Tuntemukset viimeisillä viikoilla

Laskettu olis 16.2
Mua on lakanut jotenkion vähän huolettamaan vauvan liikeet. Aloin oikein miettii tänään että liikeet vähentyjneet todella paljon tassa parin viikon aikana. Siis vauva  liikkuu mutta aika vähän loppujenlopuks. Hitsi ku ei jotenki jaksais kättärille lähteä kun tuntuu että huolehdin turhaa.
 
Mulla on menossa nyt 36+6. Eilen oli illalla lyhyitä, vähän jo ikävämmän tuntusia supistuksia. Tai ei tuo mahan kovettuminen sattunut, tuntui vain epämiellyttävältä, mutta se että tuntuu kuin häpyluu halkeis, niin se pisti jo vähän marmattamaan. Mitenhän meinaan synnytyksestä selvitä :D Ehkä vauva mönkii tietään alemmas, hengittäminenkin on jo vajaa viikko sitten helpottunut huomattavasti.
 
Voi olla, että vauva laskeutui.. Mulla oli viikko sitten kanssa ihan mielettömän kipee koko lantio, siihen auttoi kun mies paineli ristiluun reunoja. Babyidea akupainanta ohjeet kannattaa katsoa, kipu hävis ihan kokonaan ristiluunreunoja painamalla. =) 

Nyt koitan asennoitua odottelemaan kiltisti ens viikon keskiviikon viimestä äitipoli aikaa.. Sitten voi olla vaan iloisesti yllättynyt, jos lähtö tuleekin ennen sitä. 
 
Mulla ollut samanlaisia kipuja häpyluussa ja välillä kestänyt jonkin aikaa. Olen ollut ihan varma että vauva on mennyt alemmas ja niinhän se olikin. Tänään neuvolassa otin asian puheeksi ja neuvolatätini sanoi että selvästi on tullut alemmas verrattuna viime viikkoon.
Tosi kiva oli kuulla että taas jotain pientä edistystä lähenevää synnytystä varten. :)
 
39+4. Eilen olin epätoivoinen, kun tuntui sille, ettei ollut tullut vähään aikaan mitään uusia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Huomasin illalla kuitenkin, että vauva nyt selvästi laskeutunut alas, koska tullut tyhjää tilaa tuohon ylös vatsaan. Häpyluu on niin kipeä, että tuntuu kun olis tippunut pyörän tangolle. Viime yönä tulikin 3 kovempaa supistusta, eli muistui mieleen ihan kunnon "ihanat" kuukautiskivut. Ehkäpä se vauva on sieltä pikkuhiljaa tulossa :) Nyt toivotaan vain lisää supistuksia.
 
Loppu häämöttää ja piti tulla tänne hieman purkamaan tuntoja, kun mukavien harkka suppareiden lisäksi taisi vatsalihakseni revähtää ja nyt kipua on aina kun liikun.. joten hammasta purren mennään ja yritän levätä. Se ei kyllä oikein sovi meikäläisen pirtaan. No jos tämä kaveri syntyy isoveljensä tyyliin melkein pari viikkoa yliaikaisena on vatsalihaksella ehkä mahdollisuuksia parantua. Ei houkuta ponnistaa vatsalihasta viiltäen, vaikkapa ei kai se siinä konkurssissa tunnu.
Onnellista loppu odotusta kaikille!
 
