Tutkimukset toistuvien keskenmenojen syistä

Kylläpä taas tuntuu, että verorahoille saa vastinetta julkisesta terveydenhuollosta. Yritin päästä julkisen kautta ottamaan tukostaipumusverikokeen kontrollia, kun se yksityisellä maksaa yli 300e. Soitin naistentautien polille, johon mulla on lähete odottamassa neljättä keskenmenoa, että voiko ne nyt ottaa minut sinne tutkimuksiin, kun on kuitenkin löytynyt mahdollinen keskenmenoja selittävä syy niistä koholla olleista fosfolipidivasta-aineista.
Siellä oli mukava hoitaja, joka sanoi, että ilman muuta pyydät neuvolan kautta lähetteen tänne meille, että ei kannata yksityiselle mennä ja pitäisi lääkitystäkin miettiä tuohon tukostaipumukseen. Mutta ilman lähetettä eivät voi ottaa minua sinne.
Soitin neuvolaan ja vastaus oli: "hoidamme vain raskaana olevia, soita terveyskeskukseen".
Soitin terveyskeskukseen. Lääkäri antoi lausunnon: "suositellaan kontrollitutkumusta, mutta kriteerit lähetteen saamiseksi eivät täyty kahdella keskenmenolla ja kertaalleen todetuilla vasta-aineilla". Eli suositellaan kontrollia, mutta sitä ei suostuta ottamaan.
Ja eivät siis laske keskenmenoksi viikolla 5+4 ollutta keskenmenoa, joten siksi niitä on minulla julkisen tiedoissa vain kaksi.

En käsitä tätä, että pitäisi nyt ilman mitään lääkitystä vain odotella vielä yhtä keskenmenoa, vaikka se mahdollinen selittävä tekijä on löytynyt niistä vasta-ainaista.
Onneksi olen niin onnellisessa asemassa, että on varaa mennä sinne yksityiselle.
 
Kylläpä taas tuntuu, että verorahoille saa vastinetta julkisesta terveydenhuollosta. Yritin päästä julkisen kautta ottamaan tukostaipumusverikokeen kontrollia, kun se yksityisellä maksaa yli 300e. Soitin naistentautien polille, johon mulla on lähete odottamassa neljättä keskenmenoa, että voiko ne nyt ottaa minut sinne tutkimuksiin, kun on kuitenkin löytynyt mahdollinen keskenmenoja selittävä syy niistä koholla olleista fosfolipidivasta-aineista.
Siellä oli mukava hoitaja, joka sanoi, että ilman muuta pyydät neuvolan kautta lähetteen tänne meille, että ei kannata yksityiselle mennä ja pitäisi lääkitystäkin miettiä tuohon tukostaipumukseen. Mutta ilman lähetettä eivät voi ottaa minua sinne.
Soitin neuvolaan ja vastaus oli: "hoidamme vain raskaana olevia, soita terveyskeskukseen".
Soitin terveyskeskukseen. Lääkäri antoi lausunnon: "suositellaan kontrollitutkumusta, mutta kriteerit lähetteen saamiseksi eivät täyty kahdella keskenmenolla ja kertaalleen todetuilla vasta-aineilla". Eli suositellaan kontrollia, mutta sitä ei suostuta ottamaan.
Ja eivät siis laske keskenmenoksi viikolla 5+4 ollutta keskenmenoa, joten siksi niitä on minulla julkisen tiedoissa vain kaksi.

En käsitä tätä, että pitäisi nyt ilman mitään lääkitystä vain odotella vielä yhtä keskenmenoa, vaikka se mahdollinen selittävä tekijä on löytynyt niistä vasta-ainaista.
Onneksi olen niin onnellisessa asemassa, että on varaa mennä sinne yksityiselle.
Sanoisin, että soita uudestaan naistentautien polille ja kerro koko asia sinne. Ja sitten terkkariin tekemään valitus tuosta lääkäristä, joka ei suostu lähetettä tekemään, vaikka naistentautien polilta teille on näytetty vihreää valoa. Eihän tuo ole mikään vastaus, että lääkäri itse suosittelee testaamista ja samalla lääkäri itse torppaa testiinpääsyn.
 
