"Tyhmät" kysymykset?!

Yskiminen vauva yrittää poistaa jotain nielua ärsyttävää tmv.
Imetys, niin pitkään kuin se on mielekästä ie maitoa riittää ja vauvan paino nousee eiköhän tuo max vuosi siihen mene tai riitä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Taas tämmönen savolainen ympäri pyöree vastaus...mutta siis lapsen tahtiin. Toki ei vuositolkulla, mutta eiköhän siinä jossain vaiheessa tuu stoppi ihan luonnollisesti.

Alkuun aattelin et joo tottakai sinne 6 kk , mut jotenki en " rakasta" tätä imetystä niin paljon ku toivoin. Kotona imetys nyt sujuuki, mutta muualla se on jotenki epämiellyttävää..Ja nyt ku en saa enää pumpattuu ees varastoon maitoo, ni oon miettiny et jos toho 3 kk ikää täysimettäs ja sit sen jälkee tissiä ja pulloa. Ainakin totuttas venkkua siihen korvikkeeseen ni vois tosiaan kyläilläkki paremmin mielin..

Se on niin henk.koht.juttu. Itse lopetin oman jaksamisen vuoksi. Jos lopettamispäätös tuntuu susta hyvältä, se on oikea ratkaisu. Toki suositellaan 6kk täysimetystä, koska rintamaito on vauvalle parasta ravintoa.

Ja yks asia imetyksestä...minä siis imetän jo neljättä vauvaa mutta edelleen siinä tökkii joku "siinä mielessä". Siis se on ihan hirvee seksintappaja ainakin mulla. En tunne itseäni kovin hekumalliseksi. En osaa selittää.. pointti siis siinä, että minun pieni pää ei osaa käsitellä näitä asioita vaikka molempia harrastan ja tykkään, ne vaan on niin kaukana toisistaan. Oisko se juju siinä kun käyttää kroppaansa varsin erilaisiin tarkotuksiin?

Täällä kans katotaan tilanteen mukaan. Imetys on laiskalle niin helppoa ja on vaivatonta kulkea lapsen kanssa kun ruoka kulkee mukana. Iltaisin annetaan kuitenkin pulloa jotta sekin sujuisi sitten tarvittaessa. Mutta varmaan pelkällä maidolla mennään 4-6kk ja sit aletaan maisteleen. Saa nähdä.

Mäkin yritän täysimettää sinne 5-6kk asti, mutta jos näyttää siltä, että vauva tarvii kaveriksi kiinteitä niin toki joustan. Olen valmis imettämään ainakin vuoden ikään asti. Tällä kertaa en luo paineita imetyksen suhteen itselleni. Esikoisen kanssa imetys oli haastavaa alusta alkaen, piti keksiä ties mitä taikatemppuja, että sai lapsen syömään ja 6kk ikäisenä lapsi itse työnsi mua kaksin käsin kauemmas kun edes otin syliin. Mun ja esikoisen suhde parani heti kertaheitolla pullolle siirtymisen jälkeen :) vaikka epäonnistuminen tuntu silloin hirveältä, niin nyt harmittaa vain se, etten kaivanut niitä pulloja esiin aiemmin.

Mä imetän niin pitkään kun maitoa tulee ja vaavi sitä haluaa. Ruokien maistelu aloitetaan varmaan siinä 4 kk iässä. Jostain luin siitä vasta, että kannattais silloin aloittaa uusimpien tutkimusten mukaan... Tiedä sit näistä. Toki pitää kuunnella mitä mieltä ne neuvolassa on, ei oo ollu vielä puhetta asiasta. Otan sen sit huomioon, sen verta järkinainen on se meidän terkkari :)

Kyläpaikoissa oon pystyny imettämään, mutta ihan julkisilla paikoilla en oo vielä kehdannut. Mut luulen että kesällä voi tapahtua sekin, ainakin ulkosalla.

En oikeen tiiä ketä kuuntelee, ku näihin tuntuu ihan jokaisella olevan se oma mielipide. Ja tarkotan noita "ammatti" ihmisiä... Saas nähä mitä meiän neuvolatäti kannattaa:) taidan kuunnella teitä mieluiten, ja tehdä niistä ohjeista itelleni kultaden keskitien...:)

Ja just näin Pivi, kyllä varmasti löydät itse sen parhaan tavan toimia! Jokaisessa perheessä omalla tavalla ja pääasia että lapsi kasvaa sopusuhtaisesti. Suosituksiahan on joka lähtöön ja vaihtelevatkin vielä mokomat. Anoppi juuri selitti että heidän pojille ohjeistettiin antamaan appelsiinimehua 2kk iästä eteenpäin että saavat c-vitamiinia ja ihan terveitä miehiä on kasvanut :joyful: Taitais nykypäivänä olla ihan kauhistus...

Muokattu viimeksi:
Mä luulen, että jollei erityistä syytä muuhun ilmaannu, niin mennään varmaan täysimetyksellä sinne 6 kk:n ikään. Voi kyllä olla, että neuvola ohjeistaa aloittamaan kiinteitä vähän aiemmin, kun tää juniori ei oo kerännyt massaa yhtään niin tehokkaasti kuin esikoinen, mutta katotaan sitä sitten. Kiinteiden ohessa jatketaan tissittelyä sitten varmaan sinne reilun vuoden ikään, jos vaan neidille kelpaa.

Mä en nytkään virallisesti täysimetä, vaan vauva saa korviketta sillon harvoin kun oon syötön aikaan pois kotoa (maks. kerran viikossa käytännössä, pumppaaminen ei tunnu omalta jutulta), mutta aattelin tällä mennä sinne neljään kuukauteen tai pikkasen yli. Sit kiinteitä pikkuhiljaa sekä soseita että sormiruokaa testaten. Mä palaan töihin kun lapsi on noin 8 kk ja isä jää kotiin, jolloin olisi helpompaa jos ruokaa menisi jo jonkun verran. Osittaisimetystä aion jatkaa vuoden ikään asti ainakin jos onnistuu ja katon sit mitkä fiilikset on. Mutta voi tietty olla et tytöllä on muut aikomukset :P

Tän hetken ajatuksena et täysimetystä 5-6 kk. Riippuen milloin kaverilla herää kiinnostu syömiseen. Esikoinen alkoi 5.5kk iässä kiinnostuu syömisestä ja heti kun sai maistella niin söi kaiken tarjolla olevan ja olis syöny enemmänkin jos olis annettu :-)
Osittaista imetystä jatkan varmaan jonnekin 1-1.5 v riippuen omista ja pojan fiiliksistä.

Takaisin