Turvaistuimet

Meillä esikolla on nyt tosiaan se Cybex Pallas ja suunnitelma ois se että ostetaan pikkulikalle penkki joka käy selkä ja kasvot menosuuntaan 9-36kg. Pikkulikka matkustaa siinä selkä menosuuntaan kunnes esikko tulee sen 18kg. Eli n. 2-3 vuotiaaksi. Sit vaihtavat penkkejä, pikkulikka palkin kanssa Pallakseen ja esikko toiseen, auton turvavöihin kasvot menosuuntaan tietty. Näin kaikilla on ikään ja menosuuntaan nähden turvallisin ratkasu. Pallaksestahan 18kg jälkeen tulisi turvavyöpenkki joka tapauksessa eli sen jälkeen ri enää palkkia kuitenkaan.

Oon tutkinut näitä sekavaakin sekavampia istuin asioita niin oon tullu siihin tulokseen että selkä menosuuntaan on paras 2-3v asti ja sitten kun mennään kasvot menosuuntaan niin palkki on parempi. Tokikin jos auto lähtee pyörimään katon kautta ympäri niin 5piste vöissä varmaan olisi paremmin kiinni mutta nokkakolarissa niskojen kuormitus taas paljon suurempi kuin palkissa. Nokkakolari kuitenkin kai yleisempi tilanne kun katon kautta pyöriminen.
 
Sirona on tosiaan 18 kg asti eli meneekö se noin 4-vuotiaaksi. Meillä esikoinen (tyttö 2v 8 kk) painaa nyt 13 kg.

Heh! Mä painoin kouluun mennessä 16kg ja tyttö ainakin tähän saakka seurannut äitinsä käyriä, joten meillä toi sirona menis varmaan niinkauan kuin istuinta ylipäätään tarvii :grin
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Nykyään monissa tuoleissa nuo käyttörajat ilmoitetaan senteissä/pituuden mukaan, se on kait joku uus standardi.

Tietääkö kukaan mistä löytyis niiden ruotsalaisten tiukempien turvaistuintestien tuloksia?
 
Oon yrittäny kaivaa niitä plus testin tuloksia netistä. Joitan löytyi silloin myös sieltä VTI:n omilta sivuilta. Siihen ei siis oteta muita kuin selkä menosuuntaan -istumia.
 
Joo nykyään pitää ilmoittaa istuimissa pituuden eikä painon mukaan käytyörajat. Minulle tärkein ominaisuus on etu-ja sivutörmäys suojat just sen takia kun nokkaklari ja sivutörmäykset on kuitenkin yleisimpiä kolareita. Voi kun ei ikinä joutuis tilanteeseen, että istuimia "oikeesti" tarvis eli kolariin...
 
Niskatuen säädöistähän sen sitten esim. Sironassa näkee, koska lapsi kasvanut siitä yli, ellei painoraja täyty sitä ennen. :) 18 kiloisten sarjassa (nämä aiemmin markkinoille tulleet) pätee varmastikin myös se 104/105 cm pituusraja eli n. 4-vuotias siirtyy sitten isompaan istuimeen, ainakin siis noita uusia istuimia ja rajoja tarkastellessa. Tokihan kasvu yksilöllistä ja siksi hyvä, että tullut nuo pituusmitat lisäksi, mutta ite oon tähänki asti aatellut, että ikäsuosituksesta voi päätellä pituudenki.
Jokohan tuli voimaan myös uusi tyyppihyväksyntävaatimus, jonka mukaan kaikkien lasten pitää 15 kuukauden ikäiseksi saakka matkustaa selkä menosuuntaan?
 
Muokattu viimeksi:
Pallas M-fix on helposti muunnettavissa Solution-istuimeksi eli turvavyöistuimeksi, joka sai aika hyvät arvosanat kolaritestistä. Iteki pidän tärkeimpänä sitä, miten menestynyt etu- ja sivutörmäystilanteessa, vaikka jos paha kolari tulee niin ei siinä istuimella ole sitten välttämättä merkitystä. Toivottavasti ei kolareita tosiaan aja, eikä istuimet joutuis tosielämän testiin... :/
Noita uusimpia testejä lukiessa tuli muuten mieleen, että kannattaa tarkistaa, kuinka helppo/vaikea on kiinnittää lapsi istuimeen. On tullut kavereiden autoisss istuinten kanssa eräänki kerran tuskailtua...
 
