Turvaistuimet

Meille ainaki esiteltiin pituuden mukaan kk sitten ku kävin niitä vilkuileen :) päädytään varmaan tuohon 2waypearliin mekin :)
 
Meinaan kyllä tulla hulluksi näiden istuin asioiden kanssa:oops: mistä noi plustestin tulokset vois kattoo englanniksi tai suomeksi..ruotsiksi en taivu :) ? Niihin mä luottasin enemmän kun autoliiton..Mutta sitten tuo palkki asia..olen käsittänyt että palkkipenkit kuormittas lapsen niskaa vähemmän nokkakolarissa mut nyt sit luin paljon siitä että näin ei ois ja että siinä ois sisuskalut vaarassa, lapsi lähtee penkistä irti ym. Kaikkialla toitotetaan alle 3 vuotiaan matkustamisesta..aika vähän on luettavissa miten on turvallista matkustaa sit isona kasvot menosuuntaan, palkissa vai vöissä? Ne mitä oon löytäny asiantuntijoilta on että palkki on huono ratkasu isommallakin..äh, lähteekö meidän Pallas kiertoon..
 
Meillä se 18kg tulee tyttösillä täyteen varmaan vasta siinä 4-5 vuotiaana jos kasvitahti pysyy samana..sikäli käy hyvin että sillon kääntö eteenpäin viimestään. Luultavasti kääntäsin siis jo kyllä aiemmin, joskus 2,5-3veenä ihan viihtyvyyden takia. Mutta sitten jääkin pähkäiltäväksi että palkki vaiko 5 piste. Esikolla nyt siis tuo Pallas, mutta nuo asiantuntijoiden kommentit niistä alkaa hiertää mieltä :sad001
 
Tuolla edellisellä sivulla on mun laittama linkki sellaseen blogiin, jossa kerrottiin noista plus-tuloksista ja siinä oli tekstiä myös suomeks ja englanniks. Ja se toinen linkki on sellaseen taulokkoon mikä on kyllä ruotsiks, mut siinä on tosi vähän tekstiä, ja pää pointti on et hyvät istuimet on merkitty vihreellä. Se plus-testi on käsittääkseni vaan hyväksytty/hylätty, ja siinä ei arvioida mitään muuta kun kolariturvallisuutta, eli siitä ei tuu samanlaisia arvioita kun siitä autoliiton käyttämästä eurotestistä (NCAP tai jotain). Sit ettei tää menis liian helpoks, ni sitä istuintahan pitää vielä sovittaa autoon ja tarkistaa et mahtuu, koska erityisesti noi selkä menosuuntaan istuimet vie aika paljon tilaa...
 
Joo käytiin kokeileen kans meijän autoon istuimia. Meillä on 5-sarjan farkkubemari, missä luulis tilaa löytyvän, mutta tadaa: osa istuimista vei ihan rutosti tilaa!! Mut toi 2waypearl veis samanverran kun tän hetkinen niin siinäkin yks syy miks siihen oltais kääntymässä :) Tosin kakkosauto pitää nyt sit viimestään vaihtaa kun siinä ei oo isofixejä :p Kakkosauto oli seisonnassa tammi-toukokuun alkuun niin meillä oli sen aikaa toi bemari ja volkkari (joo mies osti tammikuussa bemarin mut ajeli volkkarilla silti työajoja vielä toukokuulle :D) missä molemmissa isofix. Nyt kun muutaman kk ajanu ilman isofixiä ni on se vaan rumbaa kaukalon kanssa ja jotenkin turvatontakin ajella :/
 
