Työssä jaksaminen

Voin sanoa että luojan kiitos en ole töissä! Hirvittää valmiiks vaan koulun alotus vaikka ei olekkaan kun 3h 4 iltana viikossa mutta istuminen voi tuottaa vaikeuksia:/ pitää kuljettaa jotain omaa tyynyä aina mukana:D

Tänään rohkaistuin ja laitoin pomolle viestiä että haluaisin lokakuun alusta luopua työreissuista. Käyn siis asiakkaiden luona kerran pari viikossa, mutta ajomatkat ovat välillä todella pitkiä, ja siihen päälle monen tunnin istuminen asiakkaiden luona alkaa nyt tehdä tiukkaa, Jännittää mitä tulee vastaukseksi...:eek:
Tuuraajalleni on kyllä jo ajat sitten ilmoitettu kaikki sovitut asiakastapaamiseni, joten toivon että tämä vaihto onnistuu ilman suurempia kitinöitä..

Eikä vain istuminen ole paha, muutamalla asiakkaalla on ollut neuvottelutilat yläkerrassa niin että on pitänyt kavuta portaita ja joka kerta kun näen portaat, iskee tuskanhiki, kun ei ikinä tiedä pääseekö portaat ylös supistelematta vai ei :nailbiting:

Vaikka olo onkin ollut hyvä, alkaa nyt huomata että töissä jaksaminen vaatii jo pieniä erityisjärjestelyjä.. Esim. jos istuu liian kauan paikallaan, on liikkeelle lähtö sen jälkeen aivan järkyttävää köpöttelyä! Onkin melkein parempi seisoa, mutta jaloillaankaan ei jaksa olla enää niin paljon kun ennen. Sahaan siis pöytää ylös ja alas varmaan puolen tunnin välein :grin onneksi on sähköpöytä, muuten en tiedä miten pystyisin olemaan koko päivän istuvilteni!

Meillä töissä on sellaset tunnelmat että töissä jaksaminen on henkisesti rankkaa. Tuntuu että vapaa-aika (ollst yöt menee stressatessa kuin monen tunnin jälkeen olis oltava jo töissä, kenen kanssa joutuu viettämään kauhun tunnit).
Vielä olisi 1,5kk jäljellä.
Niin pitkäksi aikaa ei saa saikkua vaikka päällä seisoisi.
Vuosittainhan on käytettävissä 60 saikkupäivää? Vai onko se alakohtaista tai jotenkin sidottu työsuhteen kestoon tms?
Itse jouduin olemaan esikoisen aikaan saikulla loppuvuodesta -15 muistaakseni n.30-40pv ja huhti-kesäkuussa -16 kaikki 60pv. Ne oli palkallisia ja 60pv ylimenevät palkattomia. Tästä raskaudesta en onneksi ole ollut vielä saikulla kuin pari vuoroa silloin pahimpien oksentamisten aikaan. Mulla alkoi pahoinvointi lisääntyä aina iltaa kohti ja tein yötyötä. Näin jälkeenpäin sain tietää, että raskaanaolevan ei tarvitse tehdä yötyötä, vaan työnantajan on yritettävä järjestää vuorot niin että öitä ei tule. Olisinpa vain tiennyt tämän siloin touko-heinäkuussa :sour:

Tuo 60 saikku päivää on alakohtasta, kunnalla ei ainakaan ole rajoitusta, muita en ny äkkiseltään muista. Maran tessissä oli muistaakseni 75pv/vuosi, jos ei oo muuttunu tässä vuosien saatossa :)

Meillä on palkallisen saikun määrä rajattu työvuosilla. 3 kk saa olla vasta kun työuraa on samassa firmassa yli 5 v.

Mulla on suht leppoisa toimistotyö ja onneksi töissä käytössä sähköpöytä, sekä normituoli + satulatuoli. Pystyy vaihtelemaan asentoa aina tarvittaessa. Iso apu!

Muutama työmatka on tulossa lokakuulla, vähän jännittää kun edessä lentämistä, jonkin verran ajamista sekä paljon istumista. Että miten siinä vaiheessa on jaksamisen laita. En oo muutenkaan ollut mitenkään hyvä istumaan pitkiä aikoja paikallani.