Kylläpä taas tuntuu, että verorahoille saa vastinetta julkisesta terveydenhuollosta. Yritin päästä julkisen kautta ottamaan tukostaipumusverikokeen kontrollia, kun se yksityisellä maksaa yli 300e. Soitin naistentautien polille, johon mulla on lähete odottamassa neljättä keskenmenoa, että voiko ne nyt ottaa minut sinne tutkimuksiin, kun on kuitenkin löytynyt mahdollinen keskenmenoja selittävä syy niistä koholla olleista fosfolipidivasta-aineista.
Siellä oli mukava hoitaja, joka sanoi, että ilman muuta pyydät neuvolan kautta lähetteen tänne meille, että ei kannata yksityiselle mennä ja pitäisi lääkitystäkin miettiä tuohon tukostaipumukseen. Mutta ilman lähetettä eivät voi ottaa minua sinne.
Soitin neuvolaan ja vastaus oli: "hoidamme vain raskaana olevia, soita terveyskeskukseen".
Soitin terveyskeskukseen. Lääkäri antoi lausunnon: "suositellaan kontrollitutkumusta, mutta kriteerit lähetteen saamiseksi eivät täyty kahdella keskenmenolla ja kertaalleen todetuilla vasta-aineilla". Eli suositellaan kontrollia, mutta sitä ei suostuta ottamaan.
Ja eivät siis laske keskenmenoksi viikolla 5+4 ollutta keskenmenoa, joten siksi niitä on minulla julkisen tiedoissa vain kaksi.

En käsitä tätä, että pitäisi nyt ilman mitään lääkitystä vain odotella vielä yhtä keskenmenoa, vaikka se mahdollinen selittävä tekijä on löytynyt niistä vasta-ainaista.
Onneksi olen niin onnellisessa asemassa, että on varaa mennä sinne yksityiselle.

Mua aina ihmetyttää naisten/kohdullisten kohtaaminen ja hoito julkisella... Jos itse olisin vielä hoidossa siellä, tekisin tuosta jonkunlaisen valitukse/selvityspyynnön. Aika törkeetä toimintaa.
Esim. meidän yksityinen lääkäkri kommentoi tässä keväällä että yleisesti aletaan mennä siihen suuntaan ettei ole erikseen varhaista keskenmenoa, vaan on vaan keskenmeno. Eli tuo laskettaisiin jo keskenmenoksi, kunhan joku on ottanut verikokeen ja varmistanut sen. Julkinen toki tulee aina jäljessä näissä uusissa käänteissä omalla alalla, koska joutuvat tekemään käypähoitosuositukset pitkällä vaivalla ja isolla konklaavilla, koska ne on valtakunnallisia suosituksia sitten samalla.
Mä toivon että saat lähetteen yksityiseltä, että pääset eteenpäin ja saat apua julkisella, eikä sua enää hyppyytettäisi ns. tiskiltä toiselle ja aina vaan muiden vastuulle. :Heartred

Muoks. Suskilla oikein hyvä pointti!!
 
@Kookos22 olen todella pahoillani, että olet saanut noin ikävää kohtelua! On väärin, että pitää odotella mukamas vielä yhtä keskenmenoa lisää, varsinkin kun sulta on löytynyt keskenmenoille altistava tekijä - pitäisihän se asia nyt tutkia huolella loppuun ja sitten antaa asiaan hoitoa. Hoitomuotohan on todennäköisesti verenohennuslääke, jota määrätään myös usein selittämättömiin toistuviin keskenmenoihin. Että siinä mielessä jonkun lääkärin lähestymistapa voisi myös olla ottaa seuraavassa raskaudessa lääkitys käyttöön ilman että enää edes kontrolloitaisiin. Haittahaan tuosta lääkityksestä ei ole. Toki ymmärrän, että haluat kontrolliin ja se sinulle myös kuuluu! 🧡
 
