Tuleva synnytys (mietteet, toiveet, pelot ym...)

Koksissa voi ainakin valita joko peräruiskeen tai huuhtelun, jos haluaa. Niistä oli puhetta mm synnytysvalmennuksessa.
Ite olen halunnu ekassa huuhtelun ja tokassa ruiskeen, mutta nyt haluan sen huuhtelun.
Ja oma ajatus on nimenomaan se, että ei sitten tarvi heti synnytyksen jälkeen olla pusaamassa, ja se, ettei se kakka tulis sit niin herkästi siihen synnytyspedille, ja vielä sekin, ettei ainakaan köntsät aiheuta sitte lisäpaineita ja mahollisesti vaikeuta synnytystä.
Tulee vähä niin ku semmonen puhdas ja vapaa olo.
Tai jotain sellasta?
Ja voi sitte keskittyä synnytykseen ja ihan muihin juttuihin...
Mutta senkin olen kyllä kuullut, että kun se synnytys lähestyy, niin keho kai jotenkin myös reagoi pyrkimällä tyhjentämään itse itseään.
Mutta ei se mulla ole mennyt niin.
Ja miksi huuhtelu, eikä ruiske?
Ruiske on pieni, eikä se mulla ainakaan aina toimi edes kunnolla. Mutta huuhtelu on varma.
Kun pehfan kautta pumpataan suolavettä ja sit äkkiä vessaan! :hilarious:
Mutta se on sitte sillä selvä.
Ja jos nyt käykii niin että ei kerkeekkään saamaan yhtään mitään, niin sitte ei vaan kerkee ja mennään sillä millä täytyy.
Ja kätilötkin ovat kyllä tottuneet, vaikka minkälaisiin eritteisiin synnytyksen yhteydessä, niin ei sitä tarvi ainakaan ressata, että mitä ne ajattelee. Ne hoitaa kyllä homman hyvin kotiin tuli sitä kakkaa tai ei... :happy:
 
Ite en oo tuota sen kummemmin ees miettinyt, kun niin "normaali" juttu.. mut ehkä pyydän ruiskeen jos sille näyttää. Meillä mies on herkkis kakkajutuille, et jos näkee et kakin siihen, en haluu kuulla sen mielipidettä...
Tällä hetkellä minua vaivaa niinkin ihana asia kuin kutisevat ja kirvelevät pukamat, ja mies herätessään kysyi et miks ravaan pesulla ainakin kahdesti päivässä. kerroin sit syyn ja vastaus tuli "no hyi vittu"... kiva. Loukkasi herkkiä raskaustunteita ja en puhu miehelle tänään mitään, ellei oo pakko.. :meh:
Ihana vielä tietää, et nää pukamat vielä varmaan pahenee kun vauvaa pukeltaa ulos...
 
Moona78 nyt en edes muista sainko mä sitten ruiskeen vai huuhtelun esikoisen kanssa, kun siitä jo aikaa. Mut jos toi huuhtelu on tehokkaampi, ni sitten pyydän ehdottomasti sitä, kiitos vinkistä! :)

Mileim Miehet! :rolleyes: Mulla mies sanoi eilen, et "on toi sun maha kyllä aivan valtava". Mä sanoin sit, et etkö sä tiedä, et raskaana olevan naisen mahaa ei saa kommentoida? No se vastas, et onko sitten parempi, et sanon niin sen jälkeen kun et ole enää raskaana? Voi argh! :meh:
 
Mie oon käyny vissii Moona eri synnytysvalmennuksessa :grin Esikoista oottaessa siis kävin, tällä kertaa en saanu käydä ollenkaan enkä tietty sitä kaivannu kun viime vuonna viimeks synnyttäny. Mut hyvä tietää että suoli tyhjennetään pyydettäessä meiänkii sairaalassa :grin Niin ja tiedoksi muille että siihenkii kannattaa varautua että katetroidaan synnytyksessä kun ei välttämättä pissalle kykene, mie varmaan tein ennätyksen kun miusta tyhjennettiin melkein 2,5 litraa nestettä ennen ponnistusvaihetta, kätilön ilme oli hyvä kun se jo litran jälkeen ihmetteli että vieläkö tätä tulee :hilarious: En siis kyenny ite pissalle enää kolmen epiduraalin jälkeen.
 
Marras, minulle kyllä lähes jokainen tapaamani ihminen kommentoi, että onpa valtava vatsa. Totuushan se on, joten en pane pahakseni.

Tuohon kakkakeskusteluun vielä. On ollut jännittäviä päiviä, kun supistus laittaa helposti suolen toimimaan ja kävely aiheuttaa supistuksia. Niinpä minulla on ollut jänniä kauppareissuja. Aivan hyvin voivana lähden ostoksille. Kun pääsen kauppaan, alkaa supistella. Kun pääsen sinne perimmäiseen nurkkaan maitohyllylle, josta on kilometri vessaan, alkaa kakka pyrkiä ulos. Vauva herää mönkimään. Minä yritän kiiruhtaa vessaan. Vauhdin kiihtyessä supistus voimistuu... Tähän mennessä olen onnistunut pidättelemään, mutta ei kyllä ole helppoa!!
Jokohan synnytys on lähellä? Olen kakkinut jo kolme päivää useasti päivän aikana ja joka kerran tuntuu, että tavaraa tulee niin paljon, ettei sinne mitään jäänyt.
 