Pallaksessahan turvavyö menee palkin päältä. Minut se kyllä vakuutti ja jotenki järkeenkäypää, että niskaan kohdistuis vähemmän painetta, kun se antaa myöten, kuten turvavyö yleensäkin ja testeissä menestynyt hyvin kuitenkin kolariarvioinneissa. Ne "lapsi lentää istuimesta"-kohut yms. kauhukuvat ja huonot arviot eivät ole Pallaksesta muutenkaan. Autoliiton sivuilta näkee videon, miten istuin käyttäytyy kolaritilanteessa. Viisipistevaljaissa (kasvot menosuuntaan) lapsi pysyy paikallaan tiukasti, mutta koska valjaat eivät anna yhtään myöten (kuten kuitenkin normi turvavyö taas antaa) niin niskahan siinä retkahtaa. Muualle ei taas painetta kohdistu, mutta jos niskat poikki niin..,. Sit ku oikein paha kolari tulee niin siinä ei autolla ja istuimella ole juurikaan väliä eli toivottavasti ei sellaiseen joudu.
Käsitin, että palkki-istuimet haukuttiin asiantuntijoiden toimesta vain pienen lapsen ollessa kyseessä, koska selkä menosuuntaan istuimia pidetään ehdottomasti turvallisimpina alle 3-vuotiaille ja palkki-istuimia myydään siis muka turvallisina jo 1-vuotiaiden istuimiksi.
Meillä Pallaksessa käyttöikä palkin kanssa jää aika lyhyeksi, kun voi aika pian jättää sen jo pois, mutta juurikin tuo niskan herkkyyden kannalta kriittinen vaihe eli 3-4/5-vuotiailla vielä menee sitten palkin (ja turvavyön) kanssa.
Ruotsin plus-testi tehdään vain selkä menosuuntaan oleville istuimille ja ratkaisevaa ainoastaan kolaritesti ja siksi sanotaan, että kriteerit tiukemmat. Meillä esikoinen siirtyy Pallakseen vasta vauvan siirryttyä kaukalosta Sironaan eli ehtii täyttää kolme vuotta. Turvavyöistuimeksihan se Pallas sitten muuntuu myös.
Minä oon käsittäny, että pituusraja ja paino yhdessä määrittävät käyttöiän ja ennen ollut ikä niin näyttää vastaavan "keskiarvoa" molempien suhteen eli 0/9-18 kg-istuimet menee arviolta noin 4-vuotiaalle ja sitten onkin yksilökohtaista, milloin siirryttävä seuraavaan istuimeen.
Selkä menosuuntaan -istuimet menestyvät aika hyvin juurikin nokkakolarissa (kuten Britax), vaikka kokonaisarvosanat jäävät huonommaksi. Valittiin Sirona, kun saanut ainoana tuon hyvän arvosanan ja nyt tuo Maxi-cosin pearl uutena, jota voisin harkita, ellei Sironaan olisi niin helppo laittaa lasta selkä menosuuntaan, kun istuin kääntyy sivuttain. Kalliiksi tietty tulee hommata lapselle kaikkiaan kolme istuinta, mutta itse en halunnut tinkiä yhtään turvallisuudesta, vaikka Sirona todella kallis.
Kakkosautossa meillä Britaxin istuin (ja samanlainen hommataan toinenkin), joka menee sitten turvavyöistuimena myöhemmin. Pakko olla kahdet istuimet, kun muuten tulis keskellä päivää autonvaihtoa ja hirveetä säätämistä. Kakkosautossa ei ole isofixiä ja muutenkin ajellaan sillä taajama-alueella ja 40 km/h pääosin. Istuin ku istuin on silti turvallisempi kuin ei istuinta ollenkaan. Ei meidän aikana vaan noita istuimia ollut ja vanhempamme ovat matkustaneet ilman turvavöitä.
Tosiaan tuon istuimen mahtuminen sitten... Selkä menosuuntaan olevat istuimet vievät paljon tilaa. Meillä ollu isoja farkkuja niin hyvin on mahtunu, mutta paremmin pelkääjän paikan taakse, etenki, jos pitkä kuski.
 
Muokattu viimeksi:
Noin olen Pallaksen kohdalla aikoinaan itsekin asian ajatellut. Tokikin esikko ollut siinä istuessaan aika pieni, sen eron kuopuksella teen että matkaa selkä menosuuntaan siihin 2,5-3v asti. Täytynee kokeilla noita klippania ja Britax multiteciä niin että niillä kuopus nyt menisi selkä menosuuntaan ja myöhemmin vaihettas kuopus Pallakseen ja esikolle muunnettas noista sit turvavyöistuin. Tai toinen suunnitelma on Britax maxway nyt väliajaksi ja sit joku hyvä turvavyö istuin esikolle kunhan siirtyy pallaksesta kuopuksen tieltä poijes. Tuo Britaxin maxway on plus testin läpäissyt, sitä käytiin kattoos baby stylessa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Apua, tää alkaa ahdistaa aina vaan enemmän, enkä ole yhtään testitulosten tai istuinmallien vertailua vielä tehnyt netissä saati livenä käynyt katsomassa :bored::p
 