Mulla on huomenna vika lääkärineuvola ja onkin kiva kuulla, että mikä on tilanne tuolla alakerrassa. Vauva on jo taatusti laskeutunut, kun viime päivinä on ollut kans tosi kovaa kipua tuossa häpyluun seudussa ja painetta alapäässä. Tänään on ollut taas enemmän supistelujakin ja kipeitä sellaisia. Äsken jo miehelle sanoinkin, että saas nähdä ehdinkö ees huomenna lääkärireissulle vai ollaanko synnyttämässä?!
 
esikoista odotellaan 37. viikolla ja nyt parina yönä ollut hetkittäin vähän kipeämpiä supistuksia. toissa päivänä lääkäri tuumi ettei ainakaan yliaikaiseksi paljon mene, varmaan sitten sen verran kypsää lihaa ollaan. kumpa nyt vaikka pari viikkoa mentäisiin vielä yhtenä kappaleena niin saisi vähän odotellakin, vaikka tämä olo vähän tukala onkin. LA on siis 26.2. Vielä pitäisi pari juttua täällä kotona saada valmiiksi ja flunssankin tähän pukkasi, silti kaikki on valmista vaikka nyt tulisi lähtö. koko raskausajan olen ollut tosi väsynyt ja turhautuminen suunnitelmien ja aikaan saamisen kesken on valtava. yöt menee parin tunnin pätkissä, onneksi nyt lomalla voi nukkua kun nukuttaa. vielä kun oppisi, ettei yöllä tarvi nukkua, jos ei nukuta :). liitoskivut ovat välillä kovia ja liikkuminen vaikeaa ja kivuttomia harjoitussupisteluja on ollut viime viikkoina tasaiseen. vähän jänskättää että miltä se synnytyksen käyntiin lähtö sitten tuntuu :)
 
Valitan mutta kyllä se kipeä vatsalihas tuntuu, suoraan sanottuna niin saatanasti! Aina ku ponnistaa.
 
Tänä aamuna pamahti häpyluun seutu niin kipeäksi, että liikkuminen tekee tiukkaa. Mulla ei ole ollut minkäänlaisia kipeitä tuntemuksia missään vaiheessa raskautta, jotain pientä painetta sängystä noustessa muutaman viikon ajan, mutta nyt kun nousin aamupalapöydästä, niin meinasi mennä jalat alta. Jännää, että se iski tuolla tavalla salamana, mitään ei tuntunut vielä kun siihen tuolille istuin!

Olen ihmetellyt, miten sitä aina ollaan niin kärsimättömiä ja odotellaan vauvaa syntyväksi jo pitkälti ennen laskettua aikaa, kun itse taas haluaisin nauttia tästä "lomasta" ennen vauvan tuloa. Nyt kuitenkin avautui hieman se toinenkin näkökulma, sillä eihän tämä tosiaan mukava tunne ole kun ei pääse liikkumaan!
 