Hyvä Varpahat, kun otit tän kakka-aiheen puheeksi. Mua ehkä on mietityttäny/jännittäny se tulevassa synnytyksessä eniten :yuck: En tienny tollasista peräruiskeista mitään.
 
IceQueen 2,5l??? Aikamoinen määrä... o_O
Ja voi kun minä en niin tahtois mitään pissakatetreja tai mitään muutakaan ylimäärästä itteeni, mutta hitsi kun en vaan kyllä taida kestää niitä synnytyskipuja ilmankaan?
Vai kestäisinkö?? Aaaargh! Eli en... :hilarious:
Ja sitä ne sano myös valmennuksessa (tänä vuonna Kotkassa), että niin ne on moni lähteny yrittämään ilman ja sitte onkin tulleet katumapäälle, kun H-hetki lähestyy. Että jos vähänkin epäilyttää, niin kyllä se epi tmv kannattaa ottaa. Jos vaan kerkee...
Hmmm...kun minä en tiedä... :rolleyes:

Ja marras16 meillä mies todennu mulle monta kertaa, että ootko muutes huomannu, että sun maha on kasvanu? Ompa sulla iso maha. Aikamoinen pötsi, jne...
Aina vaan tuhahtelen ja naurahan, että aika rohkeeta. Lopulta mies kysyi multa eilen, että miks en minä suutu sille? Kysyin että yritätkö sinä siis ihan tosissas ärsyttää minua??
No eijjj...kuhan totesi ja vitsaili vain.
Kunnes sitte toisena hetkenä...ootko sinä laihtunu???
Siis vähänkö tekis mieli välillä vähän huitasta jollain! :hilarious:
Että miehet tosiaan...ne ei kyllä todellakaan aina ajattele.

Ja Mileim Sheriproct kombi on ollu tosi kehuttu tuote. Ootko kokeillut? Ja voi käyttää näin loppuraskaudessa ja imetyksenkin aikana.
On vaan ollu joskus töissä puhetta pukamista ja niiden hoitamisesta.
 
Mä en ole edes aiemmin tiennyt peräruiskemahdollisuudesta synnytyksessä! :D Ei ole mulle ikinä sellaista tarjottu. Ekan synnytyksen avautumisvaiheessa mun vatsa meni ihan löysälle ja taatusti ehti koko suoli tyhjentyä tehokkaasti ennen ponnistusvaihetta. :joyful: Tokas synnytykses huomasin itekin siinä ponnistaessani, että kakkaa tuli ja se kyllä vähän haisikin. Mutta sillä ei ollut mulle mitään väliä siinä vaiheessa ja kätilö kyllä hoiti asian mallikkaasti. Myöhemmin sitten mainitsin asiasta miehelle ja mies oli huomannut, mutta eihän se siitä millänsäkään ollut. :joyful: En pyydä peräruisketta tulevassakaan synnytyksessä, kun ei mua stressaa se asia. Luonnollistahan se, jos sattuu jotakin muutakin tulemaan ponnistelun yhteydessä.

Munkin mies on "kehunut" vatsaani isoksi, ja toisena päivänä taas ihmetellyt kun se ei näytäkään niin isolta. :D
 
Juu sheriproct käytössä ja auttaa aina jonkun aikaa kivasti, että ehtii jo unohtaa noiden olemassaolon, kunnes vaikutus lakkaa ja ne muistuttaa taas itsestään. No, kyl tää joskus helpottaa.
Vieläkin miehen kommentista loukkaantuneena toivon hänelle pullahtavan peräpukaman, kun salilla painojen kanssa ähkii :hilarious: tai vaikka viis. oon ilkee.

Meillä ei oo mies miun mahan kokoa kommentoinut mitenkään. Ite joskus saunassa ähkin ja päivittelin kun ei oo hyvä sen mahan kanssa mikään asento, mies totes vaan et "eipä kai se tuosta enää paljoa kasva". siinä ainoa kommentti
 
Itselläkin suoli tyhjeni niin tehokkaasti ennen ponnistusvaihetta (olin antibiootti-tipassa joka laitto mahan ihan sekasin muutenkin) että en pyytänyt esikoisen synnytyksessä mitään ruiskeita tms. Pitää kattoa mikä on fiilis nyt että pyydänkö vai en. Ei häiritsenyt ollenkaan ajatus että kakkaa olisikin saattanut tulla ponnistuksen yhteydessä.

