittelisin hyvän rokotuskattavuuden Suomessa suojaavan (osittain) myös rokottamattomia, mihin ei tietysti kannata tuudittautua jättämällä rokotukset kokonaan väliin. Loppukaneettina: en ole mikään asiantuntija, kunhan lueskelin THLn sivuja.
 
Onko muilla perusrokotukset kunnossa? Huomasin että mun jäykkäkouristusrokotteesta on se 10v aikaa ja polio mennyt jo vanhaksi. Vauvahan saa äidin vasta-aineet alkuun kun äiti on rokotettu niin nyt sekin huoli iski. Mitenkään viitsisi mennä nyt noita ottamaan vaikka ainakin tetanus on kuulemma "turvallinen" ottaa odotusaikanakin....

Mulla on myös jäykkäkouristus vanhentunut, muttei neuvolan mukaan ole mitään väliä. Rokottavat tarvittaessa, mutta muuten vain ei sitä raskausaika laiteta.. :)
 
Mulla lohkesi hammas jossain viikolla 7-8. Väliaikaisen paikan väsäsivät ja puudutusainetta käyttivät, ettei korjailu ota kipiää, ei kuulemma haittaa, ainakaan näköjään noilla viikoilla. Varsinainen paikka laitetaan vasta synnytyksen jälkeen, koska pitää purukalustoa kuvata. Varmaan asia selviää parhaiten soittamalla hammashoitolaan...
Mulle jouduttiin tekemään juurihoitoa yhteen hampaaseen helmikuussa ja toukokuussa. Jouduttiin ottamaan röntgenkuva ja laittamaan puudutuspiikkejä. Hammaslääkäri vakuutti, että nykyään se on täysin turvallista raskaana olevalle ja esim.kuvien otosta ei aiheudu minkäänlaista vaaraa sikiölle, kun se kohdistuu niin pienelle alueelle suuhun. Haki kuitenkin mun mielenrauhan säilyttämisen turvaksi sellaiset lyijyliivit mahan päälle.. :wink Olen nyt viikolla 34, eli olin jo aika pitkällä viikoissa menossa, kun tuo toukokuun hoitokerta oli.. :)
 
Mä otin viikkoa ennen plussatestiä tetanus tehosterokotteen ja voi jestas sitä paniikin määrää kun sen muistin :eek:
Kuvittelin meille syntyvän vähintään jonkun yksi kätisen ja kolmi silmäisen tyypin :D kunnes otin selvää että jäykkäkouristus tehosteen voi ottaa myös raskausaikana :)

Hammaslääkärissäkin tuli käytyä maaliskuussa paikkauttamassa hammasta ja lääkäri sanoi että voi turvallisesti puuduttaa raskaudesta huolimatta.
 
Minkä kokoinen teillä ollu sf-mitta? Mulla nyt 31,5, yli yläkäyrän mennään ja tänään laitettiin lähete kokoarvioon kun esikoinen oli myös iso. Nyt rv 31+4.
 
NeitiS täällä myös yli yläkäyrän.. viimeeks mitattu 27+ jotain, 28 cm .. tänään ultra niin selviää vauvan koko :)
 
Mulla vk 28 sf mitta oli 22cm eli täällä mennään alakäyränkin alla.. Kuitenkin neuvola lääkäri sanoi että ei tarvitse olla huolissani sillä vauvan mitat vastaa hyvin raskausviikkoja. Mutta kyllä täällä pienellä masulla mennään. Saa nähdä ottaako vielä kasvupyrähdyksen ennen laskettua aikaa.

31+3 :-)
 
Mannikka millä viikolla menet nyt? Tsemppiä ultraan!:)
Helmiella, onneksi ei tarvitse olla vauvan kasvusta huolissaan! Pienessä masussa huolettaa kasvaako vauva ja isossa pelottaa että kasvaa liikaa... Ja mulla ainakin jo tukalat olot tän vatsan kanssa, saa nähdä miten selvii kesästä:rolleyes:
 
Mulla vk 33+1 oli sf 29. Koko ajan menty keskikäyrän alapuolella, mutta kasvu tasaista eli kuulemma nou hätä. :)
 
NeitiS tänään 29+6. Painoarvio 1437g ja keskikäyrällä menee, eli la painoarvio 3,5kg :) vettäkin oli ihan normaalisti, et mikälie kasvattaa kohdun mittaa..
 
Takaisin
Top