Itellä nyt 35+ ja tuntemuksia vauvan tulosta ollu jo viikkoja. Odotan neljättä lasta ja kyl jokainen raskaus ollu ihan erinlainen..Tämä raskaus on kyl koitellu alusta asti ja tekee varmaan seki,ku en oo enää nuori synnyttäjä vaikken kyl vanhakaa oo =). Edellisessä raskaudessa oli järkyttäviä liitospaikka kipuja ja ennakoivia ja iha normeja suppareita kolmatta kuukautta ennen syntymää jonka takia vkoa ennen laskettua aikaa käynistivät,ku olin jo ihan naatti. Poika oli tulossa perätilassa ja ku käänty paria viikkoa enne laskettua aikaa oikein päin,nii siihe loppu pahimmat kivutki,mut silti lääkäri kahto parhaaksi,että lopetetaan kituutus. Pelotteli,että jos vielä teen lapsia,nii raskaudet tulee olemaan paljon pahempia,mut nyt ei ole nii kauheen pahoja liitospaikka kipuja ollu mitä edellisessä.Mutta supistukset....Ne o todellakin pahempia mitä edellisessä ja niitä on tullu jo useemma viikon ajan...Mitä enemmän teet ja liikut päivän aikana,nii sitä kipeempiä ovat ja sitä enemmä niitä tulee.Nyt olenki ollu ns.levossa vkon ja pari viikko vielä ennen paikkojen tarkastusta.Kummallista polttavaa jomotusta ala vatsalla ja ala selässä jota ei ennen ole ollu on ollu kiusana jo reilu vkon..Limaa tulee ja tänään iha köntsänä tippu kintuille,ku pöntöltä nousin..Saa nähä miten tässä käy..Toivottavasti ei vielä tule,ku haluan vauvan syntymän jälk. viereeni ja kotiin mukaan sitten,ku itekki pääsen pois..Mut minkäs teet jos tulee. Ja ku en tunne itteeni valmiiksi,että sais syntyä..alkais vauva-arki..Paljon vielä tekemistä..Jotenki epätodelliselta tuntuu,että kohta on meillä pikku nyyti taas. Mut eniten mua hirvittää miten ukko suhtautuu,ku lähtö tulee,ku hänelle ensimmäinen muksu. Meinaa jo välillä hätääntyä,ku supistaa ja ryntää hieroo selkää,et nytkö tuli lähtö :D. Musta tuntuu,että mun pitää synnytyksessä sitä toppuutella yms :D. Mut ois kyl kiva jo synnyttää ja  päästä kunnolla lenkkeileen ja puottaa näitä raskauskiloja pois joita on kertyny aivan liikaa..Toisten aikana laihuin raskauden aikana..Nyt mä paisun paisumistani. Ja senki takia sais syntyä,ku sais näköki palautua normiksi ja allergiat taas poistuis kiusimasta mua..Ihme raskaus,ku näkö huonontu ja allergiat tuli..Piti marsuki hävittää sen takia  pois :/. Mut eniten kai odotan sitä,että saisin nukkua mahallani,mut siihen tosiaa menee aikaa,ku suunitelmissa on imetys,ku muitten kans ei ole kunnolla onnistunu. Ja nyt näkee eron siihenki,että miten tupakki vaikuttaa vauvaan ja maidon eritykseen. Muitten aikana tupakoin ja nyt en ole tupakoinu.Jätin tupakin melkee heti pois,ku kuulin raskaudesta. Olen kuullu,että äidit jotka kessuttelee raskauden aikana,nii vauva on paljo itkusempi vauvana mitä jos ei ole polttanu raskauden aikana. Ja edelliset o ollu aika kärttysiä.Neitiki huusi kuukauden putkeen.. Mut aika näyttää ja toivottavasti vielä saan vauvamasusta nauttia muutaman vkon vaikka ei tää herkkua aina olekkaa =)
 
Täällä alkoi tänään viikko 38. Eilen illalla klo 23 huomasin vuotaneeni vähän verta ja koko illan oli ollut voimakkaita supistuksia ja painetta häpyluulla,kuten koko viikon.  Aamupäivällä soittelin kaverin kehotuksesta synnärille tiedustelupuhelua ja sieltä kätilö sanoi että ihan rauhassa saan olla, että kuulostais siltä että vois olla  synnytys käynnistymässä. Jos vuoto alkaa uudelleen tai  tulee jatkuvia kipuja myös supistusten väliin niin sitten uutta puhelua ja näytille.

Jännää! o_O

jatkamme odottelua,siis.
 
Eilen illalla alkoi 18.40 kivuliaita supistuksia tulemaan säännöllisin väliajoin. Jossakin vaiheessa olivat jo niinkin säännöllisiä kuin 3-4 supistusta 10minuutissa ja jotkut saattoivat kestää jopa reilu 2 minuuttia. No kello 21 aattelin ottaa yhteyttä synnärille ja sieltä neuvottiin että ole mahdollisimman pitkään kotona.
Supistukset jatkuivat mutta päätin mennä nukkumaan hetkeksi. Väillä heräilin yössä ja supisteli hieman. Nousin äskön ylös ja joko noi supistukset edelleen vaan jatkuu, koska tulee aaltoina kipuja mahaan tai sitten maha on eilisestä supistelusta vielä niin kipeä.
Taikka sitten tämä tietää sitä että synnytys alkaa ja saan vauvani tänään maailmaan. Toivotaan niin. :)
 