Tai itseasiassa eilen juuri luin vesisynnytyksestä kun sellaista ehkä haluan kokeilla. Niin jossain oli sitten lista mitä vesisynnyttäjällä kannattaa olla mukana ja listalla oli että pitää olla siivilä jolla voi kakkaa sitte ottaa vedestä pois. Sai mun vesisynnytys-halut kyllä katoamaan saman tien! Miehen kanssa naurettiin siinä sitten että miehen tehtävä olis siivilöidä mun kakkakikkareita sieltä vedestä. Yök, yök, yök, ei kiitos :D
 
Tulipa näistä pissa- kakkajutuista mieleen, että kun esikoinen oli syntynyt ja siirryin osastolle vauvan kanssa niin eka järkytys tuli siitä, kun ne kätilöt/hoitsut tosiaan kävi painelemassa mahaa ja kurkkimassa pöksyihin... mutta yhtä järkyttynyt olin, kun kokoajan kyseltiin, että oonko käynyt jo pissalla ja että pitää sit heti kertoa, kun on pissannut. Mä olin ihan että "no en takuulla ala mun vessareissuja kertomaan!" kunnes sitten sanottiin, että selkään pistettävien puudutteiden käytön jälkeen voi joskus harvoin tulla komplikaato, jossa pissaaminen ei onnistu, eikä sitä virtsaamisen tarvetta tule ja rakko voi täyttyä ihan liian täyteen. Ja mieluusti toivovat myös, että ennen kotiutumista olisi se kakkoshätäkin suoritettu onnistuneesti ja sekin pitäisi kertoa, varsinkin jos siihen liittyi jotain ongelmia.

Että siitä omastakin eriteosastosta joutuu todellakin puhumaan sairaalassa sen lisäksi, että vauvan pissoja ja kakkoja seurataan. :D
 
Mun mies sanoo usein "Olen niin iloinen ja ylpeä sinun isosta mahastasi!". Se tulee tästä:

0db04fc5ef4445bba7a1142f6f6409d5.jpg
 
Ja noihin kakkajuttuihin palatakseni, ni saahan noita peräruiskeita tosiaan apteekistakin.
Jos haluaa vaikka kotona ihan omassa rauhassa laittaa ja kakata.
Ja ainakin tommonen ku KLYX-ruiske, ni sitä käytetään ainakin just synnytyksen yhteydessä.
Hmmm...vois kyllä ehkä itekin ostaa varuiks...
 
Joo Moona, melkein 2,5l, yli 2 kuitenkii :grin Kätilö joutu pyytää mieheni apua katetroinnin aikana pariin kertaan kun sitä pissaa vaan tuli ja tuli, ei riittäny ne astiat mitä oli varannu ja mies joutu pariin kertaan nousee antaa sille kaapista uutta. Kauhisteli sitä määrää kun yli kahen litran päästiin... Mie oon tällanen sieni :hilarious: Kova juomaan vettä :)

Miulla muuten katetrointi tehtii muistaakseni osastollakii synnytyksen jälkeen, en vaan yhtään muista oliko vielä samana iltana vai seuraavana päivänä. Enkä muista kyseltiinkö vessakäynneistä, kakkosella käynnistä ei ainakaa kysytty, ja sehä tuli vasta kotona, tais sit olla jo neljäs päivä synnytyksen jälkeen.

Peräruisketta mietin esikoista oottaessa jo kotiin hankkia, mut hukkaan olis menny. Jos ei kovin nopee synnytys ole ni sitä tavaraa tosiaan kerkiää muodostua lisää ennen kun ponnistusvaiheeseen asti ehtii..
 
Maaritti, kyllä tekee mieli hankkia joku peräruiske etukäteen ton siiviläjutun luettuani :D

Klyx on muistaakseni reseptikamaa, mut microlaxia ja peräruiskepusseja saa kyllä ilmankin.

Mun piti kommentoida jotain muutakin, mut en nyt muista näillä aivoilla taas :S
 
Ite en oo tuota sen kummemmin ees miettinyt, kun niin "normaali" juttu.. mut ehkä pyydän ruiskeen jos sille näyttää. Meillä mies on herkkis kakkajutuille, et jos näkee et kakin siihen, en haluu kuulla sen mielipidettä...
Tällä hetkellä minua vaivaa niinkin ihana asia kuin kutisevat ja kirvelevät pukamat, ja mies herätessään kysyi et miks ravaan pesulla ainakin kahdesti päivässä. kerroin sit syyn ja vastaus tuli "no hyi vittu"... kiva. Loukkasi herkkiä raskaustunteita ja en puhu miehelle tänään mitään, ellei oo pakko.. :meh:
Ihana vielä tietää, et nää pukamat vielä varmaan pahenee kun vauvaa pukeltaa ulos...

Oi voi!!! Miehet on vähän urpoja silloin kun on kyse asiasta, josta ne ei tiedä tai halua tietää mitään :scared001 täydet sympatiat vaivasta!

Rv 39+4
 
Takaisin
Top