Turhat ja kivat lisävarusteet ;)

Itselleni haluaisin hankkia Bola-korun :) Vauvalle ei oikeastaan muuta järkevää tarvitse kuin turvakaukalo. Vaatteita on ekan jäljiltä vielä pilvin pimein, tosin "poikien" vaatteita, mutta eipä sitä vielä tiedä kumpi sieltä tulla tupsahtaapi. Lelujakin löytyy, mutta tottakai vauvalle pitää ostaa oma unilelu :)

Mites te muut joille tämä tuleva vauva ei ole ensimmäinen ajattelitte vaunujen kanssa tehdä? Ostaa tuplat vai laittaa seisomalaudan entisiin? Esikoinen on siinä vaiheessa jo 2,5v kun uusi tulokas syntyy.

Meillä tuo hoitotaso on hoitunut sillä tavalla, että "kodinhoitohuoneessa" pesukoneen (sivusta täytettävä) päälle vaan se pehmuste, vieressä on taso, jossa on kaapit ylä- ja alapuolella ja sivussa pyykkikori kaappi. Siinä tason päällä on kätevä pitää kaikki tarvittava vaihtovaatteita myöten. Lavuaari löytyy heti vierestä kun mennään kylppäriin, joten pesumahdollisuus on parin askeleen päässä. Syöttötuolina meillä on tripp trapp ja tyytyväisiä ollaan oltu, saa nähdä pitääkö ostaa toinen mokoma.
Eipä tässä näköjään mitään hömppää oikein tullut, mutta tulee sitäkin varmasti vielä osteltua ihan liikaakin kunhan tässä nyt sisäistää tämän asian :wink
 
Tuplat ajattelin jostain käytettynä ostaa, esikoinen on 2v kun vauva syntyy. Brion rattaisiin ostan sitten keväämmällä, kun lumet sulaa seisomalaudan.
 
Meillä ikäeroa on ollut 2v 5kk ja 2v2kk ja seisomalaudalla menty.
Ei ole tullut mieleenkään hankkia tuplia, kun talvella voi käyttää pulkkaa ja kesällä pyörää. Siis meidän ikäeroilla :) Ja yli 2 v jaksaa oikeasti jo kävelläkin pari kilometriä.
Lauta on musta äärettömän kätevä.
Kun kolmonen syntyi, niin sama lauta kävi kakkoselle ja esikoinen 4v 8kk käveli/pyöräili.
Autolla meillä on liikuttu vain pidemmät matkat, enkä aijo ruveta lasten taksikuskiksi kouluikäisille, enkä teineillekään.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä on vaunuissa jo valmiiksi sisarusosa, tai miksikä sitä nyt sanotaan. Emmaljungissa siis vaunukopan päälle ratasistuin, vai miten tuon nyt selittää? Isäntä siis hankkinut nämä aikanaan vanhemmille tytöilleen, joilla ikäeroa se noin 1,5v. Yhteisten lasten ikäeroksi tulee se 1v 3kk. Me kun asutaan täällä peltojen keskellä, niin jotenkin vaunuja on tullut käytettyä lähinnä päiväuniin, ensi talvena Elli on jo niin iso että liikkunee omin jaloin mukana tässä pihapiirissä kun tallihommia käyn tekemässä, eli vierekkäin istuttavia tuplia ei tulla tarviimaan..
 
rintapumppu tääläkin on ihan välttämätön meinaa nämä limput turvota niin suuriksi ja koviksi aina ku maito on noussu ettei siitä vauva kiinni saa edes rintakumilla aluksi on aina pumpattava monen monta kertaa päivässä...ekaks mulla oli se medelan pumppu jossa liike on todella raskas joten uuden ostin eli sen avent isis pumpun todella kätevä ja tehokas*korvaamaton*

Turhuus mutta silti aika hyödyllinen kapistus oli tuttipullon lämmitin
http://www.lastenturva.fi/tuote/tig...utokäyttöön-keltainen-tai-pink/3159923595104/

varsinkin paljon reissaavana perheenä tuo oli aika näppärä autossa senkus ajaa hurruttelee ja samalla lämpee pilttipurkki tai maitopullo.
 