huomena se tapahtuu..Huomena meen suunniteltuun sektioon pojan perätilan takia ja saan vihdoinkin nähdä mun pikku prinssinihme kyllä et vielä ei jännitä mutta luulenpa että tos illan mittaan alkaa jo jänskättää.kaikki valmistelut on jo tehty ja nyt ei oikeastaan voi muuta ko odottaa:D Tosin tää raskaushan ei muuta ookkaan kuin yhtä pitkää odotusta..mulla siis rv 38+6 ja nyt on ollut viimosen reilun viikon ajan ihan kunnon suppareita tosin ne ei ole kauaa kestäneet,mulla kans noi liitoskohdat TODELLA kipeät liikkuminenkin muistuttaa lähinnä ankan vaappumista ko kävelyä ja no ei varmaankaan tarvitse teille sanoa kuinka hankalaa voi kyljelleen kääntyminen sängyssä ollamutta loppu suoralla ollaan..toivon teille kaikille odottaville alussa sekä jo loppu puolella oleville ihanaa odotusaikaa ja mahtavaa vauva arkea!laitan seuraavan kerran tänne viestiä ko olen kotiutunut vauvan kanssa kotia<3
 
Tsemppiä teille synnytykseen =)! Itellä sais mennä vielä jokunen viikko,mut tänään lääkäri meinas,että ennakoivat oireet joita mulla nyt kuulema on voi laukaista synnytyksen ihan milloin vain.
Nuista liitospaikkakivuista.. Itellä oli edellisessä raskaudessa todella pahat kivut ja hellitti melkee kokonaan,ku vauva otti ja käänty oikeinpäin. Oli tulollaan pitkään perätilassa joka piti yllä supistuksia ja liitospaikkakipuja ainakin luulen niin,ku kummatki loppu,ku seinään,ku poika käänty mahassa paria viikkoa ennen laskettua aikaa. Liitospaikka kivut on kyl todella ikäviä..Ite kärsin muutama vko sitte niistä,mut nyt alkanu vähä helepottaan ettei häiritte unta enää. Toivottavasti eivät enää palais...
 
Tää loppu on yllättävän stressaavaa ja ahdistavaa.. Mulla supistellut viimeset viis iltaa noin pari tuntia aina putkeen.. Eilenkin tuli jo 7min välein ja kesto oli minuutin luokkaa.. Sit kävin nukkuun ja muutama vielä tuli, mut sitten ne lopahti.. Joka aamu on entistä kypsempi olo synnyttämään. 

Mut oikeesti pitäs yrittää asennoitua, että ainakin keskiviikkoon asti mennään ja sitten kyl todellakin toivon, että viimestään käynnistäävät.. Näiden supistelujen kyttääminen alkaa käydä hermon päälle. 
 
you and i: Oi, miten jännää! Tsemppiä huomiseen oikein paljon!

Täällä on tänään laskettuaika ja vielä(kään) ei ole minkäänlaisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Ei sitten yhtään mitään. Yhtä ainuttakaan supistusta en ole koko raskauden aikana tuntenut. Voihan se olla, että niitä on ollut, mutta ei ainakaan semmoisia, mitkä itse olisin huomannut.
Tässä kohtaa raskautta, niitä suppareita todellakin jo odottaa. Toisaalta, ihan kiva on tämmöinenkin tilanne, ettei niitä jatkuvasti tule eikä tarvitse kyttäillä, joko joko joko... Kai ne vaan sitten iskee päälle jossain vaiheessa tai vedet hurahtaa. Pahoin pelkään, että tässä saa vielä odotella vajaat kaksi viikkoa ja sitten joudutaan käynnistykseen.

