Turvaistuimet

Miten muuten, koko perheen matkustaessa autolla, istutteko itse takapenkillä lapsen/lasten kanssa vaiko etupenkillä? :) Meillä poika viihtyy uudessa istuimessa paljon paremmin kuin kaukalossa! Näkee ulos jne. Virallisesti 6kk asti piäisi käyttää vauvatukea istuimessa, mutta kun ei tämä meidän herra mahtunut koko tukeen.. :angry1 :D
 
Myö jos matkustetaan kaikki yhessä ni toinen istuu takana pojan seurana, jopa lyhyellä kauppareissulla. Jos poikaa rupee kiukuttaa ni ei tarvii pysähtyy ku on äiti tai isä vieressä viihdyttämässä.
 
Ei näe Sironasta kovin hyvin ikkunasta, jos selkä menosuuntaan. Meidän 2-vuotias osaa jo "kurkistaa", mutta ei taida kovin hyvin nähdä mistään selkä menosuuntaan olevista istumista, joissa hyvä pääntuki. Ja se kallistuski kai vaikuttaa eli pystyasennossa näkee tietty paremmin. Muut viihdykkeet ollua meillä, ei ois pienenä pelkät maisemat riittäneet. Selkä menosuuntaan ollessa voi hyvin liikuttaa käsiä, lukea kirjoja jne. Palkista (kasvot menosuuntaan) ei ole vielä kokemusta, paitsi esikoisella ainakin Pallaksessa onnistuu (testattu, vaikkei vielä käytössä).
Ja se kääntöominaisuus näin parin vuoden kokemuksella aivan huippu! Selkä menosuuntaan oleviin istuimiin lapsen kiinnittäminen valjaisiin nimittäin haastavaa.
 
Pakko pian istuin hankkia. Kaukalossa tyttö ei viihdy yhtään kun on niin makaava asento eikä näe ympärilleen. Tai näistä syistä luulen ettei viihdy kun ei kerran viihdy :D
 
Ei meilläkään enää viihdytä. Luulen, että se on kuumuudesta johtuvaa, kun aina paita ja pää märkä, kun ottaa kaukalosta pois. En raskisi vielä kuitenkaan tyttöä siirtää kasvot menosuuntaan ja toisaalta vain muutamasta kuukaudesta nyt kyse eli...
 
Onko tietoa löytyykö halvemmista istuimista tuota sironan kääntymisominaisuutta? Meillä kun pitää hankkia molempiin autoihin oma istuimensa niin pitäisi olla vähän edullisempia..

Nyt kun noita istuimia on katsellut niin taitaa olla niin, että 0-18 kg istuimet ovat sen verran korkeampia, että niistä voisi jotain nähdäkin ja sitten taas 9-25/32 kg istuimet ovat todella matalalla kaikki? :sad001 Olisin halunnut kerralla pitkäaikaisen istuimen, josta saisi turvavyöistuimen ja ehkä pelkän korokkeenkin aikanaan ja sellaisen joka on niin korkea että lapsi näkisi maisemia kunnolla.. Sellaista ei taida olla..
 
Mariel sellasta mäkin etsin mut ainoat mitä oon löytäny, jotka käy molemmin päin ja muuntautuu vielä turvavyö istuimeksi, on Britaxin multitech ja Klippan recline. Molemmat vaan saanu vähän huonompia arvosanoja törmäystestissä ja kun meillä ei oo isofix mahdollisuutta ainakaan nyt niin oon lukenut että klippan on turvavoillä kiinnitettynä huteran oloinen, tiedä sitten. Itse ottasin, jos ois isofix mahku, ton klippanin..sais kerralla kaikki, on siis 9-36kg. Multitech jää vielä mietintään..täytynee kokeilla autoon, jäi vain kaihertaa kun sivutörmäyksesaä pärjännyt vain kohtalaisesti..
 
Minä uskon, että multitech hyvä. Eikö se ollu plussa-testimerkinnänki saanu?
Tuo kääntöominaisuus istuimeen laitettaessa taitaa olla ainoastaan Sironassa ja Britaxin Dualfixissä, joka näytti olevan Babystylella tarjouksessa nyt 479,- (ja jos kaukalo ostettu sieltä uutena niin saa siitä vielä sen kaukalon ostohinnasta 40 prossaa pois), mutta kallishan se on seki alennuksessaki ja menee vain sinne 18 kiloon asti.
 
Muokattu viimeksi:
Tarviiko lapselle tosiaan olla siis istuin vielä ton 18kg jälkeen? 36kg on sitten kuitenkin jo reilusti ala-asteikäinen, miten sen ikäisen saa sitten vielä suostuteltua istumaan jossain istuimessa, varsinkin jos on vielä nuorempia/vauvoja samanlaisissa istuimissa autossa.. :D Voin vaan kuvitella niiden itkupotkuraivareiden määrää..
 
