No on se sinullakin sitten ollut kyllä matala! Kumminkohan päin tämä menee: toistuvat keskenmenot voivat johtua matalasta ferritiinistä vai toistuvat keskenmenot aiheuttavat matalaa ferritiiniä.. Varmaan sekä että.
Katsoin noita rautavalmisteita, niin tuossa Sideralissa näyttää olevan rautaa 30mg. Esim. Mehiläisen sivuilla sanotaan, että tyypillinen suositus matalaan ferritiiniin on 100mg rautaa kahdesti päivässä. Onkohan tässä kyse juuri tuosta imeytymisestä, että paremmin imeytyvää rautavalmistetta ei tarvitse syödä "ylenmäärin" ja tavallista pitää syödä paljon, että edes pieni osa siitä imeytyisi?
Juuri tämä! Itse ostin Sideralia, ja söin sitä pari kuukautta. Otettiin kontrolliverikokeet ja rauta oli laskenut!
Eli sillä on oikeasti väliä paljonko rautaa ottaa per päivä/joka toinen päivä. Tuo 30mg on liian vähän nostaakseen nopeasti rautaa meille hoidoissa oleville.
Kun aloin ottamaan 200mg joka toinen päivä (meidän lääkärin määräyksestä) alkoi mun ferrit vasta nousta. Mulla on siis runsaat kuukautiset ja nämä kaksi keskenmenoa vuoteen ei ole auttanut tilannetta.
Edellisestä kkm:stä vuosin kuukauden putkeen (materiaalia oli jäänyt kohtuun ja jouduin kaksi kertaa imuun tästä) ja sen jälkeen hoitaja sanoi että ota 300mg joka toinen päivä jos vatsa kestää. Mulla kestää vatsa obsidania ja ferrodania jos otan ne just ennen nukkumaanmenoa. Silloin imeytymistä ei haittaa kahvit tai maitotuotteet eikä mene vatsa sekaisin.