Työssä jaksaminen

Työnantajalta, työsuojelupäälliköltä tai -valtuutelta vois kysyä. Työnantajan vastuulla olis tehdä riskinarviointi ja toimintaohjeet sen mukaan.
 
Mä olin töissä vanhainkodilla lähihoitajana ja jotku ihmetteli, että miten oon vielä edes töissä ko oon raskaana. Ja oli tosiaa lähes kaikki käänneltäviä tai nostettavia. Mutta tuli kyllä panostettua paljon ergonomiaan ja etten mitään en tehny yksin.
 
Mä olin kans töissä lähihoitajana. Vuos sitte kesällä vanhainkodilla ja tänä kesänä kotihoidossa. Molemmilla kerroilla siis raskaana.

Vanhainkodilla olin loppuajasta ns. helpommalla puolella. Ja aina kun tein jotain yksittäisiä vuorojakin niin sanoin et voin tulla jos pääsen just sinne puolelle. Sillä toisella puolella mis en niin kauheesti ollu oli just aika paljon käänneltäviä ja aggressiivisia ja muutenkin niitä oli enemmän. Ja siellä oli paljon kiireisempää. Ja jos jouduin jostain syystä tällä puolelle saattoi toiselta puolelta tulla auttamaan aggressiivisiempin kanssa.

Kotihoidossa taas oli ns. helpompaa kun oli niin omatoimisia asiakkaita. Vain pari käänneltävää. Ja käytettiin nosturia siirroissa.

Oon kyllä huomannu ainakin täällä tuppukylässä miten ruvetaan heti että "miten sä haluut tehä, miten sulle on helpompaa" (esim.saunotukset) kun saivat tietää olevani raskaana.
 
Näköjään siis riippuu paikasta :)
 
Lupasin mennä tekee huomen illan.. katotaan miten jaksaa. Vuoroja ois kyl varmaan niin paljon kun jaksais vaan tehdä. Onneks ei vaikuta kotihoidontukeen.
 
Täällä kans yks päiväkodin työntekijä. Oon pienten ryhmässä ja meillä on tiimin kesken sovittu/järjestelty työtehtäviä niin, ettei mun tarvii paljoo nostella mitään. Ihan poikki oon silti joka ilta...
 
Onko kellään kokemusta tällaisesta: 3v lapsi on nyt kolmen viikon ajan heräillyt öisin 3-4 kertaa ja aina herättää minut. "Äiti minua pissattaa" tms keksiikään sen pari - kolme ekaa herätyskertaa ja viimeinen on "minua ei enää yhtään väsytä. Lapsi nukkuu hoidossa päiväunet ja kotona on aina samat iltarutiinit ja sama nukkumaanmenoaika. Tosin päiväkodissa nukuttujen pitkien unien jälkeen yöunille nukahtaminen saattaa kestää parikin tuntia, eli lapsi on unessa ehkä noin 22 maita illalla. Heärtys aamulla 06. Tuohon väliin siis mahtuu ne monet heräilyt ja monena aamuna lapsi ei suostu nukkumaan enää klo 5 jälkeen. Käytin sen pissakokeissakin, mutta ei ainakaan tulehdusta ole mikä selittäisi että pitää päästä vessaan öisin. Päiväkodissa ei kuulemma herätetä lapsia kesken päikkäreiden, joten unta kertyy lounaan jälkeen - sitten kun itse herää. Yleensä 1,5-2h.

Raskauden myötä olen jo väsynyt, niin sitten vielä lisäksi tämä kun ei koskaan saa nukkua.. Alkaa vähän työssäjaksaminen kärsiä :sad001
 
Erikoista, että nukkuu 3-vuotias noin huonosti. Eihän ole mitään muuta erikoista menossa tai päiväkodissa jotain, et se sitten vaikuttaisi yöuniin. Meidän kolmevuotias nukkuu öisin noin 21-07 ja päiväkodissa 1-2 tuntia päikkäreitä ja tarvii selvästi kaiken tuon unen.
 
Meillä toi 3,5 vee nukkuu n. 19.00-6.00, ei päikkäreitä. Mut meillä ovat kotihoidossa... Olisko tosiaan jotain uutta tullut, mikä häiritsee nukkumista? Jos ei omat keinot riitä niin olisko neuvolasta apua ?
 
Hei meille jaettiin just lappu päiväkodista, et ois nuoremman ryhmässä jollain kihomatoja :/ ja siinä sanottiin, et voi tuntua pissahädältä... Kannattaa tarkkailla!
 
Pystyisitkö pyytää päivistä kokeileen et ei nukkuiskaan päikkäreitä jos yöt helpottuis sillä?
 
Harmillisia nää yöt kyllä :shifty: Tänäänki muksu heräs 5:30, muttei onneks tullu multa mitään vaatimaan heti. Vähän ennen kuutta tuli sanomaan ettei enää saa nukuttua. Päiväkodin hoitajien ja lto:n kanssa juttelin tästä joskus viikko-pari sitten ja pyysin että rajoittaisivat päiväunien pituutta max tuntiin. Kuulemma eivät herätä ketään kesken unien ja piste.