En tiedä, auttaako tässä mitään valitusta alkaa tekemään, kun puhelimessa sanoivat, että nämä on ne kriteerit, joilla tutkimukseen pääsee ja ne eivät täyty, niin asialle ei mitään voi.
Ajattelin, että jos soittaisin terveyskeskukseen vielä ja kysyisin tuosta lääkityksestä. Sieltä naistentautien polilta hoitaja sanoi, että voi olla, että lääkitys pitää aloittaa jo ennen kuin edes on raskaana.
Olen itsekin miettinyt tuota, mitä @Veeru sanoit, että onko tuo kontrolli vähän turha, kun niistä lääkkeistä ei ole mitään haittaakaan. Nyt kun julkinen ei suostu ottamaan sitä kontrollia, niin silloinhan heidän pitäisi hoitaa lääkitys kuntoon noilla nykyisillä tiedoilla eli että veressä on fosfolipidivasta-aineet koholla. Jos eivät suostu tuota lääkitystä katsomaan kuntoon, niin sitten varmaan voisi tehdä valitusta, kun jättävät hoitamatta.
 
Palaan taas tänne keskustelemaan oltuani hetken huhtikuisissa -23. 😭

Talvella löytyi koholla olleet fosfolipidiarvot, joita lääkäri epäili osasyyllisiksi aiempiin kolmeen keskenmenoon. Keväällä aloitin aspiriinin ennakkoon, ja kun vihdoin viimein tulin taas raskaaksi loppukesästä niin heti aloitettiin "napapiikit" ja lisäksi vielä lugesteron pillerit. Rv 6+ ultrassa kaikki hyvin, viime viikolla 10+3 neuvolassa kuultiin vielä sydänäänet. Pe 10+4 alkoi ihan lievä vuoto, joka runsastui la iltana. 😭 Yön vuodettuani todella runsaasti olin jo niin heikossa kunnossa, että lähdettiin aamuaikaisella sairaalaan ja sunnuntai menikin melkein kokonaan osastolla, vuoto saatiin onneksi lääkkeillä kuriin, ettei tarvinnut kaavintaa, mutta verta piti antaa pari pussia. 😳

Nyt mahdollinen tuleva raskaus pelottaa vieläkin enemmän. Kun tässä piti olla toiveita onnistumisesta noilla lääkkeillä ja meni silti kesken. 😭 Ja mua oikeasti pelottaa tuo älytön verenvuoto, mutta samat lääkkeet kuulemma olisi tulossa. 😬 Mutta ei siis vieläkään tutkita lisää, kun ei ole kolmea perättäistä km, vaan yksi onnistunut raskaus välissä. 🙄 No, onneksi on edes tuo yksi onnistunut, niin jaksaa yrittää kun tietää toiveita olevan.
 
Palaan taas tänne keskustelemaan oltuani hetken huhtikuisissa -23. 😭

Talvella löytyi koholla olleet fosfolipidiarvot, joita lääkäri epäili osasyyllisiksi aiempiin kolmeen keskenmenoon. Keväällä aloitin aspiriinin ennakkoon, ja kun vihdoin viimein tulin taas raskaaksi loppukesästä niin heti aloitettiin "napapiikit" ja lisäksi vielä lugesteron pillerit. Rv 6+ ultrassa kaikki hyvin, viime viikolla 10+3 neuvolassa kuultiin vielä sydänäänet. Pe 10+4 alkoi ihan lievä vuoto, joka runsastui la iltana. 😭 Yön vuodettuani todella runsaasti olin jo niin heikossa kunnossa, että lähdettiin aamuaikaisella sairaalaan ja sunnuntai menikin melkein kokonaan osastolla, vuoto saatiin onneksi lääkkeillä kuriin, ettei tarvinnut kaavintaa, mutta verta piti antaa pari pussia. 😳

Nyt mahdollinen tuleva raskaus pelottaa vieläkin enemmän. Kun tässä piti olla toiveita onnistumisesta noilla lääkkeillä ja meni silti kesken. 😭 Ja mua oikeasti pelottaa tuo älytön verenvuoto, mutta samat lääkkeet kuulemma olisi tulossa. 😬 Mutta ei siis vieläkään tutkita lisää, kun ei ole kolmea perättäistä km, vaan yksi onnistunut raskaus välissä. 🙄 No, onneksi on edes tuo yksi onnistunut, niin jaksaa yrittää kun tietää toiveita olevan.
Olen todella pahoillani menetyksestäsi 💜 :crying-face::Broken Heart: kovasti jaksamisia sinne :Heavy Black Heart:

