Turhat ja kivat lisävarusteet ;)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla nousi maito vasta toisena päivänä synnytyksen jälkeen. Pojalle annettiin lisämaitoa sairaalassa, joka ei ollut korviketta vaan ihan oikeaa äidinmaitoa (sitä voi myydä sairaalaan jos tulee liikaa omiksi tarpeiksi). Sitten kun maitoa alkoi tulla oli tissit niin pinkeenä, ettei poika saanut otetta, joten oli pakko käyttää rintakumia. Pian kuitenkin onnistui ihan normaali imetys. Olin sairaalassa noin 3 vrk, koska repesin aika pahasti ja hemoglobiinit tipahti vaarallisen alas. Kuumekin nousi, kun olivat laittaneet pari tikkiä jotenkin väärin ja kun pitkän kinuamisen jälkeen sain ne tikit pois laski kuume ja paranin tosi nopeasti sen jälkeen. Verta vuoti suunnilleen 6 viikkoa ja istuminen oli aluksi aika hankalaa... Muistot on aika hataria tuolta ajalta, kun olin yksinhuoltaja ja kaikki oli uutta, mutta hyvin pärjättiin.

meillä on joka vauva saanu sairaalassa korviketta pullosta ja ihan korvike korviketta..en suostunut antamaan oikeaa jonkun toisen maitoa.
olen jo kolme kertaa joutunut olemaan sairaalassa ylimääräisiä vuorokausia koska vauvan sokerit laskeneet..ja tottakai ne laskee jos ei mitään saa syödyksi.eli yksi vauva painoi 4078 eli oli "iso vauva"ja joutui mittaamaan sokereita,yksi 0li 3600 ja syytä en muista miksi niitä seurattiin ja niiden laskun takia ei kotio päästy..kolmas punnittiin väärin salissa 2800g ja sen vuoksi kun oli"pieni vauva"niin mitattiin sokereita,tämän viimeisen kohdalla tajusin että kun antaa kosviketta tarpeeksi ja hyvin ennen mittauksia niin sokrut on normit...ja päästiin kotiin..

ja tuossa hetki sitten kun kaverini synnytti kättärillä joutui hän viettämään sairaalassa monta päivää kun vauvan sokerit oli laskussa ja kolme perättäistä mittausta pitää olla ok arvot jotta kotiutetaan..kättärillä ei edes annettu mahdollisuutta antaa vauvalle korviketta saati pullosta mitään...kerroin mitä itse tein ja hän kokeili samaa ja pääsi pois seuraavana päivänä...(lapsen mummi vei hänelle maitoa ja pullon)

ymmärrän kyllä että jos on arvot "vaaralliset" tai äiti on diapeetikko että niitä seurataan ja ollaan se aika sairaalassa kun tarvii mutta jos ne ei ole millään tapaa edes hälyttäviä niin miksi niistä jäädä kärsimään jos asialle voi jotain tehdä..

ja tottakai minulla on vauvat vierihoidossa ja imetystä harjoitellaan jo synnytyssalista alkaen mutta minulta ei tule lirun lirua ennen kolmatta päivää synnytyksestä,se nyt on vaan jokin "sukuvika",niin kyllä minä annan vauvalle pullosta korviketta ennenmmin kun huudatan vauvaa kolmepäivää nälässä.

ja silloin joutuu aina pumppaamaan kun on rinta niin täynnä ettei vauva saa kiinni ja sitten syötän pullosta,hain nyt vain vähän enemmän rinta jäljitelmä pulloa ettei olisi niin helppoa saada sitä maitoa pullosta vaan joutuu saman työn tekemään pullomaidon kun tissimaidon eteen,mielestäni hyvä keksintö..kokeilen ainakin,jos ei tuo millään onnistu niin sitten palataan takaisin aventin "helppoihin"pulloihin..on se ennenkin niilä onnistunut.

ja usein käy myös niin että rinta menee ihan vereslihalle jolloin on pakko pumpata eikä päästää vauvaa tissille ollenkaan,pumpun avulla näen heti kun maito muuttuu veriseksi kun taas imettämällä vauva saa syödyksi veristä maitoa joka aiheuttaa sitten pikkuisen mukavat vatsan väänteet...että ei se pullo nyt mielestäni maailman loppu ole kun sen avulla pystyy imettämään ainakin puolivuotiaaksi asti.