Rintapumppu on täällä ihan ehdoton!
Mä alan ja opettelen pumppaamaan jo synnärillä.
Mä pumppaan 3 krt päivässä maitoa jemmaan pakastimeen, ja olen joutunut pumppaamaan, niin teatterin, kuin ravintolankin vessassa, kun olen ollut vapaalla ilman vauvaa.
Pakastimesta on sitten helppo iskän sulatella vauvalle maitoa, jos ja kun äippä huitelee jossain, tai haluaa vaikka nukkua.
Pumppaus pitää lisäksi hyvin maidon tuotannon yllä. Ei tarvitse miettiä tuleeko tarpeeksi ja riittääkö maito.
Mä en korvikkeita enkä mitään siitä tehtyä halua antaa, jos ei ole aivan totaalinen pakko.
Mä haluaisin luovuttaa äidinmaitoa, mutta ei taida 4 lapsen kanssa onnistua. Siitä saisi kivasti lisätienestiäkin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Juu, siis rintapumppu täälläkin oli ihan ehdoton. Pakko oli juhliinkin ottaa mukaan ja siellä pumppailla turhia pois. Alkavan rintatulehduksenkin sain sillä loppumaan.

Ja sitten loppukevennys: 6-vuotias poikani näki vau-kirjasessa rintapumpun kuvan. Insinööristyyppinen kun on, niin halusi heti tietää mikä vekotin on kyseesä ja miten se toimii. Jouduin sitten tietenkin juurtajaksain selittämään laitteen käytön. Poika sanoi, että tuollainenhan on sitten ihan pakko hankkia. Vastasin, että onneksi meillä on jo sellainen. Eräänä päivänä naapurin rouva tuli sitten ovella poikkeamaan. Hän kertoi, että poika oli heillä jo heti kertonut, että meillä on rintapumppu vauvaa varten, ja tottakai selittänyt tarkasti miten sitä käytetään. Tuli taas minulle hyvä muistutus, että lapset kyllä kertoo kaikelle maailmalle asiansa... :grin
 
I feel you :wink
Meidänkin perheeseen kuuluu miehen lisäksi toinenkin insinööri.
Mä voisin niin kuvitella ihan vastaavan tilanteen :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä ei ollut esikoisen kanssa dopleria eikä rintapumppuu, mutta hoitopöytä löytyy. Hommattiin just tuommoinen "hyllymallinen" Ikeasta:

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/S29828090/

Ollut meillä tosi hyvä ja kätevä :) Nyt neiti 9kk ja pukeminen tapahtuu sylissä, mutta vaipanvaihto kyllä helpointa tuossa, ainakin meidän vanhempien selkiä ajatellen :)

Tuo rintapumppu on varmaan tarpeen jos haluaa olla ehdoton siinä että antaa vain äidinmaitoa. Mulle oli ihan OK että vauva sai korviketta jos en ollut imettämässä. Se on sitten hyvä muistaa että tuo pumppaaminen lisää maidon tuloa. Toisissa tapauksissa hyvä juttu, toisille sitten ei kun saa olla koko ajan pumppaamassa. Silloin ei tietenkään sotke "luonnollista" maidontuloa jos pumppaa vaan silloin kun vauva ei pääse tissille. Eli periaatteessa korvaa pumppauksella imetyksen. En aio nytkään pumppua hankkia, mutta katson tilannetta uudelleen vauvan synnyttyä. Nimittäin ilman pumppua ja ilman imetystä maidon tulo tietenkin vähenee. Eli siis jos jatkuvasti jää imetys väliin, niin kyllä sitten pumppaus on paikallaan maidontulon jatkumisen kannalta. En kuitenkaan usko että mulla kovin paljon tulee syytä olla yli 3 h pois kotoa (vauvan luota) ainakaan ekan 6 kk aikana :)

