Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan

Mulle tehtiin kiireellinen sektio, kun olin jo täysin avautunut ja olisin aloittanut ponnistamisen. Eli vauva oli kiinnittynyt, mutta perätilassa. Kyllä voidaan siis leikata vaikka vauva olisikin jo kiinnittynyt. Kaverisi puhuu puppua. Myös toinen synnytys meni sektioiksi, koska vauva ei päässyt tippumaan synnytyskanavaan napanuoran ympärille kietoutumisen vuoksi. Oli kiinnittynyt jo hyvissä ajoin. Jumissa olevat vauvathan otetaan ulos juuri sektiolla, jos alakautta eivät pääse tulemaan.
 
Mulle on tehty sektio, kylläki hätäsektio, vaikka olin päässy jo ponnistamaan ja olin täysin auki. Poika ei vaan päässy syntymään avotarjonnan vuoksi ja sykkeisiin alko tulla häikkää, joten sektioon päädyttiin. Joten kuulostaa kyllä oudolta.
 
Saakohan sitä lillua paljussa näin loppuvaiheessa? Kohdunsuu oli siitä suulta sormelle auki ja pehmennyt, mutta ei ilmeisesti kokonaan kuitenkaan. Palju on just viikonlopun aikana jynssätty puhtaaksi sisäpuolelta.
 
Jos kohdunkaulan ulkosuu on auki ei hätää ja voi mutta jos kohdunkaulaa ei ole tai itse kohtu auki niin silloin ei kun on tulehdus vaara.
 
Limatulpan irtoamisen jälkeen ei suositella uimista tulehdusuriskin takia. Ennen kuin irtoaa voi rauhassa uida.

Itseäni mietityttänyt että tulenko huomaamaan irtoamista, se kun voi vähitellen myös irrota.
 
Kävin äsken äitiyspolilla kokoseurannassa (radi) ja edelleen nyt 34+3 lapsi on perätarjonnassa. Onko kellään yritetty ulkokääntöä ja onko onnistunut? ja jos ei ole niin onko synnyttänyt alateitse vai sektiolla? Kumpikin vaihtoehto hieman hirvittää, 4kg lapsen perätilasynnytys (tän hetken arvio laskettuna aikana 4-4.5kg) tai sektio. Ja ainakin Tays on kuulemma aika tiukka sektioiden suhteen, tässäkin tapauksessa.
 
Kaverilla käännettiin viime viikolla, meni kuulemma suht helposti ja toistaseks on myös pysynyt.

Mä en usko että edes Tampereella pakotetaan ketään synnyttämään perätilavauvaa alateitse, varsinkaan jos se on noin iso. Muutenkin luulen, että ne vaan esittää asian niinkuin se ei olis sun päätös, mutta jos pysyt tiukkana niin ei sua voi mihinkään pakottaa. Mutta se ulkokäännös voi onnistua ihan hyvin, tai vauva voi vielä kääntyä itsekseenkin. Tsemppiä! Mulla on ollut myös vauva perätilassa lähes koko raskauden mut nyt rv34 on ollut sellainen fiilis, että se on ehkä kääntynyt.
 
Ootteko käyny vielä uimassa? Siis järvessä/montulla... ite mietin että vieläkö uskaltaa ku osa sanoo ettei tosiaa voi ja osan mielestä voi siihen asti uia ku limatulppa rupee irtoo, tiiä sitte miten on :D nyt rv 36+6 ja paikat tietääkseni kii...
 
Minä sain lääkäriltä ohjeeksi, että rv 36+ ei enää suositella uimista, kun asiasta kysyin.
Juuri eilen palasin Pärnun lomalta, jossa uin kylpylässä, mutta eiköhän ne uimiset sitten ollut siinä. Rv 35+6.
 
Saako sairaalasta vauvalle tutin vai pitääkö ottaa oma matkaan? Eihän sitä toki heti suositella tungettavaksi suuhun, mutta jos varuiksi... Mä en ainakaan meinannu alkaa tutin kanssa pihtailemaan jos tilanne menee vaikeeksi ja vauvan saa sillä rauhottumaan, vaikka täysimettää haluankin. Eihän toki kaikki vauvat ees tuttia huoli, kuten mä ite en ollu sitä suostunu käyttämään.
 
Oyssissa ainakin sai sieltä.. esikoisen kanssa eivät ees kysynyt että saako laittaa tutin.. vauvalle oli vaan suuhun tökänneet.
 
Sallahaa, en täällä nähny osastolla yhtäkään tuttia.. taisvat jopa ohjeistaa et ei alle kaksviikkoselle, ettei imetys kärsi. Meillä neiti huoli tutin 6vko iässä..
 
Mulla kaverilla yritettiin ulkokääntöä, mutta ei ollu kääntynyt. Synnytys käynnistyi sitten vuorokauden sisällä tästä yrityksestä. Alunperin oli sanottu, et saa ite päättää, et haluaako sektion vai ei ja oli sitten päätynyt sektioon, mut Jorvissa (Espoo) oli sanottu, kun tuli synnyttämään, et yritetään alateitse. Oli nelikiloisen perätilassa olevan vauvan sitten alateitse synnyttänyt. Jälkeen päin oli kyllä positiiviset ajatukset synnytyksestä, lähinnä oli revennyt pahemmin, vaikka oli tehty episiotomia.
 
Sallahaa, en täällä nähny osastolla yhtäkään tuttia.. taisvat jopa ohjeistaa et ei alle kaksviikkoselle, ettei imetys kärsi. Meillä neiti huoli tutin 6vko iässä..
Mä steriloin varmuuden vuoksi tutin mukaan sairaalakassiin. Toivon mukaan sille ei oo tarvetta(toivon mukaan täysimetyksellä mennään, rauhallisen vauvan kanssa :wink)
 
Minä muistan miten esikoisen aikaan synnärillä kysyin kätilöltä voisinkohan antaa tutin vauvalle. Hän toikin sitten jostakin mulle tutin, joka oli ihan valtava eikä vauva sitä siksi huolinut :grin Mulla oli kuitenkin oma vastasyntyneelle tarkoitettu tutti mukana, jonka sitten annoin vauvalle ja hän selvästi rauhoittui siitä. Eikä tutti meillä ainakaan häirinnyt imetystä. Tälläkin kertaa pakkaan kyllä tutin sairaalakassiin mukaan.
 
Mää en esikoiselle sillon edes hoksannu ajatella koko tuttia :D Oysissa lääkärintarkastuksen yhteydessä kätilö antoi vauvalle sokeritipan ja tyrkkäs tutin suuhun. Se tutti jäikin sitten pojalle
 
Tutti annetaan monesti jos vauva joutuu lastenosastolle/teholle eli äidistä eroon. Se luo turvallisuuden tunnetta. :) Mutta en usko, että niitä muuten olis ollut saatavilla tayssissa.
 
Hyviä pointteja! Täytyy varmaan kätilön kanssa vaikka sitten keskustella asiasta :)
 
Takaisin
Top