Tänä aamuna vein lapsen hoitoon ja pyysin etteivät laittaisi illalla nukkumaan (mulla siis tänään 13,5h työpäivä). Ei kuulemma mielellään käy, koska kaikki lapset laitetaan unille iltapalan jälkeen. Millähän mä meinaan saada sen tytön sitten nukkumaan illalla enää kotona kun ensin vetää unta pari tuntia hoidossa.. :depressed:

Äh, onneks vapaapäivät häämöttää jo horisontissa.
 
Onpa kummallista Ipa :eek: Meillä oli poika/pojat tovin hoidossa kun odotin Tokaa ja Kolmosta, ja kyllä heille sopi että rajoitetaan päikkärit max. 45 minuuttiin ja jos oltiin miehen kanssa molemmat iltavuorossa (eli lasten haku vasta 21.30 :sad001), niin ei heitä laiteta toisten kanssa nukkumaan, vaan katsovat muumia tai jotain ja lepäilevät. Meillä oli pakko etenkin Tokan kohdalla rajoittaa päiväunia, kun jos nukkui vaikka kaksi tuntia, niin illalla päästiin nukkumaan ehkä aikaisintaan puolilta öin normi 20 sijasta, eikä se nyt oikeen sopinut, kun en itsekään pysynyt niin pitkään hereillä ja aamulla herätys kuitenkin viimeistään seiskalta.
 
Ihmettelen kans. Onko syynä isot ryhmäkoot vai mitä..:confused: Asuimme aiemmin Oulussa ja kyllä siellä ainakin sopi hoitajille, että päikkäreitä rajoitetaan. Samoin kun jos oli lapsen hakuaika illalla, niin eivät laittaneet nukkumaan. Kyllähän tästä tulee pitkä päivä lapsellekin, ymmärrän, mutta huomenna olisi vapaapäivä ja lapsikin saisi nukkua pidempään aamulla.
 
Siiis miten voi yhen vuoron tekemisen jälkeen tulla näin kovat säryt toiseen käteen ja pakaraan. Toinen käsi olkapääst kyynärpäähän ihan tolkuttoman kipee.

Ehkä musta vaan ei oo enää tekemään töitä. En kyllä paljon kerenny istumaan töissä. Just kerran syömään pikaseen.
 
Meillä 2-vuotias on alkanut hereillä öisin. Aina on ollut vähän huonouninen, mutta alkuvuoden nukkui hyvin yöt. Kesän jälkeen alkoi yöheräily, huutaa äitiä laittamaan peittoa ja nostamaan unilelua tms. Luulen, että meillä tämä johtuu stressistä: pikkunen pelkää oman asemansa puolesta, kun on sisarus tulossa. Mustasukkaisuutta on havaittavissa, äiti ei saa halia isiä saati sitten koiraa.

Ipa86: Voisiko teillä olla jotain vastaavaa?
 
Meillä 2-vuotias on alkanut hereillä öisin. Aina on ollut vähän huonouninen, mutta alkuvuoden nukkui hyvin yöt. Kesän jälkeen alkoi yöheräily, huutaa äitiä laittamaan peittoa ja nostamaan unilelua tms. Luulen, että meillä tämä johtuu stressistä: pikkunen pelkää oman asemansa puolesta, kun on sisarus tulossa. Mustasukkaisuutta on havaittavissa, äiti ei saa halia isiä saati sitten koiraa.

Ipa86: Voisiko teillä olla jotain vastaavaa?
Mulla kävi kans mielessä sisarkateus, mutta voiko tässä vaiheessa olla tosiaan ku vauva ei oo edes olemassa? Monesti tyttö kysyy tuliko se jo kun menen töiden jälkeen päikystä hakemaan :p Antaa mun kyllä miestä halailla ihan normisti, mutta nykyään selkeesti enemmän haluaa leikkiä iskän kans ja sanoo monta kertaa päivässä että on ikävä esim jos mies on töissä ja ollaan kaksin.
 
Olin ite päiväkodissa töissä ja vanhempien ryhmässä nukkariaika oli lyhimmillää just sen 45min-tunti. Yks lapsi piti herättää jos kerkes nukahtaa eikä se ollu mikää ongelma ku osa ei nukkunu ollenkaan, makoili vaa ja pääs heti ekana pois myös. Yks äiti vaati et ei laitettais ollenkaan nukkariin mut se ei onnistunu ku yleensä tuo uniaika on niin että sillon työntekijöillä o kahvitauko tai palaverejä jne. ni ei voida yhtä työntekijää pitää yhden lapsen kanssa eri huoneessa.
 
Nyt ihan viikon sisään on alkanu tuntuun, et työmotivaatioo saa kaivaa aika syvältä ennen kun löytää pienen hippusenkaan. Ja töiden jälkeen on ihan puhki ja sohva vaan kutsuis.. Vielä olia kuitenkin reilu kk rämmittävänä, ennen kahden viikon vuosilomaa ja mammista.
 
Mulla on Awsedr ihan sama juttu, että motivaatio on kyllä jo täysin kaikonnut. Sitä menee nyt vaan päivä kerrallaan, onneks huomisesta alkaa 5pv lomaa :Heartred sit olis vielä noin kuukausi töitä, mutta eiköhän sitä katsele omaa jaksamista sitten ihan vaan päivä kerrallaan.
 
Takaisin
Top