Tuet, lomat ja muut etuudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläki on tuo uus uus isyysloma vielä opettelussa, mutta se kestää 5vko. Sen voi siis pitää samanaikaisesti äidin kanssa. Sitten sitä vanhenpainvapaata voi jakaa miehen kanssa. Mies voi siis pitää max muistaakseni nykyään 12vko.Korjatkaa heti jos oon väärässä... Mutta kaikkea käsittääkseni ei voi pitää yhtäaikaa, ellei äiti sitten ole palkatta kotona.

Tämä on suoraan Kelan sivuilta
"Isä voi käyttää 54 arkipäivästä sen verran vapaata kuin haluaa. Voit pitää isyysvapaastasi enintään 18 arkipäivää eli noin 3 viikkoa lapsen syntymän jälkeen samaan aikaan kuin äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Voit siis olla kotona yhtä aikaa äidin kanssa valintasi mukaan 1-18 arkipäivää. Loput isyysrahapäivät voit pitää vanhempainrahan jälkeen. Voit myös halutessaan pitää kaikki isyysrahapäivät äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen. Isän vapaita ei voi siirtää äidille.
Voit jakaa isyysvapaan osiin. Voit jakaa 1–18 arkipäivää enintään 4 jaksoon. Vanhempainrahakauden jälkeisen isyysvapaan voit jakaa enintään 2 jaksoon."

Isäkuukausi on sitten vielä erikseen.

Jossain tapauksissa äiti voi olla vuosilomalla kotona ja isä vanhempainvapaalla, mutta näitä minulle on tullut vastaan vain pari keissiä vuosien saatossa ja en musita tarkalleen tuota protokollaa noissa tapauksissa. Yleensä äiti pitää sen vanhempainvapaan putkeen. Hoitovapaan katkaisu loman ajaksi ja miehen jääminen hoitovapaalle äidin loman ajaksi antaa yhteistä aikaa kuukauden päivät lisää sitten myöhemmässä vaiheessa.

Onko täällä muita yksityis yrittäjiä? Mää meen ihan sekaisin kun yrittää ymmärtää näitä rahajuttuja...:eek:

Hetkinen, niin mikäs se erikseen oleva isäkuukausi sitten on? Ikinä kuullutkaan...

Niin ja iso kiitos -Stardust- ja Helmerielviira kun selvensitte noita juttuja! Kaikki joo löytyy sieltä Kelan sivuilta, mutta jotenkin ei vaan kaikkea aina silti sieltä heti ymmärrä...

Onko täällä opiskelijoita, ketkä on tehny satunnaisesti töitä tai muita, kellä ei oo työsopimus enää voimassa? Vaikuttaako äitiys- ja vanhempainrahaan tulot vuodelta 2013 vai lasketusta ajasta vuosi taaksepäin vai viimeiset puoli vuotta? Mietin vaan, kun mulla ei oo enää töitä hirveesti nyt keväällä, niin laskeeko se sitten äitiys- ja vanhempainrahaa...

Kela ottaa huomioon äitiysrahaa laskiessaan sun kannalta parhaat tulot, joko kuluvalta tai edelliseltä vuodelta.

Täällä yksi yksityisyrittäjä=)

Tiedätkö sinä -Stardust- (tai joku muu) miten on tienaamisen kanssa kun on kotona yrittäjänä...? ajattelen siis lähinnä sitä että vuokraan oman kampaamoni toiselle kampaajalle sillä aikaa kun olen poissa, ja jos otan enemmän vuokraa häneltä kun mitä minä maksan vuokranantajalle (sen takia haluaisin näin, koska jätän tietenkin kaikki minun omat kalusteet ja työvälineet sinne, eli haluaisin vuokraa niistä...) Onko se sitten mulle tulo? On varmaan? Olen kyllä menossa maanantaina juttelemaan kirjanpitäjäni kanssa, toivottavasti se ehkä voisi jotain selventää...

Joo kirjanpitäjä varmasti osaa neuvoa. Mulle tää yrittäminen on vielä aika uutta, ni en tuohon osaa mitään sanoa.

Mulla alkaa äitiysloma 14.6. ja koitan olla niin pitkää kuin mahdollista töissä. Viikon pidän tulevia lomia huhtikuussa, että pääsee vähän vielä rantalomalle ennen kun on niin pitkällä ettei uskalla enää matkustaa :_rr. Meillä (valtiolla) saa pitää lomat vanhempainvapaan perään ja mulla niitä jää säästöön/kertyy äippäloman aikana 10 viikkoa, joten pidän ne siihen perään eli voin olla pois töistä siihen asti kun lapsi on noin vuoden ikäinen, ja sitten varmaan pari kuukautta hoitovapaata siihen jatkoksi, kun ei varaa liene kovin pitkään olla.. Mutta senkin saa pitää näemmä kahdessa erässä, niin voisi olla ensin pari kuukautta hoitovapaalla, sitten mennä pariksi kuukaudeksi töihin ja sitten vielä olla pätkän hoitovapaalla. Katsotaan nyt mitä on rahatilanne ensi keväänä..
Isäkuukaudenkin voi sitten lapsen isä pitää kun minä olen lomalla, niin voidaan olla yhdessä vapaalla :).