Niitä harsoja mä suosittelen hankkimaan :) Ne on käteviä tosi monessa tarkoituksessa ja hyviä kun kuivuvat niin nopeasti. Meillä esim käytettiin (käytetään) niitä hoitoalustan päällä, tyttö kun tosi usein pissaa saatuaan vaipan pois. Meillä oli tuohon vielä ns värikoodi, valkoiset siis alustoja ja kaikki värilliset/kuvioidut muussa käytössä. Mä kerran laskin noita harsoja, on meillä niitä ainakin 20 kpl. Muistaakseni 6 kpl ostin itse, muut on käytettynä saatuja. Musta tuo määrä on sopiva vaikka saattaa kuulostaa jonkun korvaan paljolta. Voi olla että ostan muutaman lisää ja heitän noista huonompia pois :)

Meillä tyttö nukkui aluksi siinä äippäpakkauksen laatikossa :grin Tuo laatikko oli vielä siitä kätevä kun vauvaa oli helppo siirtää ylhäältä alas ja toisin päin vaikka olikin unessa :) Sitten kun tuli pituutta lisää, niin muutti pinnasänkyyn. Samalla kaavalla ajattelin mennä nytkin. Josko sitten pärjättisiin tuolla yhdellä pinnasängyllä. Jos vois olettaa että esikoinen olisi sitten about 1 v 5 kk kun kuopus tarvii pinnistä ja esikoinen vois jo nukkua "normi"sängyssä :)

Joku kyseli itkuhälyttimestä. Me ekaksi oltiin että "ei tarvita". Sitten kun rupesin nukuttaa vauvaa pihalla, niin tajusin että kyllähän me semmonen tarvitaan. Ulkona kun oli talvi, niin eipä siinä voinut ikkunaakaan pitää auki. Meille suositeltiin ihan normi radiopuhelimia, joihin saa itkuhälytin toiminnon. Hommattiin sitten nämä:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/0297/cdsxr/Cobra-MT-975-radiopuhelin-pari

Olleet ihan tosi hyvät :) Ja on niiden kanssa ollut joskus kiva "leikkiäkin", metsässä vuoronperään menty piiloon ja annettu koirien etsiä :grin Kantavuus tosi hyvä, mä oon heittänyt iltasella pientä lenkkiä koirien kanssa kotinurkilla. Testattiin parin kilsan päähän. Niin ja tosi kestävä akku!
 
Me päätettiin, ettei hankita pinnasänkyä, tilaa viemään kun vasta myöhemmin. Ehkä vuoden päästä syksyksi. Meidän lapsesta kun on kyse, niin ei se siellä nuku kuitenkaan :) Helpoin on syöttää öisin kun nukkuu vieressä. Hankitaan sitten lähempänä vuoden ikää, jos ja kun harventaa yösyöntiä ja siirtyy isoveljen kanssa samaan huoneeseen. Tai jos vaikka saisi lainaksi joltain, niin ei puolen vuoden takia tarvitsisi enää tälle viimeiselle omaa ostaa..
Ostan mieluummin kunnon kantoliinan tai manducan, joiden käyttöaika on monta vuotta, ja jälleen myyntiarvo hyvä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Eikö oo mahdollista että kieris unissaan vauvan päälle jos se nukkuu samassa sängyssä :/ tai voihan sitä vaikka vahingossa motata nyrkillä. Vai siis kuinka?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En kyllä usko :)
Vierihoitoa suositellaan heti synnäriltä lähtien. Meidän vauvat eivät kertakaikkiaan suostu nukkumaan yksinään. Kaikki saadaan hyvin nukuttua, kun vauva on kainalossa.
Aika raskaaksi käy, jos vauva tunnin kahden välein herää syömään ja joka kerran pitää nousta ja taas sitten syötön päälle laittaa takaisin omaan sänkyyn. Sitä paitsi mä nukahdan aina kun vauva syö, joten multa ei onnistuis :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä taas en pystyisi nukkumaan yötä vauva kainalossa. Juurikin varoisin että en pyörähdä vauvan päälle tai muuta ja nukkuisin siis sen takia levottamasti. =) Eli meidän perheessä nukutaan kukin omassa sängyssä ja taataan sillä hyvät unet kaikille.
 
