"Tyhmät" kysymykset?!

Mä olen pessyt kaiken paitsi villavaatteet 60.
Puuvillaa kuitu on semmoinen ettei se edes puhdistu 60 alhaisemmassa lämpötilassa. Alhaisempi suositus johtuu usein huonolaatuisesta puuvillasta, väreistä tai printeistä eikä vaateteollisuus halua että vaate kestää "liian kauan" eli siksikin laittavat puuvilla t paidoille alhaisia pesulämpötiloja että rikkoontuvat ajoissa. Nyrkkisääntö on että jos puuvilla vaate on valkoinen ilman printtejä ilman elastaania niin sen pitäisi kestää 90 astetta. Hyvälaatuinen puuvilla värillinen 60. Näin kertoi minulle ystäväni joka ostaa työkseen vaatteita ja on joutunut perehtymään materiaaleihin :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minäkin pesen 60 asteessa, vaikka taitaa melkein kaikissa vaatteissa olla 40. Oletan että jos on 100% puuvillaa niin kyllä kestää, samoin on esim. ihan H&M:n sekoitelegginsit (puuvilla+mitälie) kestäneet 60 pesun vaikka niiden kyllä odotin menevän pilalle.

Ja kyllä mun mielestä ainakin kuumalla pesu on tarpeellista jos on kyse pissa/kakka/yrjöpyykistä, ja sellaistahan vauvanpyykki yleensä on.

Kiitos vastauksista :) Juu, likapyykin ymmärrän mut vauvan vaatteiden ensimmäistä pesua aattelin kun sitä vois pikku hiljaa alkaa tekemään :)

Mä oon miettiny et likaset vaatteet pesen kuumemmalla ja nyt nämä "käyttämättömät" pesuohjeen mukaan :)

Juu käyttöönottopesun uusille vaatteille olen tehnytkin ihan pesuohjeen mukaan, yleensä se 40, mutta esim. kirpparilta ostetut pyöräytän 60:ssa vaikka kuinka oisivat "puhtaita".

Mä en oo erotellu vauvapyykkiä normaalista, vaikka ton tiedänkin. En vaan millään suoraan sanottuna viitsi pestä erillisiä koneellisia eri lämpötiloilla ja eri pesuaineilla. Ei tunnu olleen mitään haittoja, esim allergioita tai ihottumia tms. Lakanat ja pyyhkeet ja sellaset pesen kyydessakympissä. Tietty ihan likaiset vaatteet, joissa on vaikka kakkaa tms, huuhtelen hyvin ennen kun heitän koneellisen pyörimään saman tien. Silleen tuntuu lähtevän tahratkin kun heti pesee. Psykologisista syistä käytän välillä Vanishiakin, mutta en kyllä ole huomannut merkittävää eroa tahrojen suhteen.

Siitähän on paljon puhuttu, että nykyään kaikki allergiat yms. ovat lisääntyneet reilusti ja se on yhdistetty "liikaan" puhtauteen ja varovaisuuteen tällaisissa asioissa. Ehkäpä tällainen kemikalien tarpeeton välttäminenkin voi vaikuttaa samoin, jos siis lasta, jolla ei olisi mitään oireiluja tavallistenkaan pesuaineiden kanssa, pidetään näistä aineista erossa eikä edes totutella niihin lainkaan. Sitten jossain vaiheessa elämää lapsen immuunijärjestelmän ollessa kehittyneempi/valmis elimistö rupeaa sitten hylkimään kaikkea sellaista, mihin ei ole tottunut. Tämä on siis vain oma ajatukseni eikä meilläkään ostella eri pesuaineita ellei sille todella tule tarvetta.

