Pallaksessahan turvavyö menee palkin päältä. Minut se kyllä vakuutti ja jotenki järkeenkäypää, että niskaan kohdistuis vähemmän painetta, kun se antaa myöten, kuten turvavyö yleensäkin ja testeissä menestynyt hyvin kuitenkin kolariarvioinneissa. Ne "lapsi lentää istuimesta"-kohut yms. kauhukuvat ja huonot arviot eivät ole Pallaksesta muutenkaan. Autoliiton sivuilta näkee videon, miten istuin käyttäytyy kolaritilanteessa. Viisipistevaljaissa (kasvot menosuuntaan) lapsi pysyy paikallaan tiukasti, mutta koska valjaat eivät anna yhtään myöten (kuten kuitenkin normi turvavyö taas antaa) niin niskahan siinä retkahtaa. Muualle ei taas painetta kohdistu, mutta jos niskat poikki niin..,. Sit ku oikein paha kolari tulee niin siinä ei autolla ja istuimella ole juurikaan väliä eli toivottavasti ei sellaiseen joudu.
Käsitin, että palkki-istuimet haukuttiin asiantuntijoiden toimesta vain pienen lapsen ollessa kyseessä, koska selkä menosuuntaan istuimia pidetään ehdottomasti turvallisimpina alle 3-vuotiaille ja palkki-istuimia myydään siis muka turvallisina jo 1-vuotiaiden istuimiksi.
Meillä Pallaksessa käyttöikä palkin kanssa jää aika lyhyeksi, kun voi aika pian jättää sen jo pois, mutta juurikin tuo niskan herkkyyden kannalta kriittinen vaihe eli 3-4/5-vuotiailla vielä menee sitten palkin (ja turvavyön) kanssa.
Ruotsin plus-testi tehdään vain selkä menosuuntaan oleville istuimille ja ratkaisevaa ainoastaan kolaritesti ja siksi sanotaan, että kriteerit tiukemmat. Meillä esikoinen siirtyy Pallakseen vasta vauvan siirryttyä kaukalosta Sironaan eli ehtii täyttää kolme vuotta. Turvavyöistuimeksihan se Pallas sitten muuntuu myös.
Minä oon käsittäny, että pituusraja ja paino yhdessä määrittävät käyttöiän ja ennen ollut ikä niin näyttää vastaavan "keskiarvoa" molempien suhteen eli 0/9-18 kg-istuimet menee arviolta noin 4-vuotiaalle ja sitten onkin yksilökohtaista, milloin siirryttävä seuraavaan istuimeen.
Selkä menosuuntaan -istuimet menestyvät aika hyvin juurikin nokkakolarissa (kuten Britax), vaikka kokonaisarvosanat jäävät huonommaksi. Valittiin Sirona, kun saanut ainoana tuon hyvän arvosanan ja nyt tuo Maxi-cosin pearl uutena, jota voisin harkita, ellei Sironaan olisi niin helppo laittaa lasta selkä menosuuntaan, kun istuin kääntyy sivuttain. Kalliiksi tietty tulee hommata lapselle kaikkiaan kolme istuinta, mutta itse en halunnut tinkiä yhtään turvallisuudesta, vaikka Sirona todella kallis.
Kakkosautossa meillä Britaxin istuin (ja samanlainen hommataan toinenkin), joka menee sitten turvavyöistuimena myöhemmin. Pakko olla kahdet istuimet, kun muuten tulis keskellä päivää autonvaihtoa ja hirveetä säätämistä. Kakkosautossa ei ole isofixiä ja muutenkin ajellaan sillä taajama-alueella ja 40 km/h pääosin. Istuin ku istuin on silti turvallisempi kuin ei istuinta ollenkaan. Ei meidän aikana vaan noita istuimia ollut ja vanhempamme ovat matkustaneet ilman turvavöitä.
Tosiaan tuon istuimen mahtuminen sitten... Selkä menosuuntaan olevat istuimet vievät paljon tilaa. Meillä ollu isoja farkkuja niin hyvin on mahtunu, mutta paremmin pelkääjän paikan taakse, etenki, jos pitkä kuski.