En tiedä, miten kohdallasi toimittiin tai ehdittiinkö asiaan ees reagoida, kun tuo vuoto kuulostaa voimistuneen nopeasti :Two-hearts:Mutta yleisenä kommenttina vaan, verenvuototilanteissa olisi tärkeää selvittää, mistä vuoto tulee, ja jos tulee kohdusta niin usein kaikki verta ohentavat lääkkeet, aspirin sekä pistettävät, lopetetaan/tauotetaan, jotteivat provosoi vuotoa enempää. Tuo on kyllä niin epäreilua ja kohtuutonta, että et pääse tutkimuksiin, että vielä pitäisi "odottaa" yksi keskenmeno lisää :disappointed-face:.
 
Olen todella pahoillani menetyksestäsi 💜 :crying-face::Broken Heart: kovasti jaksamisia sinne :Heavy Black Heart:

En tiedä, miten kohdallasi toimittiin tai ehdittiinkö asiaan ees reagoida, kun tuo vuoto kuulostaa voimistuneen nopeasti :Two-hearts:Mutta yleisenä kommenttina vaan, verenvuototilanteissa olisi tärkeää selvittää, mistä vuoto tulee, ja jos tulee kohdusta niin usein kaikki verta ohentavat lääkkeet, aspirin sekä pistettävät, lopetetaan/tauotetaan, jotteivat provosoi vuotoa enempää. Tuo on kyllä niin epäreilua ja kohtuutonta, että et pääse tutkimuksiin, että vielä pitäisi "odottaa" yksi keskenmeno lisää :disappointed-face:.
Vuoto alkoi tosiaan perjantaina pienellä tiputtelulla, lähinnä vessareissuilla paperiin. Kun jatkui vielä la aamunakin niin soitin naistentautien päivystykseen ennen lääkkeenottoa ja sain tosiaan ohjeeksi jättää aspiriini tauolle, kunnes vuoto lakkaa, mutta pistettävät edelleen otettava. Sama satunnainen tiputtelu jatkui la n. iltaseitsemään asti, jonka jälkeen kävi runsastumaan ja olikin jo alle tunnissa siinä pisteessä, että yösidettä sai vaihtaa noin 10 min välein, että välttyi housupyykiltä. 😬 Eli siinä välissä ei ehtinyt enää tekemään mitään muuta. 😕 Odottelin josko olisi lakannut itsekseen, kuten aiemminkin, mutta lopulta piti tosiaan lähteä sairaalaan. Sikiöpussi oli vielä kohdussa, joten se kuulemma piti vuotoa yllä. Kun sain kohdunsupistumista tehostavat lääkkeet, niin tyhjeni sitten muutamassa tunnissa, mutta menetin kyllä vertakin vielä paljon lisää sinä aikana.

Soittelin äsken neuvolan terkkarille, joka lupasi kysellä&selvitellä, että pääsisinkö kuitenkin jo nyt tutkimuksiin lapsettomuuspuolelle. 😍 Täytyy toivoa parasta. Tätä viimesintä raskauttakin yritettiin jo vuosi, ja mulla olis ollut lupa just nyt plussattua, elo-syyskuussa sairaalan kesäsulkujen jälkeen, soitella aikaa tutkimuksiin.
 
Palaan taas tänne keskustelemaan oltuani hetken huhtikuisissa -23. 😭

Talvella löytyi koholla olleet fosfolipidiarvot, joita lääkäri epäili osasyyllisiksi aiempiin kolmeen keskenmenoon. Keväällä aloitin aspiriinin ennakkoon, ja kun vihdoin viimein tulin taas raskaaksi loppukesästä niin heti aloitettiin "napapiikit" ja lisäksi vielä lugesteron pillerit. Rv 6+ ultrassa kaikki hyvin, viime viikolla 10+3 neuvolassa kuultiin vielä sydänäänet. Pe 10+4 alkoi ihan lievä vuoto, joka runsastui la iltana. 😭 Yön vuodettuani todella runsaasti olin jo niin heikossa kunnossa, että lähdettiin aamuaikaisella sairaalaan ja sunnuntai menikin melkein kokonaan osastolla, vuoto saatiin onneksi lääkkeillä kuriin, ettei tarvinnut kaavintaa, mutta verta piti antaa pari pussia. 😳