Tuon käynnistyksen suhteen on niin skeptinen olo. Mullahan on yksi keskenmeno taustalla ja se tyhjennys käynnistettiin cytoteceilla. Ensimmäinen yritys epäonnistui, eli ei tapahtunut mitään ja viikon päästä sain uuden satsin tabletteja käynnitystä varten. Sitä ennen olin saanut sairaalassa myös kohdunsuuta valmistelevaa lääkettä ja tuolloin toisella kerralla se sitten käynnistyikin noilla tableteilla melko nopeasti. Ja oli suhteellisen kivuliaita ne supparit, mitä silloin oli.
Luulenpa vaan, ettei se synnytyksen käynnistäminekään välttämättä mene ihan niin, kun strömsössä.

Voi vitsit! Sais jo tulla! Kärsivällisyys alkaa olemaan jo ihan loppu...
 
Kyllä mä olisin onnellinen jos ei tarvis kokee näitä suppareita yms ennenku vasta,synnytys oikeesti alkaa.Mut joka kerta on käyny nii,että saan kidutusta pitkän aikaa ennen synnytystä. Ja jokainen on sitte loppujen lopuksi käynistetty tipalla ja puhkasemalla kalvot. Jo heti tipan saannin jälk. supistusten voimakkuus kasvanu ainakin puolella ja veet pois,nii siitä vielä pahentunu. Nyt toivoisin menevän synnytyksen ihan erillai...Saisin kotona olla siihen saakka,ku en enää kestä olla kotona kivuissa (niinku kahessa aikaisemmassakin),ku nuoriin käynistettiin suorilta kolmen kk kärsimyksen jälk. oyssissa vkoa ennen laskettuaaikaa. Ois kyl ihana JOS veet menis jo kotona...Ja ei tarvis tippaan taas laittaa,ku niistä tulee nii voimakkaat supistukset.
No toivossa on hyvä elää =).
 
Kohta pitäis taas lähtee neuvolaan, ihanaa kun on aivan kauhea räktauti. Oon nyt kyllä todella tyytyväinen ettei ole syntynyt velä Olis kauheeta synnyttää kun on pää ihan täynnä räkää ja sitten kun pitäis vielä tuoda vauva kotiin kun kaikki muutkin on kipeitä Tää on jotenkin hassua koska en ole koskaan kipeänä paitsi viimeeks 2vuotta sitten  kun esikoinen synty. No mutta onneks ei ole syntynyt viel. En haluis viedä esikoista edes mummolaan nyt yökylään kun ei ole ikänä ollut poissa yötä mun luota ja nyt vielä kun on kuumetta38-39astetta koko ajan, että toivottavasti menis ensi viikkoon.

Olipas eilen mukavaa kun kävin yksin shoppailemassa koiralle takkia ja tossuja kun harvoin tulee lähdettyä/päästyä minnekkään yksin, ja saati sitten sillain että pääsisin ajaa autoa, Tosi ei meinaa enään taas mahtua ratin taakse. ylättävän piristävää käydä joka ilta kävelemässä tuolla pakkasessa tunnin lenkki, varsinkin nyt kun on nenä ihan tukossa niin voisin kävellä vaikka koko illan kun on paljon helpompi hengittää....

No kohta neuvolaan kuuntelemaan taas valitusta painon noususta ja muusta mahdollisesta
 
Mulla nokan tukkoisuutta ja muutenki rähkätautii ollu jo parisen kk vähä reilu ja kuulema johtuu raskaudesta. Ja vissii tää rään tulo ei lopu ennenku vauva on maailmassa. Me täs ooteltu,että saatais vielä edes yks vuorokausi ilman isompia muksui..Saatais kahenkeskistä aikaa,mut taitaa jäähä haaveeksi,ku kukaa nuista ei suostu isälleen yöksi enää ja eivät malta jättää meitä,ku oottavat pikku siskoo innoissaan. Mut jospa tänään anopille veis ja lähtis nauttii ukon kans kaksinkeskisestä ajasta vaikka syömään ja leffaan tms =)
 
Takaisin
Top