Turvaistuimet

Mä oon onnellinen, että ei enää tarvi kanniskella sitä, kun joskus harvoin mamman ja pappan autoon :D
 
Meillä on kaukalosta luovuttu n. Kk sitten. Tyttö kumminkin painaa jo melkein 9kg niin ei sitä siinä kehtaa kannella kun käydään melkein joka pv kaupoilla. Kaukalo on lähinnä hätävara käytössä jos jonkun kyytiin lähdetään esim. kyläilemään. Ja istuu niin loistavasti kaupan kärreissäkin niin mitäpä sitä suotta kantelemaan. Ja kyllä, meidän neiti meinaa erittäin usein nukahtaa ennen kauppaan pääsyä. Onneksi on niin rauhallinen että ei inahdakaan kun herättää ja nostaa turvaistuimesta. Jos on väsynyt niin isäntä kantaa sylissä kaupassa niin ei tarvitse kärreissä nuokkua. Ja itse kantelen lähinnä kotona tai kylässä, kaupassa kun en kärsi edes koria kannella pitkään kun alkaa lonkkaa särkeä kun on lonkkavika syntymästä asti. Nyt mukavasti reistailee, hyvin todennäköistä että leikkaus edessä..
 
Mekin luovuttiin kaukalosta, kun ei jaksa enää sitä kunnolla kantaa. Sirona nyt käytössä ja esikoinen siirtyi Pallakseen paria kuukautta suunniteltua aiemmin. Tykkää tosi paljon uudesta istuimestaan! :)
 
Meillä huomenna tai la kans istuimen osto edessä ja ollaan katsottu tuota 2way Pearlia kans. :) Mikäs siinä olikaan painoraja? Siis max. Selviäähän tuo Googlesta aika nopeaa :hilarious:
 
Mekin käytiin eilen katteleen istuimia mutta myyjä oli sitä mieltä että kaukalo menee vielä puoli vuotta joten ei kannata kiirehtiä vaihdon kanssa. Istuin on kuulemma turvallisin silloin kun se on vähän nafti. Ei meillä muutenkaan kilot vielä täyty mutta olis valmiiksi jo ostettu.
 
Torakka, istuimesta näkee siis kohtuullisen hyvin ulos?
Oliko se pyörivä niin, että voi kääntää, kun laittaa lapsen istuimeen?
 
Mitä se maksoi? Me ostettiin Cybexin Sirona, vielä pitäisi selvittää miten se niskatuki liikkuu pystysuunnassa. Miehen mielestä on liian alhaalla, itse en osaa sanoa.
 
Eiks siel selkänojan takana ole se ohjekirja? Meillä Sirona ja ollaa oltu tosi tyytyväisiä.
 
Painoraja 9-18kg ja istuimen saa kahteen asentoon pystympään ja takakenoon mikä on hyvä näin aluksi ettei rasita pienen selkää niin paljoa. Ei käänny sivulle, mutta voi kääntää nenä menosuuntaankin jos haluaa. Kolmipistevyöt ja älyttömän helppo asentaa, siinä on valo joka näyttää kun kaikki (kolme) asetusta on kohdillaan ja istuin oikein asennettu. Poika ei ihan tuota 9 kg vielä ole joten tehtiin vaan testi ajo kaupasta kotiin n 6km. Toistaiseksi joutuu vielä matkustaa kaukalossa vaikka protestoikin kun ei nää maisemia ja joutuu olee polvet suussa kun on niin pitkä. Jos on jo ennestään maxicosin telakka niin ei tarvii kun istuimen, telakka makso päälle 200e ja istun jotain 300e. En muista tarkkoja hintoja.
 
Mä katoin netistä nuo ominaisuudet mutta vasta nyt havahduin tuohon painon ALArajaan. Siis meidän tyttö on noin 7kg nyt täyttäessä huomenna 8kk, joten ties milloin sen saisi tuohon vasta laittaa :wideyed: itse olen ollut 7,9kg 1v neuvolassa. Tyttö varmaan hieman isompi kylläkin,on isompi isä ja paremmat mahkut :grin Silti nyt alkoi mietityttää. Hmm, sahan tuota lasta kaukalossa toki pitää mutta on viihtynyt jo pari kk niin huonosti siinä kun joutuu maata alhaalla etten tiedä kuinka raastavaa autoilusta tulee jos joutuu vielä kuukausia siinä olemaan.
 