Mä en kans esikoisen kanssa oikein tiennyt miten tää pitäis tehdä. Kovasti luin perhepedin hyödyistä ja kyllä me sitä kokeiltiin mutta mulle kävi samalla lailla kuin puaprulle ja loppuajan meninkin vauvan ehdoilla. Kävi ilmi että hän nukkui itse selkeästi paremmin omassa huoneessa rauhassa, siksi siirtyikin jo jossain 3kkn ikäisenä omaan huoneeseen ja upeat yöt on ollut! Vähän jänskättää millainen tämä seuraava on kun nyt luulee tietävänsä kuinka asiat tulen tekemään mutta voihan hyvin olla ettei tämä kaveri niitä allekirjoita ollenkaan.. :)
 
Silleen se pitää tehdä, kun omalle perheelle on paras. Toisten yöt helpottuu, kun vauva siirtyy omaan sänkyyn, jopa omaan huoneeseen. Meillä taas helpottui, kun tajusin että vauva ei halua nukkua yksin, vaan äidin lähellä. Alle vuoden ikäisenä on siirretty omaan huoneeseen tai sisarusten kanssa samaan huoneeseen ja n. 1,5-vuotiaana tavalliseen sänkyyn, eikä koskaan ole ollut ongelmia. Me ollaan erilaisia. Vauvasta asti :)
Tietysti, kun on monta lasta kptona päivisin, niin vauva ei niin paljon saa syliä ja huomiota, kuin eka tai toka lapsi, joten yöllä on kätevä tankata läheisyyttä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Varmasti myös tuolla yösyömisellä on merkitystä tuohon nukkumismuotoon. Itse ainakin oon tuttavista huomanut, että niillä joilla on yösyöttöjä paljon/pitkään nukkuvat enempi perhepedissä. Mä en myöskään osaa nukkua vauvan kanssa. Mutta vauva nukkuu omassa sängyssä lähes kiinni meidän sängyssä, niin musta Se jo on melkein samaa sänkyä :D Yösyötöt meillä jäi tosi aikasin pois, olisko ollut 4 kk ja sitäkin ennen syötiin vaan kerran yössä.
 
Meillä kyllä tissi maistunut 3-5krt yössä ihan tuonne lähes vuoden ikään :) Meidän yösyöpöt :Heartred
Aika menee äkkiä. Kohta huomaa, että saa taas yönsä nukkua miten tahtoo :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
onko tuo ollut jo kauan olemassa onko jollain kokemusta?meillä tosissaan siirrytään aika helposti pulloruokintaan,tosin pumppaamalla omaa maitoa ja syöttö pullosta kun öisin ei onnistu ku vauva nukahtaa tissille ja heräilee sit tunnin välein..pullosta ku imasee ni nukkuu koko yön noin3kk n iässä..eli tälläseen törmäsin..
http://www.lastenturva.fi/tuote/ainu-alma-syöttöratkaisu-by-medela/7612367024624/

ja tuossa tosiaan tuo suomenkieleinen video.. jos tuo olisi jo sairaalassa mukana ni vois antaa sillä jo korviketta ettei sokrut laske kun oma maito nousee vasta kolmantena päivänä niin oppisi vauva jo oikean laista imutapaa millä maitoa tulee,vaikka tissikiä imee niin ei sieltä mitään tu ni hermohan siinä pienellä menee..
 
Ei kai normivauva tarvitse korviketta siellä sairaalassa. Eihän kellään sitä maitoa tule, kuin pisaroita ensimmäisinä päivinä. Vierihoitoa ja tissiä, niin alkaa maito pikkuhiljaa nousta. Sehän on sitä ravitsevinta ternimaitoa ensipäivien tipat ja vauvan vatsalaukku on marmorikuulan kokoinen, ei sinne tarvitse pullosta maitoa tuupata. Käsittääkseni.
Mä en ainakaan halua lehmänmaitoa ruveta antamaan pullosta vauvan synnyttyä.
Normaalilla vauvalla ei pitäisi sokerit heitellä, ellei äidillä ole raskausaikana heitellyt. Pienikokoiset ja ennenaikaiset vauvat on sitten erikseen.
Voi hitsit sentään, luulisi kätilöiden tietävän imetyksen perusjutut.
Ei ihme että imetys jää monella puolitiehen, jos pullo on ensimmäinen mihin vauva tutustuu synnyttyään.
Mä olen ehkä herkkä tämän asian suhteen, mutta mä en voi käsittää miten vähän imetyksestä tänä päivänä tiedetään, ja miten vähättelevästi siihen jo synnärillä suhtaudutaan. Oikein suututtaa välillä