Toistaiseksi meidän melkein 4-vuotiaalla ei ainakaan ole esiintynyt minkäänlaisia allergioita niin ruoan, eläinten kuin aineidenkaan suhteen. Itse söin raskausaikana ruokia monipuolisesti, kuten myös imetysaikana. Siitä lapsi sai jo tuntumaa eri makuihin, koska maidon makuun ja koostumukseenhan vaikuttaa äidin ravinto. Pienestä asti on myös tarjottu maistettavaksi kaikenlaista ja vaikkei kaikkea tarvitsekaan syödä, jos ei siitä pidä, niin maistaa täytyy. Ei siis ole mitään nirsoilijaakaan meille tullut. Taloudessa on myös koira, jolta ajoittain lähtee karvaa sen verran, ettei täällä todellakaan olla joka päivä niitä siivoamassa. Tuolla karvojen joukossa lapsi on sitten tottunut leikkimään :) Ja tuleehan sen koiran mukana sisäänkin kaikenlaista roskaa ja multaa, mitä tuo ipana kyllä maisteli pikkuisena ulkona muutenkin. Eikä siitä sairastunut.

Että semmoista tällä kertaa. Ei siis tainnut edes kokonaan liittyä kysyttyyn asiaan, mutta tulipahan mieleen...

Hei miten se menee, koska alkaa viimeinen kolmannes? Viikolla 27? Eli onko se sit 26+6 vai sitten 27+0 vai sitten kun on 28+0? Vai ihan joku muu??

Tällasia juttuja ehtii aamulla miettiä ku ei oo stressiä töissä :)

Raskaus voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen sikiön kasvun perusteella. Ensimmäinen eli I trimesteri kestää viimeisten kuukautisten alkamisesta 13. raskausviikon loppuun. Toinen raskauskolmannes eli II trimesteri käsittää raskausviikot 14.–28 ja III trimesteri kestää 29. raskausviikosta äidin synnytykseen.

Taloudessa on myös koira, jolta ajoittain lähtee karvaa sen verran, ettei täällä todellakaan olla joka päivä niitä siivoamassa. Tuolla karvojen joukossa lapsi on sitten tottunut leikkimään :) Ja tuleehan sen koiran mukana sisäänkin kaikenlaista roskaa ja multaa, mitä tuo ipana kyllä maisteli pikkuisena ulkona muutenkin. Eikä siitä sairastunut.

Hih tästä tuli mieleen, mun äiti joskus aina kertoo kuinka mua hoitanu perhepäivähoitaja oli onnessaan "Ihanaa, lapsi joka ei laita kaikkea lattialta löytämäänsä suuhun" - meillä oli kotona 3 koiraa -> jotain kun laitto suuhun niin oli suu täynnä koirankarvoja. :D

Hih tästä tuli mieleen, mun äiti joskus aina kertoo kuinka mua hoitanu perhepäivähoitaja oli onnessaan "Ihanaa, lapsi joka ei laita kaikkea lattialta löytämäänsä suuhun" - meillä oli kotona 3 koiraa -> jotain kun laitto suuhun niin oli suu täynnä koirankarvoja. :D

Joo mä luulen kanssa, että tämä on vaikuttanut siihen, ettei esikoinen ole juurikaan mitään erikoista sitten yrittänyt syödä tuolla ulkonakaan. Joidenkin muksuthan mässyttää hiekkalaatikon hiekkaa kuin eivät olisi ruokaa nähneetkään, mutta itse en muista kertaakaan joutuneeni tällaiseen puuttumaan.

Millon sitä voi alkaa odottelee vauvalle? En tiiä oonko vähä pöljä mut ootan innolla sitä tunnetta:)

Untuva: Hih se oli karvas opetus, että ei lattialta mitään suuhun :p

Pikku_Myy85: minulla ainakin aamulla tuntui sellainen tasainen napsutus navan alapuolella, joten hikaksi sitä itse ajattelin.

Nyt vauvalla on kuitenkin vielä aika paljon tilaa siellä mahassa, joten ei se hikottelu välttämättä vielä tunnu. Lisäksi jos asukas vasta näillä viikoilla alkaa sitä nielemistä ja hengittämistä harjoitella. VAUn raskausviikkolaskurissa enempi hikottelu on mainittu vasta 32. viikolla http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-32/ mutta tokihan sitä on jossain määrin jo aiemmin.

Takaisin