Pikku muru Maxi cosilla oli kyllä joku toinen istuin joka kääntyy sivulle, hyvin samannäköinen muuten tuon 2way pearlin kans, jollei jopa ihan samanlainen muuten. En muista nimeä. Meille se vaan ei ole mahdollinen kun vaatii isofixin lisäksi toisen kiinnitysmekanismin, joka löytyy vain ihan uudemmista autoista, ei meidän 2004- vuoden farkusta. aiemmin tässä ketjussa ehkä nimikin oli jossain mun viestissä, kaverilla kokeiltiin neitiä siihen kyseiseen istuimeen ja tykkäsin kovasti.
 
Mä oon vähän katellut istuimia, mutten mitenkään vielä ostoaikeissa. Meillä menee kaukalo varmasti yli vuodenikäiseksi, saa kasvaa vielä aika paljon ennenkuin jää naftiksi. Meillä nyt siis besafe izi go ja haluan seuraavaksi istuimen, jossa voi mahdollisimman pitkään olla selkä menosuuntaan. Siinä tärkein kriteeri ja sen lisäksi tietty täytyy testiistua että tyttö tuntee olonsa hyväksi. Kääntyvyys sivulle ois toki plussaa äidin kannalta, muttei välttämätöntä.
 
Sumppi, ei meillä ollut ohjekirjaa. Netissä on ohjekirja, eli pitää käydä netistä katsomassa.
 
KoBe youtubessa on hyvä ohjevideo sironaan. Jos uutena ostitte ni saattaa löytyy ohjekirja siitä pussista missä on se tyyny mitä käytetään jos laitetaan istuin nenä menosuuntaan, meiän ohjekirja tais ainakii olla siellä. Mut siis se niskatuki liikkuu siinä niskatuen alaosassa olevasta vivusta, kannattaa kattoo se video käyttöohje.

Myö ollaan tykätty sironasta :) Ihan ehdoton ominaisuus että saa käännettyy sivulle, nii helppo laittaa lapsi kyytiin. Meiän poika kun oli 7kk iässä melkein 11kg ja 75cm ni alko käyä vähän ahtaaks kaukalo, ja painava kantaa... Meiän kaukalo oli vielä turvavyötelakassa ni isofix turvaistuin on turvallisempi, siirryttiin siks pois kaukalosta.

Muoks. Saatan muistaa ohjekirjan paikan väärin, mut uutena ostettiin ja jostain sieltä samasta laatikosta istuimen kanssa se ohjekirja löyty :grin nyt säilytetään siellä istuimen takana.
 
Muokattu viimeksi:
Tilasin Saksasta, eikä mukana tullut ohjekirjaa, vain lappu jossa oli koodi jonka kautta pääsee katsomaan videota. Mutta Cybexin omilta sivuilta löytyi ohjekirja, tosin ei suomeksi tai sitten en vielä selannut riittävän pitkälle.
Mutta kävin äsken nostamassa tyynyosaa ylöspäin.

Musta noi 5-pistevyöt on hyvät. Ja ei tarvi ostaa erikseen telakkaa, meillä oli Brion telakka ja olisi pitänyt siis sekin hankkia. Jotenkin hurjalta kyllä tuntuu, että jos/kun kääntää toisinpäin, ei ole vöitä vaan palkki tai etusuojatyyny. Pitääkö se lapsen paikoillaan vaikka auto kääntyisi katolleen?
 
No niin tietysti, sit ei ehkä ohjeita ole. Mut video ohjetta suosittelen :) ite en ees oo ohjekirjaa avannu vaikka sellanen on :grin

Miekii oon vähän epäileväinen noiden palkkien suhteen... Sironaa tuskin tulee nenä menosuuntaan käytettyä vaikka sellanen mahollisuus on.
 
Sironassa pelkkä palkki, jos kääntää kasvot menosuuntaan, mutta esim. Pallaksessa palkki kiinnitetään turvavyöllä. En käyttäny esikoisella Sironaa ku selkä menosuuntaan, mutta eiköhän se palkkiki ihan hyvä ole siinäki. Sirona on kyllä ihan mahtava.
 
Takaisin
Top