Me ostettiin britax max fix 0-18kg käytettynä, vaikuttaa mielestäni oikeinkin asiansa ajavalta :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Minä oon vierailluki joskus tuolla sivustolla. Hyvä just tuo kommentti tuosta, että testiarvosana noissa kaksisuuntaisissa aina sen huonomman tuloksen mukaan ja ehdottomasti olen myös sitä mieltä, että selkä menosuuntaan on turvallisempi. Sirona kiinnosti kuitenkin siksi, että sai ainoana kaksisuuntaisena hyvän arvosanan ja nyt voisin harkita MAxi-cosin 2-way Pearliaki, ellen ois niin ihastunu Sironan ominaisuuksiin ja jos pitäis siis istuin hankkia.
 
Nehän koskee sitten vain uusia istuimia ja autoja nuo määräykset. Siirtymäaika tosiaan on.
 
Sit sellainen pointti myös, että ei se istuin vaan myös se auto... me kun ostettiin esikoiselle istuinta entiseen kakkosautoon joka oli 500€ maksanut 2000 vuoden Pösö... istuin oli 300€ ja turvallisin kaikista silloisista ja sitten auto oli mikä oli. Lähinnä siis se että ei se istuin yksin sitä turvaa ympärille luo. Ollaan juuri vaihtamassa taas isompaa autoon kun tuntuu että farmariin ei kahden lapsen, istuinten, vaunujen ja viikonloppu kamojen kanssa mahdu. Mahtuuko 7-paikkaiseen autoon kolme turvaistuinta hyvin? Miten turvaistuimet kannattaa sijoittaa 7-paikkaisessa autossa järkevimmin?
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä oli ennen Volvo V70. Siihen ois kai mahtunu taakse kolme istuinta. Monissa istuimissa tosin rajoitteena, ettei voi keskipaikalle asentaa. 7-paikkaisesta autosta en kyllä osaa sanoa muuta kuin että kolme istuinta mahtuu.
Nytkin on farmari, mutta pienempi tavaratila, eikä niin leveä takapenkki. Kaksi istuinta kyllä sopii hyvin takapenkille ja vaunut, matkalaukut yms. sitten tavaratilaan. Ilmapatja tekee tosin jo tiukkaa vaunujen ja matkalaukkujen kanssa. Volvoon ois seki mahtunu, mutta ku mies halus merkkiä vaihtaa niin näillä mennään. :wink
 
Muokattu viimeksi:
Hitsi että menee turvaistuimen valinta vaikeeks. Oon miettiny että cybex sirona tai maxi-cosi 2way pearl ois hyvä, molemmat on vaan 18kg asti. Haluisin että poika matkustaa selkä menosuuntaan ainakii 3 vuotiaaks. Tähän mennessä poika on kasvanut samaan tahtiin kun isänsä, kattelin äsken miehen neuvolakorttii ja hän on ollu 18 kilonen 2,5 vuotiaana... Eihän sitä voi tietenkään vielä tietää minkä kokonen tuo heppu on 3 vuotiaana mut täytyy varautuu siihen että on jättiläinen niinku isänsä ollu :D Onks ees olemassa sellasta istuinta joka ois yli 18 kiloselle selkä menosuuntaan?
 
Mä oon just noita Dtn mainitsemia miettinyt kun ovat 36kg saakka..mutta ovat taineet molemmat saada testeistä tyydyttävän joka nyt sit arveluttaa :sad001
 
Ainakin klippan oli läpässy sen ruotsin tiukemman plus-testin ehkä myös tuo toinenkin. Tosta Autoliiton sivuilla olevasta testistä kattoisin lähinnä sen kemikaalikuormituksen, kun törmäysturvallisuuden ruottalaiset testaa paremmin(tiukemmin) ja jos tuolissa on isofix ni asennus on helppo(siinä autoliiton testissä mitataan kaikkien vaihtoehtoisten asennustapojen helppoutta) ja muu käytön helppous on muutenki makuasia...
 
Klippanin triofix on ainakii sellanen että saa selkä menosuuntaan vaan 18kg asti, sen jälkeen käännettävä nenä menosuuntaan.
 
Tuli vielä semmonen mieleen, että eikös siinä 2way pearlissa oo jo se uus pituuden mukaan ilmoitettava käyttöraja ja se painoraja on varmaan ilmoitettu vaan silleen lisäksi, mut et se pituus olis se ratkaiseva eikä se paino.
 
Takaisin
Top