Nyt mahdollinen tuleva raskaus pelottaa vieläkin enemmän. Kun tässä piti olla toiveita onnistumisesta noilla lääkkeillä ja meni silti kesken. 😭 Ja mua oikeasti pelottaa tuo älytön verenvuoto, mutta samat lääkkeet kuulemma olisi tulossa. 😬 Mutta ei siis vieläkään tutkita lisää, kun ei ole kolmea perättäistä km, vaan yksi onnistunut raskaus välissä. 🙄 No, onneksi on edes tuo yksi onnistunut, niin jaksaa yrittää kun tietää toiveita olevan.
Olen hirveän pahoillani ❤️😭
Ja on kyllä kohtuutonta, jos ette pääse tutkimuksiin!
Ymmärrän tuon, että seuraava raskaus pelottaa. Ainakin itse olen lohduttautunut noiden aiempien keskenmenojen jälkeen sillä, että nyt on löytynyt niitä selittävä syy fosfolipidiarvoista, johon on lääkitys. Jos seuraavakin raskaus menee kesken lääkkeistä huolimatta, niin miten siitä selviää ja miten uskaltaa vielä yrittää uudelleen.
Mutta pakkohan se on vaan yrittää.
Varmasti tuohon pelkoonkin auttaisi se, jos saisi ne keskenmenotutkimukset, niin voisi olla varma, ettei mitään muuta selittävää löydy.
 
Olen hirveän pahoillani ❤️😭
Ja on kyllä kohtuutonta, jos ette pääse tutkimuksiin!
Ymmärrän tuon, että seuraava raskaus pelottaa. Ainakin itse olen lohduttautunut noiden aiempien keskenmenojen jälkeen sillä, että nyt on löytynyt niitä selittävä syy fosfolipidiarvoista, johon on lääkitys. Jos seuraavakin raskaus menee kesken lääkkeistä huolimatta, niin miten siitä selviää ja miten uskaltaa vielä yrittää uudelleen.
Mutta pakkohan se on vaan yrittää.
Varmasti tuohon pelkoonkin auttaisi se, jos saisi ne keskenmenotutkimukset, niin voisi olla varma, ettei mitään muuta selittävää löydy.
Joo, juuri tuo, että nyt uskalsi edes vähän luottaa, että lääkkeiden voimalla kaikki menis hyvin ja sais lapsen. Ja vielä kun viikolla 10+ kuuli sydänäänet, niin uskalsi antaa itselleen lupaa vähän rentoutua ja iloita, niin sitten vedetään matto jalkojen alta. 😖😭
 
Tuo on kyllä juuri niin kohtuutonta, että rv10 olitte sydänäänet kuulleet, ja sitten tosiaan karusti vaan kaikki vietiin taas pois :loudlycrying: :red-heart: olen todella pahoillani. Miten olet nyt jaksellut? :Two-hearts:

Mitä tulee toistuvien keskenmenojen tutkimuksiin, niin noista perustutkimuksistahan löytyy ikävä kyllä selittävä tekijä vain hyvin pienelle osalle asiasta kärsiviä. Itsellänikin ainut poikkeama löytyi vasta tuosta mikrobiomitutkimuksesta, joka ei kuulu vielä ns. perustutkimuksiin.

Joidenkin toistuviin keskenmenoihin erikoistuneiden lääkäreiden mukaan noin 60 prosenttia toistuvista menetyksistä selittyy kehon yliaktiivisella immuunipuolustuksella. Suomessa tätä ei testata, mutta esim. Dextra antaa tähän hoitoa. Käsittääkseni myös julkinen antaa joissain tilanteissa prednisolon lääkitystä tähän asiaan.