Nyt saisi sitten alkaa täyttelemään Kelaan sitä hakemusta netissä, mutta en tee sitä nyt vielä kun ei olla päätetty, halutaanko äitiysavustus pakkauksena vai rahana. Muuten siis kaikki tiedossa, äitiysloman alku yms.

Mulla on enää 7 viikkoa töitä!
Sitten on pari ylityövapaata, pääsiäinen, kesäloma, ja sitten äitiysloma! :)

Äh työt ei nyt sit lopukkaan maaliskuun puolessa välissä vaan huhtikuun lopussa. Toisaalta ihan hyvä etten hypi seinille kotona, on jtn rutiinia ja tekemistä niin aika kuluu nopeempaa:)

Osaako joku kertoa maksaako työnantaja palkkaa äitiysloman alusta, kun jää äippälomalle suoraan hoitovapaalta? En käy siis välissä töissä. Esikoisesta maksettiin..

^ Se saattaa riippua työnantajasta? Kannattaa olla palkkikseen yhteydessä niin selvittävät.

Mua ärsyttää se, että mä lasken meidän firmassa palkat ja pienessä miesvoittoisessa firmassa ensimmäinen joka on koko yrityksen 60-vuotisen historian aikana raskaana. Joten mä joudun selvittämään ihan kaiken itse. Tessikin on muuttunut edellisestä kerrasta ja kun liitosta tai yrittäjiltä kysyy apua, niin sieltä tulee ne samat fraasit mitkä lukee kirjoissa ja tessissä. Ja joita voi tulkita monella eri tavalla.

No hyvät puolet on siinä, että voin tehdä tämän kaiken työajalla ja tulkita noita sääntöjä oman edun mukaisesti :p

Hei muiden kuukausien vastaavaa ketjua seurailin, ja hoksasin, että jossain ryhmistä kehotettiin ottamaan myös omaan ammattiliittoon yhteyttä, jotta niitä jäsenmaksuja ei joutuisi maksamaan äitiys- ja vanhempainvapaan aikana, tai ainakin saisi jotain alennusta, mutta että jäsenyys ei katkeaisi.

Tästä viisastuneena menin heti PAM:n sivuille, siellä on mainittu näin:

Ilmoita perhevapaista PAMiin
Muistathan ilmoittaa meille, kun olet jäämässä perhevapaalle. Tieto perhevapaalle jäämisestä ei siirry automaattisesti työnantajilta tai Kelalta, vaan sinun on itse huolehdittava ilmoittamisesta jäsenrekisteriin, jotta jäsenyytesi säilyy. Ilmoituksen voit tehdä

Muokattu viimeksi:
Ai niin, mä olen jo tosiaan vähän tutustunut siihen Kelaan täytettävään verkkohakemukseen, mutta en ole sitä vielä lähettänyt (koska täällä ei osata päättää, otetaanko etuus rahana vai pakkauksena...), en myöskään etanapostilla sitä raskaustodistusta ole lähettänyt vielä.

Tänään nyt selvitin töissä mua askarruttaneen kohdan, eli sen, että maksaako työnantaja palkkaa työst'poissaoloajalta.
Ja maksaahan se; 3 ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta.
Tai no, työnantaja maksaa siis sen erotuksen, joka tulee palkasta - Kelan äitiysraha.

Tulipahan tuokin selväksi...
Pitäisi nyt sitten täyttää tosissaan se hakemus ja lähettää se, sekä se raskaustodistus.

Nyt hain Kelan sivuilta netistä näitä tukijuttuja, eli äitiysavustus rahana, äitiysraha, vanhempainraha ja lapsilisä...toivottavasti sain kaikki oikein täytettyä!:)

Kelan hakemukset laitettu äsken. Nyt sormet syyhyten odotan äitiyspakkausta!! Äitiysrahaan ja vanhempainrahaan pitää vielä pyytää palkkiksesta ansiolaskelma,niin saa senkin sitten kokonaisuudessaan lähetettyä. Kiva juttu,kun nämä hoituikin näin helpolla tuolla kelan sivuilla!

No niin, tulipahan Kelan hakemukset täytettyä netissä.
Hain äitiysavustuksen (päädyin pakkaukseen!), äitiysrahaa, vanhempainrahaa, ja lapsilisääkin hain.
Ja siis skannasin raskaustodistuksen ja lähetin sen sitten liitteenä verkossa myös.

Mutta siis miksi sä Satsuma ansiolaskelman lähetät...? Millaisessa tilanteessa se tarvitaan?

Takaisin