Itse työskennellessäni kunnallisella puolella, tiedän, että 60 pvää saa sairastaa ihan täydellä palkalla. Sitten alkaa palkka pudota...olisko sit seuraavat 30 pvää jotain 70% palkasta...tai jotain sinnepäin. Toimiessani esimiehenä, olen joutunut sairaslomapäiviä seurailemaan.... Nyt en enää ole koulussa rehtorina, joten aktiivinen unohtaminen on alkanut :smiley-bounce022

Kävin tällä viikolla työmatkalla, kahtena päivänä ajoin 850 km autolla, jossa ei ollut vakionopeudensäädintä. Kylläpä meinasi selkää särkeä ja loppumatkasta supistelikin jonkin verran istuessa. Nyt on pari päivää senkin jälkeen turvottanut ja närästänyt. Enää en kyllä luultavasti lähde työmaavierailuille tai ainakaan yksin ajamaan tuota matkaa.

Itse työskennellessäni kunnallisella puolella, tiedän, että 60 pvää saa sairastaa ihan täydellä palkalla. Sitten alkaa palkka pudota...olisko sit seuraavat 30 pvää jotain 70% palkasta...tai jotain sinnepäin. Toimiessani esimiehenä, olen joutunut sairaslomapäiviä seurailemaan.... Nyt en enää ole koulussa rehtorina, joten aktiivinen unohtaminen on alkanut :smiley-bounce022
Sisältyykö noihin 60 päivään siis ma-pe päivät? Mulla nyt sairaslomaa 2 viikkoa, niin onko siinä sitten 10 päivää?

Kannattaa perehtyy oman alan tessiin, sieltä löytyy nuo tiedot tai jos ei löydä niin liitto kyllä kertoo.

Tuokin on vissiin kunnallisella et mikä tessi sitoo :)

Mulla työhön kuuluu jonkin verran matkustamista, mutta nyt esikoisen jälkeen töihin paluun jälkeen on saatu sovittua, että matkustan paljon aiempaa vähemmän. Lentäminen ei enää nappaa. Esikoisen kanssa lensin vikan kerran n. 2,5 kk ennen syntymää. Muuten ihan kiva, mutta verenpaineet oli sen verran alhaalla, että lähti aamulennolla taju :dead: Peruin sitten lennot 1,5 kk ennen syntymää olleelta työmatkalta ja tein videokokouksena... Säikäytti, muttei onneksi käynyt mitään. :rolleyes: Mua siis huippaili muutenkin helposti ja jotain pientä naposteltavaa piti olla varuilta mukana aina. Nyt sama, eli ei lentely paljoa houkuta. :wink

Ainakin lähihoitajat työskentelee ihan normaalisti vaikka odottavat... Sen verran vanhainkodeissa/ osastoilla oon ollu töissä ja tuttavapiiriin kuuluu lähäreitä. Kai sitä saikkua voi pyytää mut en tiiä kirjoitetaanko sitä ( tai kuinka paljon ) tuosta syystä. Voiko pyytää siirtoa osastolle jossa ei oo niin paljoa dementoituneita asukkaita, siellä on sit enempi nosteltavaa jne.

Mä oon päiväkodissa, sielä raskaana olevat ei saa olla integroiduissa ryhmissä/työskennellä semmosten lasten kanssa ketkä saattaa lyödä ja potkia. Näin ainakin mun kahdessa työpaikassa toimittu. :)

Mä oon päiväkodissa, sielä raskaana olevat ei saa olla integroiduissa ryhmissä/työskennellä semmosten lasten kanssa ketkä saattaa lyödä ja potkia. Näin ainakin mun kahdessa työpaikassa toimittu. :)
Sä oot kokeneempi kun mä, mä en oo ollu niin paljoo päiväkodissa töissä kun sä. Ja en sillon ollu raskaana niin ei ollu niin ajankohtainen mut kuulostaa järkevältä!

Minä olen integroidussa pienryhmässä päiväkodissa töissä, mutta tiimin kanssa on sovittu, että väkivaltatilanteissa pysyn kaukana. Pieni varaus siis kokoajan päällä töissä ollessa. Hyvin on onneksi ainakin tähän saakka toiminut ja toivottavasti toimii aina äitiyslomaan saakka. Rn nimittäin halua vaihtaa ryhmää kesken kaiken. :sad001

Takaisin