Itseltäni löydetyssä kohdun mikrobiomiasiassa on hoitomuotona antibiootit ja maitohappobakteerit, ja tiedän että joissain maissa ko. hoitoa annetaan toistuvissa keskenmenoissa, vaikka poikkeamaa ei löytyisikään/tutkittaisikaan. Instassa olen seurannut yhtä naista, joka sai 10 keskenmenoa ja hänellä tuo antibioottikuurin jälkeinen raskaus kantoi kaksosiin asti :Two-hearts:

Samoin esimerkiksi Intralipidi on lääke, jota itse sain, ja jota käytetään maailmalla laajasti sekä selittämättömiin toistuviin menetyksiin, että tilanteissa joissa naisella on todettu korkea immuunivaste (puhutaan natural killer solujen määrästä/agressivisuudesta). Olisi tärkeää, että Suomessakin annettaisiin myös julkisella näitä tukihoitoja, joilla todistetusti pystytään tukemaan raskauksia toistuvista keskenmenoista kärsivien kohdalla, vaikka niistä ei vielä ole valtaisia tutkimuksia olemassa. Niin kauan kun ei käytetä lääkkeitä, joista voi olla haittaa. Esim prednisolon voi olla myös haitallinen. Mutta esimerkiksi Intralipidi on täysin harmiton rasvaliuos, josta voi olla haittaa ainoastaan henkilölle, jolla on kananmuna/soija-allergiaa.

Jos jotain kiinnostaa enemmän nämä asiat, ja esim. haluaisi tietää mitä hoitoa itse sain raskauden tukemiseen (nyt rv23), niin saa laittaa yksäriä :red-heart::red-heart:
 
Kiitos @Veeru, kun jaat tietoa tutkimuksista :Two-hearts:
Kysyn tähän samaan ketjuun, kun oli puhetta noista miniaspiriini ja -hepariinilääkityksistä, kun ne voivat aiheuttaa verenvuotoa. Muistanko oikein, että jossain toisessa ketjussa kerroit, että sinulla oli varalla jotain lääkettä, jolla voitiin hillitä vuotoa, jos se alkaa?
Tietäisi itsekin pyytää reseptiä siihen, jos tässä vielä joskus raskaus alkaa ja kun joudun kuitenkin noita verenohennuslääkkeitä käyttämään koko raskauden ajan.
 
Kiitos @Veeru, kun jaat tietoa tutkimuksista :Two-hearts:
Kysyn tähän samaan ketjuun, kun oli puhetta noista miniaspiriini ja -hepariinilääkityksistä, kun ne voivat aiheuttaa verenvuotoa. Muistanko oikein, että jossain toisessa ketjussa kerroit, että sinulla oli varalla jotain lääkettä, jolla voitiin hillitä vuotoa, jos se alkaa?
Tietäisi itsekin pyytää reseptiä siihen, jos tässä vielä joskus raskaus alkaa ja kun joudun kuitenkin noita verenohennuslääkkeitä käyttämään koko raskauden ajan.
Kiva, jos on hyötyä ☺💕

Verenvuotoa ehkäisevä lääke on cyclocapron nimeltään. Oma lääkärini oli tosi vihainen HUSille, kun sain naistenklinikan päivystyksestä rv15 runsaan verenvuodon yhteydessä kätilöltä ohjeen olla ottamatta cyclocapronia. Otin silti, koska oma lääkärini on Suomen mittakaavassa näistä asioista ehdottomasti kokenein lääkäri, ja luotan häneen 100%. Kaikki tutkimus puhuu sen puolesta, että lääkkeestä on tuollaisissa tilanteissa vain hyötyä eikä haittaa, mutta naistenklinikalla tästä ei ollä kärryillä. Lääkärini sanoikin aikovansa jutella HUSin päättävän tason tyyppien kanssa tämän lääkkeen käytöstä.
 
Itsellä myös hyviä kokemuksia cyclocapronin käytöstä. Tässä raskaudessa ollut käytössä Innohep verenohennus pistos (ei miniasaa eikä muita verenohentajia) sekä tuo cyclocapron. Myös se on henkisesti iso juttu, että laukussa voi kantaa koko ajan tuota lääkettä, että JOS alkaa vuoto, se ei ainakaan jatku/leviä/tee isompaa hematoomaa, koska pistää "hanaa kiinni" ei kutienkaan muuta hyytymistekijöitä, jonka vuoksi on turvallinen niillekin, joilla on tukostaipmusta.
 