Kolusin noita plustestin läpässeitä istuimia läpi ja löysin pohjoismaiden lastentarvike nettikaupan missä Britaxin Hi-Way 2 oli alessa vain 199eur :eek: muitakin istuimia alessa hyvään hintaan. Siellä myös esim. toi MaxWay ja se Axkid Minikid mikä oli myös läpäissyt sen plustestin. Se osoite on www.jollyroom.fi. Näytti saavan laskullakin tilattua, itse tykkään siitä niin ei tartte pelätä että onko turvallinen ostopaikka..
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Siis pitikin käydä YouTubesta kattoon noita törmäystesti videoita. Hyvä kun uskaltaa enää autolla liikkua mihinkään... Ihan loppupeleissä mikään ei kyllä riitä jos oikein huonosti käy... Käy tässä nyt sitten nukkumaan :wideyed:
 
NiBaBa, minäki tästä kirjoitin, että ei meidän aikaan näitä istuimia ollut ja tosiaan vanhempamme matkustaneet jopa ilman turvavöitä. :wink Äiti just sanoi, ettei heillä ois ollu varaa ostaa meille kaikille noin monia istuimia ja meinas, että mahtaa olla hyvä bisnes tuo turvaistuinbisnes. :wink
 
Meitäkin oli neljä lasta takapenkillä ja pieni koira. Siitä oli turvallisuus kaukana kun oltiin limittäin että mahduttiin. Huh miten olis käyny jos joskus oltais johonki törmätty.:nailbiting:
 
Kun olin ihan pieni niin meillä oli sellanen kupla volkkari jossa ei ollu edes turvavöitä takapenkillä. Siellä me matkustettiin ja välillä saatiin lupa istua siellä takana kun siellä oli sellanen"kuoppa" mihin sai tavaroita, nykyinen takakontti, mutta sinne pääsi sisältä... Tsiisus mitä meininkiä :eek:
 
Musta tuntuu, että olin vauvana autossa äidin sylissä tai tyyliin korissa takapenkillä. Ja muistan kun ensimmäiset turvavyöt tuli. Sitten ei ollut enää niin helppoa työntää päätä ulos ikkunasta :excited001

En oo kyllä yhtään lukenut noita istuinjuttuja. Näitä lukiessa kallistun Sironaan, mutta ehkä laitan miehen tutkimaan asiaa ja katsotaan, päätyykö samaan. Ensisijaisesti pitää olla kohtuullisen mukava käyttää, vasta sitten tulee turvallisuus... Mieluummin ajan turhan varovaisesti lapsi kyydissä kuin kiroan joka kerta turvaistuinta käyttäessä. Tietenkään aina ei voi kolaria estää millään varovaisuudella, joku voi ajaa päin kuitenkin tai mutkassa onkin yllättäen mustaa jäätä tm.

Pitänee sitten kokeilla noi istuimet ja valita mahdollisimman turvallinen vaihtoehto niistä, joita on edes melko mukava käyttää. Selkä menosuuntaan niin kauan kuin pystyy. Sitten täytyy asiaa miettiä uudelleen.
 
Meille taitaa tulla sirona. Meille on tärkeetä että on mukava käyttää mut mahollisimman turvallinen olis myös oltava, sirona on molempia :) Pakko saada sivulle kääntyvä istuin, mie en jaksa nostella lasta kyytiin sellaseen istuimeen mikä ei käänny :grin ja mies oli samaa mieltä. Siinä on sit selkä menosuuntaan nii pitkään kun painaa 18kg, sit mietitään toista selkä menosuuntaan istuinta jos ikää ei oo vielä kolmee vuotta, tai jos pikkusisarus tulis aikasemmin. Nyt on vaa etittävä sirona mahollisimman halvalla... Vinkkejä saa antaa :grin
 
Kokemuksia miten lapsi viihtyy Sironassa ja näkeekö siitä hyvin ja pystyykö hyvin liikutella käsiä?
Kun neiti ei oikein hyvin viihdy kaukalossa, kun ei nää mitään.
 
Meillä sironassa viihdytään ihan ok. Aluksi pari kauppareissua kitistiin, mut tietty, ku uus erilainen istuin.
Viikonloppunakin ajettiin yht 600km, suurin osa matkasta meni unessa, mut viihtyy kyllä hereilläkin. Kädet pääsee ihan hyvin liikkumaan, saa lelut suuhun jne. Jaloilla potkutellaan myös. Sitä en tiedä miten ulos näkee, aurinkosuoja kuitenki myös ikkunassa.

Ja toi sironan kääntyvyys on tosi kätevä. Jos matkalla joutuu pysähtyy imetyämään, ni tuoli on helppo kääntää itseensä päin ja pojan saa helposti syliin ja takas. Ja tietty se autoon laittaminen ja poisottaminen on tosi helppoo.
 
Takaisin
Top