Minkälainen on hyvä kantoliina? Mitä kannattaa ottaa huomioon ostovaiheessa? Onko joku tietty merkki/malli todettu käytössä hyväksi?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mäkin ostin mandukan muttei esikoinen siinä viihtynyt.. Nyt toivon että tämä seuraava hyväksyisi sen paremmin, mutta oon kyllä kans varautunut kantoliinan ostoon. Naapurin mamma suositteli myös tuota trikooliinaa!

Trikooliinalla taitaa olla helpompi tehdä sidontoja, mutta se myös joustaa enemmän. Mitä suuremmaksi lapsi kasvaa, sitä enemmän se siis venyy. Kudottu liina on paljon napakampi, mutta se ei kuulemma ole ihan yhtä helppo sitoa. Kudotulla voi kantaa paremmin selässäkin ja isompiakin lapsia. Näin mulle on kerrottu, omakohtaisia kokemuksia ei vielä ole.

Itse tässä pähkäilen myös ostanko ensin vain trikoisen ja myöhemmin vasta kudotun vai molemmat heti, vai mitenkähän tekisi. Meille taitaa joka tapauksessa tulla liina ja kantoreppu (mutta ei todellakaan mitään rintaroikotinta, sääliksi käy lasten lonkkia ja selkiä kun sellaisia näkee), koska mies tuskin suostuu liinaa päälleen laittamaan. Ja joissakin tapauksissa se reppu vaan on helpompi, mutta kyllä se liinakin on saatava.

Mä vaihdoin liinan kokonaan reppuun. Vannon manducan nimeen ja mieskin suostuu sillä kantamaan selässä.
Liinassa on hyviä puolia paljon. Se ei ole sisällä niin kuuma. Liinassa voi imettää. Kuosivaihtoehtoja on monta.
Mulle vaan sopii paremmin, että on yksi kantosysteemi ja that's it :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä kannan vieläki usein meijän 1,5v poikaa ja mulla on nyt 5 eri liinaa ja ergo-reppu;). Kudottu liina on monikäyttöisin, muita ei esim. raskausikana pysty käyttämään. Trikooliinalla on vain yksi sidonta ja on aika kuuma. Toisaalta taas trikooliinan kietaisuristi2-sidonta tehdään valmiiksi päälle ennen vauvan liinaan laittamista, niin sillä on helpompi harjotella liinailua. Rengasliinasta oon kans tykänny. Se on hyvä pikaliina pienemmillä reissuilla. Kudottu liina vaatii kärsivällisyyttä opetteluvaiheessa mut se on kyllä niin monipuolinen kantoväline, et harjottelu kannattaa!

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app

Ostettiin Cobra radiopuhelimet. Niitä on kovasti eri sivuilla kehuttu ja on iloa muutenkin kuin vauvan kanssa.

Meillä on tuollaiset, mutta koskaan ei ole käytetty, kun se ei olisi oikein toiminut, koska siinä vaiheessa kun voi tuollaisessa istuttaa (n. 9-10kk) lapsi haluaa jo syödä itse sormin pikkupaloja ja mahdollisesti pitää itse toisessa kädessä lusikkaa, ja itse juo nokkiksesta, niin tuossa ei kyllä pöydälle ylety mitään napsimaan, saati juomaan.
Mutta jos on varhain istumaan oppinut lapsi, tai lapsi joka suostuu siihen että syötetään, niin mikä jottei :)
Mikä ei toimi yhdellä, voi toimia hyvinkin toisella :)

Tai lapsi, joka tuon ikäisenä suostuu ylipäätään istumaan paikallaan..
Meille ei sellaisia ole suotu ;)
Tuskin suodaan nytkään ;)

Täytyy sitten odotella ja katsoa, minkäluonteinen pikkusesta tulee, ennenku lähden tuota ostelemaan :)

Kantoliinalla saa tehtyä tollasen samanlaisen valjaan:) mutta en mäkään kyllä oo koskaan kantoliinaakaan käyttäny tuolleen... jos ei oo ollu syöttötuolia käytettävissä niin sylissä oon lapsen pitäny just sen takia, et yltää syömään...

Oletteko hankkineet itkuhälyttimen? Mikä merkki olisi paras? Meillä ulkona nukkuessa täytyy olla hälytin käytössä, kun paikka on sellainen, ettei sinne näe eikä kuule sisältä.

Samaisia cobria katselin juuri viime yönä ja olin hilkulla laittaa tilaukseen. Paljon hyvää olen niistä kuullut ja monikäyttöisiä ovat! :)

Takaisin