Itsellä myös hyviä kokemuksia cyclocapronin käytöstä. Tässä raskaudessa ollut käytössä Innohep verenohennus pistos (ei miniasaa eikä muita verenohentajia) sekä tuo cyclocapron. Myös se on henkisesti iso juttu, että laukussa voi kantaa koko ajan tuota lääkettä, että JOS alkaa vuoto, se ei ainakaan jatku/leviä/tee isompaa hematoomaa, koska pistää "hanaa kiinni" ei kutienkaan muuta hyytymistekijöitä, jonka vuoksi on turvallinen niillekin, joilla on tukostaipmusta.
Kiitos tiedosta... 💐
Osaanpahan soittaa maanantaina luottogynelle tuon reseptin saadakseni. Munkin käsilaukussa on tilaa ja tarvetta kyllä tuollaiselle!!
 
Itsellä myös hyviä kokemuksia cyclocapronin käytöstä. Tässä raskaudessa ollut käytössä Innohep verenohennus pistos (ei miniasaa eikä muita verenohentajia) sekä tuo cyclocapron. Myös se on henkisesti iso juttu, että laukussa voi kantaa koko ajan tuota lääkettä, että JOS alkaa vuoto, se ei ainakaan jatku/leviä/tee isompaa hematoomaa, koska pistää "hanaa kiinni" ei kutienkaan muuta hyytymistekijöitä, jonka vuoksi on turvallinen niillekin, joilla on tukostaipmusta.
Osaatko sanoa lisää tuosta lääkkeestä? Jos sikiö on hengissä/kunnossa verenvuodon aikaan, niin onko turvallinen sikiölle? Tai vastaavasti, jos on keskenmeno tulossa, niin pääseekö kuitenkin kaikki tarpeellinen vuotamaan pihalle?

Kun kuulemma seuraavaankin raskauteen tulis tuo misiASA&innohep, ja mä oikeasti pelkään vielä kuolevani verenvuotoon tämän viimeisimmän keskenmenon perusteella. 😰 Tässä mietitty, että uskaltaako enää edes yrittää vaikka haluais. Meiltäkin melkein tunti sairaalalle, ja lomapaikastakin reilu tunti lähimpään sairaalaan (ei "oma"), ettei edes pääse ihan heti.😳
 
Osaatko sanoa lisää tuosta lääkkeestä? Jos sikiö on hengissä/kunnossa verenvuodon aikaan, niin onko turvallinen sikiölle? Tai vastaavasti, jos on keskenmeno tulossa, niin pääseekö kuitenkin kaikki tarpeellinen vuotamaan pihalle?

Kun kuulemma seuraavaankin raskauteen tulis tuo misiASA&innohep, ja mä oikeasti pelkään vielä kuolevani verenvuotoon tämän viimeisimmän keskenmenon perusteella. 😰 Tässä mietitty, että uskaltaako enää edes yrittää vaikka haluais. Meiltäkin melkein tunti sairaalalle, ja lomapaikastakin reilu tunti lähimpään sairaalaan (ei "oma"), ettei edes pääse ihan heti.😳

Lääkkeen on pakko olla sikiölle turvallinen, jos sitä meille raskaanaoleville suositellaan otettavaksi. Kannattaa ottaa tuo lääke puheeksi lääkärin kanssa ja vaikka ottaa varuiksi verenohentajien rinnalle.
Mulla oli samanlainen tilanne, että kkm:t oli tosi rankkoja vuodollisesti.
Menetysten jälkeen yrittäminen on kyllä raskasta... Uusi raskauskaan ei ole vain iloa täynnä, koska voi olla niin paljon pelkoa ja ahdistusta. Mun mielestä menetysten jälkeen uudet yritykset on äärettömän rohkeaa ja vaatii kyllä paljon henkisesti. Mutta mitäpä sitä ei tekisi oman unelmansa eteen. Vaikka pelottaa, niin itse ainakin halusin yrittää kaikkeni. Kaikki eivät välttämättä halua yrittää hinnalla millä hyvänsä, ja sekin on OK. Kannattaa tutkailla itseään ja kumppanin kanssa sparrailla :Heartred Kovasti tsemppiä mietintöihin.
 