Pituudestahan se on kiinni, alle 135 senttisellä tarvii olla istuin. Vissii joku eka-tokaluokkalainen on sen pitunen, ainakii ku omaa ja miehen neuvolakorttii kattoo. Niinku aikasemmin kirjottelin ni tuo meiän poika kasvaa aika samaa tahtia kun isänsä ja isänsä on ollu 18kg 2,5 vuotiaana... Eli joutuu ehkä useemman istuimen vielä ostaa tuolle ku ois aikomus olla selkä menosuuntaan 3v asti :grin
 
Hah, mä oon ollu 142cm kun menin yläasteelle ja painanu alle 40kg, etten voisi kuvitella pitäväni mahdollisesti pienikokoista tyttöäni turvaistuimessa esim vitosluokkalaisena, jolloin itse olen ollut ehkä sen 135cm. Onko tosiaan noin et alle sen pitäs olla istuin? :eek::rolleyes:
 
Turvavyöistuimessahan nuo lapset nykyisin istuvat vähintään kouluikään asti. En tiedä, onko korokkeita enää, mutta meillä istutaan ainakin siihen kouluikään asti istuimessa mahdollisista mukinoista huolimatta. Ehkäpä en enää 5. luokkalaista istuimeen pakottaisi, mutta 1.-3. luokkalainen voi aivan hyvin istuinta käyttää. Pituusraja mahtaa olla sen vuoksi, että turvavyö tulee oikealta kohdalta kiinni. Lain mukaan alle 135cm lasten on aina käytettävä lapsen painon perusteella määräytyvää turvalaitetta.
 
Muokattu viimeksi:
Kannattaa käyä lukee tuo KoBen laittama linkki, löytyy tän ketjun ekalta sivulta. Siinä on paljon tietoo turvaistuimista. Ite ainakii yllätyin monesta asiasta, kuten just tuo lain määräämä pituusraja.
 
Millainen istuin on sitten tuo, mikä tulee sen jälkeen kun on kasvettu ulos istuimista? Lapsi tulee kiinni auton omilla vöillä, eli siis pelkkä koroke vai häh? Viitaten siis tuohon ekan sivun KoBen linkkiin :)
 
Ja sanottakoon, että olen ton luettuani melko tyytyväinen meidän hankintaan! En ole hirveästi mitään arvioita vertaillut, mutta on selkämenosuuntaan ainoastaan ja isofixillä.
 
NiBaBa, se on turvavyöistuin.
Siis eka turvakaukalo on sinne 13 kilogrammaan asti (tai no onko niissäki nykyisin pituusraja?), sitten turvaistuin (joissakin painoraja ollu18 kg ja oliko se pituusraja nyt se noin 104 cm eli noin 4-vuotiaaksi asti). Turvaistuimessa siis kiinnitys palkilla tai istuimen viisipistevöillä ja osa niistä käännettävissä kasvot menosuuntaan (palkki tai valjaat pois) ja muuntuu siten myös turvavyöistuimeksi eli silloin lapsi kiinnitetään auton turvavyöllä ja se istuin yleensä sinne loppuun asti eli alle 135 senttisille.
 
Voi siis päästä kahdella istuimella, jos ostaa kaukalon jälkeen sellaisen turvaistuimen, joka muuntuu turvavyöistuimeksi eli silloin sen oltava käännettävä, jos haluaa lapsen istuvan aluksi selkä menosuuntaan.
Tuo aiemmin mainittu linkki oli ihan hyvä, oon lukenu sen aiemminki. Siinä tuli lähinnä se tieto moneen kertaan, että alle 3-vuotiaan on turvallisinta matkustaa selkä menosuuntaan, mielellään isofix-kiinnitteisessä turvaistuimessa ja piste. :) Niin ja että turvavyöistuin on koroketta parempi ratkaisu.
 
Muokattu viimeksi:
Tietääkö joku viisaampi saako isofix kiinnitteisen istuimen autoon jossa on latch-kiinnitysjärjestelmä? Ku mie luulin et meiän autossa on isofix ku siinä on takapenkillä sellaset metallilenkit, ne kuuluukii siihen latch systeemiin. Yritin googlata, sieltä en varmaa vastausta löytäny. Jossai luki et latch olis US versio isofixistä, mut onko se sama?
 
Missä vaiheessa ootte siirtäny vauvan turvaistuimeen kaukalosta? Meillä suunnitelmissa hankkia joko Pallas, sirona tai besafe istuin. Pitää vielä enempi tutustua sironaan ja besafeen. Pallakseen ollaan kyllä näillä näkymin kallistumassa. Ystävät vaan lämpimästi suositteli besafea mutta ainakin se malli tooosi kallis.
 
Takaisin
Top