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Imetys.fi sivustolta kopsattu.
Suosittelen kaikkia imetystä tärkeänä pitäviä tutustumaan sivustoon. Näitä asioita ei lukematta ikävä kyllä opi, kun tieto ja tuki ei enää siirry sukupolvelta toiselle.


Lisämaito, tutti ja tuttipullo

Terveet, täysiaikaiset ja normaalipainoiset vastasyntyneet eivät tarvitse muuta kuin äitinsä rintamaitoa ensimmäisinä elinpäivinäänkään. Vaikka äidin erittämät maitomäärät eivät yleensä ole kovin suuria, on tämä ensipäivien maito (kolostrum, ternimaito) hyvin ravitsevaa. Vauva saa siitä tarvitsemiaan ravinto- sekä vasta-aineita. Se saa myös vauvan vatsan toimimaan eli lapsenpihkan poistumaan ja ehkäisee sitä kautta keltaisuutta. Lisäksi vastasyntyneillä on yleensä hyvät ravintovarastot. Tiheä imeminen tai pitkät imetykset eivät ole merkki lisämaidon tarpeesta, vaan vauvan normaalia käytöstä. Niiden avulla hän takaa riittävän maidonsaannin ja maidonerityksen käynnistymisen toden teolla.
Osa lapsista kuitenkin tarvitsee lisämaitoa, koska heillä on riski verensokerin laskuun. Lääketieteellisesti perusteltua on antaa lisämaitoa (tai seurata verensokeria verinäyttein) ainakin seuraaville lapsille:
diabeetikkoäitien lapset (myös jos äidillä raskaudenajan diabetes)
raskauden kestoon nähden pieni- tai suuripainoiset vastasyntyneet (¬±2SD)
ennenaikaisesti syntyneet (alle 37 täyttä raskausviikkoa)
synnytyksen aikana lievästäkin hapenpuutteesta kärsineet lapset
sairaat vastasyntyneet (esim. tulehdussairaudet)
Edellä mainittujen lisäksi lisämaitoa tarvitsevat äidin maitomäärän lisääntymiseen asti lapset, joiden paino on laskenut yli 10% syntymäpainosta.
Ensimmäisten viikkojen aikana ei suositella tutin tai tuttipullon käyttöä, koska ne saattavat vaikeuttaa rinnan imemisen opettelua. Tämä johtuu siitä, että tuttia imetään eri tavalla kuin rintaa. Tutin pää ei mene läheskään niin syvälle lapsen suuhun kuin rinta ja tuttipullosta maito tulee lähes itsestään. Kieltäkin käytetään aivan eri tavalla tuttipulloa imiessä: sillä lähinnä estetään maidon liian nopea virtaaminen. Kahden erilaisen imemistavan opettelu voi olla vastasyntyneelle vaikeaa, joten lisämaito tulisi antaa kupista hörpyttäen. Huvitutin imemisessä on lisäksi se huono puoli, että se vie rinnalle tarkoitettua stimulaatiota, eikä siitä tule ravintoa. Varsinkin ennen maidon nousua se voi häiritä herkkää kysynnän ja tarjonnan välistä tasapainoa.
Imetyksen alkupäivät ovat uuden opettelua niin äidille kuin vastasyntyneellekin ja vain harvoin kaikki sujuu aivan ongelmitta. Useimmat ongelmat kuitenkin ratkeavat varsin pian sitkeän harjoittelun sekä riittävän avun ja tuen turvin. Eihän kukaan opi tanssimaankaan harjoittelematta!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top