Muokattu viimeksi:
Palaan taas tänne keskustelemaan oltuani hetken huhtikuisissa -23. 😭

Talvella löytyi koholla olleet fosfolipidiarvot, joita lääkäri epäili osasyyllisiksi aiempiin kolmeen keskenmenoon. Keväällä aloitin aspiriinin ennakkoon, ja kun vihdoin viimein tulin taas raskaaksi loppukesästä niin heti aloitettiin "napapiikit" ja lisäksi vielä lugesteron pillerit. Rv 6+ ultrassa kaikki hyvin, viime viikolla 10+3 neuvolassa kuultiin vielä sydänäänet. Pe 10+4 alkoi ihan lievä vuoto, joka runsastui la iltana. 😭 Yön vuodettuani todella runsaasti olin jo niin heikossa kunnossa, että lähdettiin aamuaikaisella sairaalaan ja sunnuntai menikin melkein kokonaan osastolla, vuoto saatiin onneksi lääkkeillä kuriin, ettei tarvinnut kaavintaa, mutta verta piti antaa pari pussia. 😳

Nyt mahdollinen tuleva raskaus pelottaa vieläkin enemmän. Kun tässä piti olla toiveita onnistumisesta noilla lääkkeillä ja meni silti kesken. 😭 Ja mua oikeasti pelottaa tuo älytön verenvuoto, mutta samat lääkkeet kuulemma olisi tulossa. 😬 Mutta ei siis vieläkään tutkita lisää, kun ei ole kolmea perättäistä km, vaan yksi onnistunut raskaus välissä. 🙄 No, onneksi on edes tuo yksi onnistunut, niin jaksaa yrittää kun tietää toiveita olevan.
Haluaisitko kertoa, mitkä arvot sulla oli koholla? Vaikka ne lyhenteet jos muistat. Mulla on otettu pari vuotta sitten tukostaipumusverikokeet, joista lääkäri totesi että ei ole tukostaipumusta. Useampi arvo oli kuitenkin koholla, mutta ei ne mutaation osoittavat arvot. Ajattelin vielä soittaa maanantaina ja pyytää lääkäriaikaa jos voisi vielä keliakian yms testata ja jos voisi tarkistaa nuo mun aiemmat koetulokset.
 
Muokattu viimeksi:
Haluaisitko kertoa, mitkä arvot sulla oli koholla? Vaikka ne lyhenteet jos muistat. Mulla on otettu pari vuotta sitten tukostaipumusverikokeet, joista lääkäri totesi että ei ole tukostaipumusta. Useampi arvo oli kuitenkin koholla, mutta ei ne mutaation osoittavat arvot. Ajattelin vielä soittaa maanantaina ja pyytää lääkäriasema jos voisi vielä keliakian yms testata ja jos voisi tarkistaa nuo mun aiemmat koetulokset.
Mulle lääkäri ei selittänyt mitään siitä mitkä on merkityksellisiä arvoja ja mitä ne tarkoittaa. 😕 Löysin nyt äkkiseltään kuvakaappauksen missä ekojen labrojen koholla olevat arvot. En tiedä olenko saanutkaan kontrollien tuloksia muutenkuin puhelimessa tyylillä "on edelleen koholla". Täytyy käydä tutkimassa omakantaa olisko siellä. 🤔
 

Liitteet

  • Screenshot_20221001-134006_Gallery.jpg
    Screenshot_20221001-134006_Gallery.jpg
    377.1 KB · Katsottu: 99
Mulle lääkäri ei selittänyt mitään siitä mitkä on merkityksellisiä arvoja ja mitä ne tarkoittaa. 😕 Löysin nyt äkkiseltään kuvakaappauksen missä ekojen labrojen koholla olevat arvot. En tiedä olenko saanutkaan kontrollien tuloksia muutenkuin puhelimessa tyylillä "on edelleen koholla". Täytyy käydä tutkimassa omakantaa olisko siellä. 🤔
Ok, kiitos. Ei oo samoja sitten.
 
Takaisin
Top