"Tyhmät" kysymykset?!

Anttilassa oli haalarit, joissa sadetakkikankaasta alaosa 20e. Tänään kävin livessä, tais olla sama NetAnttilassakin. Kaupassa tosin oli 80cm pienin.
Oli muitakin haalareita alessa ja vitosella vaatteita. Vaihtuu kuulemma tuotemerkit.

Mitä laitetaan vauvalle talvella päälle, jos rattaissa on lämpöpussi? Ja jos on villa/fleecehaalari ja toppapuku, ni onks se tarpeeks lämmin :o aloin vaan miettii et pitääkö harkita lämpöpussin ostoa vai mennäänkö toppahaalarilla ..

Makuupussin ja lämpöpussin ero on reiät valjaille. Mun brioihin en varmaan rupeis viritteleen lämpöpussia, kun ei olla niitä valjaita tähänkään mennessä käytetty. Olis sen verran hankala, ettei joka kerta kyllä todellakaan irrotettas pussia.

Edit: eli mä aion käyttää äp makuupussia, jos tulee tarvis eikä likka rupee karkaileen.

Mä viritin lämpöpussin brioihin :-D Vaan olihan se sen verran complicate elikkä älyttömän vaikee (noeinyihanmuttamelkein)että saa olla siinä ensi kevääseen. Lämpimällä ilmalla mennään pikkurattailla elikkä matkarattailla.
Valjaat siis on käytössä mutta kuten kuvassa näkyy, ei kiinni. Joskus roo on kiltti ja pysyy paikoillaan.
Näin siis (kuva):

Liitteet

• 1443898833210.jpg
    1443898833210.jpg
    121.1 KB · Katsottu: 63
Meillä on kans toi lämpöpussi ja oon miettiny et mitä sinne tarvii laittaa vaatetta tytölle päälle talvella esim. sillon ku nukkuu ulkona päikkäreitä ettei tuu kylmä tai liika kuuma...?

En laittas toppapukua päikkäreille. Ehkä fleece tai muu vastaava. Ja riippuu tietty pakkasista. Vaikka yleensä se kosteus ja kolea sää on kans pirun kylmä.

Mulla on nyt viritetty äp makuupussi (ite tehny vyöreitit) vaunuihin ja talveks on sit paksumpi makuupussi. Ite nukutin esikoista talvimakuupussissa villapuvussa ja kylmimmillä ilmoilla laitoin pari villakerrosta päälle. Mutta nää nyt on vähän makuasioita. Ja riippuu myös lapsesta paljon tarvii pukea. Mutta ei esikollekaan koskaan tarvinnu toppaa tollaseen talvipussiin laittaa vaikka onkin vilukissa. :-) toki mullahan oli kylmimmillä ilmoilla makuupussin alla talja, joka eristää hyvin kylmältä.

Meillä on pakko olla nyt jo vöissä ettei tipu noista vaunuista istuessa. Nukkuessa viljo ei viel tarvi vöitä.

Hei meil on kans vaunuihin oma talja :) hyvä ku mainitsit ruppuruusa, en ois muuten muistanu. Täytyy käydä kaivaa se jostain varastosta talvelle valmiiks :)

Mulla kävi kans tuo talja mielessä. Tykkään itekin käyttää. Plus sitten tuleeko lämpöpussin päälle vielä jalkasuoja/jalkopeite, se eristää vielä extralisää. Meillä tuskin tullaan päikkäreitä vaunuissa nukkumaan kun ei nukuta nyttenkään, mitä nyt tuurillaan joskus nukahtaa sinne. Vaan kun minähän en autoile niin me vaunuillaan muuten vaan päivittäin. Satsaan siis hyviin ulkovaatteisiin.

Ainii ja mullahan on se pehmee koppakin, sehän käy kans lämpöpussista. Sinne apinapussi sisään ja likka perään niin luulis tarkeevan. En vaan tiedä miten äiti tarkenee, tänään jo iloitsin, kun tytär automarketin pihassa alotti semmosen elämän, että piti tulla kävelyä nopeemmin bussilla kotiin ;)

Mut selviikö ilman lämpöpussia? Kaikilla tuntuu olevan.. Minä olin aatellut ihan vaan toppavaatteilla selvitä. Johan tässä iskee paniikki kun ei osaa pukee :confused:

Mä olen myös taljaan tehny vöille reitit. Ei näy ainakaan pitkäkarvasessa taljassa muuten kuin käytössä ollessa. :-)

Mannikka onhan sitä selvitty ennenkin ;-)
Siis eiköhän ne perheen tarpeet ratkaise asian. Nukkuuko ulkona pakkasilla, liikutteko ulkona kuinka paljon, miten muuten pukeudutte ulos? Summasummarum vai mithe se menhi..

Nii no näkeehän sen sit et onks tarpeeks pääl.. Meinasin reimatecin ohuella haalarilla+ sillä fleecesisäosalla selvitä syksyn ja alkutalvea ja sit ois ihan talvihaalari kans (tuulen- ja vedenpitävä). Tuo ei nuku pihalla, eli lähinnä kävelylenkkejä rattaissa.. Noh saapi nähä ;) on tuolla ainakin kolme villahaalaria ja vaatetta muutenkii ni voi sit vaik kerrospukeutumista harrastaa :))

Mä oon pitänyt ylimääräistä kaulahuivia (siis semmonen aikuisten neliö) mukana siltä varalta, että oon pannut likalle liian vähän päälle. Käärin siihen sitten. Talvella heitän alakoppaan villapeiton samaa hommaa ajamaan.

Tässä kerrasaan tyhmä kysymys! Mites kun noi liha suositukset on se 15-25g annos/päiväsaanti? Nii mites kun oon ite tehny noita ruokia Leeville ja jos oon tehny ihan valmiin ruuan esim pasta bolognaise tai possua nii oon tehny "lautasmallin" mukaan eli

1/2 kasvuksia
1/4 perunaa/pastaa
1/4 nautaa/possuu

Eli toisin sanoen kun annokset on nyt se 300g päivällisellä nii siinä on lihaa 75g! Plus sit lounaalla yleensä kanaa tai kalaa se 1,5 rl eli päivässä se 100g.. Onko pikkasen liikaa noihin suosituksiin verrattuna ja voiko vauva syödä liikaa lihaa? Mitä siitä voi seurata? Vatsa toimii hyvin ja muuten ihan terve..

Mä oon kans tota miettinyt mutta ratkaissut asian niin että vain toisella aterialla on lihaa ja toinen on sit ihan kasvismössö :-) tosin ihan noin paljon en lihaa kerrallaan anna. Mutta näin maalaisjärjellä ajatellen, jos vauva kasvaa ja kakkaa normaalisti niin ei ole ongelmaa :-)

Just oli eilen lastenlääkärin kanssa juttua tuosta lihansyönnistä. Sanoi, että jos ruoka maistuu hyvin, niin pitäis vähän tarkkailla lihan määrää. Meidän tapauksessa kun ukkeli syö aika vähän, niin ois hyvä että sais kuitenkin lihaa riittävästi tai jopa vähän ylimääräistä.

Liiallinen proteiininsaanti vauvaiässä (tai kai alle 2 v) voi johtaa ylipainoon myöhemmällä iällä. Vois olla ainakin yks syy.

Eli toisin sanoen ei tarvii murehtii että syö liikaa.. Ihan sopusuhtasesti kasvaa ja painossa menee 0 käyrällä paisi nyt vähän laskenu noin -0,5.. Mut siinä neuolla meninas että kulutus on nii kova tällä hetkellä..

Takaisin